Hoe opnemen met 3 zangmicrofoons?

Gestart door Lucas, sep 20, 2011, 00:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Lucas

sep 20, 2011, 00:07 Last Edit: sep 20, 2011, 00:13 by paQ

Commentaar van de moderator afgesplitst van het opname equipment topic


Deze vraag past hier misschien niet helemaal thuis maar ik vond het ook weer zo stom er een nieuw topic voor te openen.
Het gaat hier niet zozeer om het materiaal wat ik gebruik, maar ik vroeg me af hoe ik het materiaal wat ik heb zo efficiƫnt mogelijk kan gebruiken.
Ik heb: 3 (dynamische) zang microfoons
1 PA
1 laptop (die ik kan verbinden met de PA)

In het verleden heb ik altijd opgenomen met 1 micro die ik boven mijn drum plaatste (in het midden op zo'n 30-50cm van mijn cymbalen) en 1 achter mijn drumstel (waarmee ik het geluid van mijn basdrums beter mee vast probeerde te leggen).


Nu vroeg ik mij af of dit wel zo efficiƫnt was en of het niet beter kan (nu ik er ook 3 heb).
Het is misschien wel handig om te weten dat ik 2 basdrums, 1 snare, 2 crashes, 1 ride, 1 hi-hat en 3 toms heb.
Iemand die ook een leuk programma weet wat ik gratis kan downloaden om het geluid een beetje te vervormen/ bewerken?



Nijlpaard

Met 3 mic's kom je niet echt ver, zeker omdat het zangmicrofoons zijn en die zijn niet altijd geschikt voor het geluid dat een drum produceert.

Dat gezegd hebbende zou ik het als volgt doen.

1 zangmicrofoon tussen je hihat en snare om die beide goed op te kunnen vangen, waarbij je de mic op de snare richt.
1 zangmicrofoon op ong 20 cm voor je beide bassdrums, misschien 30. En verwacht daarbij niet te veel lage tonen in je opname
1 zangmicrofoon boven de kit ingeveer in het midden. Deze vangt de rest van de kit op.

Voor bewerking zijn er een aantal opties maar als je het er voor over hebt zou ik 60 euro uitgeven voor Reaper. Kan je redelijk wat mee bewerken, ook eq instelling e.d. en is ook nog relatief makkelijk in gebruik

www.reaper.com

Succes en laat ff het resultaat horen :D
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Headshrinker

't Is geen 'audiofiele' oplossing, maar misschien heb je er wat aan:

Mijn bandje (2 gitaristen en 1 drummert) oefent in Muzyq (Amsterdam). Daar 'krijgen' we vier zangmicrofoons (Sure) en een mengpaneel. Een laptop met Audacity sluiten we daarop aan. We zijn aan het experimenteren met opnames (voor eigen consumptie). De tot dusverre beste sound krijgen we met:

  • 2 micro's op +/- 1 meter recht voor het drumstel; 1 laag gericht (bovenkant basdrum; onderkant snare -- hihat en ride zitten daar rechts en links niet ver vandaan); 1 hoog gericht (soort 'overhead', voor bekkens en toms).

  • 2 micro's tegen de respectievelijke Marshalls aan.


Bij de lage drummicro halen we wat 'midden' weg op het mengpaneel; bij de hoge micro krikken we 't hoog iets op. De gitaarmicro's... whatever.

Als je jouw drie micro's voor je drumkit inzet, is de opstelling van Nijlpaard wellicht een beter uitgangspunt. Wel denk ik (niet gehinderd door enige kennis) dat je zangmicrofoons misschien niet te dicht op je drums/bekkens moet plaatsen.

Omhoog