Hoe speel ik...

Gestart door GCN, okt 06, 2011, 11:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Joris

Ga anders ook eens aan de gang met dat patroon van Meshuggah - Bleed, als je die kan stelt dit niks voor.

Nijlpaard



Kan iemand me helpen met het begrijpen van 0:42 tot 1:08 ? Vind dit zo'n vet stukje :P

Is hij hier gewoon aan het improviseren of zit er een bepaald figuur achter ?

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

Nee niet echt een vaste structuur..hij speelt met de 'backbeat' op 2 en 4.. Dan weer op de 2 je dan weer op de vier re..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

dunDaan

Als je gewoon stug 1-2-3-4 doortelt merk je zoals RJ zegt dat de backbeat soms inderdaad een achtste verschuift, en dan zittie vaak op de 2-je en 4, of op de 2 en 4-re
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

dunDaan

@Joris, het grappige is, dat patroontje lukt me dus wél, want dat zijn groepjes van 3 16-en (rlr l rlr l) ipv 2 16-en (rlr rlr.) Maar wel lekker oefenmateriaal  :Y
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris

Dan snap ik niet dat je problemen hebt om die andere te spelen, aangezien bleed toch een stukje moeilijker is.

dunDaan

Het verschil zit 'm in wat de rechtervoet doet.
Ik ben niet zo'n echte snelheidsduivel, dus continu 16-en met 1 voet op tempootje 100 is aan mij niet besteedt.
Bij het nummer van Amaranthe is dit wel het geval, daar moet je rechtervoet (bijna) continue 16-en spelen.
Bij het nummer van Meshuggah is het 16-en patroontje rrl rrl rrl rrl, en daar komt dan nog een 32-ste tussendoor met de linkervoet, maar het is dus niet contiu 16-en met je rechtervoet.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Joris

Ik kan niet precies horen of er onder de snare ook een bassdrum zit, volgens mij niet maar als dat wel zo is zou ik hem zo spelen. Niet met een constant doorlopende rechtervoet dus.

RLR RLR L RLR RLR L RLR L R L R of R L R L op het einde, hoe dan ook ergens 2 keer rechts, behalve als je met links kan leiden natuurlijk, ik niet dus.

Ik vind hem wel meevallen qua rechtervoet snelheid, maar mijn rechtervoet is misschien wat sneller. Hij is ook makkelijker om zo te spelen denk ik. Als je je rechtervoet constant laat doorlopen vind ik het moeilijker om die slagen met links er goed tussen te krijgen.

Rick


Het verschil zit 'm in wat de rechtervoet doet.
Ik ben niet zo'n echte snelheidsduivel, dus continu 16-en met 1 voet op tempootje 100 is aan mij niet besteedt.
Bij het nummer van Amaranthe is dit wel het geval, daar moet je rechtervoet (bijna) continue 16-en spelen.
Bij het nummer van Meshuggah is het 16-en patroontje rrl rrl rrl rrl, en daar komt dan nog een 32-ste tussendoor met de linkervoet, maar het is dus niet contiu 16-en met je rechtervoet.


Het "Bleed" patroontje van Meshuggah is een afgeleide van de flam-triool. In feiten is het een flam triool volgens de volgende handzetting: rL R L (de kleine letter is de voorslag). In dit geval zijn alle slagen even hard, en heet het patroontje uit mijn hoofd de "Herta". De handzetting daarvan is RL R L (of leiden met links). Heel bekend en veelgebruikt patroontje. Twee voorbeelden zijn bijvoorbeeld de snarefill in het intro van "Bat Country" van "Avenged Sevenfold", of de triolen-achtige fill halverwege het refrein van "No One Knows" van "Queens of the Stone Age".

dutchdrummer

#209
okt 11, 2013, 00:14 Last Edit: okt 11, 2013, 00:28 by dutchdrummer
Volgens mij niet, er zit geen voorslag in. Voorslag impliceert dat er een noot voor de tel gespeeld wordt.

Als je de "dubbels" niet speelt hoor je alleen rechte achtsten (bij Bleed) of gewone achtste triolen (bij No one knows). Door de eerste en de vierde achtste te verdubbelen (of de eerste achtste van elke triool) krijg je dit patroontje.

Bleed: ACHTSTEN = R R L R R L R L 
          patroontje =  RLR L RLR L RLR
No one knows: TRIOOL: R R L R R L
                      patroon: RLR L RLR L

dunDaan

Yup, zo zie ik het ook.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Daqura

Hoi drummers,

Ik ben momenteel veel bezig binnen de punk/hardcore scéne en ben sinds deze week bezig met het uitzoeken van de drumpartijen van David Sandström in het nummer 'Deadly Rythm' van Refused. Maar ik kom er gewoon weg niet uit...! Het intro (oftewel, het dodelijke ritme) was niet zo moeilijk, maar vooral die refreinen en dergelijke. Spelen ze nou met allemaal verschillende maatsoorten of lijkt dat maar zo?

Kan iemand mij hierbij helpen? Kan verder geen hulp vinden via google of iets dergelijks... Wel staat er naast de studio opname ook een live filmpje op youtube waar je de hele tijd David ziet drummen. Daar heb ik al veel uit weten te halen, alleen nog langer niet alles :(

Greetz,

Luc

Machiel

voor de mensen die hem niet kennen:



//////////

Ik zou het gewoon even uitschrijven. Begin 'linksboven' en schrijf alles op, elke maat ontleden dus.

Neem mij vooral niet te serieus.

dunDaan

Sow, doe mij even een bak herrie.
Ondanks dat gaat het hele nummer gewoon in 4/4 door, alleen wordt er heel veel in groepjes van 3 gespeeld waardoor het lijkt alsof het rare maatsoorten zijn omdat de accenten niet netjes op de tel uitkomen.
Probeer maar eens stug 1-2-3-4 door te tellen, misschien dat je dan makkelijker door hebt wat er gespeeld wordt.
Moet wel zeggen dat de drums af en toe in het geheel onder sneeuwen, dus ja, het is af en toe lastig te horen wat er nu precies gespeeld wordt.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog