Microfoons bij een firewire interface

Gestart door Gulio, jun 04, 2012, 22:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Gulio

jun 04, 2012, 22:52 Last Edit: jun 04, 2012, 22:58 by Gulio
Hallo mede  Forum-leden,

Aangezien ik hier nieuw ben zal ik mijzelf even voorstellen. Ik ben een drummert van 23 jaar die in een band speelt.

Omdat wij graag opnames willen maken met de band wil ik jullie om wat advies vragen voor de spullen die ik wil aanschaffen en die ik al heb. Het is in eerste instantie niet de bedoeling dat deze microfoons gaan worden gebruikt voor een demo, maar puur om tijdens het oefenen simpele opnames te kunnen maken zodat we het daarna kunnen terug luisteren op aanvaardbare kwaliteit ;).

Omdat het budget in de bandkas niet al te hoog is wil ik graag drummics kopen van rond de 150 euro.
Ik zat zelf te denken aan deze:

http://www.thomann.de/nl/superlux_drk_k5c2.htm

Nu heb ik zelf een Presonus FireStudio Mobile Studio gekocht.

http://www.thomann.de/nl/presonus_firestudio_mobile_studio.htm

Ik heb al vanalles gelezen over verschillende types mic's en wat ik heb begrepen is dat je voor een Condensatormicrofoon (dus de 2 overheads) een Phantom power van 48V nodig hebt. Hiervan zitten er 2 op het apparaat aan de voorkant, dus dat is geen probleem.

Wat ik me nu dus wel afvraag is of ik de andere microfoons uit de betreffende set hierboven kan inpluggen in de Presonus firemobile en of dit dus ook werkt. Ik heb namelijk begrepen dat je voor een dynamische microfoon geen extra voeding nodig hebt. Bij de microfoonset van hierboven staat ook duidelijk aangegeven op de Thomann site dat de bassdrummicrofoon, + de 3 tom microfoons en de snare microfoon dynamisch zijn.

Wat ik nog graag er aan toe wil voegen is dat ik deze kabels wil gaan gebruiken om de microfoons aan te sluiten op de firewire interface.



Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mvg,
Gulio

Hans

Ik neem repetities op met een handheld stereo recorder.

De combinatie die je maakt is prima hoor, kun je een volledige 5 delige set mee close mic'en. Heb je ook meteen een bassdrum mic voor een kleine set.

animal

#2
jun 05, 2012, 00:08 Last Edit: jun 05, 2012, 10:17 by animal
Sorry Hans, maar het ligt m.i. toch even anders.

De Presonus beschikt maar over de twee microfoon ingangen, de overige 8 ingangen zijn op line-niveau en dus eigenlijk meer geschikt voor cd-speler, I-pod etc. Een microfoon geeft weinig signaal af, met de gain knop kun je deze op het gewenste niveau brengen. De 8 line ingangen hebben, voor zover mij bekend, geen gain-regeling, de kans is dus erg groot dat je een "dun" (lees slecht) geluid overhoudt. Van de bij de microfoon-set meegeleverde XLR-XLR-kabels kun je er maar 2 gebruiken, de overige 8 inputs zullen waarschijnlijk van het type "jack" zijn.
Over phantom-voeding hoef je je bij de Superlux-set geen zorgen te maken, de ovehead mics zijn van het type electret, dat houdt in dat ze de benodigde spanning verkijgen d.m.v. een batterij die je in de microfoon kunt plaatsen.
Voor wat beteft de microfoons wil ik nog kwijt dat je voor dat geld niet al te veel kwaliteit mag verwachten, alle waar voor z'n geld, hoewel op youtube best aardig gelukte opnames met Superlux =-setjes te vinden zijn. Of het dezelfde serie is als jij op het oog hebt, weet ik niet.

Hans

inderdaad... niet nagedacht over line vs mic inputs ! My bad.

Gulio

Bedankt voor jullie reactie!

En wat als ik nu nog een voorversterker uit mijn eigen zak zou betalen? In principe hoeven er maar 6 kanalen door gelust te worden naar de presonus...

Wat zou ik dan ongeveer kwijt zijn aan zo'n voorversterker/interface?

Animal baars


De Presonus beschikt maar over de twee microfoon ingangen, de overige 8 ingangen zijn op line-niveau en dus eigenlijk meer geschikt voor cd-speler, I-pod etc. Een microfoon geeft weinig signaal af, met de gain knop kun je deze op het gewenste niveau brengen. De 8 line ingangen hebben, voor zover mj bekend, geen gain-regeling, de kans is dus erg groot dat je een "dun" (lees slecht) geluid overhoudt. Van de bij de microfoon-set meegeleverde XLR-XLR-kabels kun je er maar 2 gebruiken, de overige 8 inputs zullen waarschijnlijk van het type "jack" zijn.


Maar door er een mengtafeltje tussen te zetten kun je toch gewoon daar de direct-outs van pakken? Dan is het met dit apparaatje prima mogelijk om 8 kanalen te mixen.

Voor een setje lekkere overheads kun je ook naar de Audio Technica AT2020 kijken. Mooie microfoons met een  zacht prijsje!
http://www.thomann.de/nl/audio_technica_at2020.htm

Paul

#6
jun 05, 2012, 13:20 Last Edit: jun 05, 2012, 13:24 by Paul
Als je alleen simpele repetitie-opnames wil maken, waarom wil je dan drums met zoveel microfoons opnemen? Daar komt dan nog zang, gitaar (evt. x2) en bas bij, en dan zit je zo aan 8 kanalen.

Mijn ervaring is dat het op sommige momenten prettig is, maar veel vaker is het te omslachtig - denk aan meeslepen, opbouwen en niet te vergeten de nabewerking - waardoor je minder snel dingen opneemt en/of het minder snel nabewerkt en deelt met de rest.


Ik zou die twee microfoons die erbij geleverd worden goed in de ruimte hangen. Experimenteren met de plaatsing, eventueel los van elkaar plaatsen. 2 sporen opnemen, ter plekke renderen en delen met de rest v/d band.

Als je toch meer wilt gebruiken: de gitarist(en) en bassist hebben wel een line-out of pre-out op hun versterkers, die kunnen rechtstreeks achterin de Presonus. De zanger(es) zal ook over een PA gaan? Het mengpaneel daarvoor heeft waarschijnlijk ook een line-out die rechtstreeks de Presonus in kan. Dan kan je de twee bijgeleverde microfoons voor de drums gebruiken als overheads. Mochten die niet bevallen daarvoor, dan raad ik ook een paar AT2020's aan.

Overigens Animal, er zitten op de achterkant nog maar 6 line ingang. ;)

Gulio

#7
jun 05, 2012, 14:59 Last Edit: jun 05, 2012, 15:00 by Gulio

Maar door er een mengtafeltje tussen te zetten kun je toch gewoon daar de direct-outs van pakken? Dan is het met dit apparaatje prima mogelijk om 8 kanalen te mixen.

Voor een setje lekkere overheads kun je ook naar de Audio Technica AT2020 kijken. Mooie microfoons met een  zacht prijsje!
http://www.thomann.de/nl/audio_technica_at2020.htm


En wat voor mengpaneeltje zou ik dan moeten kopen? Zou deze dan bijvoorbeeld al voldoen om dus wel de verschillende mics appart van elkaar af te mixen? Of zouden jullie mij er een paar kunnen aanraden? (2e hands?)

http://www.bax-shop.nl/0-tot12-kanaals-mixer/alto-pro-zephyr-zmx122fx-8-kanaals-live-mixer/product-details.html#!prettyPhoto

Ik begrijp dat het ook met 2 normale overheads kan maar voor ons is het grote voordeel dat we een oefenruimte hebben waar we alles kunnen laten staan. Daarnaast wil ik mijzelf graag verder verdiepen in het opnemen van drums en eventueel later beter microfoons te kopen.

Het zou dus handig zijn een mengpaneel te vinden waarbij ik de 8 microfoons kan inpluggen, en ook 8x een line-out heb zodat ik die kan doorlussen naar de presonus en meer sporen heb *D

Bedankt weer allemaal voor de reacties!

Paul

#8
jun 05, 2012, 16:23 Last Edit: jun 05, 2012, 16:29 by Paul
Dan kan je beter een Firestudio Project (voorheen Firepod of FP10) kopen of een Zoom R16 (let op: zoom r16 heeft maar 2x fantoomvoeding). Hebben allebei 8 prima pre-amps aan boord.
En mocht je nog ooit willen uitbreiden met de Firestudio, dan koop je er een tweede bij, sluit je erop aan via de spdif ("daisy chaining") en dan kan je 16 sporen simultaan opnemen.


Om 8 sporen op te nemen met de Firestudio Mobile zal je op de één of andere manier 6 pre-amps erbij moeten zoeken die allemaal apart zijn in te prikken op de line-ingang aan de achterkant. Dat kan met losse pre-amps, of zoals geopperd misschien met een apart mengpaneel, maar beide opties zullen duurder zijn dan een Firestudio Project kopen. (Tweedehands kosten ze ongeveer 200 euro, en een Zoom R16 250 euro.)
De Alto in je link heeft wel 4 microfoon-ingangen, maar niet 4 gescheiden uitgangen. Je moet een mixer hebben waarbij elk inkomend kanaal ook een eigen line-out heeft. En die ga je niet goedkoop vinden ben ik bang.

Of zoals ik hiervoor zei, (bas)gitaren rechtstreeks op de line-in en vocalen vanuit de PA rechtstreeks op de line-in, maar dan ben je qua drums nog steeds beperkt tot 2 microfoons.

animal



Overigens Animal, er zitten op de achterkant nog maar 6 line ingang. ;)


Haha, alléén maar de tekst gelezen op de thomann site, geen foto's bekeken :D

Gulio

Bedankt paul voor je reactie. ik moet even kijken dan hoe ik het ga doen ..

Overigens mijn laatste vraag:

Zou deze voorversterker wel werken?

http://www.bax-shop.nl/instrument-voorversterker/sm-pro-audio-pr8e-8-kanaals-voorversterker/product-details.html#!prettyPhoto

Het presonus apparaat is puur voor de drums, de rest van de band zit op een andere presonus mobile fire studio *D Ik denk dat het dan -toekomstgericht- beter is om te beginnen met een goedkope microfonenset en als wij eventueel later een demo willen opnemen, ik beter microfoons koop!

Paul

Die SM Pro Audio doet precies wat je nodig hebt, en niets meer of minder. 8 microfoon pre-amps met een line-uitgang. ;)

Maar ik blijf erbij dat je voor het geld van de Firestudio Mobile + de SM PR8E beter een Firestudio Project kan kopen, omdat de Firestudio voor z'n geld gewoon heel erg goede pre-amps heeft. Ik heb voor je rondgekeken op internet, maar wil je een 8-kanaals pre-amp als de SM PR8E met de kwaliteit van de Firestudio Project, dan kom je al gauw boven de 200 euro uit. Dan is het de moeite niet meer.

Omhoog