Recht zitten

Gestart door marnixkwd, okt 19, 2011, 09:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

marnixkwd

Volgens mij is een veelvoorkomend probleem bij drummers, het recht zitten. Sins vorig jaar heb ik een nieuwe drumleraar. Voorheen zat ik altijd gebogen achter mijn kit. Mijn vorige leraar heeft hier dus nooit wat van gezegd. Ik ben op mijn houding gaan letten maar bleef iedere keer inkakken. Toen heeft hij me een tip gegeven die ik even met jullie wou delen.

- een drumkruk met 3 poten.
- plaats een poot recht vooruit.
- leg onder de voorste poot een blokje hout of iets ander wat de poot 0,5 tot 1 cm oplicht.


Doordat je kruk als het ware achterover staat, draait je bekken en blijf je automatisch recht zitten.


Hebben jullie nog meer tips?

NathanR

Dat is ee goede, want volgensmij zit ik ook niet erg recht onder hetdrummen!
Die ga ik onthouden!!

Machiel

#2
okt 19, 2011, 09:19 Last Edit: okt 19, 2011, 09:19 by Machiel
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Een goede kruk is zowieso een must als drummer. (ik heb zelf een Roc 'n Soc met gasvering)

Ik merkte zelf dat een goede opstelling evenals een goede kruk met de juiste zithoogte het doet. Geen tapje langs je kruk of een blokje onder een pootje.
Daarnaast moet je zelf ook gewoon serieus je best doen om de gewoonte van het in elkaar duiken afleren(!)
Zoiets gaat niet over 1 nacht ijs. Dit moet je gewoon weer opnieuw leren.

Mag ik vragen wat voor kruk je hebt?
[edit: evenals voor de mensen die hier reageren. Wat voor kruk hebben jullie]
Neem mij vooral niet te serieus.

marnixkwd

Ik geef deze tip alleen maar om mensen te helpen die toevallig dit zelfde probleem ondervonden hè..  ;)



Ik heb een gewone round seat van tama.

Machiel


Ik geef deze tip alleen maar om mensen te helpen die toevallig dit zelfde probleem ondervonden hè..  ;)



Ik heb een gewone round seat van tama.

Kan je normaal, ontspannen rechtopzitten?
Neem mij vooral niet te serieus.

Erik

Dit is inderdaad een veel voorkomend probleem. De steunspieren in je rug moeten je lichaam overeind houden. Als je niet in balans zit kun je hier last van krijgen in de rest van je lichaam als een toren waarvan de fundering niet goed is. Je zit ingezakt: je arm moet meer werk leveren en dus ook je pols etc.


Ik heb een tijd geleden last gehad van mijn pols. Ze dachten dat het aan mijn rug zou kunnen liggen en heb dus een hoop oefeningen meegekregen en ik ben weer gaan zwemmen.

Een tip die nog interessant kan zijn voor sommigen: zorg dat je kruk niet onnodig hoog staat, zeker niet als je lang bent. Hoe hoger je zit hoe meer je in onbalans kunt zitten, waardoor je rug meer werk moet leveren. Ik heb mijn kruk een tijd geleden een stuk omlaag gezet. Het is even wennen, maar je voelt gelijk dat je net even wat lekkerder speelt.

Ik heb jaren met prutskrukjes gespeeld, altijd het belang van zo'n apparaat onderschat. Maar enkele jaren geleden eindelijk een fatsoenlijke kruk gekocht van Gibraltar:



Wat ik me trouwens altijd heb afgevraagd: wat is de meerwaarde van een rugleuning op je kruk? Als je een correcte houding aanneemt zit je toch altijd enkele graden naar voren ipv loodrecht?
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

marnixkwd

Ik ben redelijk lang (1,90m) en zet mijn kruk het liefst zo hoog mogelijk. Mijn benen staan zoieso niet haaks. Is dit ook erg dan? Ik dacht dat het juist slecht was als je lager zou zitten.

Machiel


Wat ik me trouwens altijd heb afgevraagd: wat is de meerwaarde van een rugleuning op je kruk? Als je een correcte houding aanneemt zit je toch altijd enkele graden naar voren ipv loodrecht?

Ik heb sinds enkele weken deze kruk:
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,327.0.html
Wat ik van die rugleuning merk is dat als je vermoeid bent en wat begint in elkaar te zakken dat je letterlijk een steuntje in je rug hebt.
Normaal tijdens het spelen staat de rugleuning net niet tegen mijn rug aan. Alleen als het nodig hebt voel je de leuning.
Wel een hele verademing als je jaren zonder hebt gespeeld!
Neem mij vooral niet te serieus.

Machiel


Ik ben redelijk lang (1,90m) en zet mijn kruk het liefst zo hoog mogelijk. Mijn benen staan zoieso niet haaks. Is dit ook erg dan? Ik dacht dat het juist slecht was als je lager zou zitten.

Het wordt aangeraden om je bovenbenen ongeveer parallel aan de vloer te hebben. Dat is correct. Hoger is eigenlijk niet goed omdat je dan inderdaad in elkaar kruipt. Zoals je merkt ;)
Probeer het eens een aantal weken. Gewoon je kruk iets omlaag :D
Neem mij vooral niet te serieus.

Erik

Wat Machiel zegt klopt helemaal. Voordeel van je kruk iets lager zetten is dat je opeens sneller kunt spelen qua dubbel-bass. Was een aangename bijkomstigheid!
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

musiqman

#10
okt 19, 2011, 10:23 Last Edit: okt 19, 2011, 10:30 by musiqman
Ik speel met een Roc N Soc nitro met Gibraltar nitro base (lichter, makkelijker in te klappen, imo fijnere shock en een stuk goedkoper) Een verademing, toch merk dat ik zelfs als ik recht zit nog steeds last heb van de onder/middenrug.

Ik kreeg het advies één van de poten te verlengen zodat mn rug rechter zou staan tijdens het zitten (weet nu niet of dit het voorste of de 2 achterste pootjes waren)

Ik ben zel fniet al te groot en zi het liefst zo hoog mogelijk.

In Duitsland heb ik het eerste deel op een Gibraltar kruk (leder, keihard) met een rugleuning gedaan. Was wel erg lekker, toch zou ik het op mn eigen niet doen (vind die van Roc n Soc niet al te fijn, net een bureaustoel)

Ik blijf dit de meest ergonomische (maar ook meest onhandige voor verroer mits je geen truck hebt) kruk/concept vinden:

Voor thuis, ideaal om lange uren op te maken.

Erik


Ik speel met een Roc N Soc nitro met Gibraltar nitro base (lichter, makkelijker in te klappen, imo fijnere shock en een stuk goedkoper) Een verademing, toch merk dat ik zelfs als ik recht zit nog steeds last heb van de onder/middenrug.

Ik kreeg het advies één van de poten te verlengen zodat mn rug rechter zou staan tijdens het zitten (weet nu niet of dit het voorste of de 2 achterste pootjes waren)

Ik ben zel fniet al te groot en zi het liefst zo hoog mogelijk.

In Duitsland heb ik het eerste deel op een Gibraltar kruk (leder, keihard) met een rugleuning gedaan. Was wel erg lekker, toch zou ik het op mn eigen niet doen (vind die van Roc n Soc niet al te fijn, net een bureaustoel)

Ik blijf dit de meest ergonomische (maar ook meest onhandige voor verroer mits je geen truck hebt) kruk/concept vinden:

Voor thuis, ideaal om lange uren op te maken.



Voorste pootje. Zodat je automatisch een tikje voorover gaat zitten. Je bekken kantelt ietwat waardoor je rugspieren meer steun aan je lichaam geven. Andersom zou funest zijn voor je houding.

Dat plaatje is wel interessant. Ben je zo klaar met opbouwen. Alleen die stoel: allemachtig. Je bent drummer geen rally-coureur haha.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Nijlpaard


Ik blijf dit de meest ergonomische (maar ook meest onhandige voor verroer mits je geen truck hebt) kruk/concept vinden:

Voor thuis, ideaal om lange uren op te maken.


Heeft Collin Leijenaar niet ook zoiets ?

Lijkt me een heel gesjouw
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

musiqman

Loodzwaar, maar als je veel uren achter de kit maakt (zeker thuis) een must. De stoel is zo groot door op de juiste punten steun te geven.

Anserini

Zover ik weet kun je het in het algemeen als richtlijn beschouwen dat je bovenbenen iets aflopen (met je voeten op de pedalen). De rest is persoonlijk, en alles met 'te' is uiteraard niet goed, te hoog, te laag, het heeft allemaal effect op je rugspieren. Misschien niet direct, maar anders wel op de lange termijn.

Erik


Zover ik weet kun je het in het algemeen als richtlijn beschouwen dat je bovenbenen iets aflopen (met je voeten op de pedalen). De rest is persoonlijk, en alles met 'te' is uiteraard niet goed, te hoog, te laag, het heeft allemaal effect op je rugspieren. Misschien niet direct, maar anders wel op de lange termijn.


Niet alles met te- is kut. Om maar iemand van dit forum te quoten (ben zijn naam vergeten): TEQUILA! *O*
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Karel1975

Tevreden :)
Groeten Karel

Anserini


drumlarsos

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

paQ

Commentaar van de moderator *ahum

Paul

Er wordt vaak gezegd - ik zie het hier ook al voorbij komen - dat het "beste" is dat je benen ongeveer parallel aan de grond lopen. Meten jullie dat in spelpositie, of met je voeten op de grond?
Ik speel heel-up (mijn hihat-voet vaak ook) en dan komen mijn knieën toch vrijwel altijd hoger dan mijn bekken, terwijl ze in rust netjes parallel lopen.

Het nut van een goede kruk kan ik verder alleen maar beamen. Ik heb zelf een Tama 1st-Throne met rugsteun. Ik gebruik 'm al een paar jaar, behoorlijk dure kruk. Maar ik merk dat ik daar zonder problemen een paar uur achter elkaar op kan drummen; als ik in dreig te zakken zet ik de rugsteun zo dat-ie in mijn onderrug drukt en me dwingt rechtop te zitten. In tegenstelling tot de simpele Pearl-kruk in de oefenruimte, daarop kost het me merkbaar meer moeite om de hele repetitie door in een goede houding te blijven.
Achteraf gezien had ik voor dit geld (250 euro) denk ik een nog betere kruk kunnen kopen, maar ik ben blij dat ik in ieder geval deze investering heb gedaan. Als ik in de toekomst weer meer uren op de kruk door kan brengen (wat voorlopig niet het geval is helaas) zal ik waarschijnlijk wel gaan kijken voor een andere, zo'n Nitro-systeem spreekt me wel aan.

stick tight

Ik heb jaren lang op goedkope krukken/stoelen ed gezeten tot ik uiteindelijk een gibraltar kruk heb gekocht (die Erik al post) en ik merkte dat niets mijn spel meer beinvloed dan waar ik op zit. Het is zelfs zo dat ik op mijn drumkruk beter zit dan op de meeste stoelen.

Erik

Mensen zijn van nature luie honden. Geef ze een stoel met een rugleuning en binnen no-time hangen ze als een zak aardappelen erbij. Een kruk dwingt je rechtop te zitten (als je geen rugpijn wilt), dus dan zit je veel natuurlijker.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

NathanR

Heb net mijn drumstel weer helemaal goed neer gezet, benen parallel gaan de grond. En dan de drums erop aanpassen. Verbaasde me eigenlijk dat in de loop van tijd die kruk een heel stuk om hoog was gegaan.. (Niet vanzelf, maar door bijvoorbeeld snel even alles opbouwen etc.)

drumlarsos

en je bekkens wel lekker hoog en horizontaal toch ?
8)7
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Omhoog