Cubase LE 5

Gestart door vandeflosch, sep 12, 2012, 13:28

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Dat is de software die bij mijn Tascam US - 600 zat.

Ik kan er voorlopig nog niet goed aan uit.

Hoe laat ik een reeds opgenomen spoor (+ het te opnemen spoor) in mijn koptelefoon komen om daarover een nieuwe lijn op te nemen?

Concreet: Bv de gitarist moet in zijn koptelefoon zichzelf en de drummer (die al ingespeeld heeft) horen...

Hammar

Zoek tutorials op Youtube.


Paul

Meestal zit er een "Monitor"-knop bij het spoor om aan te geven dat je dit spoor wilt monitoren tijdens het opnemen. Zo te zien is dat in Cubase ook het luidspreker-iccontje, net als in Reaper.

vandeflosch


Meestal zit er een "Monitor"-knop bij het spoor om aan te geven dat je dit spoor wilt monitoren tijdens het opnemen. Zo te zien is dat in Cubase ook het luidspreker-iccontje, net als in Reaper.


Dat vink ik inderdaad aan, maar ik hoor niets in mijn koptelefoon...

Op mijn tascam heb ik nu 1 micro en phones aangesloten, moet ik misschien nog iets aansluiten?

Robert-Jan

Drivers geinstalleerd?
De tascam als audio interface geselecteerd?
Het juiste inputsignaal toegewezen in cubase?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

vandeflosch


Drivers geinstalleerd?
De tascam als audio interface geselecteerd?
Het juiste inputsignaal toegewezen in cubase?


de eerste 2 ja. De derde... weet ik niet...

Ik heb intussen klank gehad... Mijn eigen opnamens kunnen beluisteren bij het opnemen van een spoor erover.. Mijn probleem was dus even opgelost...

Maar nu is de klank terug weg... Ik kan geen opgenomen zaken meer beluisteren

Robert-Jan

#6
sep 13, 2012, 15:45 Last Edit: sep 13, 2012, 15:46 by Robert-Jan
In het vakje van het spoor wat je opneemt zie je van alles..een M een S een speakertje etc..welke 'lampjes branden'?

Of beter maak eens een screenshot.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

vandeflosch


In het vakje van het spoor wat je opneemt zie je van alles..een M een S een speakertje etc..welke 'lampjes branden'?

Of beter maak eens een screenshot.


De M brandde, die heb ik afgezet en het werkte terug :D
Ik dacht dat dat iets met mono en stereo te maken had...

't Is dus Mute en Solo...

Als ik op het luidsprekertje klik, hoor ik ook niets (dat was mijn probleem in het begin)... Maar van de Quick Guide had ik begrepen dat je het juist wél moet aanvinken om dat spoor te horen...

Robert-Jan

De M overruled alles inderdaad.
Het luidsprekertje is de monitor functie dus dan hoor je dat kanaal terug tijdens een opname, maar dat werkt alleen als je de record knop indrukt, dus tijdens de opname..als je alleen afluisterd maakt het volgens mij niet uit of hij aan of uit staat..maar daar kan ik me in vergissen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

vandeflosch


De M overruled alles inderdaad.
Het luidsprekertje is de monitor functie dus dan hoor je dat kanaal terug tijdens een opname, maar dat werkt alleen als je de record knop indrukt, dus tijdens de opname..als je alleen afluisterd maakt het volgens mij niet uit of hij aan of uit staat..maar daar kan ik me in vergissen.


is er ook een regel in het aansluiten van koptelefoon (en andere zaken) ?
Daarnet probeerde ik gewoon iTunes en ik kreeg geen geluid. Door even de USB kabel uit en in te trekken was het probleem ineens opgelost...

Robert-Jan

Ja dat klopt..
Kijk als met cubase werkt dan stel je daar in dat je de tascam als interface gebruikt, maar dan geldt dat nog niet voor andere software.
Je moet  even in je instellingen van je compu duiken en daar ook de tascam als interface aanvinken.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Rechtermuisknop op het Luidspreker-icoontje in je taakbalk, "Playback Devices" en daar de Tascam als standaard instellen ;) (er vanuitgaande dat je Windows gebruikt)

vandeflosch

#12
sep 15, 2012, 00:43 Last Edit: sep 15, 2012, 01:00 by vandeflosch

Rechtermuisknop op het Luidspreker-icoontje in je taakbalk, "Playback Devices" en daar de Tascam als standaard instellen ;) (er vanuitgaande dat je Windows gebruikt)


De Tascam staat als standaard ingesteld.. Heb nu voor de 4e keer hetzelfde probleem -_- geen geluid. Opnemen lukt, maar ik kan niets afspelen (het ligt waarschijnlijk niet aan de software want ook in iTunes kan ik niets afspelen)

Edit: Ik heb de oplossing gevonden --> Bij het control panel stond 'line outputs' op ch3 en ch4, ik heb dit geswitched naar 1 en 2.

Is De koptelefoon dan 1 en 2, en de achterzijde van de tascam 3 en 4? ...

Paul


Is De koptelefoon dan 1 en 2, en de achterzijde van de tascam 3 en 4? ...

Kwestie van proberen toch? Even twee kabeltjes omwisselen en je weet het.

vandeflosch


Kwestie van proberen toch? Even twee kabeltjes omwisselen en je weet het.


blijkbaar beiden 1&2, dus ik weet niet wat 3&4 is :p zolang we maar kunnen opnemen hé...

Omhoog