Stemmen van je drumstel

Gestart door Karel1975, sep 18, 2011, 11:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

NathanR

@Anderen , ik heb al verschillende video's en filmpjes gekeken en aan de hand daarvan gestemt maar dat werkte ook niet top.

@Harre , oke, en wat raad jij mij dan aan? om te proberen? Ik wil een lage diepe klank, die niet te lang doorgalmt.


FoREVer



@Harre , oke, en wat raad jij mij dan aan? om te proberen? Ik wil een lage diepe klank, die niet te lang doorgalmt.


Ik heet dan geen Harre, maar simpele ambassador clears doen wonderen. heb ik ook  *O*
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

NathanR

Die heb ik er al opliggen ;)

FoREVer


Die heb ik er al opliggen ;)


Ow als je ze goed laag stemt heb je toch een redelijk zware klank  :Y
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Harre

Bij Nathan blijkbaar niet en aangezien hij bij de andere onderdelen wel het geluid uit de kit kan krijgen wat hij zoekt ga ik er vanuit dat het niet aan het stemmen op zichzelf ligt.

Aan de ene kant erg vergelijkbaar, maar aan de andere kant toch een hele andere wereld: een clear EC2. Wat is de maat van je floor?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

NathanR

16'' Pearl Forum

Dribbel

Zijn je reso's ook goed/ juist gestemt.
Ook in de lijn van je slagvellen.....
En je floor zal altijd iets anders klinken omdat ie op poten staat.
Hoe oud zijn de slagvellen die er nu op liggen?
Yamaha recording & sabian

NathanR


Zijn je reso's ook goed/ juist gestemt.
Ook in de lijn van je slagvellen.....
En je floor zal altijd iets anders klinken omdat ie op poten staat.
Hoe oud zijn de slagvellen die er nu op liggen?


Alle vellen heb ik een half jaartje geleden vervangen, nieuwe reso's en batters.
Ik ga binnenkort nog maar eens goed ervoor zitten, en nog wat proberen, het MOET wel kunnen :p

Stokmans

Het laag stemmen van grotere maten werken beter met 'dikke' vellen. Door de grote overspanning is er een bepaalde sterkte en weerstand tegen rekken nodig om een lage velspanning op een goede stemming te kunnen krijgen (zelfde geldt voor gitaren: lage stemming, dikke snaren, kijk maar eens naar de gemiddelde basgitaar ;) ).

Daarom zou de hierboven voorgestelde EC2 wel eens een goede optie kunnen zijn. Ik krijg mijn 16" er ook behoorlijk laag mee zonder raar geflubber of andere narigheden. Of, een pinstripe, kan ook... (maar ik ben een Evans-man ;) )

FoREVer


Het laag stemmen van grotere maten werken beter met 'dikke' vellen. Door de grote overspanning is er een bepaalde sterkte en weerstand tegen rekken nodig om een lage velspanning op een goede stemming te kunnen krijgen (zelfde geldt voor gitaren: lage stemming, dikke snaren, kijk maar eens naar de gemiddelde basgitaar ;) ).

Daarom zou de hierboven voorgestelde EC2 wel eens een goede optie kunnen zijn. Ik krijg mijn 16" er ook behoorlijk laag mee zonder raar geflubber of andere narigheden. Of, een pinstripe, kan ook... (maar ik ben een Evans-man ;) )


+1 Evans vind ik het fijnst inderdaad, en deze vellen heb ik ook. Zijn heerlijke vellen
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

NathanR

Stokmans, er ligt een Pinstripe op...
Maar ik hoor het al wel, met Ambassador als reso en Pinstripe als batter moet het kunnen, dus ik ga er nog weer een keer een middagje voor zitten met een mooi filmpje erbij!
Iemand dan nog tips voor een echt goed helder filmpje over hoe en wat..? :)

Headshrinker

Niet zo uitgebreid/ingewikkeld als:


http://home.earthlink.net/~prof.sound/

tuning bible


maar best een aardig overzicht (in 't Engels, maar met plaatjes): Tunadrum.

Headshrinker

À propos stemmen. Dat doe je volgens een bepaald ritueel, toch?



Wel, ik kom van alles en nog wat tegen (op YouTube filmpjes etc.):

* Wel/niet beginnen met de spanbouten 'vingervast' te draaien. (Mijn voorkeur: wel doen; lijkt me gewoon beter.)
* Direct een flink aantal slingers aan iedere bout geven/rustig opbouwen. (Mijn voorkeur: liever in kleine omwentelingen en dan maar wat vaker de hoepel rond. Daarmee blijft bij mij de hoepel beter in balans en krijg ik een gelijkere spanning op de bouten.)
* Werken we de bouten naast elkaar af, of 'kruislings' in een 'sterpatroon'? (Dat laatste is mijn gewoonte. Wel kom je verschillende 'sterpatronen' tegen. En dus ook mensen die gewoon de drum rondgaan.)
* Werken we met één of met twee sleutels? (Bij het initiële op spanning brengen van het vel vind ik twee sleutels eigenlijk wel handig/sneller.)
* Waarmee tikken we op het vel om te horen of er bij iedere bout dezelfde toon uitkomt? Sleutel (die je toch al in je hand hebt), vinger (idem), drumstok, mallet? (Stok voor mij.)
* Als we een nieuw vel monteren, 'masseren' we dat dan (na redelijk strak, gelijkmatig stemmen even het midden met de handpalm induwen)?
* Dempen we het fijn te stemmen vel (en/of het tegenoverliggende vel) af? Hoe? (Ik vind dat wel fijn. Maar 'met de hand' werkt voor mij niet (motorisch niet in staat om steeds precies dezelfde druk uit te oefenen). Moongelletje dan maar? Het tegenoverliggende vel hoor ik er liever niet de hele tijd bij: kussen/drumkruk.)
* Stemmen we naar een bepaalde noot/toonhoogte, of op klankgevoel?

Wat doen/vinden jullie zoal?

willem4130



* Stemmen we naar een bepaalde noot/toonhoogte, of op klankgevoel?


Dit vind ik ook een interessant punt. Ik stem in ieder geval op zo'n manier dat de trommels vol, warm, en met maximale sustain klinken (dat laatste vooral bij de kleine maten). Ik zorg er wel altijd voor dat het verloop van toonhoogte logisch is. Maar heb daarbij eigenlijk nog nooit bewust gelet op de exacte toonhoogte.

Toen ik hierover aan het denken was, vroeg ik mij af of tuners niet nuttig zouden kunnen zijn bij het stemmen van drums. Ik denk dat de meesten van ons het wel eens zijn dat het belangrijkste is dat de drum 'in tune' is wat volgens mij wil zeggen dat bij iedere lug de toonhoogte die het vel voortbrengt gelijk moet zijn (wat iets anders is dan dezelfde velspanning). Ik zag onlangs een filmpje van RJ op dit forum waarin hij een fabrikant van een drumtuner ondervraagt. Volgens mij is het idee hierachter veel beter dan die van bijvoorbeeld de tension watch (om eerder genoemde reden dat toonhoogte niet perse hoeft samen te hangen met velspanning).

Gebruikt een van jullie tuners om te stemmen (specifiek fine-tuning). En waarom zou dit wel of niet werken? Ik heb op internet even gezocht en naar aanleiding daarvan de app Cleartune gedownload op mijn iPhone. Ik ga er morgen even mee aan de slag maar ik ben hoe dan ook benieuwd naar jullie ervaringen/inzichten. 
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

drum1964

#39
mei 02, 2012, 09:20 Last Edit: mei 02, 2012, 09:21 by drum1964


De tunebot is al eens op het forum ter sprake gekomen en kan handig zijn als je je drums in bepaalde toonsoort wil stemmen.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Hoefnix

Het fijnste lijkt mij dat je je favoriete stemming van een snare kan 'bewaren'. Als je opschrijft welke frequenties boven- en ondervel + type vellen dan kan je altijd hetzelfde geluid terugkrijgen.

Omdat ik veel experimenteer met hoger of lager stemmen lijkt me dat heel handig.

Murgen

Christian gaf me afgelopen weekend de gouden tip. Alles vingervast en voor een vette klant een kwartslag draaien (na een nachtje alles hoog gestemd te laten staan voor de rek). Tip werkt voor mij!  *O*
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

drum1964


Alles vingervast en voor een vette klant een kwartslag draaien


HAHA, leuke spelfout, Murgen ;)
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Murgen


HAHA, leuke spelfout, Murgen ;)


Oeps ... klank dus ... (net 10 kg afgevallen. Wil op RJ gaan lijken met zonder baard).
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

NathanR

Dat ga ik ook maar eens proberen als ik thuis ben Murgen!

Robert-Jan

Nou jij hoeft toch geen 10 kg af te vallen? :+

Goed bezig Murgen!
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ


NathanR


Nou jij hoeft toch geen 10 kg af te vallen? :+




Poeeh liever niet nee :p, houd ik geen stok meer overeind ;) ;)

Nlz

Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

NathanR

Hahahaha, you got him!  *O*



Omhoog