Harde cymbalen

Gestart door vandeflosch, jan 18, 2012, 01:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Rascul

Beetje. Als je je vleugelmoeren strakker draait klinken je cymbals sneller uit, omdat alles natuurlijk wordt afgedempt. Dat (kleine) verschil weegt echter niet op tegen het feit dat ze veel beter tot hun recht komen als het wat losser is. Pas als je de vleugelmoeren er helemaal af haalt ga je qua rebound etc echt een verschil merken, maar geluidsmatig is het minimaal.

vandeflosch

ok bedankt !

Fibesman

Ik heb ooit wel eens een geluidsman gehad die vroeg of ik m'n bekkens niet kon afplakken  8)7   Er zit niets anders op om dat soort mensen serieus te nemen/begrijpend knikken enzo en dan gewoon NIET afplakken. Recentelijk in kleine cafe's vraagt de bassist wel eens of ik een crash wat lager kan hangen. Dat doe ik dan wel maar op een gegeven hoogte houdt het op. Is soms even slikken maar daar wordt je ook weer sterker van als je er samen over kan overleggen zonder ego's. Wel typisch want ik gebruik met die bands alleen maar Sabian Legacy crashes. van die mooie dunne bekkens :-(  Gehoorbescherming (voor de bekkenhaters) helpt ook natuurlijk.

Anserini


Ik moest een keer spelen op een festival, en toen was met de soundcheck het geluid helemaal top, de geluidsman was tevreden, de band was tevreden.. toen was er na de show 1 geluidsman in opleiding die flink had duidelijk gemaakt tegen de andere bandleden dat ik echt veeeelste hard sloeg. (Het was mijn eerste echte show, ik was 14 jaar, en sloeg verre van keihard ;) )

Het dus eigenlijk gewoon een kwestie van smaak, de 1 vind de crashes hard wel mooi, de ander weer niet.. :)
Niet te veel aantrekken van mensen die vinden dat je te hard slaat, en het vervolgens niet onderbouwen met argumenten :)
Dat 'geluidsman in opleiding' kan ook een sleutelwoord zijn in deze. Iemand die ik vaag ken doet een horeca opleiding, dus bij elke ober o.i.d. die hij ziet heeft hij commentaar.
Soms is het ook gewoon geval betweterigheid en kijk-mij-eens-goed-met-mijn-vak-bezig-zijn. ;)

NathanR

Precies, dat was ook het geval!

vandeflosch


Dat 'geluidsman in opleiding' kan ook een sleutelwoord zijn in deze. Iemand die ik vaag ken doet een horeca opleiding, dus bij elke ober o.i.d. die hij ziet heeft hij commentaar.
Soms is het ook gewoon geval betweterigheid en kijk-mij-eens-goed-met-mijn-vak-bezig-zijn. ;)


zo'n mensen zijn er ook helaas... en zelfs al zijn ze goed in hun vak (wat vaker niet dan wel is), het ontsiert die mensen.

Stokmans

Soms kan het helpen om een stukje moongel op een bekken te plakken. Je behoudt de klank voor een heel groot deel, maar hij is snel(ler) stil. Bij optredens waar je met overheads werkt en de geluidsman niet de goede apparatuur heeft/ervaring mist kan dit je geluid helpen.

Maar, ik ben het met de meesten hierboven eens: Laat in eerste instantie de rest zich maar aanpassen!

vandeflosch


Soms kan het helpen om een stukje moongel op een bekken te plakken. Je behoudt de klank voor een heel groot deel, maar hij is snel(ler) stil. Bij optredens waar je met overheads werkt en de geluidsman niet de goede apparatuur heeft/ervaring mist kan dit je geluid helpen.

Maar, ik ben het met de meesten hierboven eens: Laat in eerste instantie de rest zich maar aanpassen!


Als het idd overweldigend moest zijn --> moongel :) ik ging toch wat extra stuks kopen

harmen 18

Maar dan voldoet een stukje nichiban tape (Laat geen lijmresten en andere troep achter) ook, zolang je het maar niet op logo's plakt.

Kan soms best een goed resultaat hebben, maar soms is het helemaal niets.

Moongel is na mijn idee een beetje "te veel", of je moet het in stukken gaan knippen.

Stokmans

Nope, zelfde verschil in resultaat tussen als tape vs. moongel op een tom/snare. Met tape kan je net dat kleine beetje doen als je aan het finetunen bent, doe je meer tape dan hou je geen klank over. Moongel is wat dat betreft makkelijker, is mijn persoonlijke ervaring.

En moongel in stukken knippen: Natuurlijk! :)

Omhoog