Rugklachten - been controle kwijt?

Gestart door Relative666, jan 26, 2014, 14:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Relative666

Sinds ik een jaar of 15 a 16 was, ben nu 33, heb ik chronische rugklachten. Niet iets waar je niet mee kan leven en ook niet echt hinderlijk voor het drummen, althans niet altijd. Ik moet wel eens een paar weken plat maar dan ben ik weer eens door mijn rug gezakt maar dat even terzijde.

Ik speel drums sinds mijn veertiende, heb altijd veel geoefend en de laatste 5 jaar nog veel meer. Ik bots altijd tegen het probleem aan dat mijn benen, of eigenlijk mijn linker been, niet mee wil werken zodra ik op hoge tempo's wil gaan spelen. Ik ben een metal drummer dus dubbele bas is zo nu en dan wel essentieel. Vroeger kon ik de 200 a 210 bpm nog wel eens halen maar dat was dan als ik een goede dag had. Ik heb me suf geoefend op alle trucjes die er maar te vinden zijn, verschillend merken basdrum pedalen gehad. Niks werkt echt.

Sinds een tijdje begin ik me steeds meer af te vragen of het niet met mijn rugklachten te maken zou kunnen hebben. Ik ben tegenwoordig op snelheden boven de 130 bpm mijn coördinatie kwijt. Nu heb ik mij zelf aan geleerd om wat innovatiever te gaan spelen om het enigszins op te vangen maar toch blijf ik het raar vinden. Zijn er meer mensen die dit ervaren of mee hebben gemaakt of die hier iets meer van af weten misschien?

djska

Ben geen fysiotherapeut maar vermoed dat 'core stability' oefeningen zowel je rug, als de stabiliteit op je drumkruk kunnen helpen.

Relative666

Grappig dat je dat zegt, want wat ik de laatste tijd doe is als ik met de dubbele bas speel, is dat ik met mijn rug iets naar rechts trek. Daardoor heb ik iets meer controle over mijn linker been. Maar ik ga me er eens even verdiepen.

Technobeat


Mag ik vragen welk type drumkruk je hebt , eentje met of zonder rugleuning ?
Het lijkt mij dat als je je rug wat steviger tegen de rugleuning kunt '' duwen '' je meer controle over de rest hebt , als dat je krom op je drumkruk zit .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Machiel

Kan je eens een foto plaatsen van je drumstel? En dan ook een foto (als je die hebt) vanaf de achterkant (ongeveer om een meter hoogte) Ik ben zelf wel benieuwd hoe je achter je kit zit.

Ik neem aan dat je wel een goede drumkruk hebt. Dat lijkt me het eerste wat een persoon met rugklachten aanschaft.
Als je nog geen super chille kruk hebt, ik kan de roc 'n soc met gasveer aanraden. Ik heb er zelf een leuninkje bij, maar dat is meer om tegenaan te zitten als ik niet speel.
Neem mij vooral niet te serieus.

Nijlpaard

Welke oefeningen doe je en hoe ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Relative666

@Technobeat,

Ik heb op het moment gewoon een standaard drumkruk. En ook daar heb ik mee geëxperimenteerd, zowel qua verschillende krukken als met met hoogte en afstand en dergelijke. En inderdaad ook een met rugleuning. Maakte weinig verschil.

@Machiel,

Ik probeer zo recht mogelijk te zitten en ook vrij relaxt. Ik moet ook zeggen dat ik tijdens het drummen nooit geen rugklachten heb. Nou ja weinig. Ik let hier al een tijdje op en dat werkt ook wat mijn rug betreft. Ik nu even geen foto bij de hand maar qua afstanden van het drumstel heb ik ook al een en ander geprobeerd. Benen in andere hoek zetten etc, pedalen afstellen, kruk afstellen, bass drum in een andere hoek. Daar ben ik best wel een poos mee bezig geweest. Weinig resultaat helaas. Mijn rug werkt verder prima mee, maar mijn linker been daarentegen niet echt.

@Nijlpaard,

Ik warm altijd mijn handen, benen op voor ik ga spelen, daar bij doe ik dagelijks rek en strek oefeningen die ik mee heb gekregen van een keuring's arts om mijn spieren in de rug steviger te maken zodat als mijn rug weer een klap krijgt mijn spieren meer kunnen hebben qua blessure zeg maar. Daarnaast doe ik nog wat fitness dingen om enigszins in form te blijven.



Joris

Je zegt dat je allemaal verschillende dingen hebt geprobeerd, qua pedaalinstellingen opstelling etc. Hoe lang oefen je met bijvoorbeeld een bepaalde pedaalinstelling? Een week, een maand? Want te vaak van instellingen wisselen schiet je ook niks mee op, je leert niet in een week op bijvoorbeeld 200 bpm double bassen, daar moeten sommige mensen letterlijk jaren voor oefenen. Het gaat niet zozeer om de instellingen, het is meer een kwestie van veel oefenen.

Nijlpaard

Ik bedoel meer, welke oefeningen doe je om snelheid op te bouwen ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Rick

Het is niet goedkoop, maar dit schijnt de perfecte oplossing te zijn als je rugklachten hebt met drummen

http://drumframe.com/pdf/May03_PCU.pdf


Machiel

Die worden toch niet meer gemaakt?
Neem mij vooral niet te serieus.

Rick


Die worden toch niet meer gemaakt?



Je kunt ze via hun website bestellen.

http://drumframe.com/index_contact.html

Relative666

Zo'n frame zal wel niet goedkoop zijn. Dus ik ben bang dat dat hem niet gaat worden ;)

@Joris

Tegenwoordig houd ik me niet echt meer met snelheid oefeningen bezig, ik vooral met bezig met dingen als maat soorten en fills en dergelijke.  Maar als ik het wel zou doen zoals in het verleden, dan was ik al gauw een half jaar tot een jaar bezig als ik iets echt onder controle wou hebben. Tegenwoordig heb ik veel meer tijd om te oefenen en oefen ik praktisch elke dag. Tenminste spelen dan. Maar ik ben eerlijk gezegd niet bezorgd over snelheid en dergelijke, meer om het feit dat mijn linker been me nog wel eens in de steek wil laten ook wel bij bepaalde stuken waarmee accenten speel op de hihat met mijn linker been. Het gaat ook wel heel erg op en neer. Misschien is het gewoon vanaf nul beginnen met opbouwen. Eens kijken wat me dat oplevert.


Relative666

@Nijlpaard,

Wat ik zeg, ik ben meer met dingen bezig die me wel lukken zeg maar. Bepaalde technieken, maatsoorten, fills etc. Je kan zeggen waarom doe je dan niet meer? Nou na zo'n 18 jaar alles zo'n beetje geprobeerd te hebben heb ik bij mezelf besloten me te gaan focussen op de dingen die wel lukken.

Heb een tijdje bij een fysio therapeut gelopen, het hielp wel voor de pijn maar niet voor mijn been. Ik weet heel goed dat het ook tussen de oren kan zitten. Daar ben ik me zeer bewust van. Alleen werd ik een beetje moe om alles steeds te proberen en niks werkte echt. Dus met snelheden als in dubbele bas snelheden ben ik niet echt meer mee bezig. Maar wat ik zeg misschien is het verstandig om gewoon vanaf 0 te beginnen en kijken wat me dit oplevert.


djska


Het is niet goedkoop, maar dit schijnt de perfecte oplossing te zijn als je rugklachten hebt met drummen

http://drumframe.com/pdf/May03_PCU.pdf

Interessant, voor een goede kruk en tilted hihat stand valt wel wat te zeggen, maar verder vind ik het echt een concept waarvan ik denk 'even een stapje achteruit: welk probleem probeerden we hier ook al weer mee op te lossen?'

Rick


Interessant, voor een goede kruk en tilted hihat stand valt wel wat te zeggen, maar verder vind ik het echt een concept waarvan ik denk 'even een stapje achteruit: welk probleem probeerden we hier ook al weer mee op te lossen?'


Het idee er achter is om je zwaartepunt meer naar achteren te leggen, waardoor er minder gewicht op je benen komt te staan. Je zit iets achterover gekanteld in die stoel. Hierdoor blijft je rug goed ondersteund en komt er minder kracht op te staan.

Machiel

Ik zou toch graag een foto zien van je kit. Ik begin nu wel erg nieuwsgierig te worden over je zithouding.
ik zit normaal zo achter mijn kit:


Neem mij vooral niet te serieus.

taco

Hoi relative,
heb je tijdens het spelen ook last van je linkerbeen? Pijn, kramp of een zwaar gevoel? verzuring? doof?
Dat zou kunnen duiden op een probleem. In het verleden naast rugklachten ook klachten in het been gehad?

Luuk

#18
jan 28, 2014, 15:32 Last Edit: jan 28, 2014, 15:33 by Luuk
in plaats van je kit naar je toe te kantelen kan je ook gewoon iets onder de achterpoot van je kruk leggen.

zie hier de manier hoe creemers het doet
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=607447505979611&set=a.607447415979620.1073741827.607445669313128&type=1&theater
Dw performance series, Sabian hhx evolution, Gibraltar hardware

Rick


in plaats van je kit naar je toe te kantelen kan je ook gewoon iets onder de achterpoot van je kruk leggen.


Dat is juist het tegenovergestelde. Dan ga je jezelf naar voren zetten, het idee van het drumframe is juist dat je achterover zit.

djska


Ik zou toch graag een foto zien van je kit. Ik begin nu wel erg nieuwsgierig te worden over je zithouding.
ik zit normaal zo achter mijn kit:


Tjonge, de spullen worden tegenwoordig onder je neus vandaan gestolen :-)

Relative666

@Taco

Ik heb geen last van pijn, verdoving, doof etc. Verzuring wel eens maar dat zou kunnen komen omdat ik me dan meer moet zetten om mijn been onder controle te houden. Maar dat gebeurt niet vaak. In het verleden ook niet trouwens.

@Machiel

Ik heb helaas even geen mogelijkheid om een foto te plaatsen maar ik zit vrij recht. Mijn vriendin heeft er even opgelet. Die gaf aan dat ik niet voorovergebogen zit, maar juist recht en misschien iets naar achteren. De kruk staat op zo'n manier dat mijn benen iets gekromd zijn. Ik heb alles niet te ver van me af staan (bekkens) dus ik hoef me ook niet te buigen om een bekken goed te kunnen raken. Mijn houding is in dat opzicht wel vrij normaal zou je bijna zeggen.


Otje


[..] Ik bots altijd tegen het probleem aan dat mijn benen, of eigenlijk mijn linker been, niet mee wil werken zodra ik op hoge tempo's wil gaan spelen. [..] Ik heb me suf geoefend op alle trucjes die er maar te vinden zijn, verschillend merken basdrum pedalen gehad. Niks werkt echt.

Sinds een tijdje begin ik me steeds meer af te vragen of het niet met mijn rugklachten te maken zou kunnen hebben. Ik ben tegenwoordig op snelheden boven de 130 bpm mijn coördinatie kwijt. Nu heb ik mij zelf aan geleerd om wat innovatiever te gaan spelen om het enigszins op te vangen maar toch blijf ik het raar vinden. Zijn er meer mensen die dit ervaren of mee hebben gemaakt of die hier iets meer van af weten misschien?


Relative: ik zelf zit ook nog steeds te 'experimenteren'met m'n houding achter het drumstel. Ik mis m'n linker onderbeen, draag wel een prothese en daardoor moet veel kracht vanuit mijn rug komen. Dat is op z'n zachts gezegd bepaald niet optimaal. Om er achter te komen hoe de krachten vanuit mijn rug worden áangewend om met mijn benen de hihat en het baspedaal te bedienen heb ik het volgende gedaan: Hiervoor heb je wel een stoel met leuning nodig, desnoods effe een keukenstoel als je geen drumkruk met leuning heb. Bind je bovenlichaam vast aan de rugleuning van de stoel; Een sjaal of riem voor je borst langs en aan de achterzijde van de leuning vastknopen zodat je vastgepind zit op de kruk/stoel. ga dan drummen. Als het goed is worden je rugspieren totaal ontlast. alle kracht die je nodig hebt om de pedalen te bedienen komen uit je bovenbeen (als het goed is). Kijk en voel hoe dat gaat. Vervolgens ontdoet je je weer van riem waarmee je 'vast'zit. Als je dan weer gaat drummen zoals je gewoon bent kun je merken waar vanuit je rug de meeste spanning vandaan komt. dat is dan de zwakke plek dat zorgt voor alle ongemak en waardoor het drummen gaat zoals het gaat, vooral wat het benen'werk'aangaat.
Met deze informatie kon ik vervolgens aan m'n houding werken en het drummen naar een hoger plan brengen. Probeer 't zou ik zeggen; "baat 't niet, dan schaad 't niet'. Succes! :Otje

Relative666

@Otje,

Bedankt voor de tip, dat ga ik eens uitproberen!

NielsJ

Heel herkenbaar! Ik heb op het oude forum in 2004 en 2010 berichten geplaatst met een vergelijkbare strekking. Hier een gedeelte van mijn laatste bericht in 2010. Ik kan dit gewoon kopiëren en plakken want de zaken zijn niet verbeterd:

(Het eerste gedeelte van mijn post bericht ik over het groeiende onvermogen om dubbels te spelen met mijn rechtervoet)
'Ook mijn dubbelbasdrumspel is de laatste jaren belabberd te noemen. Ik ben nooit een snelheidsmonster geweest - 16ten op 168bpm was ongeveer mijn max. speed - maar nu is het echt om te huilen. Tot 100 bpm gaat het allemaal nog goed (kun je net zo goed met enkelpedaal doen zou je zeggen) maar daarna begint het allemaal flink te rammelen. De oorzaak ligt bij mijn linkerbeen. Er gaat ook hier weer iets niet goed met de energie-overdracht. Hoe hard ik ook trap, de energie gaat ergens verloren en er wordt nauwelijks volume gemaakt. Als ik niet bewust bezig ben met mijn linkerbeen, blijft de klopper tegen het vel plakken en houd je dus alleen het rechterbeen nog over.
Ook hier blijf ik op oefenen, maar ook hier geen verbetering. Heb uiteraard ook druminstructie DVD's geprobeerd maar niets lijkt te helpen. Het is meestal zo dat drummers niet ingaan op de aspecten van drummen die mij aangaan of dat ze juist die interessante stappen overslaan omdat dat waarschijnlijk zaken zijn die vanzelfsprekend zijn. Best logisch eigenlijk, want ik vond bepaalde technieken 10 jaar geleden ook vanzelfsprekend terwijl ik nu op diezelfde technieken vastloop.'

Ik heb van alles geprobeerd maar zonder enig resultaat. In 2011 is mijn toenmalige fysiotherapeut zelfs bij mij thuis geweest om mijn manier van bewegen en zithouding tijdens het drummen te evalueren.
Kort na beëindiging van de fysiotherapie heb ook ik besloten om me niet meer blind te staren op wat ik niet meer kan, maar gewoon maar te doen wat wel lukt, en dat uit te breiden en te perfectioneren. Dit blijft overigens lastig, zeker wanneer ik geconfronteerd word met muziek, en al helemaal wanneer het eigen composities en dus eigen drumpartijen betreft, waar ik voorheen vrolijk op meespeelde. Positief aspect is dat ik gedwongen ben om te zoeken naar creatieve oplossingen. Zo speel ik al een aantal jaar in een metalband waarin wat dubbelbaspatroontjes (van de hand van de vorige drummer) in zitten. Daar probeer ik met het gebruik van toms een andere invulling aan te geven.

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen van jouw kant. Hou ons op de hoogte! :)

Hoe is het gegaan met de tip van Otje?

Omhoog