Hoe speel ik...

Gestart door GCN, okt 06, 2011, 11:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jochem

Tja hangt natuurlijk altijd af van het nummer. Maar gewoon een lekker dikke snelle fill doet het altijd goed!
Voor stick tricks is het oefenen oefenen en oefenen. Op youtube zijn er zat video's over te vinden, en dan lekker oefenen voor bijvoorbeeld de tv ;p

Dezain

Oké, de stricktricks gaat dus wel lukken.


Maar zijn het voor die vette einde's dan geen leuke rudiments o.i.d.? Iets wat je bijvoorbeeld kent en wilt delen?  :D
Die einde's kan ik ook gebruiken voor kleine solo'tjes tussendoor neem ik aan?

En met die snelle fills is het ook gewoon veel oefenen..
Experience is the name people give to their mistakes.

Jochem

Alle rudiments die je kunt verzinnen en daar mee experimenteren. Paradiddle's en variaties daarop is altijd een leuke.

Dezain

Hmmm.. zal 's goed denken en vooral spelen dan. (:
Snelle fills zal ik er dan ook maar in proppen..

En dat einde wat Taylor Hawkins vaak gebruikt, met die flam enzo? Weet iemand hoe dit precies gaat?
Experience is the name people give to their mistakes.

Animal baars

Met m'n band spelen we nu dit nummer in een medley. Het intro willen we helemaal overnemen. Het eerste drumpartij heb ik dit van gemaakt: Er moeten alleen nog twee 16en op de laatste 8e tel van de tweede maat hoor ik net.


Alleen het stuk daarna (vanaf 0:50) kom ik niet helemaal uit.. Kan iemand mij hierbij helpen?


Hammar

Drummer Mendel Moerenhout, vraag het 'm zelf:http://www.rhythminc.nl/

willem4130


Met m'n band spelen we nu dit nummer in een medley. Het intro willen we helemaal overnemen. Het eerste drumpartij heb ik dit van gemaakt: Er moeten alleen nog twee 16en op de laatste 8e tel van de tweede maat hoor ik net.



Er moeten drie zestienden bij. De vierde tel is hetzelfde als de eerste tel, echter met een accent op de eerste van de vier zestienden.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Animal baars

#82
apr 10, 2012, 23:19 Last Edit: apr 11, 2012, 09:45 by Animal baars
Thanks! Ik zat vanavond al heftig te zweten op 6 16den met een hand... Moeten er nog eens twee bij.. Het voelt ook vet onnatuurlijk om de eerste tel van een maat met zowel beide handen en bassdrum te spelen. Komt de strakheid niet echt ten goede merkte ik. Zijn daar nog tips voor of is dat gewoon wennen?

Dit is wat ik er nu van heb gemaakt trouwens:
Intro drum


Intro deel 2


Er zitten nogal wat slordigheidjes in de notaties, maar volgens mij klopt dit wel aardig.

dmenace

Eindelijk... Aenema van Tool met een enkelpedaal. Hard werken, maar gelukt.

Robert-Jan

@animalbaars

Ik hoor de hihat in 8 ste in het intro..klinkt ook alsof hij hem trapt en niet met de stok speelt..alleen op het einde naar het tweede gedeelte toe hoor ik de hihat opengaan en dat moet haast wel met de stok gespeeld worden..t is net niet te horen wat hij daaronder met zn snare doet.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Animal baars

Je hebt gelijk, maar dan zou hij het snaredrumpatroon met twee handen spelen. Wordt wel gelijk ietsje eenvoudiger :).

Wat ik op een opname zie is dat hij de kwarten aanslaat met stok en daar met z'n voet de 8en onder speelt. Het is hier even te zien op het begin:


Maar om het geheel niet te veel dood de spammen met een Psalm uit de ouden doosch, ga ik denk zaterdag maar spelen waarop ik nu geoefend heb. Dat klonk niet verkeerd (al moet ik nog duidelijk oefenen...).

82keiko

Ik veronderstel dat ik dit onder dit topic mag plaatsen.

Hoe speel ik Basie's blues van Jim Snidero? Als iemand de song kent van de jazz collection. Op YT vind ik enkel filmpjes van enthousiaste blazers, geen enkel van iemand die het drumt of een poging doet daartoe. Ik kan er altijd wel iets op spelen maar 'k zou toch het origineel wat willen benaderen. Soms hoor ik langere accenten op ride of crash denk ik ertussen en enkele fills maar geen idee of het swingpatroon ondertussen gewoon doorloopt of stopt. Hieronder een link. Even aan het kijken maar ik kan de song niet in bijlage toevoegen zie ik, dus dan maar zo'n YT-link.
http://www.youtube.com/watch?v=deY3AdaQ9sg

Dezain

Hallo!

Alweer een vraagje... :')

ik heb een probleem met de zogenoemde 'john bonham' triplets. (RLK)
Ik heb nu een tempo bereikt en kom op een of andere manier echt niet sneller dan dat.
Heeft iemand hier hetzelfde (gehad)? En wat moet ik hiermee?
Experience is the name people give to their mistakes.

Joris

Concentreer je eerst maar eens op wat anders als je dan dit weer probeert gaat het waarschijnlijk een stuk beter, soms moet je dingen even laten rusten.

Technobeat


Bah bah , het LIJKT zo eenvoudig maar ook hiervoor is weer het credo : Oefening baart kunst .





En wat Joris zegt is waar , men moet soms niet té gedreven zijn en zich blind staren op één ding .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Robert-Jan

Kan je m sneller spelen als je met je kick begint? (krl)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rick


Kan je m sneller spelen als je met je kick begint? (krl)


Ik vind dat zo'n waanzinnige triplet. Ik kan hem ook alleen maar fatsoenlijk RLK spelen. LRK krijg ik hem gewoon niet zo strak als met rechts leiden. Met links voelt het toch een beetje als pudding.

Hans

Inderdaad lekkere triplet. Ik kan hem eigenlijk alleen goed spelen (zodat ik hem op een gig in een fill durf te gebruiken) als ik met mn kick start (Klr). Anders voelt het alsof iemand anders hem speelt en ik totaal geen controle heb over mn armen en benen (bv lrk of rlk)... alsof je net begint te drummen. Misschien maar weer eens ouderwets op studeren.

Zowiezo vind ik het inpassen van een kick in een fill lastig, maar wel super lekker klinken. Gewoon op een goed tempo KrKrKrKr (als zestienden) spelen is voor mij zooooo moeilijk.

Dezain


Kan je m sneller spelen als je met je kick begint? (krl)


Ja, ik geloof het wel..
Experience is the name people give to their mistakes.

Animal baars

Zulke triplets gebruikt ik vet veel in fills. Echt lekker en geeft een heel tof effect. Ik merk dat het bij mij niet uit maakt of ik met kick of rechts begin. Met links beginnen is voor mij een heel raar gevoel. Mijn hersens kunnen dat niet bij benen :+

Die 'crossover' uit dat filmpje heb ik eerder al een keer geprobeerd maar elke keer sloeg ik mezelf bijna voor m'n kop dus daar waag ik met niet meer aan :'). Wat een erg lekkere fill is (en een variatie op dit thema) is RLLRLLRLLRLL. Dus je vervangt je kick door de linker hand. Werkt erg lekker in een combi snare-toms of hihat-snare.

Waar ik pas erg op heb zitten zweten en wat mij erg raar aan voelt is RKLK achtige fills. Die voelen erg onnatuurlijk en ik heb de neiging om over m'n eigen armen te 'struikelen'..

Robert-Jan


Ja, ik geloof het wel..


Ok..
Wat dan waarschijnlijk speelt is dat je met je basdrum in de knoei komt.
Van nature ben je gewend om de basdrum op de 1 te spelen en ik merk vaak bij dit soort patronen dat de basdrum daar onbewust naartoe wil..gevolg chaos.

Wat kan werken is oefenen met de metronoom..zo wordt je bewust van de 1 en wen je aan de bas op een andere tel.
Bouw het op in kleine stapjes..slechts 5 bpm per keer en ga pas door als het lekker zit..bijvoorbeeld als je het patroon zonder moeite speelt en ondertussen kan denken wat je vanavond gaat eten..dan zit heten kan je naar de volgende stap...kleine investering levenslang plezier.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

dunDaan


Zulke triplets gebruikt ik vet veel in fills. Echt lekker en geeft een heel tof effect.

Ik ook :) Wat ik erg smakelijk vind is om in een rijtje van 16-en een 16e-triool erdoor te gooien, en dat gaat op deze manier vrij makkelijk zonder dat je "leading-hand" verandert.

In navolging op wat RJ zegt: als het blijkt dat je er moeite mee hebt dat de kick niet op de 1 zit, kun je ook nog in groepjes van 4 16-en oefenen: RLRK, RKRL. Zo leer je dat de kick net na of voor de tel komt. Met name het 1e groepje gebruik ik in de praktijk ook heel veel bij een fill waarbij ik op het einde tegelijk op snare en bekken wil meppen; door er dan een kick net voor te gooien hebben mijn handen voldoende tijd om naar snare en bekken te gaan.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris

Het is ook wel leuk om ze niet in triolen te doen maar in gewone 16en.

dunDaan

#98
jun 28, 2012, 13:31 Last Edit: jun 28, 2012, 13:31 by dunDaan
Ach ja, natuurlijk. Want wie kent dit nou niet .....
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

drumlarsos

#99
jun 28, 2012, 14:55 Last Edit: jun 28, 2012, 14:58 by drumlarsos

Het is ook wel leuk om ze niet in triolen te doen maar in gewone 16en.


wat ik wel leuk vind is, wanneer je swing speelt, deze fill te spelen RLK, waarbij rechts op ride blijft en links op 1 en 3 snare(rimclick), en 2 & 4 op hoge tom! Klinkt super vet
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Omhoog