Hoe speel ik...

Gestart door GCN, okt 06, 2011, 11:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

GCN

Hey,

ik had een vraagje, ik wilde laatste my body van young the giant spelen maar eigenlijk tot mijn eigen verbazing kwam ik er niet uit (het couplet). Kan niet goed horen/zien wat hij nu eigenlijk speelt, iemand die hulp kan bieden?
Heb op youtube wel wat mensen gevonden die het coveren maar dat lijkt allemaal in de verste verte niet op het origineel.

Mijn dank is groot!


stick tight

Ik zou kickdrums op iedere tel doen en dan ongeveer hetzelfde als het refrein maar dan op de toms. Dus met je hihat hand op de floor en je snare hand op de racktom. Let vooral op de shuffle feel, dan moet het wel goed komen.

FoREVer


Ik zou kickdrums op iedere tel doen en dan ongeveer hetzelfde als het refrein maar dan op de toms. Dus met je hihat hand op de floor en je snare hand op de racktom. Let vooral op de shuffle feel, dan moet het wel goed komen.


Ik denk dat deze correct is, en dan om de 4 maten dacht ik te horen. Correct me if i'm wrong
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

GCN

thanks, ik zal het is even gaan proberen!

Technobeat


GCN , is het nog gelukt inmiddels ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

GCN

hey Technobeat, ja het lukt nu wel ja. Als je de groove eenmaal te pakken hebt is het vrij simpel maar ik kon eerst het gevoel niet in mijn vingers krijgen.

Technobeat



Om geen onnodig nieuw topic te openen zet ik mijn '' Hoe speel ik '' even bij dit huidige topic .


Want het gaat hier om :





Het gaat mij om het '' loopje '' op de hihat , het zijn volgens mij 8e maar dan dubbel , maar het zijn ook weer geen 16e . :?
Hoe speel ik dit loopje ?   Het komt regelmatig terug in allerlei pop nummers .


DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jochem

Zijn gewoon 16de hoor =]

Harre

Klopt idd, maar het is misschien de groove waar je van in de war raakt. Afhankelijk van het tempo kun je het loopje met één of twee handen spelen. Check eventueel deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=st-xz0FHnh4
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

drummermaarheeze

Idd, 'dubbele achtsten' is toch eigenlijk ook hetzelfde als zestienden?
Waarom het verwarrend is voor jou zit er 'm waarschijnlijk in dat zestiende noten doorgaans om en om rechts en links gespeeld worden, en in een deze beat allemaal met rechts op de hihat. Probeer achtsten te spelen met als het ware een ghostnootje overal tussenin.

KadumPssh

Het zijn inderdaad gewoon 16e, gespeeld met één hand (eventueel ook te doen met 2 handen)
De techniek die hier achter zit is eigenlijk heel simpel, maar het duurt wel eventjes voordat je hem goed onder de knie hebt:

Je slaat eigenlijk gewoon achtsten op de hihat, maar op het moment dat je je stok omhoog haalt om de 2e achtse noot te slaan, ontspan je je pols helemaal, zodat de stok als het ware op de hihat 'valt'. Je arm blijft dus omhoog gaan voor de 2e achtste noot, terwijl de ghost-note hier al een slag tussen heeft geslagen. Je verdubbelt de achtste noten dus.

Sorry voor de misschien wat wazige uitleg, maar het is erg moeilijke uitleggen via een forum.
Kijk naar filmpjes (zoals degene die voor me gepost is) en oefen!
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

FeltMi

Eehj...! Da's wel een aardige tip ja.  *O*
't Toeval wil dat ik de laatste tijd ook wat aan 't oefenen ben om wat meer dynamiek uit mn hihat te krijgen. Dit gaat denk ik wel helpen.

Zo, meteen die -1 uit je karma verwijderd!  :)
Roland TDW-20 plus | Sennheisser HD-280 Pro | Pearl HW

vandeflosch


Het zijn inderdaad gewoon 16e, gespeeld met één hand (eventueel ook te doen met 2 handen)
De techniek die hier achter zit is eigenlijk heel simpel, maar het duurt wel eventjes voordat je hem goed onder de knie hebt:

Je slaat eigenlijk gewoon achtsten op de hihat, maar op het moment dat je je stok omhoog haalt om de 2e achtse noot te slaan, ontspan je je pols helemaal, zodat de stok als het ware op de hihat 'valt'. Je arm blijft dus omhoog gaan voor de 2e achtste noot, terwijl de ghost-note hier al een slag tussen heeft geslagen. Je verdubbelt de achtste noten dus.

Sorry voor de misschien wat wazige uitleg, maar het is erg moeilijke uitleggen via een forum.
Kijk naar filmpjes (zoals degene die voor me gepost is) en oefen!


ik vind het een vrij duidelijke uitleg ! :D maar dat is omdat ik deze techniek al toepas  :) ... Toch is een tempo van 180 bpm of meer nog te moeilijk om een heel nummer vol te houden (bv basket case - green day).

Zijn er nog tips voor mij behalve 'veel oefenen', om mijn rechterhand sneller te maken?
En bij welk tempo beginnen jullie het lastig te krijgen?

Harre


ik vind het een vrij duidelijke uitleg ! :D maar dat is omdat ik deze techniek al toepas  :) ... Toch is een tempo van 180 bpm of meer nog te moeilijk om een heel nummer vol te houden (bv basket case - green day).

Zijn er nog tips voor mij behalve 'veel oefenen', om mijn rechterhand sneller te maken?
En bij welk tempo beginnen jullie het lastig te krijgen?

Eh... je speelt toch geen 16e bij Basket Case? Ik ga er maar vanuit dat je het dan over 8sten hebt.

Helaas, behalve 'veel oefenen' is er weinig te doen alleen zou je er op kunnen letten dat je veel oefeningetjes voor jezelf op snelheid richt, dus door ze bijvoorbeeld een minuut (of meer, als je dat wilt) op een bepaald tempo te spelen en daarna steeds een beetje sneller. Het gaat hier uiteraard om techniek, maar naar mijn mening ook om je spieren te laten wennen aan het werk wat ze moeten doen. Eigenlijk ben je dus gewoon met een soort training bezig.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

vandeflosch


Eh... je speelt toch geen 16e bij Basket Case? Ik ga er maar vanuit dat je het dan over 8sten hebt.

Helaas, behalve 'veel oefenen' is er weinig te doen alleen zou je er op kunnen letten dat je veel oefeningetjes voor jezelf op snelheid richt, dus door ze bijvoorbeeld een minuut (of meer, als je dat wilt) op een bepaald tempo te spelen en daarna steeds een beetje sneller. Het gaat hier uiteraard om techniek, maar naar mijn mening ook om je spieren te laten wennen aan het werk wat ze moeten doen. Eigenlijk ben je dus gewoon met een soort training bezig.


neen ik heb het nu uiteraard over 8sten hé :) het ging me gewoon over de snelheid. Ik ga inderdaad mijn metronoompje eens erbij nemen

Technobeat


Het zijn inderdaad gewoon 16e, gespeeld met één hand (eventueel ook te doen met 2 handen)
De techniek die hier achter zit is eigenlijk heel simpel, maar het duurt wel eventjes voordat je hem goed onder de knie hebt:

Je slaat eigenlijk gewoon achtsten op de hihat, maar op het moment dat je je stok omhoog haalt om de 2e achtse noot te slaan, ontspan je je pols helemaal, zodat de stok als het ware op de hihat 'valt'. Je arm blijft dus omhoog gaan voor de 2e achtste noot, terwijl de ghost-note hier al een slag tussen heeft geslagen. Je verdubbelt de achtste noten dus.

Sorry voor de misschien wat wazige uitleg, maar het is erg moeilijke uitleggen via een forum.
Kijk naar filmpjes (zoals degene die voor me gepost is) en oefen!


Niks wazige uitleg , dit is presies wat ik moet leren om deze techniek onder de knie te krijgen .
Thanks , en een karma + voor jou uitleg !
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

vandeflosch

http://www.youtube.com/watch?v=epUQTJUDDIs&ob=av2e

Iemand die weet hoe de beat aan 0:22 juist zit?

Jochem


vandeflosch

nice thanks ! waar heb je die gevonden ?

Jochem

Luisteren en opschrijven ;P

drummermaarheeze

#20
nov 20, 2011, 22:24 Last Edit: nov 20, 2011, 22:27 by drummermaarheeze

ik vind het een vrij duidelijke uitleg ! :D maar dat is omdat ik deze techniek al toepas  :) ... Toch is een tempo van 180 bpm of meer nog te moeilijk om een heel nummer vol te houden (bv basket case - green day).

Zijn er nog tips voor mij behalve 'veel oefenen', om mijn rechterhand sneller te maken?
En bij welk tempo beginnen jullie het lastig te krijgen?

Heb wel eens een drummer horen zeggen dat hij oefende op kussens, of iets anders dat zachter is als een trommel of bekken.
Als je geen terugkaatsing van je stokken hebt moet je flink werken om een snel tempo te behalen. Ga je vervolgens weer op je drumstel spelen lijkt het haastvanzelf te gaan.
Klinkt misschien een beetje raar, ik heb het zelf ook nooit geprobeerd. Misschien is iemand anders bekend met deze methode?

Black Page

16-en tempo 90 en sneller (of 8-en op bpm=180)......

Als ik een beetje ben opgewarmd dan houd ik dat wel 5 minuten uit. Heel systematisch oefenen. Jojo mayer's DVD is wat dat betreft geweldig. Maar je moet gewoon kilometers maken .... heel veel.
Die "gek" van Mangini speelt 1200 -1300 singles in een minuut. 1000 is geen uitzondering, dan speel je 16-en (met één hand) op een tempo bpm= 125!!!

en er zijn "trucjes", zie hier Jojo Mayer weer:




Overigens het is Dennis Chambers (als ongeveer de enige) verkondigt het oefenen op kussens .....

grt René

vandeflosch


Rick

#23
nov 21, 2011, 00:44 Last Edit: nov 21, 2011, 19:54 by Rick

Idd, 'dubbele achtsten' is toch eigenlijk ook hetzelfde als zestienden?
Waarom het verwarrend is voor jou zit er 'm waarschijnlijk in dat zestiende noten doorgaans om en om rechts en links gespeeld worden, en in een deze beat allemaal met rechts op de hihat. Probeer achtsten te spelen met als het ware een ghostnootje overal tussenin.




Mooi voorbeeld

Technobeat

Mooi voorbeeld


Idd , al had het ook leuk geweest als hij het ( hihat loopje ) een paar keer l-a-n-g-z-a-a-m had voor gedaan .
Maar deze video is vooral bedoeld als clip en niet als lesmateriaal .

Een ander voorbeeld van ghost notes en onafhangkelijkheidstraining , geen beeld maar duidelijk hoorbaar in dit dikke vette jazz nummer :

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Omhoog