Dé Techniek (om je stokken vast te houden) *

Gestart door Jochem, jan 18, 2012, 18:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jochem

jan 18, 2012, 18:38 Last Edit: jan 18, 2012, 19:46 by paQ
Wat is nou de 'beste' manier om je stokken vast te houden?
Ik zit dus met de situatie; 2 Personen die beide iets anders zeggen en ook beide op hoog niveau drummen.

1. Je hebt de meeste controle met je duim en wijsvingen, de rest van je vingers ondersteunen.
2. Je hebt de meeste controle met je middelvinger en de rest van je vingers (+duim) ondersteunen.

Die persoon heeft mij uitgelegd waarom situatie 2 beter zou zijn. En het leek ook allemaal best logisch, je hebt daarmee veel meer controle. Sneller afwisselen tussen downstrokes/upstrokes/taps etc.

Hij vertelde dat de meeste mensen uit zich zelf situatie 1 gebruiken, ook hij toen hij begon. Maar toen hij les nam is hem verteld dat manier 2 effectiever is. Hij gebruikt nu manier 2.

Vandaag in de les had ik gevraagd of ik de techniek van mijn linker hand kon verbeteren, aangezien die vele malen slechter is als mijn rechter. We deden wat oefeningen en ik kwam tot de conclusie dat ik met mijn rechter hand al deels manier 2 gebruik en met met linker hand bijna alleen manier manier 1. Ben nu dus aan het proberen mijn techniek te verbeteren(?) door volledig techniek 2 te gebruiken.

Wat vinden jullie hiervan, wat is het meest effectieve?

Nijlpaard

Het probleem hiermee is dat iedereen de manier waarop hij of zij het doet, verheft tot de waarheid waarbij plots al het andere niet meer is zoals het zou moeten.

Je kunt dit tot in den treure uitkauwen maar ik zie genoeg drummers met een gigantische controle en de een doet het met de ene grip, de ander weer met de ander. De een doet het vanuit de pols, de ander vanuit de vingers.

Waar het, denk ik, op neer komt is dat je een methode kiest en hiermee verder gaat.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jochem


Het probleem hiermee is dat iedereen de manier waarop hij of zij het doet, verheft tot de waarheid waarbij plots al het andere niet meer is zoals het zou moeten.

Je kunt dit tot in den treure uitkauwen maar ik zie genoeg drummers met een gigantische controle en de een doet het met de ene grip, de ander weer met de ander. De een doet het vanuit de pols, de ander vanuit de vingers.

Waar het, denk ik, op neer komt is dat je een methode kiest en hiermee verder gaat.

Dat is ook de rede waarom ik ''beste'' schreef. Wat jij nu zegt klopt natuurlijk, maar er zit natuurlijk altijd een verschil in de effectiviteit. De ene manier kan nou eenmaal beter op het maximale niveau als het andere, of heb ik het daar mis?

Rick

Dan heb je het alleen nog maar over stokken. Daarna heb je nog het heel up/heel down verhaal, dan weer slide/heel toe/swivel

Gewoon één manier kiezen die voor jou het werkt, en daar al je tijd in steken. Niet 6 dingen half kunnen, maar één ding 100% beheersen.

Black Page

#4
jan 25, 2012, 23:35 Last Edit: feb 01, 2012, 16:42 by Black Page

Wat is nou de 'beste' manier om je stokken vast te houden?
Ik zit dus met de situatie; 2 Personen die beide iets anders zeggen en ook beide op hoog niveau drummen.

1. Je hebt de meeste controle met je duim en wijsvingen, de rest van je vingers ondersteunen.
2. Je hebt de meeste controle met je middelvinger en de rest van je vingers (+duim) ondersteunen.

Die persoon heeft mij uitgelegd waarom situatie 2 beter zou zijn. En het leek ook allemaal best logisch, je hebt daarmee veel meer controle. Sneller afwisselen tussen downstrokes/upstrokes/taps etc.

Hij vertelde dat de meeste mensen uit zich zelf situatie 1 gebruiken, ook hij toen hij begon. Maar toen hij les nam is hem verteld dat manier 2 effectiever is. Hij gebruikt nu manier 2.

Vandaag in de les had ik gevraagd of ik de techniek van mijn linker hand kon verbeteren, aangezien die vele malen slechter is als mijn rechter. We deden wat oefeningen en ik kwam tot de conclusie dat ik met mijn rechter hand al deels manier 2 gebruik en met met linker hand bijna alleen manier manier 1. Ben nu dus aan het proberen mijn techniek te verbeteren(?) door volledig techniek 2 te gebruiken.

Wat vinden jullie hiervan, wat is het meest effectieve?


Feitelijk geef je zelf antwoord op je vraag, door beste tussen quotes te plaatsen ..... Of zie ik dat verkeerd.

Feitelijk zijn er, wat ik geleerd heb, die basis grips. Traditioneel, French Timpani (duimen omhoog) en German Timpani (bovenkant hand omhoog / hand rust op stok). Jojo legt dat uit in zijn DVD, maar op de website van Vic Firth heeft Dom Famularo hierover ook videos gemaakt.

Grosso modo: French Timpani werkt veel beter voor (de)crescendo's, German timpani voor het spelen van accenten.

Waar je met name op doelt is wat de Engelsen "fulcrum" noemen; de twee punten tussen de twee vinger waar de stok beweegt /  draait.

In deze video kan je al zien dat Greb de grips door elkaar heen gebruikt.



Door "2" onder de knie te krijgen voeg je iets toe aan je " stick control", maar vergeet "1" ook niet. Mocht je tijd over hebben neem dan ook de tijd op traditioneel te leren spelen  :)



   

Joris



Zoek eens naar deze zou ik zeggen, heel veel hele duidelijke info.

*O* *O*

Marty-B

Ben heel benieuwd naar die "Secret weapons" van Jojo Mayer,
kan niet wachten tot ik em binnen heb!

Omhoog