Tot een prijs komen

Gestart door groovemaker, aug 08, 2012, 10:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker


Hallo,

zoals jullie weten speel ik in een band, en dat gaat steeds beter. We worden ook steeds professioneler, zowel een professionele houding, gear, steeds professionelere podia en ook steeds grotere artiesten waarmee we spelen. :Y

Nou is de volgende stap voor ons om eens goed te kijken naar de financiële kant van het verhaal. :F

Hoe komen andere professionele bands/drummers aan hun prijs? Wat zit daar bij in? Wat moeten ze daar  zelf voor doen? Wat wordt er dan voor hun gedaan? werken zij ook met facturen etc?  :?

Er zitten hier ook vast wel professionele drummers op het forum?  :)
If it's too Loud you're too old!

paQ

>> Spelen

Harre

Het hangt er vanaf wat je precies verstaat onder 'professioneel', want als het je beroep is moet je dus met het spelen je geld verdienen. In dat geval praat je over bruto bedragen die een opdrachtgever moet voldoen en wordt het dus praktisch onbetaalbaar om nog een band neer te zetten. Wat dat betreft zul je waarschijnlijk ergens een gulden middenweg moeten zien te vinden.

Wij werken met de kleine vergoedingsregeling, waarbij een bandlid meen ik op dit moment maximaal 163 euro per optreden kan krijgen. Helemaal officieel moet je daar dan belasting over betalen, tenzij je aan kunt tonen dat je dit bedrag kwijt bent aan onkosten. Bonnetjes zijn in dit geval van levensbelang, als je het goed wilt doen en onkosten zijn er echt voldoende al moet je niet met een bonnetje 'kleding' aan komen als daar een spijkerbroek een een paar shirtjes op staan. Dan maken ze het echt niet makkelijker en zeker minder leuk bij de belastingdienst  8)

Naar mijn idee moet je zeker de praktische kosten tellen: je materiaal (niet alleen dingen die je vervangt door slijtage als stokken en vellen, maar ook je kit en de afschrijving daarvan) en reiskosten. Alles wat daar bovenop komt verdien je immers pas en komt de factor 'tijd' er bij kijken. Wat je daar mee doet... tja, dat is lastig. Wil je alleen voor optredens betaald worden, of ook voor de repetities die daar bij horen? Je kunt dan een vast bedrag tellen per ding wat je doet of een uur tarief tellen.

Wat wij er voor moeten doen is eigenlijk simpel: zorgen dat je met je spullen op tijd bij een repetitie cq gig bent en daar je spul opbouwen. Okee, je helpt elkaar waar nodig natuurlijk maar het gaat even om het idee... Bij een repetitie is het niet van toepassing, maar bij een optreden wordt qua geluid alles geregeld door een vaste geluidsman die inclusief een complete PA met ons mee gaat en daar hoeven we ons alleen mee te bemoeien als in de zin van dat er een soundcheck gedaan moet worden.

Check eventueel ook even dit topic:
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,710.msg27328/topicseen.html#msg27328
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

WHiZZi


Hallo,

zoals jullie weten speel ik in een band, en dat gaat steeds beter. We worden ook steeds professioneler, zowel een professionele houding, gear, steeds professionelere podia en ook steeds grotere artiesten waarmee we spelen. :Y


Cool :) !

Citaat

Nou is de volgende stap voor ons om eens goed te kijken naar de financiële kant van het verhaal. :F
Hoe komen andere professionele bands/drummers aan hun prijs? Wat zit daar bij in? Wat moeten ze daar  zelf voor doen? Wat wordt er dan voor hun gedaan? werken zij ook met facturen etc?  :?


Er zijn grofweg 2 opties mogelijk. De site van de belastingdienst geeft hier handige info over. Je hebt de keus uit in Loondienst gaan (hier zit een maximaal per persoon aan vast, ik meen 163 maar pin mij hier niet op vast) en per optreden een formulier invullen of je voert alles onder 1 bedrijf en schrijft een factuur uit met 6% BTW erop. Je moet hiervoor wel een KvK ingeschreven bedrijf hebben met een BTW nr.

Qua te vragen geld is het altijd gissen wat de lokatie wil of kan bieden. Door de jaren heen klopt onderstaande te vragen bedragen wel redelijk voor een gemiddelde band. Dit is hoe cafés en bars over het algemeen naar je kijken als je een voorstel neerlegt.

1) De beginnende band vraagt tussen €0 en €200
2) De wat serieuzere band (wel goed, geen broodspelers) vraagt tussen €300 tot €750
3) €750 tot €1500 is de band die serieus zijn en mogelijk ook broodspelers willen zijn
4) > €1500 is de band die broodspelers zijn en dus hun primaire inkomen uit muziek halen

Dit is puur op basis van hoe ik vind dat het is en de meningen kunnen verdeeld zijn hier. Dus wederom, gebruik dit als indicatie en bedenk zelf wat je denkt dat goed is voor je band.

Met Pyrates!, waarvan ik durf te zeggen dat dit professioneel is/gaat worden, vragen wij op dit moment een bedrag uit punt 3 excl BTW (6%) en excl geluid. Geluid erbij, dan leg er maar €500 bovenop voor een basis PA voor max 1000 man (wel incl licht).

Let wel, dit vragen wij. We krijgen het bijna nooit gezien in Nederland de crisis nog heel erg voelbaar is binnen de cafes/bars. In de Folkwereld waar wij ons bevinden zit sowieso heel weinig geld. In het buitenland krijgen we grof meer (factor 3 meer) maar daar liggen de kosten ook een stuk hoger. Daarnaast speelt bekendheid ook heel erg mee en zijn wij als Pyrates! nog niet (in Nederland). Het geld zit meestal in de festivals (de grotere) en daar kom je pas weer in als je bekendheid hebt binnen je "scene". Bekendheid krijg je weer door op te treden, kip-ei probleem dus ;)

Citaat

Er zitten hier ook vast wel professionele drummers op het forum?  :)


Tja. Wat vind je een professionele drummer? Ik heb ooit een website gehad over drummer waar ik geld mee verdiende, ben ik dan professioneel drummer? Je kunt niet zeggen dat je wel of niet professioneel bent. Ik denk dat iedereen professioneel is op het moment dat er betaald wordt voor hetgeen wat je doet. Of je nou wel of geen endorsements hebt of in een succesvolle of niet succesvolle band speelt. Als je inkomen hebt, vind ik dat je professioneel bent.

Succes in ieder geval!
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

WHiZZi

Nog 2 toevoegingen. Of de genoemde bedragen incl of excl geluid zijn ligt een beetje aan wat je zelf hebt ;) en let erop dat als je geluid inhuurt, er 19% (en vanaf binnenkort 21%) BTW op zit..

En als je een cafe binnenstapt en zegt, wij willen hier spelen. Dan krijg je 9 van de 10x te horen. Da's goed, wij (cafe) zorgen voor drank en geluid en jullie spelen hier dus voor niks/appel-en-ei. Als antwoord hierop vraag ik of hij zichzelf ook uitbetaald in bier? Helemaal als je serieus genomen wilt worden, als band ben je een bedrijf en een bedrijf zal winst moeten maken. Laat je niet afschepen met een beetje bier (tenzij je dit echt wilt). Vergeet niet dat je voor een avondvullende show wel even rond de 6 uur aan het werk bent (19:00 opbouw, 01:00 afsluiten) en dat je dan niet eens de repetitie tijd of materiaalkosten hebt meegerekend.
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

Harre

Ik vind 'tenzij je dit echt wilt' wel een mooie toevoeging. Bij m'n vorige band zat onze gitarist in het opbouwwerk. Niet in de zin van een PA of backline, maar het sociale opbouwwerk en in die vorm begeleidde hij allerlei projecten die een wijk meer leefbaarheid moeten geven. Via hem kwamen we in contact met een soort jongerencentrum en de persoon die daar de boekingen deed wilde ons echt dolgraag hebben, maar al pratend kwam het er op neer dat ze eigenlijk weinig of niks te bieden hadden. Na overleg met de band hebben we besloten toch te gaan en het kwam er toen op neer dat we voor 100 euro en de avond gratis drank gespeeld hebben. En iedereen had een top avond... Aan de andere kant: een nieuwjaarsreceptie bij een groot Nederlands electronica concern, tja... daar zet je gewoon 1500 euro op en dat wordt zonder maar een woord over de prijs te reppen betaald.

Waar je in zo'n geval wel op moet letten is dat prijzen in het wereldje toch snel hun ronde doen en dat je het eigenlijk niet kunt maken om in de ene kroeg voor de drank te gaan spelen en in de andere 800 euro te vragen. In het bovenstaande voorbeeld was het voor ons een soort van benefiet optreden en op die manier is dat naar mijn persoonlijke mening wel te verantwoorden. Het kan af en toe helemaal geen kwaad om je eens in te zetten voor iets moois.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

dunDaan

Soortgelijke situaties als die Harre schetst maak ik met de band ook vaker mee. Voor sommige "goede doelen" (ruim begrip)  willen we wel iets met de prijs doen. Daarnaast houden we wel degelijk rekening met de grootte van de locatie: in een kleine kroeg hoef je niet aan te komen met een vraagprijs van >500 euri, dus daar passen we onze prijs op aan.
De prijzen zoals whizzi aangeeft komen aardig overeen met mijn hetgeen wat ik met mijn bands in de loop der jaren heb gevraagd (alhoewel ik nooit tot categorie 4 ben gekomen  :/ ).
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Dribbel

Ik denk dat de indeling die Wizzi heeft gemaakt wel redelijk goed is.
Ik heb ook altijd in de eerste 3 categorieën gespeeld.
Waarbij we in een cafe, ook in de goede tijd, nooit meer dan 750 euro hebben gehad.
Tegenwoordig mag je blij met 500 euro in een cafe.... -O-
Als er licht en goed een degelijk geluid geregeld is willen we wel voor minder komen maar dan is het plug en play, en geen gezeul meer....
Het meeste wat ooit betaalt is bij ons was netto 150 euro per hoofd ...
Yamaha recording & sabian

groovemaker

Met de band komen we nu al aardig rond de 3e categorie ( ik vindt dat een prachtige richtlijn WHiZZy!)
We bestaan alleen nog niet zo lang, maar er zitten ook studenten pop en media en ik doe zelf vooropleiding van conservatorium.

Volgend jaar staat er een groot optreden op het programma met Syb van der Ploeg of een aantal finalisten van The Voice of Holland.  Dat wordt naar verwachting een optreden voor ca. 3000 man, met een 60 mans orkest en ons als band.

Wat kunnen we hiervoor vragen, per persoon?
Dit hoeft wat mij betreft niet voor elk persoon gelijk te zijn. Ik organiseer dat hele feest, dus is het redelijk dat ik meer vraag dan bijv. de bassist?

Kroegen doen we eigenlijk ziet zo veel (meer). Hier in Franeker heb ik nog nooit meer dan €75,- in een kroeg gekregen.....
If it's too Loud you're too old!

Dribbel




Dit hoeft wat mij betreft niet voor elk persoon gelijk te zijn. Ik organiseer dat hele feest, dus is het redelijk dat ik meer vraag dan bijv. de bassist?



Tja het is maar net wat je verstaat onder "organiseren"...
Dat kan nogal variëren, zorg je ook dat alle en juiste partijen naar bv het orkest gaan, en ben je echt de spil van het optreden en alle partijen. kortom ben je er uren en dagen meer mee bezig als een ander?
Of ben je alleen het contactpersoon tussen de band en de organisator.
Je bent al geboekt dus weet je ook wat je mag vragen of gevraagd hebt......
Yamaha recording & sabian

groovemaker

Organiseren is in dit geval erg breed ja!

Ik zorg inderdaad voor de juiste arrangementen voor het orkest, die ook goed bij een band passen. Dit alleen al kost veel tijd. Verder regel ik een goed geluidsbedrijf en maak ik samen met mijn broer de lichtshow. Uiteraard speel ik zelf mee in de band, die ik heb geleid tijdens de repetities voor dit optreden.

Daarnaast ben ik bezig met de artiesten te boeken en heb ik een begroting gemaakt voor het hele verhaal. Ik moet nog ervoor zorgen dat er toilet blokken aanwezig zijn en dat er beveiliging is.

Ik heb verder nog geen prijs doorgegeven over mij en de band. Deze heb ik na overleg met de commissie nog even in het midden gelaten.


Je hebt nu een beetje een idee wat ik alleemaal doe voor zo'n promsconcert. Ik weet niet of dit buitengewoon veel is ofzo? Ik hoopte dat jullie mij daar verder bij konden helpen. Ik ben er in elk geval wel veel tijd aan kwijt.


kortom ben je er uren en dagen meer mee bezig als een ander?


Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik denk het wel!

If it's too Loud you're too old!

Dribbel

Heb je het met je band over gehad wat jij en zei vinden dat redelijk is?
Yamaha recording & sabian

Robert-Jan


Ik weet niet of dit buitengewoon veel is ofzo?


Nou laat ik het zo zeggen..

Je zegt nu dat je voor dit evenement de drummer/bandleider/arrangeur/lichtontwerper/ boeker/financiele man/facilitaire man gaat zijn..

Dus waar normaal een team van een man of 5 a 6  op staat.

Wil je het goed doen dan is dit gewoon onmogelijk.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

stick tight

Het is heel simpel, als je per optreden 100 bezoekers kan trekken die bereid zijn daar 5 euro entree voor te betalen zou je als band 400-500 euro voor kunnen vragen.

Het argument ''wij hebben een professionele instelling dus we moeten meer krijgen dan een beginnende band zonder die instelling'' gaat niet op als je marktwaarde gewoon niet voldoende is om een groot bedrag te vragen.

In eerste instantie is een onkostenvergoeding van 75-150 euro heel redelijk, zeker als je als band nog niet de naam hebt om echt mensen te trekken. Laat je niet door cafe's afschepen met 3 consumptiebonnen per bandlid, ze verdienen immers geld aan jullie optreden.

Als je echt de intentie hebt om een professionele band te gaan zijn moet je je band gaan runnen als een bedrijf, inclusief boekhouding en de hele rataplan. Het is een proces waar je wegwijs in moet worden door vallen en opstaan. Je kan bv ook je onkosten van de belasting aftrekken in sommige gevallen..

Indien je band een redelijke markwaarde heeft kan het interessant zijn om doordeals af te spreken met een zaal. Vraag bv. 60% van de deuropbrengst met 5-6-7 euro entree. Ik heb deals gedaan met grotere bands waarbij ik 80% aanbied met 8 euro entree. Met pakweg 100 bezoekers gaan ze dan toch met 600 euro weg. Kan heel redelijk zijn..

Afhankelijk van je genre kan het interessant zijn om een betaalbare entree te eisen met een wat lagere vergoeding. Als je als band 80 man kan trekken op een avond is dat al redelijk, als de entree 5 euro is en je hebt 300 euro gevraagd is dat meer dan redelijk voor beide partijen. Als er van die 80 man 30 een shirtje kopen a 15 euro (kostprijs 3-5 euro) heb je alsnog 600 euro inkomsten op een avond.

Ik heb een redelijk salaris verdiend als tourende muziekant puur op merchendise inkomsten. Van gage's moet je echt niet afhankelijk zijn....

Eerlijk is eerlijk, geld verdienen met spelen is een fantasie tenzij je heel veel geluk hebt en doorbreekt maar dat is voor heel weinig muzikanten weggelegd. Een andere optie is een coverband beginnen en een avondvullend programma bieden met eigen PA ed. Als je dat goed aanpakt kan je wel cashen op braderieën ed.

Mijn conclusie na 12 weken touren in 11 maanden tijd met 2 ''grote'' metal/hardcore bands: Zoek een baan waarmee gelukkig bent en blijf muziek maken en touren in je vrije tijd/vakantie.

Stokmans


Mijn conclusie na 12 weken touren in 11 maanden tijd met 2 ''grote'' metal/hardcore bands: Zoek een baan waarmee gelukkig bent en blijf muziek maken en touren in je vrije tijd/vakantie.


Na een heel stuk minder touren (maar wel veel optredens in NL) ben ik het hier 100% mee eens!

De verhalen die je hoort over 'broodspelers' zijn soms tranentrekkend. Bovenstaande argumentaties voor gages vind ik trouwens wel goed hout snijden. Bedenk alleen wel wat je belangrijker vindt, optreden of cashen? Belangrijk is dat je op gegeven moment geen (of, niet teveel) kosten meer aan je band hebt. Dat hebben wij jaren gedaan omdat wij maar 1 doel hadden: leuke optredens doen, en dat is gelukt :Y

stick tight

Sowieso voor nederlandse artiesten.. Er zijn uberhaupt heel weinig nederlandse artiesten die over de landsgrenzen komen en in de nederlandse popscene zit gewoon te weinig geld om er echt van te kunnen leven.
Wil je kunnen leven van een band zul je het grootste deel van het jaar moeten touren en dan is zelfs europa veel te klein. Met 6 weken per jaar heb je dat echt wel gezien...

Neemt niet weg dat je met de juiste insteek best je band kan draaien als extra zakcentje. Als je alle facetten goed oppakt en daarnaast de muzikale kwaliteit voldoende is kan je prima in ieder geval al je onkosten dekken zodat het spelen van die shows je al geen geld kost.

Omhoog