Meetellen met de voet

Gestart door Guido, sep 29, 2011, 16:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Guido

Heren drummers en slagwerkers,

Als slagwerker van een lokaal harmonieorkest help ik op donderdagavond bij de jeugdharmonie jonge slagwerkers met het spelen van hun partij. Tot mijn grote verbazing bleek echter dat hun docent ze niet bijbrengt om een tempo zelf met de voet mee te tikken. Als gevolg daarvan is het bijna onmogelijk om ze na de tel te laten spelen bij bijvoorbeeld een mars.

Mij is vanaf dag 1 op de les geleerd dat ik met mijn voet mee moet tellen en ik zou dan ook graag horen wat jullie ervaringen zijn. Mocht hieruit blijken dat een overgroot deel van de drummers/slagwerkers dit als belangrijk ziet ben ik voornemens om de docent hier op aan te spreken aangezien het zijn leerlingen naar mijn mening behoorlijk beperkt.

Alvast bedankt!

Nijlpaard

Ik heb het nooit geleerd.

Maar mis het nu wel.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Erik

Op drumles heb ik het vroeger ook nooit geleerd, maar door de jaren heen is het er wel een beetje ingeslopen. Zeker bij stukken waar geen drums zit, je eigen click-track eigenlijk om de 'rust' te overbruggen.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

stick tight

Ik heb leren tellen en dat is uiteindelijk uitgegroeid naar meetikken met mijn linker voet zodra mijn onafhankelijkheid het toestond.
Zodra ik iets op de crash/ride speel tik ik automatisch mee met de hihat en als ik iets op een open hihat speel trap ik vaak met die voet mee op de grond. De enige uitzondering is dichte hihats of dubbelbas stukken.

Echter, er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Het meetikken is geen doel opzich maar een middel om mensen maat te leren houden. Als ze dat op een andere manier kunnen is dat natuurlijk net zo goed...

Anserini

Ik tel alleen mee op de hihat als het handig is wanneer ik iets uit aan het vogelen ben, fills o.i.d. of natuurlijk als je een hihat wil horen. Voor de rest tel ik niet actief mee maar gaat het automatisch met de "interne metronoom".

NathanR

Nooit les gehad.
Maar ik probeer mij het nu eigen te maken. Gaat wel redelijk de goede kant op.
Ik oefen ook als ik djembecajon speel erop :)

Robert-Jan

Zeker als het gaat om trommelen/marsen spelen is het gewoon heel goed om te doen..ik zou hem er zeker op aanspreken.

Voor de drummers is het eigenlijk ook een must,al was het maar omdat je zo in staat bent om je hihat op de tel te spelen..daarnaast moet je het ook na de tel kunnen..daar gaat het dus eigenlijk nog verder als ik erover nadenk.
*O*

Werk aan de winkel heren  :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

Ik wacht wel tot je volgende DVD uitkomt....
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ


Ik wacht wel tot je volgende DVD uitkomt....


komt veel aan bod op "Big Time"  van Billy Ward

Rick

Mij is het wel altijd geleerd. Op iedere kwart, de 1 en de 3, de 2 en de 4, alleen de 3e kwart. Om het spannend te houden: de "steve gadd shuffle".


Blijven jullie alleen met de groove meetikken of ook met fills? Ikzelf blijf altijd meetrappen, tenzij ik dubelbass gebruik in een fill.


En nu ik er op let, ik tik eigenlijk niet mee als ik met open hihat speel, maar dat is meer omdat wanneer ik mijn voet van mijn pedaal afhaal het niet meer klinkt!

Paul

Ik kan me niet herinneren dat ik expliciet geleerd heb met mijn voet mee te tikken. Ik moest wel altijd meetellen in mijn hoofd.
Na een clinic van Stef Broks ongeveer twee jaar geleden, waarbij hij vertelde dat hij bijna altijd mee tikt met zijn hihat, ben ik daarmee gaan experimenteren. Resultaat was dat ik naar mijn gevoel strakker ben gaan spelen en bij stevige ridepatronen voegt een hihat op de tel of elke achtste nog iets toe.
Nu houd ik de hihat meestal dicht met mijn tenen en telt mijn hak de achtsten mee. Dat geeft gelijk een funky sound in de hihat omdat die niet constant helemaal strak op elkaar wordt gedrukt.

Black Page

Gary Chaffee, gerenommeerd slagwerkleraar, is geen voorstander van meetellen met de voet. Ik heb er zelf ook altijd mee zitten worstelen of hij nu gelijk had ja of nee. Enige jaren geleden kwam ik dit filmpje tegen op drummerworld.com, wat zo'n beetje mijn hele idee bij time keeping op zijn kop zette.

Lenny White laat in deze video zien dat timing in je hoofd zit: "internal metronome". De heren die moeten meeklappen zijn na 1 minuut de weg kwijt.  (Of je nu mee telt met de voet of de beat met je handen klapt maakt niet uit.) Lenny White geeft zijn oordeel aan het einde van de video .... best grappig ....

http://www.drummerworld.com/Videos/lennywhitehandsclapping.html

Ik denk wel dat het meetikken met de voet, het meetellen in de hoofd kan ondersteunen of versterken ....


Stokmans

Bedenk eens wat er gebeurt in een orkest als er 40 man met de voet aan het meetellen is. Niet iedereen zal dit subtiel doen en krijg je mogelijk een soort gestamp te horen. Daarnaast moet je in een orkest op de dirigent letten voor het tempo, en het niet zelf willen bepalen.

Meeknikken met je hoofd kan ook, volgens mij is het belangrijk dat je met je lichaam 'in het ritme' zit, en hoe je dat doet moet je dan zelf weten.

Robert-Jan

Het gebeurd echt hoor..ook bij orkesten met 40 man..
Je hebt stampen en meetikken..bij zachte paasages moet je even opletten, maar als een orkest voluit speelt hoor je dat niet.
Je kan niet altijd op de dirigent letten, je moet ook spelen en je bladmuziek volgen.de dirigent geeft niet alleen en altijd het tempo aan.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans

True, maar Guido heeft het over een orkest met jeugd. Het risico op mee 'stampen' is dan wel groter (mijn ervaring). Maar men zou het toch moeten leren.

Misschien moet Guido het gewoon eens melden bij die docent en hem vragen waarom hij het niet zo doet. Net iets subtieler dan hem 'er op aanspreken' dat hij het zijn leerlingen niet bijbrengt ;)

drummermaarheeze

Ik heb zelf ook jaren bij een fanfareorkest gespeeld. Na de tel spelen in een marsje, en dat strak houden, is inderdaad moeilijker als het misschien lijkt. Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je dan 'iets' doet op de tel. Met je voet meetikken, langs je trom in de lucht slaan of elke tel je neus ophalen, kan allemaal.
Maar ik denk dat het het beste is om gewoon in je hoofd mee te tellen. Ik heb vaak genoeg gezien dat het hele orkest van 50 man probeerde met de voet mee te tikken, en zeker de helft daarvan kreeg het voor elkaar om dat niet gelijk te doen. Dat werkt dus alleen als je ook meetelt voor jezelf.

GirlOnDrums


Het gebeurd echt hoor..ook bij orkesten met 40 man..
Je hebt stampen en meetikken..bij zachte paasages moet je even opletten, maar als een orkest voluit speelt hoor je dat niet.
Je kan niet altijd op de dirigent letten, je moet ook spelen en je bladmuziek volgen.de dirigent geeft niet alleen en altijd het tempo aan.


Helemaal mee eens. Het ligt er ook nog aan wat voor dirigent je voor een orkest hebt staan. De een stoort ze minder aan het 'stampen' dan de ander, is mijn ervaring.

Rick


Nu houd ik de hihat meestal dicht met mijn tenen en telt mijn hak de achtsten mee. Dat geeft gelijk een funky sound in de hihat omdat die niet constant helemaal strak op elkaar wordt gedrukt.


Dat doe ik ook. Ik heb het zelfs onbewust wanneer ik op mn ride speel en mn hihat op de 2 en de 4 intrap, dat ik op de 1 en de 3 ook met mn hak meebeweeg. Die beweging had ik mij nooit bewust aangeleerd maar het viel me op toen ik naar mijn lijnkerbeen keek tijdens het spelen.

drumlarsos

Dat doe ik ook! Wordt zelfs aangeraden door John Riley e.d.
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Nijlpaard

En vast weer afgeraden door een aantal anderen......
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

drumlarsos

Ik zie geen enkele reden om het niet te doen wanneer je bv een swingpatroon op de ride speelt...
Naar mijn inzicht heeft het geen nadeel, en als voordeel dat je de feel beter aanhoud en (voor mij) minder vermoeiend is voor de voet.
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

82keiko

Ik merk wel eens dat mijn voet ongevraagd gaat meetellen  :P.

Harre

Ik vind het vreemd dat m'n neus loopt en m'n voeten ruiken...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

drummermaarheeze


Ik vind het vreemd dat m'n neus loopt en m'n voeten ruiken...

:)

Omhoog