Drum snelheid

Gestart door drummer010, jan 13, 2014, 11:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan




Dit topic gaat over snelheid en niet over traagheid


Maar het heeft alles met elkaar te maken. Uiteindelijk gaat het om de goede beweging maken.
Kijk wat ik zie bij mensen die vastlopen in snelheid is vaak dit;
De 'mindset' is niet goed waardoor de hele houding niet goed gaat. Vaak is het alsof men denkt dt je een krachtinspanning moet doen om snel te spelen, alsof je een explosieve kracht en snelheid moet leveren. Met als gevolg dat alle spieren zo strak staan, net als vlak voor de start van een sprintwedstrijd. Daar gaat het mis.. Drummen, trommelen, gaat om je stok het werk laten doen, dus gebruik maken van de rebound van de stok. Polsbewegingen in plaats van je hele arm inzetten.
En met strak spelen is het net zo 'simpel'..kan je het op tempo 100 niet dan lukt het nooit op tempo 200.. Echt nooit.
Als je het op tempo 100 voor elkaar hebt dan ga je snel sprongen maken en voor je het weet zit je op een leuk tempo.
Daarna gaat het lastiger zo lijkt het, je loopt weer eerder voor je gevoel tegen een plafond aan, maar ook dat is weer te vergelijken met een sprinter..ga je intensief trainen dan haal je snel je tijden naar beneden, maar op een gegeven moment moet je heel veel werk verzetten om die paar 100 ste van een seconde er weer vanaf te snoepen. Nog meer letten op je techniek en je beweging, milimeter werk soms.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

de masterclass van Emanuelle was wat dat betreft voor mij een eyeopener. Daar heb ik echt geleerd om op de ontspannenheid van spelen te letten.Dat is ook waar ik nu op concentreer. Niet mijn lnkerhand net zo snel krijgen als mijn rechter, maar net zo ontspannen :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

drfill

waarom kiezen ?  als het allebei gratis is..  ; )
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

djska

#28
jan 19, 2014, 22:23 Last Edit: jan 19, 2014, 22:26 by djska
Deze thread heeft me geinspireerd eindelijk eens iets gestructureerds voor mezelf in elkaar te bakken:
https://drive.google.com/file/d/0B3LYBGbqC7Ycd3VsRTN5Q0pUcFE/edit?usp=sharing

Er zit wat Tommy Igoe in, paar Rudiments, wat Stick Control, en wat eigen dingen die voor mijzelf handig lijken. Elke oefening ongeveer een minuut, maar ik kijk niet op de stopwatch, dus switchen van oefening en metronoom verzetten gaan van elke minuut af. Alles relaxed, nooit geforceerd, en het moet absoluut strak klinken. Het meeste is ook relatief langzaam. Paradiddles wel snel, want als je het goed doet verzuur je daar zowiezo niet mee, maar laat de coordinatie je op een gegeven moment in de steek. Singles zou wel tot verkramping kunnen leiden, die doe ik dan ook alleen op een relaxte snelheid en niet daarboven. Duurt ca. 40 minuten.

Disclaimer: ja, het ziet er natuurlijk bijzonder knullig uit, misschien zelfs lachwekkend, so be it. Het is puur voor mezelf, misschien bruikbaar voor anderen, maar ik bedoel hier zeker niet mee op de stoel van de professional te gaan zitten.

djska

@RJ: ik met mijn bewering dat ik al dat geflimflam toch nooit nodig heb, dit kreeg ik gisteravond voor mijn neus :-)

Hans

Haha, goud :) nu moet je wel flammerdebam.

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul


Ik durf zelfs te wedden dat veel van ons(drummers) de eerste pagina van stick control niet eens juist kunnen spelen(accenten,verdeling, met voeten etc.). En waarom dan beginnen aan allerlei ''hippe''nieuwe methoden?

Je bedoelt 'Stick control for the snare drummer'? Daarbij voeg je zelf dan op verschillende plekken een voet toe?

Otje

Nou Drumlarsos; eer ik de eerste 3 pagina's van 'Stick controle' perfect kan spelen met accenten, verdelingen & voeten etc., ben ik 2 jaar verder (plus flink gefrustreerd denk ik). Of ik het drummen dan nog zo leuk had gevonden? Laat mij maar een beetje die 'hippe methoden', wat dat ook wezen mag uitproberen, experimenteren en 'what-ever keeps me going !
  :Y

djska


:)

Ik ben er nu mee bezig, nu nog op 80. Het is echt wel gaaf om te doen, lastig zijn vooral de accenten van bassdrum met hihat splash (rechtervoet naar beneden, links juist naar boven). Echt een Steve Gadd ding.
Dat ik dit nu te spelen kreeg riekt dan ook naar doorgestoken kaart: ik vermoed dat RJ mijn bandleider kent! :-)

djska


Nou Drumlarsos; eer ik de eerste 3 pagina's van 'Stick controle' perfect kan spelen met accenten, verdelingen & voeten etc., ben ik 2 jaar verder (plus flink gefrustreerd denk ik). Of ik het drummen dan nog zo leuk had gevonden? Laat mij maar een beetje die 'hippe methoden', wat dat ook wezen mag uitproberen, experimenteren en 'what-ever keeps me going !
  :Y

Denk aan 5 jaar en dat is wat het kost!

drumlarsos


Je bedoelt 'Stick control for the snare drummer'? Daarbij voeg je zelf dan op verschillende plekken een voet toe?


Oeps, lees het nu pas.
Ja dat boek bedoel ik... Wel systematisch natuurlijk... gewoon telkens het enkele accent, of dubbele accent doorschuiven en dat accent meespelen met één van je voeten (of de andere kwarten,achsten,zestienden trappen en de andere voet alleen het accent) Oneindig veel variaties *D

Ik snap dat het voor veel mensen misschien saai is, en moeilijk op te brengen is. Maar ik weet dat het voor MIJ het beste werkt, en het snelst vooruitga en daar draait het bij mij toch wel om...
 
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Otje


Je bedoelt 'Stick control for the snare drummer'? Daarbij voeg je zelf dan op verschillende plekken een voet toe?


Zo dus ?


drumlarsos

niet helemaal wat ik bedoel...Hij vervangt namelijk een hand ( R of L ) voor zijn bassdrum, en speelt dus B L B L (rechts time op de ride, en ik bedoel met hi-hat-voet time (of omgekeerd))...
wat ik bedoel is R L R L   R L R L   R L R L   R L R L
                       B              B              B              B

Of : R L L R   L R R L   R L L R   L R R L 
         B B        B B        B B         B B 
    ( B      B   B       B  B       B   B      B )

Eigenlijk is het heel logisch ;)


Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Technobeat


niet helemaal wat ik bedoel...Hij vervangt namelijk een hand ( R of L ) voor zijn bassdrum, en speelt dus B L B L (rechts time op de ride, en ik bedoel met hi-hat-voet time (of omgekeerd))...
wat ik bedoel is R L R L   R L R L   R L R L   R L R L
                       B              B              B              B Eigenlijk is het heel logisch ;)




Ja , idd heel logisch nu je het zo uitlegt .:)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jazz

Ik zie dat dit stuk alweer n tijd stil ligt. Ik wil wel zeggen dat , ik ben pas bezig , n maand of 2-3,
Deze informatie is geweldig. Ik steek enorm veel op en merk dat handelingen mij steeds beter afgaan.
Het is inderdaad oefenen en oefenen, veel herhalingen maken.
Ik krijg sinds vorige week les en dat samen met jullie ervaringen, dat moet wel goed gaan.
There is no music without jazz

maxim00113

Op youtube heb je veel oefeningen die je dagelijks kan doen om je snelheid te verhogen. Ik ben er al een tijdje mee bezig en het werpt echt zijn vruchten af. Enkel even zoeken: Increase drum speed en je hebt het al! Succes.
Mapex Meridian Birch - Meinl MCS Ride - Masterwork Resonant 17" & 16"

Jazz

Ah, dit wist ik niet.
Morgen maar eens mee aan de slag gaan.
Ik moet toch wel flink aan m'n snelheid gaan werken.
Bedankt voor de info.
There is no music without jazz

djska

Ga je alsjeblieft niet (alleen) op snelheid richten. Het is veel belangrijker dat je dingen precies leert spelen. Bv. metronoom op 80 en dan een paradiddle mooi even leren spelen, daar heb je op de lange duur meer aan.

Hoefnix

Een strakke beat bij 60 bpm klinkt 100 keer mooier dan een sloppy beat bij 180 bpm.
concentreer je niet alleen op snel spelen zoals in de vorige post al gezegd.

Jazz

Ik doe t ook rustig aan hoor. Eerst langzaam spelen en als ik m heb gaat de tempo pas wat hoger.
Vandaag op bpm 95.
There is no music without jazz

DrumCursus

Kleine toevoeging aan het geheel:

In mijn ogen zijn er twee soorten "snelheden". Korte duur en lange duur.

Korte duur is bijvoorbeeld 2 maten lang 32en spelen (om en om) op tempo 120. Lange duur is bijvoorbeeld een heel nummer lang 16en spelen met 1 hand op tempo 96.

Voor beide manieren geldt: oefen altijd langer en sneller dan je nodig hebt. Zo bouw je wat reserve op. Voor lange duur kun je bijvoorbeeld steeds 32 maten lang 16en spelen met 1 hand, daarna met de andere hand. Daarna 32en met rechts beginnen, daarna met links beginnen. En dan bijvoorbeeld 10 tempi achter elkaar. Voor de korte duur (explosieve snelheid) kun je het aantal maten inkorten en de tempi opschroeven. Dus korter, maar sneller.

Nog wat tips:

- Maak een schema. Houd bij hoe snel je op dag 1 bent en op dag 20. Uiteraard ook de duur bijhouden.

- Regelmaat is super belangrijk, plan een haalbaar tijdsbestek in, liefst elke dag.

- Forceer nooit! Blijf ontspannen spelen. Zet dus je pols of arm niet "op slot"

- Probeer beiden handen te trainen. Om-en-em ben je zo snel als je langzaamste hand.

- Laat de stok de helft van het werk doen. Als je slaat en je geeft de stok voldoende bewegingsvrijheid, zul je zien dat de stok vanzelf weer omhoog komt.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!
Check voor online lessen: www.DrumCursus.nl

Vicky

Goeie tips! Heel mooie website trouwens!

Bedankt!

Omhoog