Kofferdrum!

Gestart door Paul, aug 26, 2012, 22:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Paul

Ik zou op verzoek van een aantal leden nog een topic wijden aan mijn kofferdrums, dus bij dezen!


De achtergrond
Omdat ik op kamers woon zocht ik manier om te kunnen drummen thuis. Een akoestisch drumstel is vanwege ruimte maar vooral vanwege geluidsoverlast niet te doen helaas. Eerst heb ik een tijdje met een Yamaha DTXpress elektronische set gespeeld, maar dat beviel me echt niet. Ik herinnerde me een filmpje wat ik ooit had gezien van een drummer die een reiskoffer gebruikte als bassdrum. Zo ontstond het idee om daar zelf ook aan te beginnen.


De koffer zoeken
Koffers zijn gemaakt om te reizen, vandaar dat ik vond dat dit "drumkitje" ook mobiel moest zijn - als student betekent dat ook met het OV. Oftewel, nagenoeg alles moest erin passen. Ik had al een oude 18" crash die ik bij dit setje wilde gebruiken als ride. Voorwaarde aan de afmetingen van de koffer was dus dat die erin pastte samen met een bassdrumpedaal, snarestandaard, kruk en stokken. De snare kon ik dan eventueel los dragen in de hoes.
Tweede eis die ik had was dat de koffer ook charme moest hebben, ik wilde niet zo'n saaie plastic rolkoffer. Na een tijdje Marktplaats in de gaten houden kwam ik een mooie oude houten koffer tegen en voor het gigantische bedrag van 25 euro inclusief verzendkosten had ik de koffer in huis!


Resultaat
Toen ik koffer in huis had kon het echte passen en meten pas beginnen. De koffer had een aantal tussenschotten, die heb ik eruit gehaald omdat die in de weg zaten met inpakken. In eerste instantie wilde ik ook een bekkenstandaard aan de koffer vastmaken, maar achteraf bleek het toch praktischer om een klein lichtgewicht standaardje mee te nemen i.v.m. de stevigheid.

Zo staat-ie nu thuis:



Vervoeren
Als ik ermee op pad ga laat ik de hi-hat thuis. In plaats daarvan doe ik twee shakers in mijn linkerschoen.
Dit moet er dan allemaal mee (+ de krukzitting en stokken):


Ingepakt ziet dat er zo uit. De 18" crash past precies in het deksel van de Gewa snaretas en de zitting van de kruk deed ik in mijn rugzak.


De koffer bleek behoorlijk zwaar te zijn! Uiteindelijk heb ik onderweg de snare eruit gehaald en los gedragen. Nu gebruik ik een andere manier van inpakken. De zitting van de kruk en de hardware, behalve het bassdrumpedaal, gaan in een kleine weekendtas. De snare, bassdrumpedaal en stokken + shakers gaan in de koffer. Op die manier ben ik met één tas aan mijn schouder en een koffer in de hand behoorlijk mobiel.


De klank
Tot mijn verbazing - en ook die van medemuzikanten - komt er een behoorlijk "volwassen" basklank uit. Natuurlijk een hele korte klank, behoorlijk droog maar wel vol en krachtig. En ook nog een behoorlijk volume; in akoestische settings met akoestische gitaar en zang moet ik zelfs opletten dat ik niet te hard speel.
Ik woon in een heel gehorig rijtjeshuis dus het is alsnog goed te horen als ik erop speel. Het is in ieder geval vele malen zachter dan een normaal drumstel en gelukkig ervaren mijn buren en huisgenoten het niet als overlast.


Nog te doen
Het zou niet zo'n gek idee zijn om er wieltjes onder te maken, de koffer blijft toch redelijk onhandig om te dragen. En bij een te zware belasting ben ik bang dat het handvat afbreekt, het is toch al een behoorlijk oude koffer.
Op gladde vloeren glijdt de koffer nog wel weg, daar moet ik nog iets kleins voor verzinnen.

Stokmans

Leuk!

Tegen het wegglijden zou je er een paar rubber noppen onder kunnen maken. Dan heb je ook weer een beetje gewicht nodig in de koffer om hem op zijn plek te houden, daarvoor zou je bijvoorbeeld een paar lege frisdrankflessen mee kunnen nemen en ter plekke vullen, of (nog handiger) een flinke waterzak onderin kunnen zetten/leggen.

Wieltjes er aan maken zou ik zonde vinden van de looks van de koffer. Misschien een systeem als een Marshall/Koch versterker? Deze wielen kan je er uit draaien (Marshall) of klikken (Koch). Of(!), een kleine steekwagen waar je de koffer op meeneemt? Bijvoorbeeld een boodschappentrolley.

Murgen

Leuk Paul, dank je voor het verhaal!
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

WHiZZi

Leuk verhaal! :D

Wat ook een behoorlijk indrukwekkend geluid geeft is een (stagg) hardcase voor een snaredrum. (zie voor een filmpje hier). Wellicht kun je daar ook wat mee ;)
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

Paul


Wieltjes er aan maken zou ik zonde vinden van de looks van de koffer. Misschien een systeem als een Marshall/Koch versterker? Deze wielen kan je er uit draaien (Marshall) of klikken (Koch). Of(!), een kleine steekwagen waar je de koffer op meeneemt? Bijvoorbeeld een boodschappentrolley.

Ik wilde inderdaad iets van afneembare wieltjes maken. Maar het idee van een boodschappentrolley is misschien nog beter, dan kan ik ook alles in één keer in de koffer doen en de zitting van de kruk er aan vastbinden.

Tegen het wegglijden heb ik nog zo'n simpele bassdrumstopper liggen, ik ben aan het denken om die er op de een of andere manier bij te gebruiken.

Murgen

Toevallig staat in de nieuwe Modern Drummer ook een kofferdrum uitgelegd. Lijkt erg op jouw verhaal. Als ik tijd heb zal ik een scan maken en posten. Anders: [spam mode:]je hebt voor 19,95 een digitaal jaarabonnement voor de MD op je iPad. :) [/spam mode:]

>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Dries

#6
mrt 17, 2013, 13:29 Last Edit: mrt 17, 2013, 15:30 by Dries
Zou je het artikel een keertje willen plaatsen, Murgen?
Lijkt me leuk.

Ik heb een oude koffer besteld. Zal woensdag wel aankomen.
Als grote gearslut had ik nooit verwacht dat ik serieus zou gaan repeteren en spelen op een... koffer?!

Ook leuk:


''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Dries

#7
mrt 20, 2013, 17:06 Last Edit: mrt 20, 2013, 17:12 by Dries
Daar is hij dan!



De koffer is behoorlijk fors maar is goed te tillen.
De zijkanten zijn van licht gebogen triplex met een fineerlaag er op, dit fineer is aan één kant wat afgebroken hier en daar maar voor 12,50 mag je niet klagen natuurlijk.

De hi-hat- en snaredrumstand zijn nogal zwaar, hier ga ik iets lichters voor zoeken.

Zo staat hij er bij:







Dan de klank:
De koffer klinkt behoorlijk droog en in mijn slaapkamer (c.q. drumhok) best wel 'dun'.
Wanneer de koffer echter niet vlak tegen de muur staat en de ruimte is wat groter, dan klinkt het nog best wel vol!

Hier een crappy opname om een idee te geven:

Klik

De rebound van de koffer is min of meer vergelijkbaar met een stenen muur, even wennen dus, zeker op laag volume.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Nijlpaard

Gearslut of niet. Dit ziet er gewoon vet cool uit 8)

Leuk setje zo Dries :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Dries

''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Nlz

Gaaf ding Dries! Daar kun je mee voor de dag komen!  :Y
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Monuments

Ziet er goed uit, en klinkt ook absoluut niet verkeerd!
Ludwig Epic (Natural Birch) in 10, 12, 14sn, 16 en 22", Pearl Vintage Sensitone 14x6,5" brass snare en Sabian bekkens.
Monuments FB - Monuments Bandcamp

Meatball

Wat gaaf! Ik had er nog nooit van gehoord of gezien maar dit zijn leuke sets. Ook lekker praktisch, alles in 1 koffer....

5150

Maken jullie het basspedaal ook ergens aan vast ?
***...in-between-drums...***

Paul

Ik heb een klein metalen plaatje, 5x10 cm. ongeveer waar ik het pedaal aan vastschroef. De andere kant schuif ik dan onder de koffer.
Mijn pedaal staat niet stabiel als-ie niet vast zit, maar kan me voorstellen dat Dries daar geen problemen mee heeft met een IC. (Een IC vind ik te zwaar en lomp bij zo'n set, vandaar mijn simpele pedaal).

Dries

#15
mrt 29, 2013, 11:11 Last Edit: mrt 29, 2013, 11:12 by Dries
Ik heb een IC twinpedaal waar ik ooit een extra 'klopperhouder' en hoopklem heb bijgekocht omdat ik toen naar twee bassdrums overstapte.
ik gebruik nu een enkele IC zonder hoopklem, Maar met het 'stopper' plaatje met spikes (die normaal op het slavepedaal zit).
Klein stukje tapijt mee, daar zet ik de koffer en het pedaal los op. Blijft prima staan.
Wel moet ik nog iets aan gewichtsbesparing doen maar ik heb besloten om even niks bij te kopen.
Vooral de hihatstand is zwaar.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Paul

Daarom laat ik de hihat ook thuis, een hihatstandaard is te groot en zwaar om in de koffer te kunnen. En dan moeten de hihats ook mee, weer 2 kg extra.
Voorheen deed ik shake-eitjes in mijn sok als hi-hat maar ik merk dat dat niet echt veel volume geeft. Laatst geëxperimenteerd met een beatring op de grond en daar dan op tikken met je voet, dat gaat prima!

Overigens is het handvat van mijn koffer laatst afgescheurd. Het leer is oud en droog en kon de 10 kg. niet meer aan. Nu moet ik er wel een karretje bij kopen..

Dries

Kun je er geen nieuw handvat aan maken?
Bij mij zit het leren riempje vast tussen twee metalen lussen.

Afgelopen dinsdag heeft de kofferdrum haar vuurdoop gehad in een huiskamerrepetitie met drie docenten van mijn oude middelbare school. Simpele rock 'n roll met een contrabas, twee gitaren (beide doen ook zang) en af en toe wat mondharmonica. Was erg tof.

Echter, volume is een groot probleem. Niet zo zeer de koffer, die kan ik prima controleren, maar de snaredrum. Ik speel al met rods maar het moet echt zachter. Alles is akoestisch, ook de zang.
Nu heb ik een handdoek over het vel gelegd en met erg zacht spelen is het goed te doen kwa volume, echter speelt dit verrevan lekker. Ook bekkens gaan eigenlijk bij zacht aanslaan al te hard.

Heeft iemand een suggestie om de snaredrum wel te dempen maar zonder dat het als een kartonnen doos gaat klinken? Die handdoek is ook niet erg prettig voor de rebound. Het lukt zo wel overigens, maar ik voel me nogal beperkt in mijn spelen. Door het geforceerde spelen, speel ik amper tot geen fills.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Paul

#18
mrt 29, 2013, 12:39 Last Edit: mrt 29, 2013, 12:40 by Paul
Brushes ;)
Ik gebruik voornamelijk de witte Vic Firth WB brushes; dikkere staaldraad, veel body maar minder volume. En als je je minder in wilt houden haal je de paarse Heritage brushes, die zijn zachter.

Nijlpaard

Geloof het of niet  ;)


Maar zacht drummen kan ook met stokken. Het is een bitch om te leren  -O-   zeker om het op snelheid te doen maar als je het kunt kan je wel iets dat alle drummers beheersen :Y


Bij ons in de kerk gaat het ook al gauw te hard dus ik ben gedwongen om op mijn volume te letten. Ik ben nog niet zo ver dat het automatisch gaat en het drumt nog niet ontspannen maar ben er toch bewust mee aan het oefenen.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Dries

Het laten vallen van een stok op een snaredrum vanaf een hoogte van zo'n 5 cm gaat eigenlijk al erg hard.
Aangezien rods zelf al geluid produceren, is een telefoonboek (opperde Willem laatst ergens) een optie maar dat klinkt nou ook niet bepaald spannend.

Zal een combinatie van meer techniek en demping worden vrees ik.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Paul

Zojuist bij de bouwmarkt een klein steekwagentje voor 20 euro gekocht om de koffer op te vervoeren. Tip voor wie er een heeft of wilt maken *).

Morgen ga ik er weer mee repeteren, wellicht dat ik ook wat opnames kan plaatsen naderhand.

Dries

Heb ik ook aan zitten denken, is niet te duur en scheelt een hoop gesjouw.
Die koffer is nog behoorlijk zwaar.

Ik neem trouwens altijd een handdoekje mee voor over de snaredrum, ging zelfs bij een akoestisch optreden in een middelgrote zaal nog hard zat. Zang en gitaren werden wel uitversterkt, contrabas niet.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Paul

Speel je dan met brushes/rods of stokken? Ik speel eigenlijk alleen maar met brushes namelijk en waar het iets harder mag met rods.
En morgen die houten, 5" diepe Rogers snare proberen, dat zal ook nog wel een verschil maken t.o.v. een 6.5" metalen snare.

Dries

#24
mei 03, 2013, 02:00 Last Edit: mei 03, 2013, 02:01 by Dries
Ik speel met pro mark Lightning Rods.
Gaan welliswaar iets zachter dan normale stokken (7a en 5a) maar produceren nog steeds aardig wat volume.
Ik heb de messing en de bronzen sensitone geprobeerd maar ik ga i.c.m. rods en een afdrooghanddoek toch voor de maple/mahogany masterworks snaredrum.
Minder responsief maar ik kan er door de handdoek nét iets harder op spelen dan op de diepe metalen trommels waardoor ik iets vrijer kan spelen.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Omhoog