Kwaaltjes (door falende techniek?)

Gestart door repelsteeltje, nov 29, 2011, 16:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

dutchdrummer

Zie ook het draadje: tips tegen zweethandjes.

Ik gebruik altijd magnesiumpoeder om m'n handen droog te houden.

patrick76

Ik weet niet of ik in het goeie topic zit, maar ik heb de laatste paar dagen last van de knie als ik ga drummen. Kan het zijn dat ik mn vel te strak heb gespannen? Of het pedaal te strak zodat ik meer kracht moet zetten??
Iemand anders ook al zoiets meegemaakt???
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Joris

Ik zou niet zeggen dat het van een te strakke veer of een strak vel komt, daar krijg je volgens mij geen last van je knie van. Dat krijg je denk ik eerder van verkrampt spelen.

Mijn rechter voet is vrij plat daarom is de stand mijn rechterknie niet helemaal oke dus had er een tijdje geleden ook last van. Sinds ik fatsoenlijke zooltjes in m'n schoenen heb is het een stuk beter. Of je hier wat aan hebt weet ik niet maar ik had er echt geen rekening mee gehouden dat het daar aan lag, als je er last van houd zou ik even naar de fysio gaan maar eerst zal ik het nog even aankijken.

patrick76

Dat wat je zegt over verkrampt spelen zou wel eens kunnen kloppen.
De pijn golft nu steeds op en neer van de knie naar de voet. Ik denk dat er een paar spiertjes niet mee willen werken  ;).
Overigens speel ik de laatste tijd zonder schoenen. Mischien is dat ook wel een oorzaak.
Natuurlijk kan het ook zijn dat het helemaal niet van het drummen komt en dat ik een misstap ofzo gemaakt heb.
Geeft ook niet, ik speel nu gewoon met de andere voet en gebruik de hi-hat gesloten (dropclutch). Dan kun je 1 been wel een poosje missen.
Lang leve het dubbelpedaal en de dropclutch.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Rick

Hoe hoog zit je met je kruk? Als je onder een 90' hoek zit (bovenbeen/knie/onderbeen), wil je misschien je kruk wat hoger zetten. Zou goed kunnen helpen tegen kramp.

patrick76

Na een poosje met de andere voet te hebben gespeeld, en het drumkrukje in verschillende hoogtes geprobeerd, ging het wel weer goed met de knie en voet. Heb vandaag maar is even weer geoefend en na een poosje kwam de kwaal weer.
Mischien weer gewenning???
Maakt het ook nog iets uit als je met of zonder schoenen speelt??
Zou een ander basspedaal mischien een oplossingy zijn???
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Joris

Ben je al naar een fysiotherapeut geweest?

patrick76

Nee. Ik ben ooit eens heen geweest voor mn arm, maar dat heeft toen niet veel geholpen. De kwaal kwam toen vrij snel weer en ben toen naar een masseur geweest en heb er sindsdien geen last meer van.
Hey... Mischien die maar weer proberen.  :)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Dr.Funkensteyn

Hoi, wellicht een beetje mosterd na de maaltijd  :O om in te haken maar kamp zelf met een soortgelijk probleem.
Speel zelf graag drukke basspatronen (single pedaal) en als ik ontspannen speel is er niets aan de hand en kan ik de meeste patroontjes wel spelen ( http://www.youtube.com/watch?v=WSNRJIFfVig&feature=plcp ). Echter...vaak ook schiet mijn scheenbeen op slot en ga ik in een verkrampte voet/beenhouding spelen waardoor ik niet meer in staat ben om de patronen te spelen en ik bijna alleen nog maar enkele slagen met de bassklopper kan spelen (..nog duidelijk  :?  )
Door die verkramping speel ik mezelf vaak een blessure (spier aan de voorkant van mn scheenbeen). Ben er wel al achter dat met een gesloten voorvel spelen dit het proces wel verergert. Volgens mij door opbouw van druk tussen slag- en voorvel welke niet wegkan. Speel nu zo'n 15 jaar en een groot deel van die tijd hiermee doende wat zowel plezier als betrouwbaarheid van mn spel niet echt ten goede komt.

Is er iemand met en soortgelijk probleem of wellicht (beter) iemand die goeie ontspanningsoefeningen van onderbeen/voet weet welke dit probleem ten goede zou kunnen komen?
Mapex Orion, Masterwork Jazzmaster, Sabian HH
DW -Workshopserie

drum1964

#34
jun 23, 2012, 21:01 Last Edit: jun 23, 2012, 22:42 by drum1964
@ DR Funkensteyn

Twee dingen vallen mij op na het bekijken van je video's.
Je speelt wel heel erg veel dubbel patronen  op alle liedjes, dat kan vermoeiend zijn voor je scheenbeen.

En staat je drumkruk hoger dan die stoel ? want daarop zit je wel erg laag.
Je knie staat hoger dan je zitvlak, misschien wekt dat krampen op.

Probeer eens een andere zithouding.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

stick tight

Zo'n stoel is heel erg vermoeiend drummen

Robert-Jan

He DR Funkensteyn 

Die stoel die kan echt niet zo, je zit te laag en te onderuit..
Echt gebruik alleen een goede drumkruk, je E-setje in zn geheel een beetje omhoog en dan denk ik dat je je een hoop kramp zal gaan besparen.. *)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Joris

Hoe kan je hemelsnaam zo spelen, met je snare en floor lager dan je knieën. Ik zie dat bij metaldrummers ook wel eens, snare heel laag en dan soms ook nog schuin.

Dr.Funkensteyn

Hoi @ allemaal,

da's snel een hoop reacties....top!
Maar ff voor de duidelijkheid....heb van het beschreven probleem vaker last achter mn acoustische set en daar staat alles hoger als op mn e-set. Heb inmiddels wel mn snare idd wat hoger geplaatst en zit nu gewoon op mn vorstelijke drumkruk. Niet dat ik die hoger heb staan...kan gewoon veel groovy'er spelen als ik lager zit (muv de momenten als beschreven natuurlijk) en als ik mn snare veel hoger zet sla ik mn stokken binnen no-time kapot op de rand. Misschien de schuld van Jeff Porcaro, was de eerste drum video die ik had aangeschaft toen ik begon te drummen, die zat ook zo laag.
Misschien toch wel ff expirimenteren om mn e-set eens wat hoger te gaan plaatsen. Geeft ook wel wat aanpassingsproblemen als ik weer achter mn a-set ga zitten die ondanks ook laag nog altijd een stuk hoger staat als mn e-set.
Houd me verder nog graag aanbevolen tot de gouden tip vwb mn originele probleem    :Y
Mapex Orion, Masterwork Jazzmaster, Sabian HH
DW -Workshopserie

Dr.Funkensteyn

....overigens...wel regelmatig ge-expirimenteerd met hoger zitten natuurlijk. Maar dat gaf iig geen oplossing tav mn probleem. Het verkrampen is volgens mij ook niet iets fysieks...tis meer iets dat ik door spanning mezelf oproep/aandoe. Het fysieke is een gevolg van in die spanning spelen! Misschien moet ik es een yoga lesje gaan doen of een mental coach in gaan huren om het tussen mn oren op een rijtje te krijgen  8)7
Mapex Orion, Masterwork Jazzmaster, Sabian HH
DW -Workshopserie

drum1964

#40
jun 24, 2012, 08:18 Last Edit: jun 24, 2012, 08:19 by drum1964
Speel je heel-up of heel-down ?

Misschien helpt het als je niet hoger of lager gaat zitten, maar wat meer naar achter.
Zodat je de hoek van je knie wat vergroot.

Als ik ga zitten met mijn knie en voet mooi 90 graden, en zou dan mijn tenen zo hoog mogelijk opheffen als de hiel op de vloer blijft staan, dan krijg ik na 20 maal al een  branderig gevoel in mijn spieren van mijn  scheenbeen.


Als ik dan deze oefening doe met mijn knie in een grotere hoek( gewoon je voet iets naar voor verzetten ), hou ik het veel langer vol.


En nu allemaal deze oefening doen. 8)7
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

patrick76

Citaat
Ben er wel al achter dat met een gesloten voorvel spelen dit het proces wel verergert. Volgens mij door opbouw van druk tussen slag- en voorvel welke niet wegkan
.

Uit nieuwsgierigheid: zou dat kunnen???? Want als dat zo is , dan komt in mijn voorvel ook een gat te zitten heh.  :)

Zelf heb ik er ook even op gelet op verkrampt en ontspannen spelen, de hoek van m'n been/voet enz.....
en ik moet zeggen dat ik niet meer zoveel last heb van m'n knie of verkramping.  ;)
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Robert-Jan

Nee..t voelt wel anders maar niet zodanig dat het blessures oplevert.

Je haalt er nu vanalles bij Dr Funkensteyn, vellen, mentale dingen etc..
Punt is,je zit gewoon niet goed, niet op dit filmpje niet op je andere filmpjes. Daardoor verspil je gewoon te veel energie..kijk eens op 1.21 ongeveer, daar schuif je jezelf weer naar voren..zonde van de energie. Dat zie ik meerdere keren op je filmpjes.
Ook al is dit je ' oefenset' de filmpjes tonen aan dat je er veel achter zit en als je dan weer heel anders zit op je normale kit, dan ga je daar ook weer verkampt spelen..daar kan je op wachten.
Eettafel stoel eruit , drumkruk erin set omhoog...daar moet je mee beginnen.
Dan kijk je nog eens naar pocaro en dan gelijk daarna naar garibaldi..daar moet jij 'tussen' gaan zitten.
Het is echt zonde van je spel als je zo zit, je hebt namelijk een hele dikke groove..als je het voormekaar krijgt om met een relaxtere zithouding te gaan spelen wordt het alleen maar dikker..seriously.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

taco

funkenstein, robert de drumleraar heeft gelijk. je klacht aan je scheenbeen is ook verklaarbaar door het lage zitten. de pijn aan de voorkant van je scheenbeen, komt van je voetheffers(die zitten daar, die al extra op lengte staan door het lage zitten. en je gebruikt ze nogal veel in die drukke maar ubercoole basdrumpatronen. nu heb je het gehoord van de docent en de fysiotherapeut, ik zou zeggen dat het nu toch duidelijk moet zijn.

P.s. als je dit volhoudt heb je over een paar maanden nek/schouderkl88

Dr.Funkensteyn

@drum1964: speel wisselend heel up/down. Bij simpele patronen vaak hd en de snellere hu.
En ik snap het verhaal van druk op de spier bij die hoek. Zet je hand maar es op 90 graden tov je onderarm. Dan voel je welke enorme druk dat op je spier geeft. Dat wetende trap ik dan toch zelf in die val  :?

@RJ en Taco: Okee....ik ben om. Ik heb het hele zaakje hoger gezet, mn drumkruk achter mn e-set en wat rechter op gaan zitten. Het is en zal wennen worden maar dat liever als langdurige/permanente schade.  Ennuhhhh......een combinatie tussen Garibaldi en Porcaro is toch ook geen schande  :D
Maar serieus....hoop dat dit werkt en ik eindelijk weer onder alle omstandigheden van het drummen kan genieten!!!

Die druk bij gesloten resonantie vel wil ik toch wel es wat wetenschappelijker benaderd zien. Een snare zit meestal een ontluchtingsgaatje in en die bespeel je met relatief dunne stokken. Een bassdrum heeft maar zo'n zelfde kleine luchtgaatje maar bespeel je met een veel groter geheel, je klopper. Volgens mij krijg je dan behoorlijk wat heen en weer vloeiende geluidsdruk/golven. Krijg je dan niet zoiets als bij een trampoline...zolang je in de kadans mee gaat krijg je daar juist energie uit=hogere sprongen. Wanneer je op het verkeerde moment de trampoline weer raakt werkt die druk juist tegen je waardoor je geen hoogte meer ontwikkelt en de belasting op je spieren/gewrichten een feit is. Wellicht gaat deze vergelijking volledig mank gaat?!?!?

Thanks btw voor de complimenten beiden!!! Tsja...die drukke bass patronen....I just love them...bas ondersteunen/dubbelen of er juist tegenin. Zit net "This is it.." van MJ te kijken. Die Jonathan Moffet...die speelt drukke patronen....maar ZOOOOO VETTTT in de groove. Dat blijf ik toch wel heerlijk vinden.
Mapex Orion, Masterwork Jazzmaster, Sabian HH
DW -Workshopserie

Robert-Jan

Top..

Maak over een week of twee weer een filmpje als je wat gewend ben wil je?
Mag je ook prive sturen als je wil..
Gaan we eens kijken wat het verschil is.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dr.Funkensteyn

#46
jun 26, 2012, 20:14 Last Edit: jun 26, 2012, 20:15 by Dr.Funkensteyn
Hee man...

....ja graag! Zal weer ff een filmpje maken als alles zo een beetje gewend is. Kunnen we idd wel even offline voortzetten.
Mail je binnenkort! Alvast bedankt voor te nemen moeite!

Mapex Orion, Masterwork Jazzmaster, Sabian HH
DW -Workshopserie

82keiko

Ik was dit topic aan het lezen, wel ik heb zelf geen krampen of zo tijdens het spelen maar krijg de bemerking dat ik verkrampt speel, ik voel daar niets van tenzij ik een onmenselijke snelheid krijg aangemeten, dan zie ik er wellicht één grote kramp uit. Ik zit ook het comfortabels laag en kreeg de bemerking liefst hoger te gaan zitten en ook een stuk achteruit en mijn armen dichter bij mijn lijf te houden.

Zelf vraag ik me nog 2 dingen af:
hoe is onderstaande (al dan niet aangeleerd of uitgetest) bij jullie:
1) staat jullie snare (veel) hoger dan jullie drumkruk? (moet die dus mee de hoogte in met mijn drumkruk?)
2) in hoeverre kruisen jullie de stokken (over elkaar)? of komt de rechterstick (HHslag) iets buiten (verder dan) de linkerstick (Snareslag)

Thx.

Animal baars

Bij mij staat de spanrand van m'n snare net iets hoger dan m'n benen. Dan kun je rimshots spelen als het moet en ook nog comfortabel spelen zonder rimshots. Snare ook iets naar mezelf toe gekanteld.

Verder staan mijn pedalen zo dat mijn benen recht naar beneden blijven wijzen op welk pedaal ze ook staan. Dus de slave van mijn twin staat direct naast de snare (van bovenaf gezien). Zo komt de hihat net niet boven m'n snare te hangen en kruisen mijn stokken elkaar dus redelijk. Hopelijk is dat hier een beetje op te zien:


Zo speel ik het meest relax.

82keiko

Thx. Qua snare-benen-kruk is het bij mij ook zo, klein verschil en snare iets gekanteld, ik doe precies een klein boogje met mijn rechterarm waardoor mijn stokken elkaar niet kruisen (of iets in die aard).

Omhoog