Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - drumcabine

1
Voor de mensen die moeite hebben met mijn stelling over de maatschappij die onvoldoende ruimte biedt voor muziek kan ik het volgende zeggen. Ik feliciteer jullie met de onjuiste aannames dat ik genoeg financiële ruimte heb, genoeg tijd heb en bovenal op elk moment mijn huidige baan op kan zeggen en voor veel meer geld bij een ander werkgever aan het werk kan. In het Nederland waar ik woon heerst namelijk een financiële crisis en is meer dan 7% van de beroepsbevolking werkloos. Ik mag heel erg blij zijn dat ik naast mijn voltijd studie werkervaring op mag doen en een beetje verdienen kan. Ik ken genoeg (passieve) mensen om me heen die op dit moment thuis zitten omdat er simpelweg geen werk is. De tijd dat je zomaar overal kan werken is voorbij, je zult moeten concurreren met de vele andere spelers op de arbeidsmarkt en dat betekend dat je moet investeren in de vorm van goede studies, maar ook moet laten zien dat je hard voor je baan werken wil. Anders kun je het wel schudden.

Het punt waar het vervelend begint te worden is dat al die professionaliteit die tegenwoordig benodigd is om een basisinkomen te verdienen, geen enkele waarde meer heeft zodra het gaat om niet-economische motieven. Mensen kunnen het niet schelen hoe serieus jij met je hobby bent, zolang je maar op tijd op je werk komt en zolang maar niemand last van je heeft (geluidsoverlast). Dat maatschappelijke klimaat speelt tegen je, zelfs tot in de kleine dingen (waar kan ik oefenen?, wanneer kan ik oefenen?, hoe verzeker ik mijn drumspullen?). Je moet het maar uitzoeken. Zoals Willem4130 al aangeeft, een drumstel is gewoon een instrument die vele onpraktische elementen met zich mee draagt.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb de afgelopen 3 jaar heel hard geprobeerd om naast mijn "verplichtingen" een serieuze hobby te onderhouden, maar als je keer op keer tegen dezelfde problematiek aanloopt dan wordt het op een gegeven moment frustrerend en dan begin je je af te vragen waar je het allemaal voor doet. Het plezier in het drummen neemt af tot het punt waarop je gaat twijfelen of je misschien niet beter een ander instrument zou kunnen gaan proberen.

Ik wilde hier niet een politiek ethische discussie ontketenen. Ik probeerde mensen te zoeken met soortgelijke ervaringen om daar van te leren (bedankt Black Page, Def-11,Stick light en Willem4130). Ik ga mijn energie proberen te focussen op welke mogelijkheden in financiële en praktische zin binnen mijn bereik liggen. Ik merk aan mezelf dat sommige reacties in dit onderwerp als een messensteek in de rug aanvoelen. Ik wil er daarom maar een einde aan breien door de mensen met de positieve reacties te bedanken.
2
Mensen, bedankt voor de reacties.

Met de opmerking "Ik heb het gevoel dat je als serieuze muzikant niet echt serieus genomen wordt in deze maatschappij" bedoel ik dat je heel erg weinig ruimte krijgt om je hobby een groot deel van je leven te laten maken.

Nijlpaard koppelt dat terug op de keuzes die ik gemaakt heb, maar ik vind dat dit niet in z'n geheel gerechtvaardigd is. Ik heb in 2008, net voor de financiële crisis, heel bewust gekozen om niet een muzikale opleiding te gaan doen. Niet omdat ik verminderd enthousiast was, maar meer omdat ik me toen al besefte dat je zeer weinig toekomst perspectief hebt. Ik heb me destijds echt goed laten informeren door (ex-) studenten en mensen in het werkveld. En ook al neem je de sprong in het diepe, in hoeverre zijn je werkzaamheden in overeenstemming met je oorspronkelijke beeld van uitvoerend musicus?

Nu blijkt wel dat ik destijds een zeer maatschappelijk verantwoordelijke keus heb gemaakt. Alhoewel er nog steeds horden studenten kiezen voor "kunst" en "media/communicatie" opleidingen (zeg maar de "leuke" studies) is het inmiddels wel duidelijk dat die sector echt helemaal verzadigd is en volledig op z'n gat ligt. En dan hebben we het nog niets eens gehad over hoe de ontwikkelingen in de muziekindustrie verlopen.

Aan het eind van de maand moet je wel gewoon je rekeningen betalen, zo simpel is dat. In die zin ben ik wel blij dat ik gekozen heb voor een werkveld waar perspectief is. Ik kan m'n brood kopen, maargoed, daarmee is alles gezegd. Als ik een kans had gezien om m'n brood met de muziek te verdienen dan had ik die echt wel gepakt. Dus de frustraties terugkoppelen naar de keuzes die ik gemaakt heb vind ik echt te kort door de bocht.

Ik neem de maatschappij serieus omdat ik er in zeker zin afhankelijk van ben, maar er is weinig tot geen ruimte (financieel, voorzieningen, sociaal) om naast je hoofd inkomsten een serieuze hobby als muziek er op na te houden. Dat neem ik de maatschappij wel kwalijk. In de sport is dit trouwens wel zo, denk aan topsport regeling.

Goed, ik ga proberen zo'n drumcabine te kopen. Hopelijk isoleren die cabine's goed genoeg om ook in de avonduurtjes goed te kunnen oefenen. Dat zou echt de oplossing zijn. Want dan kun je net als gitaristen/bassisten en toetsenisten lekker ongestoord en zonder rompslomp oefenen.

Elektrisch drummen is in mijn mening echt niet te vergelijken met akoestisch drummen, dus geen optie. Ik heb zelf een tijdje een Roland TD-3 met gaasvellen gehad, en ik heb op verschillende "dure" sets gespeeld, maar dit is echt heel iets anders dan het echte werk

En inderdaad Def-11: Ik heb namelijk ook vrienden kennissen die professioneel muziek maken (d.w.z. dat ze hun geld ermee verdienen) en wat je zeg, het is allesbehalve de rooskleurigheid die je er bij voor stelt.

Als mensen nog informatie/ervaringen hebben over de isolerende werking van een geluidscabine (met name in geschakelde huurwoningen/appartementen) dan hoor ik het graag.

Dribbel en Black page, zeer goede post, bedankt!

3
Hallo collega drummers,

Ik ben opzoek naar drumers/muzikanten met dezelfde ervaringen of mensen die in het algemeen tips en adviezen willen geven rondom de volgende kwestie:

Ik houd erg van muziek en muziek maken (vooral drummen natuurlijk!), mijn wens is om "ooit" met een goed bandje serieuze dingen te gaan doen. 8 jaar geleden ben ik begonnen met drummen. Van die 8 jaar heb ik er 2 jaar serieus gestudeerd. 90% van mijn vaardigheden heb ik geleerd in die 2 jaar. De laatste 6 jaar heb ik alleen maar problemen gehad. Om er een paar te noemen:

1.   Met stipt op één: geluidsoverlast. Ja, ik heb een elektrisch drumstel gehad en nee, deze voldeed absoluut niet. Thuis akoestisch drummen werd als zeer vervelend beschouwd door een aantal buren. Afspraken over gemaakt, maar ja, je studeert niet fijn als je weet dat mensen er last van hebben en daarbij wil je soms ook wel eens even wat langer en op andere tijdstippen spelen. Inmiddels zit ik op mijn 3e plekje ergens in een donker hoekje in een veel te dure locatie op één of ander industrieterrein aan de andere kant van de stad. (lekker gezellig  :/ )
2.   Tijd & energie: Ik heb heel bewust voor gekozen om niet een muzikale opleiding te volgen (baangarantie, toekomstperspectief). Momenteel werk ik 28 uur en moet daarnaast een voltijdstudie afronden. Jullie begrijpen misschien wel dat je na een dag studeren, werken, administratieve klussen, niet altijd energie hebt om door weer en wind naar je oefenruimte te fietsen om daar vervolgens nog even 1 tot 2 uurtjes goed te studeren.
3.   Allemaal andere "kleine" frustraties: bands die mislukken, bandleden die niet gemotiveerd en serieus zijn, verzekeringen die je dure instrument niet willen verzekeren zodra die ergens anders dan thuis staat, mensen die niet begrijpen waarom muziek zo belangrijk voor je is en waarom je het drummer er gewoon niet als "hobby" naast kan hebben, tijdens gigs op afgeschreven drumkits spelen, etc.

Ik ben inmiddels 24 en ik ga binnen nu en 5 maanden het huis uit. Ik kan de "externe" oefenruimte die ik momenteel huur dan niet meer betalen.  Aangezien de kans 99% is dat ik in een geschakelde huurwoning terecht komt zie ik de bui al hangen m.b.t. geluidsoverlast. Ik heb mogelijk een optie om een drumcabine te kopen, maar deze isoleren ongeveer 30 dB (in de lage frequenties niet eens). Drummen is toch al gauw zo'n 105 dB en wil ik dit draagbaar maken voor de buren moet ik al naar 40 dB. Trek daar nog eens een muziekstrafcorrectie van 10 dB vanaf en je moet 75 dB laagfrequent geluid wegwerken. Zelfs met zo'n peperdure cabine houd je nog 45dB laagfrequent geluid over. En ik weet niet of de woning die 45 dB isoleert. Dus zelfs met die mogelijke aanschaf van die cabine heb ik nog steeds geen zekerheden.

Ik heb het gevoel je als serieuze muzikant niet echt serieus genomen wordt in deze maatschappij. Ik doe m'n best om mijn steentje bij te dragen door een technische hbo opleiding te volgen, te werken in bijbehorende  werkveld, om op die manier mijn brood te kunnen verdienen, om daarnaast ergens nog eens een uurtje in de week te mogen drummen. Maar je moet werkelijk alles uit de kast trekken om dit voor elkaar te krijgen.

Net als elke opleiding verdient en verreist het "vak" drummen ook voldoende aandacht als je er serieuze ambities in hebt. Het is simpelweg ondoenlijk om op deze manier serieuze ambities in de muziek te hebben. Na jaren "strijden" om eens op een fatsoenlijke manier je passie uit te kunnen voeren heb ik het nu wel gehad. Ik merk aan mezelf dat de frustraties diep zitten en dat uit zich in andere dingen in het leven (werk, studie, sociale contacten, etc.) Ik voel me de laatste tijd niet fijn. Ik zit er bitterzoet, maar zeer ernstig over na te denken om te stoppen met drummen en misschien wel een ander instrument te kiezen, zodat ik wel relaxt thuis met een bakje thee kan studeren. Een kennis van mij speelt bijvoorbeeld gitaar en kan zelfs 's nachts oefenen in zijn woonkamer zonder ook maar een mens te storen.

Sorry voor mijn klaagverhaal. Ik benieuwd of er ook andere drummers zijn die ambitieus zijn, maar de mogelijkheden (oefenruimte, tijd & energie) niet hebben om die ambities in te vullen. Ervaringen over de isolerende werking van een drumcabine (Esmono) i.c.m. een geschakeld huurwoning/appartement hoor ik ook graag.

Bedankt.

4
Nee, het past gewoon in de bagageruimte van een station, de flightcase is 850x50x50cm.
In een kleinere auto moet de achterbank even plat.

Als je een beetje slim inpakt en een doordachte opstelling gebruikt dan kan je al heel veel kwijt in een flightcase
van dit formaat. Ik heb er al mijn hardware in + drumtapijt, 2 snares en een tom.

De bassdrum en de overige 3 toms en de bekkentas leg ik dan op de flightcase en zodoende kan ik de hele set in één keer verplaatsen.

5
Flightcase met daarin alle hardware en kleinere toms en snares, met daarboven op de bassdrum en overige toms.
6
Ik kan me heel goed voorstellen dat er een aantal drummers zijn die heel bewust bezig zijn met hun geluid, en daarom meerdere toms, snares en bekkens mee nemen. Je hebt wel meer "sounds" tot je beschikking, waardoor je naar mijn mening, als all-round drummer, een completere drumpartij kunt neerzetten.

En ja, dat is meer sleepwerk. Maar als je nadenkt hoe je je drumset het beste kan vervoeren en hier de nodige moeite en tijd in steekt denk ik dan je niet eens zoveel extra werk hebt. Ik kan mijn 7-delige drumset in één keer van de auto naar het podium rollen, daar waar sommige drummers met een 4-delige set nog 4 keer heen en weer moeten lopen.