Crash cymbalen bespelen: zacht doch open

Gestart door willem4130, sep 04, 2014, 19:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

willem4130

sep 04, 2014, 19:32 Last Edit: sep 04, 2014, 19:35 by willem4130
Kon even geen betere topic-titel verzinnen.

Zo nu en dan zie ik goede drummers spelen in kleine settings. Ook als zij met vrij grote crashes werken (18" bijvoorbeeld) slagen ze erin toch te crashen (bekken opent echt) maar dit tóch op een laag volume te doen.
De beweging ziet er vrij groot uit maar hard gaat het dus niet.

Ik slaag er tegenwoordig wat beter in maar als iemand tips heeft, of links naar videos waarin te behandeld wordt, om dit wat beter te ontwikkelen? Het gebeurt me wel eens dat ik denk: "dat was weinig subtiel" of "dit was het goede volume maar niet open genoeg". Even ongeacht de crash.

Moet je meer drukken? Of juist niet (meer 'sweepen')? Andere aanslaghoek o.i.d.? Ik weet het niet, vandaar mijn vraag.

Ben benieuwd  :)
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Robert-Jan

Ik speel 't dan echt op de rand, met een vrij grote hoek en dus ook met het dikke deel van de stok.
Het bekken hang ik ook rechter..iets meer duwen vanuit de arm, veel minder polsbeweging..dus zeg maar alles waarmee je een bekken sloopt als je stevig slaat. ;)
Dunne bekkens gaan dan eerder open.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

willem4130

Thanks!

Je beschrijving roept bij mij inderdaad een beeld op dat ik kan plaatsen.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Rick

#3
sep 04, 2014, 21:50 Last Edit: sep 04, 2014, 21:51 by Rick
Ik ken het inderdaad. Zelf speel ik ook met grote dunne crashes (18 & 20"). Wat ik doe is heel vlak over mijn crash heen slaan (met de hals van mijn stok), maar hem toch net raken. Dan gaat hij heel mooi mellow open, zonder te hard te gaan.

taco

ik sweep waarbij ik m een beetje doordruk. altijd met dunne crashes trouwens. misshien werkt de manier van RJ wel beter, vast. maar ik veeg eigenlijk altijd, vind het makkelijk om makkelijk verder te gaan met m"n stok.

Thijs

RJ, jij slaat dus echt loodrecht op het bekken, zoals je ook bij een tom zou doen?

Robert-Jan

Een tom raak ik met de tip, als je dat zacht op een bekken doet hoor je enkel de tik.
Ik raak m ongeveer  zoals links op het plaatje, misschien zo dat je echt het bekken met het dikke gedeelte slaat..en het is een beetje zoeken, als je het echt loodrecht raakt krijg je weer te weinig attack en een gong effect
Je ziet het is de 'wrong way' als je gewoon stevig slaat. Maar doe je t zacht dan is er niks aan de hand wat dat betreft

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Thijs

Ah zo, ik dacht dat je het rechter plaatje bedoelde

willem4130

Thanks RJ, werkt goed!!
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Trucje zoals R-J beschrijft heb ik inderdaad ook van mijn leraar geleerd; niet al te hard met de body van de stok slaan, veel minder attack dan wanneer je met de schouder crasht.

willem4130

En daardoor ook veel controleerbaarder.
Je kunt er wel veel kanten mee op. Had ik me misschien eens eerder in moeten verdiepen.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Rascul

Kleine toevoeging, ooit al mooi opgenomen in het Tipboek Drums: sla niet door een bekken heen. Bij veel rockdrummers - risico is bovendien groter bij autodidacten, maar niet exclusief - is dat het eindpunt van de slag ver ónder het bekken lijkt te liggen. Het gevolg is dat het te hard wordt, een lelijke sound maakt en ook je bekken sloopt. Leg dat punt nét onder de positie van je crash als ie stil hangt en je krijgt hem vrij makkelijk open zonder dat je al te hard hoeft te hengsten. Verder wat RJ zegt.

willem4130

Ook goede tip! (Deels) onbewust deed ik dat al maar kan nooit kwaad om je er 'bewuster' van te worden.

Mijn initiële vraag eek me iets wat lastig met tekst uit te leggen viel maar vanavond een repetitie gehad in een akoestisch nogal onvoordelige ruimte en ben er al 10x handiger in geworden merk ik. Ervaar zoveel meer controle op dit gebied nu.  *O* Niet dat ik eerder aan het hakken was maar kan dynamisch én qua sound veel meer eruit slepen wat ik in mijn hoofd heb.

Wel mooi om ook op deze manier nog meer uit je cymbals te halen. Ook leuk om te merken hoe verschillende cymbals er weer anders op reageren. Zit zoveel karakter in die dingen. Op de een of andere manier word ik vooral verliefd op mijn K 18 dark light. Heb hem nog niet zo heel lang maar is wel precies waar ik naar op zoek was. Is op zich wel een heldere crash maar met een droge 'afdronk', die ook weer niet overdreven droog is. In die zin zo makkelijk bespeelbaar. Als het moet kan je hem laten snijden maar die helderheid kan je - schijnbaar, merk ik nu - er ook uitlaten.

Sommige andere crashes (heb het nu echt met een aantal geprobeerd) reageren toch weer iets anders dan ik zou verwachten. And so the search continues :-)

En zo raak je je leven lang niet uitgeleerd met drummen. En dit is nog iets super kleins. Merk zelfs dat ik er ook verder beter door ga spelen omdat nu ik merk dat ik dit beter aan het beheersen ben het verder meer 'rust' creëert.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Omhoog