Opbouw in oefeningen

Gestart door Vicky, nov 28, 2014, 11:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Vicky

Hey!

Sinds een maand of twee ben ik gestart met drummen en sindsdien helemaal gebeten door de microbe. Ik oefen bijna elke dag, ik neem geen drumles maar ben aan de slag gegaan met RTD en Stick Control. Nu stelt zich een beetje een probleem waardoor ik eigenlijk stagneer... Ik ben begonnen met wat basisritmes, wat fills, snare variaties, ... en dat klinkt allemaal best leuk, maar ik merk op dat ik de laatste weken eigenlijk niet vooruit ga. Ik speel hetgeen wat ik al kan, maak daar wat variaties op, ... maar verbeter eigenlijk niet veel aan mijn techniek. Hoe hebben jullie die beginfase opgebouwd? Ik leer tonnen ritmes spelen en aardig wat fills, maar met welke oefeningen geraak ik eigenlijk beter vooruit? Heeft iemand enkele ideetjes? Oefeningen die ik kan doen? Ik merk ook dat ik de SC oefeningen niet erg leuk vind, als ik achter mijn kit plaatsneem, wil ik steeds "muziek" maken, ik weet dat ik te snel wil gaan, daarom de vraag. Alle tips omtrent leuke/ eenvoudige opgebouwde oefeningen zijn welkom.
Groetjes

dunDaan

Heb je al eens met een koptelefoon op met je favoriete nummers mee zitten drummen?? Zo nee, ga dat doen, zo ja dan 1)  probeer de nummers zo precies mogelijk na te spelen 2) probeer je eigen "ding" erin kwijt te kunnen (dwz eigen fills maken)

Daarnaast is het natuurlijk toch wel aan te raden om minimaal een paar lessen te volgen, zodat de leraar in ieder geval je stokhouding en rudiments kan beoordelen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

ArcticLight

Meedrummen met muziek die je leuk vind motiveert mij persoonlijk ook het meest. Lastige stukken die niet meteen lukken eruit plukken en gaan ontleden, dan langzaam opbouwen en in er in verwerken.

Zoals dunDaan al zei: het is misschien zeker niet verkeerd om eens een les bij een drumleraar te  volgen. Je kunt voor jouw gevoel misschien wel een goede techniek opbouwen maar iemand die er objectief naar kan kijken ziet misschien wat anders. Het is makkelijker om dingen goed aan te leren dan foute dingen af te leren.

Daarnaast; ik denk dat iedereen wel eens momenten meemaakt waar het voelt alsof er totaal geen vordering in zit.

Black Page

#3
nov 28, 2014, 15:32 Last Edit: nov 28, 2014, 20:41 by Black Page
Als je geen les neemt is er niemand die je zegt wat je goed of fout doet. Niet ondenkbaar gevolg is het gevoel te ervaren dat je stilstaat. Stick control toepassen, paradiddle grooves is geen beginnerstuf, alsmede tempo 180+, permutaties, varieren met bass en hihat. ....

djska

Je begint maar net, en je denkt dat je na 2 maanden al stagneert? Sorry, maar ik zou zeggen blijf doen wat je nu doet en kom over 2 jaar maar eens terug!

Otje

Vick, ik heb het éen en ander voor je op een rijtje gezet; site's waar ik in het begin- en nu nog steeds- veel baat bij heb gehad. Probeer daarnaast ook wat lessen te nemen, al is het maar om je 'op weg' te helpen.

http://www.icanplaydrums.com/free-lessons.htm
http://www.onlinedrummer.com/
http://www.everyoneweb.com/paradiddle
http://www.drumlessons.com/

Succes!

frakke


http://www.icanplaydrums.com/free-lessons.htm


Zou deze willen proberen maar heb een beetje bang voor mijn email in te vullen ivm SPAM of zo?
Daar last van gehad toen?
Grts Frank.

Otje

#7
nov 28, 2014, 19:23 Last Edit: nov 29, 2014, 15:18 by Otje
..uhh, nee niet echt, wel nieuwsbrieven gehad maar na een tijdje weer 'opgezegd'.

Deze wil ik er nog aan toe voegen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLImrzCNnL5PmxlVJPwoTwY3mjo4jaIJxA

frakke


..uhh, nee niet echt, wel nieuwsbrieven gehad maar na een tijdje weer 'opgezegd'.


Ok bedankt en bedankt voor de links  ;)
Grts Frank.

Vicky

Merci voor de tips en zinvolle websites! Ben nu al even met de eerste tips aan de slag gegaan en het werkt! Ondanks de bedenking van djska was het dan toch niet zo stom om nu eens hulp te vragen aan meer ervaren drummers ipv twee jaar te wachten!

Merci voor de positieve reacties!

djska

Nou, naar mijn ervaring ga je alleen maar vooruit als je bewust dingen oefent. Tot een bepaald is simpelweg iets doen misschien genoeg, maar daarna houd het echt wel op. Tegenwoordig beschouw ik het thuis meedrummen met muziek als zo goed als verloren tijd, tenzij ik echt een specificieke groove, fill, tempo wil oefenen.

baszuidwijk

Zou toch eens overwegen om les te nemen. Ik heb zelf 10 jaar les gehad - dat was overigens wel voor het internet-tijdperk, maar toch. Een leraar kan je helpen bij je techniek, met de basis, met oefeningen die je helpen om verder te groeien etc.

stefan

Ben ik nu serieus de enige die een ritme of fill instudeert door het voor zich te zien? (Klinkt wazig, ik weet het)
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Technobeat

ik zat een tijdje terug in de auto,rustig op de snelweg, en had arrow classic rock op de radio



Zo ben ik de Top 4000 van Radio10 van 2014 aan het doorspitten , en kom platen tegen die mij op het eerste gezicht niet veel zeggen , maar door eventjes de titel in te voeren op YouTube gaat er een wereld van herkenning open , en leer je de desbetreffende muziek weer her-waarderen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Vicky

Zo oefen ik ook veel Stefan! Naar mijn gevoel oefent dat prettig en ga je snel vooruit! Sindskort een oefenpad aangeschaft om de rudiments te oefenen, dat doe ik helaas niet graag! Iemand motiverende tips voor die rudiments?

Grts vic

Otje

#15
jan 10, 2015, 16:14 Last Edit: jan 10, 2015, 16:21 by Otje

Ben ik nu serieus de enige die een ritme of fill instudeert door het voor zich te zien? (Klinkt wazig, ik weet het)


Nee hóor, ik doe het ook. Met de pc naast me, de fill of ritme uitgeschreven -op een standaard naast mn kit, ik teken het zelfs uit op de wand tegenover me. En maar oefenen! Beetje bij beetje lukt het me dan steeds beter. En zolang het me niet lukt, blijf ik er aan werken*. Vroeg of laat, -meestal laat,  hebbik 't dan eindelijk 'te pakken'.. .

*=Ik heb het dan over dagen en soms weken....
Momenteel ben ik hier mee bezig..:

http://youtu.be/9Q9iDBqq_XU

stefan

Wat ik bedoel is eigenlijk enkel in gedachten.. Fysiek raakte ik vaak geen stok aan, omdat ik meestal geen probleem had met snelheid of het "gevoel", maar meer in de onafhankelijkheid. Onafhankelijkheid zit puur in je kop..
Als je iets voor je kunt zien in gedachten, heb je de barrière tussen je ledematen voor het desbetreffende ritme/fill overwonnen en zul je merken dat je het ook kunt spelen..
Er zijn hele studies over gedaan, maar ik ben de naam/term kwijt hoe men dit fenomeen noemt.
Ik denk dat RJ dit wel weet?
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Otje

Bedoel je niet 'musclememory'... ?

stefan

Nee dat bedoel ik niet..
Als je het daarover hebt, wanneer we praten over drummen denk ik dat je dat moet zien alszijnde de bewegingen die je maakt tijdens een groove of fill.

Het is meer het visualiseren van hoe jij als drummer het ritme moet spelen.
Je staat als het ware achter je zelf, en probeert te zien hoe jij zelf dat ritme zou moeten spelen.
Elk onderdeel op zich, tot je het grote geheel voelt, ziet en hoort.

Op dat moment, zul je zien dat de barrière vwb het te spelen ritme weg is en je het ritme kunt spelen..

Hoe vaag het ook klinkt, zo werkt het voor mij.. En ik weet dat er meerdere drummers zijn die op die manier oefenen..

(Het mag duidelijk zijn dat dit niet van het begin af aan zo werkt. Snelheid opbouwen en een eigen stijl ontwikkelen is een meer praktische aangelegenheid en komt puur neer op fysiek repeteren van handelingen)
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

stefan

Ja idd, maar als je er ook stemmen bij gaat horen moet je even contact opnemen met de dokter.. [emoji6]
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Jazz

Jaha, daar zijn pilletjes voor
There is no music without jazz

Omhoog