Metronoom

Gestart door Jazz, mrt 13, 2018, 18:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jazz

mrt 13, 2018, 18:43 Last Edit: mrt 13, 2018, 18:47 by Jazz
Ik wil graag een aantal nummers met de metronoom samen spelen. Strak tempo oefenen.
Weet iemand hoe dat te doen??
Ik krijg t zo natuurlijk niet synchroon. Ongeacht of je met de muziek start of met de metronoom.
En als ik wacht en kan op t juiste stukje invallen lijkt t iets verder in t stuk niet meer te kloppen.
There is no music without jazz

drfill

#1
mrt 13, 2018, 19:11 Last Edit: mrt 13, 2018, 19:32 by drfill
de manier die ik weet .. (missch niet simpel)   download audacity , open bij bestand een .wav   (song)   
doe dan 'tracks' > toevoegen > mono track..  en 'genereren'  (op deze track)   en kies  'rhytm track'   ..
stel het tempo in (aantal bpm's)  je kunt dit vinden door mee te 'tappen' op een metronoom
(in kwarten) metronoom die dit kan is bijv 'mobile metronome' of 'time guru'  (gsm apps)
je kunt daarna volume verlagen van de song, of van de klik verhogen .. kunt ook de song exporteren/
mixen met klik..    bij de meeste pop/ rock werkt deze manier ..   
ps. je kunt met inzoomen tracks zien of de beats overeen komen, en met het <-> symbool de metronoom
      track verschuiven totdat het klopt..      https://www.audacityteam.org/

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jazz

#2
mrt 13, 2018, 20:06 Last Edit: mrt 13, 2018, 22:34 by Jazz
Drfill, hardstikke fijn maarruh........na 2 zinnen was je mij al kwijt.
Nee, na 1 zin , eerlijk gezegd
Ik vrees dat dit niet aan mij besteed is.
There is no music without jazz

Black Page

Jazz wat is je probleem precies?  Waarom niet playalongs waarin de click track zit?


Jazz

Ik heb wel playalongs maar daar staan niet de nummers die ik wil spelen.
We hebben n paar nummers die ik graag met de metronoom wil oefenen en die kan ik niet bij de playalongs vinden.
There is no music without jazz

Black Page

Tegenwoordig is de meeste muziek met click track opgenomen, maar nog niet altijd. Dus strakheid oefenen wanneer het nummer niet langs een clicktrack is opgenomen..... check per numner met de livebpm app of dat het geval is ...


Jazz

Oke, helder.
De bpm's had ik al wel opgezocht.
There is no music without jazz

animal

#7
mrt 14, 2018, 14:06 Last Edit: mrt 14, 2018, 14:11 by animal
Hoi Jazz, ik zie het nut van een metronoom niet in als je als drummer meespeelt met een nummer.
Het (reeds) opgenomen nummer bepaalt het tempo en de tempo vastheid en niet jij.
('Tempo vastheid' vind ik een betere aanduiding dan 'strak', 'strak' behelst in mijn oren meer dan alléén tempo vastheid, zoals 'spelen met overtuiging/zelfvertrouwen, gedoseerd - niet te veel/niet te weinig)
Dus als het oorspronkelijke nummer recht op de click is opgenomen - bij popmuziek vanaf de jaren 90 is dit vaak het geval -
en jij speelt continue exact hetzelfde tempo, dan mag je veronderstellen dat je tempo vast hebt gespeeld (geoefend).

 

Black Page

Ik ga mee met Animal. Wat ik zelf doe ook is liveBPM aanzetten als ik met een nummer meespeel. Je ziet dan of je versnelt tijdens fills bijvoorbeeld.... Het heeft mij erg geholpen om meer bewust te worden van mijn timing.

Hammar

Ik vind meedrummen met een drumless track best nog lastig hoor, zeker als bijv. de gitarist soleert en je je alleen aan de bassist moet vasthouden. De gitaarsolo wordt altijd naar voren gedraaid dus is wel een beetje nummer afhankelijk. Of invallen op het juiste moment 8)7

Waarvan acte: https://soundcloud.com/drummerhammar/cryin-drumcover

hier en daar toch wat timingprobleempjes.

Jazz

#10
mrt 14, 2018, 14:45 Last Edit: mrt 14, 2018, 16:04 by Jazz
Normaal heb ik daar ook niet zo'n probleem mee. Nu hebben we een nummer van Masterchief, n bpm van 72. Vooral als je hiervoor een sneller nummer hebt gespeeld is t verdraaide lastig om dit trage tempo vast te houden. Vooral in t begin.
Ik moet echt proberen om in deze flow te komen. Maar maakt niet uit. Kan natuurlijk ook anders aanpakken. Tempo blijven oefenen !
There is no music without jazz

Black Page

Nu ben ik nieuwsgierig: welk nummer precies?

Jazz

#12
mrt 14, 2018, 17:50 Last Edit: mrt 14, 2018, 19:05 by Jazz
Die moest andersom, big thief met masterpeace
Bpm 72
En spelen na 2-3 snelle nummers, rock
There is no music without jazz

paulus53

Ik heb zelf tijdens het oefenen met de band een metronoom aan met een lampje, en het geluid uit.
Die gebruik ik voor de start snelheid omdat wij ook snelle 140 bpm en trage 68 bpm nummers achter elkaar oefenen.
Kijk tussendoor ook wel af en toe of ik een beetje strak blijf hoor :).
Vraag me af of er drummers zijn die bv op 100 bpm beginnen en daar ook precies op eindigen, we zijn tenslotte mens en geen machine.
En soms beinvloed het enthousiasme van het nummer de snelheid een beetje ;)

Harre

Nog sterker: voor een lekkere live feel is het in veel gevallen juist goed iets te versnellen. De kunst is alleen om dat niet te overdrijven.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Walter RS

Heb het zelf ook wel vaker, vooral live wil door de adrenaline de 'dynamiek' nog wel eens wat toenemen :)

Jazz

Ja, zie je de zangeres ineens ietwat geirriteerd achterom kijken........
There is no music without jazz

Joris

Heb het zelf ook wel vaker, vooral live wil door de adrenaline de 'dynamiek' nog wel eens wat toenemen :)
Dat lijkt me bij jullie niet echt een probleem.

Jazz

Nee, overleeft t wel
There is no music without jazz

paulus53

hahaha nou gelukkig ben ik dus niet de enige die dat heeft.
Had een discussie met de gitarist die zei dat versnellen nooit gebeurd bij goede drummers ;)

hjs

hahaha nou gelukkig ben ik dus niet de enige die dat heeft.
Had een discussie met de gitarist die zei dat versnellen nooit gebeurd bij goede drummers ;)
En wat zei je terug dat goede gitaristen nooit doen  *D

paulus53

En wat zei je terug dat goede gitaristen nooit doen  *D
Foute akkoorden pakken hahaha, en een gitaristen ding is dat als ze een nummer beginnen dat ze never nooit de goede snelheid beginnen :)

Harre

Foute akkoorden pakken hahaha, en een gitaristen ding is dat als ze een nummer beginnen dat ze never nooit de goede snelheid beginnen :)
Of van die nep beginnetjes waarbij ze voor zichzelf denken "oh nee, toch niet... nog een keer" terwijl jij als drummer dan net in wilt vallen. Ik ken er één die daar met name live bijna een gewoonte van maakt en die laat ik gewoon een maar maten extra doen. Een blik op de bassist is dan voldoende om toch tegelijk met elkaar in te vallen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

veecharlie

daw downloaden, muziek importeren en click toevoegen op een aparte track.
Ik gebruik Ableton voor live en pre sonus Studio One voor studio. Je kan het makkelijk doen bij elke daw :)

Omhoog