Drum snelheid

Gestart door drummer010, jan 13, 2014, 11:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

drummer010

Hey allemaal ik drum nu 3 jaar.
Waar ik nu momenteel tegen aan loop is dat mijn handen te traag zijn voor sommige nummers bijv. Van sum41 of slayer. Hoe kan ik dit sneller krijgen?
Thx:)

Nijlpaard

#1
jan 13, 2014, 11:15 Last Edit: jan 13, 2014, 11:16 by Nijlpaard
Ik drum er nu 8 en die snelheden haal ik ook niet. Elke dag oefenen en meters maken, doen doen doen doen.

Er is geen kortere weg voor.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Joris

Elke dag rudiments oefenen is denk ik de snelste manier om sneller te worden.

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Otje

Ik ben onlangs met deze oefeningen begonnen:

Joris

En liever elke dag 15 minuten dan 2 keer in de week een uur oefenen.

drummer010

Dank jullie! Ga er mee aan de slag^^

Rick

Wat voor mij goed heeft gewerkt is door gewoon bij een band te gaan waar je redelijk met flinke snelheid moet spelen. Dat gaat steeds soepeler naar verloop van tijd.

Ook met dat soort nummers wat je nu wilt spelen, gewoon aanzetten. Nu red je misschien alleen de eerste minuut voordat je verzuurt, maar als je dit blijft doen dagelijks red je uiteindelijk het hele nummer wel een keer. Het is puur je spieren en spiergeheugen trainen.

Maar rudiments spelen kan ook zeker geen kwaad! Ik heb zelf vaak moeite dat wanneer ik wil spelen, ik eigenlijk liever "muziek" speel dan rudiments, dus probeer ik spelenderwijs de techniek die ik wil leren in de muziek te verwerken.

Paul

Herkenbaar Rick. Maar ik merk wel dat ik door "spelenderwijs" te oefenen de echte rudiment wat uit het oog dreig te verliezen en patroontjes van rudiments ga maken om in te spelen op de muziek. Wissel het ook af met 15-20 minuten droge rudiments spelen. Ik merk dat ik daar profijt van heb.

Joris

Inderdaad ja, als ik dat op m'n kit doe dwaal ik na een paar seconden al af. Als ik ze thuis regelmatig oefen merk ik dat ik ze ook meteen beter kan toepassen in mijn spel.

Maar ik ben daar recent eigenlijk weer mee begonnen na het bekijken van Todd Suchermanns methods & mechanics. Aanrader!!

dunDaan

Die DVDs zijn inderdaad erg goed. Daarnaast heb ik ook veel baat bij Benny Greb's Language of Drumming.
En dan ........... gewoon meters maken, oefenen oefenen oefenen. Da's de enige manier om snelheid te ontwikkelen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

djska

Vaak wordt als men het over techniek meteen de link met Rudiments gelegd. In mijn optiek hebben de meeste drummers geen bal aan de flamatacue en dubbele flappentaps etc. welke in de 18e eeuw bij elkaar gesprokkeld zijn.
Zelfs Tommy Igoe's methode zit daar onnodig vol mee. Er zijn denk ik veel zinvollere up-to-date  methoden, zoals de George L. Stone boeken etc.

drumlarsos


Vaak wordt als men het over techniek meteen de link met Rudiments gelegd. In mijn optiek hebben de meeste drummers geen bal aan de flamatacue en dubbele flappentaps etc. welke in de 18e eeuw bij elkaar gesprokkeld zijn.
Zelfs Tommy Igoe's methode zit daar onnodig vol mee. Er zijn denk ik veel zinvollere up-to-date  methoden, zoals de George L. Stone boeken etc.


Het gaat om de controle die je in je vingers krijgt van de rudiments, en (in eerste instantie) niet om het toe te kunnen passen in groove's en solo's.
Natuurlijk zijn er ''up-to-date oefeningen'' waar men wat aan heeft, maar de basis ligt toch echt wel bij de Rudiments (the thirteen essential rudiments oid.).

Ik durf zelfs te wedden dat veel van ons(drummers) de eerste pagina van stick control niet eens juist kunnen spelen(accenten,verdeling, met voeten etc.). En waarom dan beginnen aan allerlei ''hippe''nieuwe methoden?
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Robert-Jan

Pak de rudiments erbij en kijk alle filmpjes van Steve Gadd die je tegenkomt.
Streep iedere rudiment af die je tegenkomt en ik garandeer je dat je binnen een uur een rudiment-bingo hebt. Rudiments zijn nooit, ik herhaal, nooit onnodig.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

djska

Steve heeft daar zeker mooi en muzikaal gebruik van gemaakt, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je bv. die ratamacue in je dagelijkse routine moet opnemen om die maar zo snel mogelijk te krijgen. Ik bedoel het ook niet zo ongenuanceerd als het overkwam, maar bekijk het zo: de ene helft van de 26 rudimenten gebruik je dagelijks, incl. flams, paradiddles etc., de andere helft zullen maar weinig mensen benutten.
Dan lijkt het mij efficient dan ook bruikbare technische oefeningen te, zonder je natuurlijk teveel te moeten limiteren.
@drumlarsos: stick control vind ik juist ook een veel betere basis, dat is wat ik ook zei.
@RJ: David Garibaldi (mijn held :-) gebruikt ook bv. swiss army triplets, maar dat wil toch niet zeggen dat je die dan ook dagelijks moet oefenen?

Mijn punt is, als je je techniek wilt verbeteren op een efficiente manier in een beperkte hoeveelheid tijd pas je routine dan aan de stijlen aan die je wilt spelen. In een puur technische oefenroutine van bv. maar een half uur, zou ik het volgende doen, zo uit stick control:
Metal: veel 16den singles, handen en voeten, achter (oefen)drumset
Jazz: veel triolen, sextolen, meer met accenten, ook press-rolls alleen handen op padje

Joris


Metal: veel 16den singles, handen en voeten, achter (oefen)drumset


Mijn ervaring is juist dat als ik veel paradiddles etc oefen ik sneller snel wordt en soepeler speel als dat ik alleen singles oefen. Dus ook voor metaldrummers gewoon het hele lijstje af.

drumlarsos

Ik snap waar je heen wil en ben het op zich wel met je eens... Maar we hebben het over techniek en die hoef je wat mij betreft niet af te stemmen op je ''stijl''. Techniek = controle, niet meer of minder.(in mijn optiek) Of je nu triolen speelt of zestienden maakt niks uit, dit heeft alleen maar te maken met je ''vocabulaire''
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

djska


Mijn ervaring is juist dat als ik veel paradiddles etc oefen ik sneller snel wordt en soepeler speel als dat ik alleen singles oefen. Dus ook voor metaldrummers gewoon het hele lijstje af.

Maar gebruik je in jouw 'echte' spel in verhouding niet vaker singles voor de power?

djska


Ik snap waar je heen wil en ben het op zich wel met je eens... Maar we hebben het over techniek en die hoef je wat mij betreft niet af te stemmen op je ''stijl''. Techniek = controle, niet meer of minder.(in mijn optiek) Of je nu triolen speelt of zestienden maakt niks uit, dit heeft alleen maar te maken met je ''vocabulaire''

Dat is dan misschien ook wel weer zo.  Maar naar mijn ervaring gaat niets vanzelf, ik merk dat alles wat ik wil achter een drumset er alleen goed uitkomt als ik dat expliciet geoefend heb. Volgens mij net als in sport, je moet de specifieke beweging uit ten treure geoefend hebben.

Anders gesteld: als ik een fill met enige power en snelheid wil uitvoeren, dan pak ik singles, of paradiddles als dat handig is qua accenten of handzetting. Dan ga ik toch niet zitten flamtapparatatacuen? Wie in het publiek gaat dat horen (qua volume) zien of begrijpen. Dus oefen ik wat ik nodig denk te hebben, niet meer, niet minder.

Voor de duidelijkheid: een paradiddle stel ik dus absoluut niet ter discussie, want die blijkt juist reuze handig op een drumset toepasbaar

67Deadman


En liever elke dag 15 minuten dan 2 keer in de week een uur oefenen.


Ik probeer elke dag 1 1/2 uur te spelen. Begin dan als eerste met 15 min rudiments te oefenen.  Dit om controle te krijgen over mijn handen en ook omdat ik vaak wat stijfjes ben en na een kwartiertje daar meestal wel van af bent. Dit zijn lekkere oefeningen daarvoor.
Ik oefen de rudiments met een metronoom op de achtergrond. Oefen net zolang totdat ik de snelheid onder controle hem en dan zet ik de metronoom weer 1 tandje hoger. Dan kan soms dagen of langer duren duren. Maar ik heb de tijd. Zo bouw ik het op.

Joris


Maar gebruik je in jouw 'echte' spel in verhouding niet vaker singles voor de power?


Ja sowieso, bijna alleen maar  :P

djska

Ik heb gisteren een routine voor mijzelf bij elkaar gesprokkeld, duurt ca. 40 min. Even kijken of ik die netjes via een programma kan uitschrijven, anders foto van papier. Misschien heeft de OP er ook wat aan.

Hans

Zelf ben ik niet zo van de snelle partijen, maar ik merk bij het studeren van mijn rudiments (wat je volgens mij WEL gewoon je leven lang moet doen) dat ik een soort comfort zone heb ontwikkeld. Laat ons zeggen grofweg tussen 90 en 150 bpm gaan ze prima (als zestienden).  Daarboven wordt het een zootje, maar daaronder heeft het ook sterk de neiging om alle strakheid te verliezen.

Een strakke snare drum oefening bij 70 bpm valt mij net zo zwaar als een bij 170 bpm, maar om andere redenen.

Dit topic gaat over snelheid en niet over traagheid, dus ik zal er verder niet op doorgaan, maar als er lotgenoten zijn wil ik graag een praatgroepje oprichten. Ik kan in principe bijna elke woensdag avond.

Hoefnix

Daar zeg je iets dat waar is, bij de oefenruimte hoor ik regelmatig 'snoefers' melden dat ze zo snel zijn. Als je dan luistert is het absoluut niet strak meer.

Een oefening superstrak op 70-100 bpm spelen leer je net zoveel van als 16-en boven 200 bpm.

Nijlpaard

Kan dat via chat Hans ? ;-)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Omhoog