ontwenning

Gestart door acapolypse, dec 13, 2013, 23:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

acapolypse

Nou, ik ken persoonlijk niet veel mensen die ook drummen, dus vandaar dat ik dit soort borrelpraat maar 's hier gewoon post.

Wie heeft er ook wel 's behoorlijke last van ontwenning?
Ik doel dan op situaties als: thuis de heletijd op 'n e-kit spelen met pedaal A, en dan bij het repeteren op 'n goede akoustische kit met pedaal B, en dan gewoon heel erg moeten wennen. Tuurlijk, een hele verschil tussen de kit's, maar ik ben soms echt verbaasd over hoe erg ik niet gewend ben aan een ander drumstel. Herkenbaar voor iemand?

(Moet ik zeggen dat ik het vaak het meeste merk met de voeten, vandaar dat ik vort m'n goede pedaal maar gewoon ook mee naar huis neem.)

Hoefnix

Ik herken dit niet, maar ik speel dan ook regelmatig op andere sets. Van duur met mooie HW, super e-kit tot middle-of-the-road en vintage :).

Volgens mij is de kunst afwisseling.

Bluebe

Ja volgens mij is dit heel normaal, ook al zet je steeds de opstelling steeds hetzelfde je zal toch merken dat er hier en daar net wat anders staat door verschil in hardware/maten. Ook pedalen kunnen ander gedrag vertonen als dat je gewend bent met je eigen pedalen aangezien de hardware niet hetzelfde is.

Ik merk ook aan mijzelf dat als we op een festivalletje spelen waar 1 drumstel voor alle bands wordt gebruikt ivm ombouw tijden dat ik echt even een paar nummers moet inkomen om te wennen. Ik kan me niet voorstellen, hoe goed je ook bent dat dit echt helemaal ooit over zal gaan.
Tama | Sabian HHX | Zildjian A Custom / K Hybrid

Rick

Toen ik nog op een direct drive pedaal speelde was ik nog heel pedaal gevoelig. Nu kan ik eigenlijk bijna overal mee uit de voeten. Als er maar geen griptape op de pedalen zit. En speedcobras vind ik maar zenuwen dingen  8)7

Maar inderdaad, geen enkele kit speelt zo lekker als je eigen kit.

Joris

#4
dec 14, 2013, 05:57 Last Edit: dec 14, 2013, 08:52 by Joris
Dat direct drive gedeelte komt me bekend voor  :Y

drfill

ik speel thuis direct drive, oefenhok straps, en nog een ander kitje met cheapo chain-pedaal,
maakt bij mij niets uit ?  maar er is heel veel af te stellen aan een pedaal,
(lengte/ hoek beaters, hoogte voetblad -ketting inkorten bv- ,veerspanning, velspanning)
wel kosten 'doubles' met een voet mij minder moeite op een direct drive..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Joris

De ene direct drive is de andere niet, een demon drive of een gibraltar direct drive voelen 'normaler' aan dan bijvoorbeeld een axis, vooral als je met hele strakke veren speelt, dan kan je op een normaal pedaal amper nog iets snels spelen.

Otje

Dat wat ik thuis oefen op m'n Roland krijg ik absoluut niet voor elkaar op welke a-kit dan ook. Mijn drumkit is veel compacter in opzet. De afmetingen van een A-kit zijn groter en ruimer. Al wat ik  doe om t zo comfortabel mogelijk te maken om te drummen; Heb ik heel de week zitten oefenen en komt het er verd~ :(  niet uit als ik aan het 'jammen' ben met de band.

Joris

De terugslag op een e kit is ook maximaal vergeleken met een akoestische kit. Wij oefenden eerder ook altijd met een ekit, optredens waren altijd een drama, meteen maximaal kramp omdat je er dan ineens echt voor moet werken, ipv megaterugslag deluxe.

drfill

idd, heb ooit een axis gehad en na een maand weer verkocht..
dat is het enige pedaal waar ik niets mee kon.. te 'anders' ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

drum1964

Ik gebruik al jaren een drumrack zodat altijd alles precies hetzelfde staat.
De racks van mijn E en A kits staan precies hetzelfde kwa afmeeting, hoogte, afstand en evenveel toms en bekkens enz.
Dat werkt voor mij perfect.
Maar als je idd een keertje op een "vreemde" kit moet spelen is het toch altijd weer wennen.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

acapolypse


maar er is heel veel af te stellen aan een pedaal,
(lengte/ hoek beaters, hoogte voetblad -ketting inkorten bv- ,veerspanning, velspanning)
wel kosten 'doubles' met een voet mij minder moeite op een direct drive..


tell me about it. Ik kan soms echt 'n hele dag kwijt zijn aan klooien met al die instellingen.
"zo was het fijn. nee wacht, nu moet dit iets anders. he, wacht nee zo had ik 't! hey misschien zo!" 8)7

Joris

Ik zoek het nooit zo in de instellingen. Ik stel hem in totdat het goed is en dan kom ik er eigenlijk bijna nooit meer aan. Elke keer als je het veranderd moet je er weer opnieuw aan wennen, terwijl iets misschien een kwestie van oefenen is en niet de instellingen van je pedaal.

djska

Ik ben er inderdaad ook echter dat het handiger is juist niet te wennen aan dezelfde pedalen, schoenen, sticks, maar afwisseling je flexibeler maakt. Ik speel hooguit 1x/week akoestisch en heb nu door dat ik niet als warm-up op de electronische set moet spelen, om dan later akoestisch te spelen.
Afgelopen vrijdag niet op e-set gespeeld, alleen op oefenpad, spullen in auto en naar oefenruimte en het voelde meteen goed.

drfill

#14
dec 15, 2013, 10:14 Last Edit: dec 15, 2013, 10:40 by drfill
moongel practice pad.. 
gisteren weer eens gespeeld in een muziekzaak en het valt me elke keer op
hoe slecht die (dubbel) pedalen afgesteld staan, belachelijk gewoon..
en idd als het eenmaal goed staat, blijf ik er ook af..
ps. als yamaha ooit zo'n siliconen pad als practice pad uitbrengt bv 10", ben ik
de eerste die hem koopt, voor thuis (waarom hebben ze dat nog niet gedaan ?)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jan-Willem

Oei, er is dus wel een groot verschil tussen de drumsets en opstellingen...
Zelf ga ik lessen volgen op een akoestische set en ben ik van plan om een e-drumset aan te schaffen. Dat zal dus wel een aardig verschil zijn.

Is dit verschil ook extra wennen voor beginners? Of merk je het vooral bij het echt "moeilijke" drumwerk?

Hoefnix

Mijn idee is: je moet niet wennen aan één situatie maar door elkaar spelen op verschillende situaties.
Het is toch te gek dat je niet zou kunnen spelen omdat je basdrumpedaal net iets anders ingesteld staat of 5 cm naar rechts.

Ik speel vanaf dag 1 een e- en a-kit door elkaar zonder probleem.

Joris


Het is toch te gek dat je niet zou kunnen spelen omdat je basdrumpedaal net iets anders ingesteld staat


Nee dat is niet gek. Maar het hangt er ook vanaf wat je moet spelen, wat simpele basisritmes kan ik ook op elk pedaal wel. op 220 bpm 16en spelen daarentegen...

Hoefnix

Muziek met 16en op 220 bpm valt niet binnen mijn smaak ;)

Joris

Jouw smaak is ook niet van belang in dit topic  ;)

Technobeat


Dat wat ik thuis oefen op m'n Roland krijg ik absoluut niet voor elkaar op welke a-kit dan ook. Mijn drumkit is veel compacter in opzet. De afmetingen van een A-kit zijn groter en ruimer.



Dat was destijds voor mij de reden om voor mijn huidige configuratie te kiezen , nu heb ik dus de gewone maten van een A-kit en de '' stilte '' van een E-kit . :Y

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Otje

#21
dec 16, 2013, 21:20 Last Edit: dec 16, 2013, 21:22 by Otje
Maar hoe speelt 't nou Tech? De Tru-trac heads en de Gen-16; De 'feel' van een A-kit en de sounds van een E-kit? Of... ? Ik heb steeds het idee "het is 't allebei net niet", vlees noch vis. Je heb nu al een tijdje deze samenstelling. Wat zijn je bevindingen 'so far'; Content? Maakt Pearl & Zildjian- de hoge verwachting waar?

Paul


Nee dat is niet gek. Maar het hangt er ook vanaf wat je moet spelen, wat simpele basisritmes kan ik ook op elk pedaal wel. op 220 bpm 16en spelen daarentegen...

Maar wat jij doet valt voor mij ook onder 'extremerer' spel. In dergelijke situaties vind ik slechte pedalen ook een prima excuus.

Elke kit speelt anders, zeker afgeragde club/huur-sets met slechte hardware zijn een drama. Op mijn eigen set leg ik de lekkerste groove neer en kan ik het fijnste soleren. Naast de opstelling is die ook naar mijn smaak gestemd en ik 'ken' de set.

Het kost tijd en vooral veel doen om op elke set een goede groove neer te kunnen leggen. Lukken dubbels niet met dit pedaal en geen tijd om de veerspanning bij te stellen? Dan maar geen dubbele slagen, als de groove maar ligt. Staan de toms raar of klinken ze slecht en je moet een solo spelen? Dan maar een kortere solo waarbij je meer op hihat/bass/snare-patronen richt.
Mijn drumleraar wisselt bijvoorbeeld regelmatig het pedaal van het lesdrumstel: Ludwig Speedking, Axis A of DW5000. En "dit pedaal speelt zo anders" vindt hij dan geen excuus.

Machiel

Voor mij reden genoeg om altijd op mijn eigen gear te spelen. Het is soms wel een gedoe, maar je weet altijd waar je aan toe bent.
Neem mij vooral niet te serieus.

Joris

Tuurlijk, zover mogelijk wel.

Ik kan trouwens op elke pedaal wel redelijk spelen, maar met lage veerspanning kan ik echt helemaal niks.

Omhoog