Wat's in your head??

Gestart door Bencahlensis, mei 02, 2013, 11:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Bencahlensis

Hallo mannen :-)

Ik vroeg me het volgende af....
Ik lees en leer een hoop over techniek om een betere jazz drummer te worden, maar wat gebeurd er in het hoofd van een goede jazz drummer?? bv:

-Niets..., het is stil,  zodat hij een is met de muziek,
-Hij telt constant de maat,
-Hij zingt in zijn hoofd de melodie van het nummer,
-Hij drumt het stuk als het ware in zijn hoofd en probeert het dan te vertalen naar zijn kit.
- Hij luistert alleen naar de basgitaar en probeert die te volgen?
- Wat ??? Hoe gaat dat bij jullie, of wat denken jullie?

Groeten Pascal

Tijn

Voor de eerste vijf punten is dat bij iedereen verschillend.. als je het aan "goede" jazz drummers gaat vragen, komen er denk ik vijf verschillende antwoorden uit.

Bij mijzelf (ook al behoor ik (nog?) niet tot de categorie goede jazzdrummer) gaat het als volgt:
- er gebeurt wel degelijk wat in mn hoofd, ik luister naar mijn mede muzikanten (misschien wel het belangrijkste)
- ik tel niet constant de maat
- melodie zing ik mee als het thema niet wordt gespeeld (maar tijdens een drum/bass solo wel)
- Dit punt benader ik denk anders, ik speel wat er in mij opkomt, bewust of onbewust.
- dit gebeurt denk ik bij niemand.

hopelijk helpt het een beetje, en als tip zou ik naar heel veel goede jazz drummers luisteren.

Rick

"Nog drie nummers, daarna bier!"

Machiel

"Oeh morgen niet vergeten mayonaise te kopen"
Neem mij vooral niet te serieus.

willem4130

Ik vind dit serieus een goede vraag.  :Y

De meeste mensen zijn het denk ik eens met de stelling "hoe 'gefucuster' je bent tijdens het spelen, hoe beter je speelt". Mensen als Benny Greb benadrukken altijd dat het gaat om bewustzijn tijdens het drummen. Maar wáár focus je je dan op? Waar ben je je bewust van?

Heb me dat de laatste tijd vaker afgevraagd maar heb nog niet echt een goed antwoord gevonden.

Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Geischa

Vraag het Benny zelf op 10 of 11 mei  *O*

djska

voor zover ik recht van spreken heb, ik denk aan:
- lezen muziek, tellen/voelen van 4/8/16 maten, coda's etc
- (bij bigband of orkest) kijk naar dirigent, probeer te pleasen, maak me druk om wat hij/zij er van vindt.
- blijft het tempo goed en swingt het
- hoe is het volume van hihat/ride/bass/snare onderling en ten opzichte van andere instrumenten (bv. hihat 2 en 4 hard trappen, maar bassdrum heel zacht 4 on the floor)
- past de klankkleur en volume van (ride) bekken bij de blazer die op dat moment soleert
- luister en kijk naar solist en reageer of inspireer
- anticipeer komende fills/setups
- varieer ik voldoende, niet de hele tijd dezelfde soort fills
etc.

Robert-Jan




Heb me dat de laatste tijd vaker afgevraagd maar heb nog niet echt een goed antwoord gevonden.


Het maakt natuurlijk nogal uit in welke situatie je zit, gaat het om sessie waar je redelijk onvoorbereid zit of gaat het om situatie waar je wel goed voorbereid bent .
In het eerste geval kan het ieder van de bovengenoemde dingen zijn, hoewel " drie nummers dan bier " niet ideaal is natuurlijk..of misschien zegt het gewoon iets over waar je nou in hemelsnaam weer beland bent..ik heb m ook regelmatig in mn hoofd gehad ;).
Gaat het om de voorbereiding dan zou het ideaal zijn als je alle gedachtes die in de eerste post genoemd zijn ergens in het repetitie proces voorbij komen..als dat lukt dan zou het kunnen zijn dat op een concert je zo ver kan zijn dat je overschakelt op "-Niets..., het is stil,  zodat hij een is met de muziek,"
Het klinkt misschien een beetje zweverig en makkelijk is anders, maar dat is echt de grootste kick..
Maar daarvoor moet je ( liefst als gehele band) echt boven de muziek/techniek staan.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Wouter

Zelf denk ik niet na. Bij ingewikkelde maatsoorten tel ik mee in mijn hoofd (of met de hi-hat), maar laatst heb ik ontdekt dat ik blijbaar de hele groove en fill 'praat'; met mijn mond maak ik het hele geluid onbewust na (misschien maakt dit me zelfbewust van wat ik speel?) wel heel apart...  8)7

maar ik kan mezelf (helaas) ook niet een goedze jazz drummer noemen.

Technobeat


voor zover ik recht van spreken heb



Waarom zou je geen recht van spreken hebben  :?
Iedereen die hier geregistreerd is kan altijd zijn mening - tips en tricks (op een nette manier) posten . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

NathanR

Als ik bewust over het spelen ga nadenken dan gaat er meer fout dan goed, ik denk echt aan van alles onder het drummen.


jozwf

Ik ben zeker geen jazzdrummer, maar wilde toch wel even kwijt wat ik in mijn hoofd heb tijdens het spelen, want dat kan nog al eens verschillend zijn.

Heb het wel eens gehad dat vlak voor een behoorlijke gig de bassist zijn spullen nog niet op orde had, dus ik wil af tikken, komt hij er dan pas achter dat ie geen geluid heeft. Dat spookt dan de rest van het optreden door mijn hoofd, waardoor ik natuurlijk ook niet lekker speel en de nummers min of meer op de veilige automatische piloot stand gaan.

Je hebt ook gigs waar alles zo lekker gaat dat het ook op de automatische piloot gaat, maar dan op het standje: lekker los. Dan geniet ik ook echt van het spelen en het publiek.

En soms ben ik zo lekker bezig dat ik heel bewust denk: "hey laat ik hier eens een moeilijkere versie van een fill spelen" en dan krijg ik echt een kick als dat lukt.

Als ik thuis de nummers van de band oefen op een e-kit, dan is het eigenlijk verstand op 0 en de nummers maar keer op keer doornemen tot ze er perfect inzitten. VOlgens mijn vrouw grom ik dan mee met de muziek.

djska



Waarom zou je geen recht van spreken hebben  :?
Iedereen die hier geregistreerd is kan altijd zijn mening - tips en tricks (op een nette manier) posten . :)

Omdat ik me zelf geen 'jazz drummer' zou willen noemen, het suggereert immers een bepaalde bekwaamheid. Verder speel ik in een Bigband waar redelijk vaste arrangementen worden gebruikt en dat is
dus geen 'vrije' echt geimproviseerde Jazz.

Erik

Achter de kit heb ik een soort van Guitar-pro interface in mijn hoofd. Waar zitten de overgangen, welke fills, wat komt erna? De rest gaat min of meer vanzelf.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Hans

Als ik echt lekker speel denk ik alleen de melodie, dan valt alles samen. Als ik kut speel begin ik te tellen.... Of erger nog.. Te lezen....

NathanR

#15
mei 06, 2013, 22:21 Last Edit: mei 07, 2013, 16:42 by NathanReinds
Knip.

XD30STMXD

Vaak zing het totale nummer mee in mijn hoofd, en soms zelfs hardop! Zang, gitaar, drums, alles!
Op die manier zit ik eigenlijk helemaal in het nummer.  Ik ben dan wel geen jazz drummer, maar dat is mijn tip! ;)

Pelaminoskep

Hele leuke vraag. Ik ben beginnend drummer, maar ook stiekem psycholoog. Waar ik dus vaak over nadenk bij het drummen is waar ik over nadenk en welk effect dat heeft.

Bij mezelf heb ik een paar dingen gemerkt:
-Als ik ergens over nadenk verlies ik mijn groove tamelijk snel. Dan drum ik nog wel netjes en foutloos op de maat maar op de een of andere manier is er een bepaalde drive weg.
-Als ik erover nadenk of ik wel de groove heb of precies goed in de maat zit, dan kan ik de groove en precies goed in de maat wel vergeten.
-Als ik fixeer op specifieke instrumenten, dan verlies ik wel eens mijn gehoor voor de andere instrumenten. Dan loopt mijn bassdrum bijvoorbeeld volledig asynchroon met de baspartij.
-Als ik alleen maar goed luister naar de muziek en me op het geheel focus, dan gaat het het best en heb ik de meest positieve impact. Dan loopt mijn dynamiek goed, alsook de timing van mn slagen. In principe is mijn hoofd dan leeg. Heerlijk!

drumlarsos

drummen is natuurlijk in eerste instantie een motorisch gebeuren. Wanneer je een bepaalde handeling genoeg traint, gaat het op en gegeven moment nagenoeg vanzelf. Hier hoef je dan niet meer bij na te denken(in mijn opinie). Als je op de fiets zit hoef je ook niet na te denken wat je moet als je rechts af wil, en vooruit wil blijven fietsen. Heel basaal lijkt mij dit hetzelfde te werken wanneer men drumt.

Ik denk dan ook dat een ''goede''(wanneer is iemand goed?) jazzdrummer, de vorm in zijn achter hoofd houd, maar voornamelijk bezig is met de interactie tussen de mede muzikanten. Hier hoef je eigenlijk dan ook weer niet écht over na te denken, het is gewoon een gesprek. (al kun je natuurlijk ook beter eerst nadenken voor dat je wat zegt in een gesprek)

Om dit onderwerp aan een psychologische gedachtegang te koppelen vind ik een beetje ver gaan( maar wie ben ik... ;)). Ik zie het puur als een taal, je bouwt vocabulaire op. Wanneer je een woord(ritme/fill) onder de knie hebt kun je die in je gesprekken(muziek) gebruiken. Al zit er natuurlijk soms ook lastige woorden tussen, waar je je wel even op moet concentreren.
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Omhoog