Muziek notatie software

Gestart door Animal baars, sep 17, 2011, 10:00

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Animal baars

sep 17, 2011, 10:00 Last Edit: sep 17, 2011, 14:26 by paQ
Waar noteer jij al je geniale drumpartijen en -ideeen?

Ik gebruik zelf sinds een paar dagen Sibelius 7. Een erg leuk pakket waar super veel mee kan, maar verrekte lastig om aan te wennen... De playback functie is behoorlijk handig, maar op mijn laptop klinkt elke strakke 4/4 maat als een shuffle  :-\.

maar goed, spam je ervaringen, software en handige tips dus :)

paQ


Vreemd...

Hij zegt:

Waar noteer jij al je geniale drumpartijen en -ideeen?

Ik gebruik zelf sinds een paar dagen Sibelius 7. Een erg leuk pakket waar super veel mee kan, maar verrekte lastig om aan te wennen... De playback functie is behoorlijk handig, maar op mijn laptop klinkt elke strakke 4/4 maat als een shuffle  :-\.

maar goed, spam je ervaringen, software en handige tips dus :)


Nlz

Ik zag het bericht eerst wel, maar nu niet meer  :-\
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Nijlpaard


Nu zie ik hem bij paQ =]


En nog een keer +1
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Anserini

Dit is al het beste topic ooit.

Animal baars

Haha, grappig dit.. Ik doe zo m'n best op een mooie openings-post, ziet niemand 'em  ::)

Maar goed, nu mag het weer on-topic ;) Ik zoek dus geen notatiesoftware, die heb ik al. Ben alleen benieuwd hoe anderen dat doen!
Guitar-pro heb ik mee geprobeerd te werken, maar dat vond ik net niets.. Maar het was wel erg overzichtelijk en er zijn op internet veel .3gp bestanden te vinden. Dat is dan weer een voordeel!

Weet iemand trouwens of het in Sibelius ook mogelijk is je nummer als een MP3 te exporteren?? Dan kan ik ideeën rond mailen naar bandleden die geen Sibelius hebben. Een pdf spreekt dan toch minder snel tot de verbeelding. Zeker met drumpartijen..

Jochem

Je kan geen mp3 exporteren, maar wel midi, dat is eigenlijk hetzelfde maar dan met basistonen. Dus precies hoe het in sibelius klinkt.

ddrsonor

Om af en toe iets "netjes" uit te schrijven, gebruik ik Musescore. Gratis te downloaden...... zijn ze bij versie 1.1 http://musescore.org/nl

82keiko


Om af en toe iets "netjes" uit te schrijven, gebruik ik Musescore. Gratis te downloaden...... zijn ze bij versie 1.1 http://musescore.org/nl

Kende ik nog niet :).

leeqnl

Ik gebruik ook musescore. Werkt ook heel goed in combinatie met een midi apparaat. Als ik mijn Roland TD6KV op de laptop aansluit noteert musescore de pad waar ik op sla (dus hi-hat meteen als hi-hat noot enz). Moet je alleen handmatig met het toetsenbord de noot lengte invoeren.

Robert-Jan

Oh, die ken ik ook nog niet.. Daar ga ik eens mee rommelen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Karim Bizid

Ik gebruik ook Sibelius...

Super handig programma.. Heb er sinds een paar dagen ook het volgende doosje bij gekocht:

http://www.m-audio.com/news/en_us-2031.html

Nu kan ik dus ook in de trein werken :)

Vroeger deed ik alles in Guitar Pro trouwens...
|| Sonor || Vic Firth || Remo ||

Jochem


Ik gebruik ook Sibelius...

Super handig programma.. Heb er sinds een paar dagen ook het volgende doosje bij gekocht:

http://www.m-audio.com/news/en_us-2031.html

Nu kan ik dus ook in de trein werken :)

Vroeger deed ik alles in Guitar Pro trouwens...

Hoe werkt dat dan als je drumpartijen wilt uitschrijven? Zijn de toetsen dan gewoon de sneltoetsen?

Cookie

Ik gebruik al jaren TabTrax.
Sinds een paar maanden is versie 3.0 uit. Omdat ik 'm al zolang gebruik ben ik ook beta-tester.
Ook handig voor het importeren van tabs :)
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

82keiko

Misschien moet dit op een nieuw topic (?), maar van software gesproken na mijn computercrash van vorige week terug op zoek naar een goed programma om midi-files up te loaden om om te zetten naar drumpartituur, ik kende vooral vanuit mijn gitaar dan GuitarPro vroeger. Iemand een ander voorstel? Misschien een van bovenstaande muziek notatie software die daar ook goed voor dienst kan doen?

Hoefnix


Om af en toe iets "netjes" uit te schrijven, gebruik ik Musescore. Gratis te downloaden...... zijn ze bij versie 1.1 http://musescore.org/nl


Musescore is vanochtend geïnstalleerd zodat ik een stuk uit kan schrijven. Als ik het volgens de tutorial doe moet ik hihat/snare part in voice 1 noteren en bas/toms in voice 2. Daardoor krijg ik ontzettend veel rust symbooltje, namelijk zowel voor voice 1 als voice 2.

Hoe lossen jullie dat op?

Jochem

Kun je die niet gewoon verwijderen door er op te drukken en DEL in te toetsen? Dat is bij Sibelius tenminste zo, waarschijnlijk krijg je dan wel een waarschuwing dat het niet klopt.

Hoefnix

Mij lukt het nog niet, ik ga het nog even verder proberen.

Zo ziet het er nu uit:

Jochem

Ik heb het even geprobeerd en je kan hem alleen onzichtbaar maken, dan zie je hem nog wel een klein beetje, maar het is al een hele verbetering.

Robert-Jan

Probeer eens alles in voice 1 onderelkaar te zetten.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

WDrums

Wanneer je een duidelijk beeld wilt wat je met je handen speelt en ook voor je voeten, is het erg handig om het in die twee voices te noteren.

Zelf gebruik ik Finale. Ben ooit met begonnen met sibelius wat ik eerst een stuk gebruiksvriendelijker vond, maar ik kon via een leraar van het conservatorium finale 2011 krijgen en ik moet zeggen dat dit toch wel echt een topprogramma is. Moet eerlijk toegeven dat het veel tijd kost om alle functies je eigen te maken, maar als dat geen probleem is, dan is Finale denk ik een programma met meer mogelijkheden. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Finale door de meeste componisten en conservatoria wordt gebruikt.

Terug naar het noteren van drumritmes.
Zodra je al een ritmae schrijft wat ietsje syncopisch is of waar niet veel op de 1e tel zit etc. dan krijg je het niet voor elkaar om dat zonder al die rustjes te noteren. Bij een dergelijk latin ritme vind ik het zelf ook altijd wel fijn om te kijken waar welke noot valt. Bij de bovenste notatie is duidelijker te zien wat voor ritme onder en boven wordt geschreven, maar als je het gewoon in 1 voice schrijft, krijg je meer een beeld welke noot na welke noot volgt.

Het is maar net wat je lekkerder vindt :)

drumlarsos

#21
okt 16, 2011, 15:04 Last Edit: okt 16, 2011, 15:12 by drumlarsos

Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Finale door de meeste componisten en conservatoria wordt gebruikt.


Is dat niet Cubase o.i.d. ??
Op de studie Composition Music & studio aan conservatorium in Groningen werken ze in ieder geval voornamelijk met Cubase...

Zelf gebruik ik geen software voor notatie van bladmuziek. Wel gebruik ik Ableton live om met loopjes e.d. mee te spelen... Ideaal!

bv. voor zulk soort dingen :
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Robert-Jan


Is dat niet Cubase o.i.d. ??
Op de studie Composition Music & studio aan conservatorium in Groningen werken ze in ieder geval voornamelijk met Cubase...



Cubase heeft als onderdeel ook notatie, maar als je puur en alleen muzieknotatiesoftware gebruikt is finale beter.
Ik weet niet wat meer gebruikt wordt..sibelius of finale..zal niet veel schelen denk ik.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan


Wanneer je een duidelijk beeld wilt wat je met je handen speelt en ook voor je voeten, is het erg handig om het in die twee voices te noteren.


Waarom?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Ik heb musescore aan de kant gezet en ben binnen een paar minuten succesvoller met een oneline tool:

noteflight.com

In de demo is het lastig om een drum part te kiezen, zo gauw je je registreert kan je de drumpart kiezen met alles erop-en-eraan. :)

Totally happy..

Omhoog