Hoe komen Jullie aan optredens

Gestart door FoREVer, okt 25, 2012, 17:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

Wat bij mij altijd goed heeft gewerkt is mijn bekendheid in de buurt.
Ik zeg daarmee niet dat ik een beroemde ster ben, maar in mijn omgeving kennen veel mensen mij als drummer en goede muzikant.

Dat zorgt ervoor dat mensen mij vaak vragen voor projecten, waar ik dan meestal mijn eigen band voor aanraad. Voor sommige projecten vorm ik soms ook een andere band of combo.

Zet ook eens wat demo'tjes of opnames op facebook. Bij mij bleekdat een aantal keer zeer snel de digitale ronde te doen.

En als je regelmatig in de kroegen van je stad komt leer je de kroegbazen ook wel wat kennen en hoe beter je ze leert kennen, hoe leuker het is om eens op ze af te stappen en te kijken of je daar mag spelen.....
If it's too Loud you're too old!

Citizen Kane

Wat betreft optredens voor T-Brass liften we gelukkig mee op de naam en het netwerk van de muziekvereniging waar we onderdeel van zijn, Advendo Sneek.  Temeer omdat het het nieuwe speeltje is van onze bandleider die in de Drumbandwereld al een vrij grote naam op heeft gebouwd hebben we daardoor vrij leuk kunnen starten. Pas de laatste tijd begint het ECHT leuk te worden met twee grote buitenlandoptredens in 1 maand.

Daarnaast heeft het contact met een gemeente en je lokale autoriteiten behoorlijk nut! Als je een beetje mainstream muziek speelt kun je voor afterparty's gevraagd worden of voor "opluister" optredens door bestuursleden of managers van je lokale autoriteit. Vlak die contacten absoluut niet uit!

stick tight

De enige manier om echt aan optredens te komen is mensen kennen. Zorg dat je zelf veel optredens bezoekt, praat met mensen en ga vrijwilligerswerk doen bij je lokale poppodium/jeugdhuis etc.

Mijn werk is het managen van een poppodium en ik krijg dagelijks 10-15 mails van bands uit heel het land. En ze zijn allemaal hetzelfde:

Beste zaal X, Wij zijn een band uit stad Y en we zijn flink aan de weg aan het timmeren! We hebben afgelopen jaar een CD uitgebracht die goed word ontvangen met optredens door het hele land tot gevolg. Graag willen we ook een keer bij jullie spelen! Wat benzinegeld en drankbonnen is voldoende. Als het nodig is kunnen onze vrienden van band Z ook wel spelen.

Dit is dus wat je NIET moet doen. Hoe graag ik ook beginnende bands een kans wil geven; dit soort mails gaan de prullenbak in voor ik ook maar 2 regels gelezen heb.

Als je vrijwilligerswerk doet bij een poppodium of jeugdhuis is het relatief makkelijk om zelf iets te organiseren. Maak een plannetje en werk dat uit op papier. 3-4 bands op een avond, lage entree (ik hanteer een euro per band voor beginnende artiesten) en dien dat in. Laat zien dat je zelf gemotiveerd ben om er een succesvolle avond van te maken maar blijf wel realistisch; je zal eerder 50 man trekken dan 100 en zonder lokale bandjes ben je nergens.

Op die manier kan je bands uitnodigen om te komen spelen op jou show en daar kan je een show in hun regio voor terug vragen. Ideale manier om mensen te leren kennen.

Ik heb dit gedaan vanaf dat ik 15 was tot een jaar of 2 geleden. Daarna heb ik het geluk gehad om bij bevriende bands (die ik ontmoet heb door het organiseren) aan de bak ben gekomen als invaller ed. Op die manier heb ik mijn netwerk uitgebreid. Nu heb ik helaas bijna geen tijd meer om te spelen maar als ik ergens op een plek door heel europa wil spelen met mijn band ken ik er altijd wel iemand die iets voor me kan en wil doen omdat ze me kennen.

Laatste tip: vertrouw niet op het aantal facebook likes of youtube hits; promotors prikken daar zo doorheen. Bel mensen op en stel je voor. Laat merken dta je weet dat het niet voor niets komt en toon interesse. Emails verdwijnen op de grote stapel en werkt echt voor geen meter. Blijf realistisch en die het voor de fun anders raak je zo opgebrand.

Hellwin

Amen, daar staat alles wat je moet weten
Boshout - Tshirts voor drummers
http://boshout.spreadshirt.nl

groovemaker

Mooi verhaal!
If it's too Loud you're too old!

Technobeat


Mooi verhaal!


Stick Tight is een man van de praktijk met vele jaren ervaring en kent het klappen van de zweep .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

groovemaker

Van de zweep of de drumstok 8)7 ?
If it's too Loud you're too old!

Rick


Van de zweep of de drumstok 8)7 ?


Volgens mij stond er toch echt "zweep"  :w

stick tight

Ik sla alleen met een knuppel, moet je het wel erg bont maken....... ;)

stick tight


Stick Tight is een man van de praktijk met vele jaren ervaring en kent het klappen van de zweep .


Ik ben net 24 en het staat hier alsof ik 44 ben  :(

groovemaker

If it's too Loud you're too old!

Omhoog