Veecharlie's custom drumkit

Gestart door animal, jun 19, 2018, 22:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

dunDaan

Gecondoleerd en sterkte!! We blijven graag op de hoogte, maar ik kan me voorstellen dat je momenteel andere zaken aan je hoofd hebt.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Technobeat


Idd , gecondoleerd .
Doe rustig aan , als je er weer aan toe bent horen en zien we graag weer van je .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

musiqman

#27
jul 02, 2019, 07:17 Last Edit: jul 02, 2019, 07:19 by musiqman
Very very very cool. 

It is refreshing to see someone so clear on what they want, AND know what they talk about in such lenghts you even know what you can expect from the shell before even building the kit yet.

And cool to see you love DG and Floyd too.

Harre

Dank jullie wel! Ik heb de project even op pauze gezet. Een paar manden geleden was ik op punt om de aluminium te kopen (flink duur voor zo'n dikte). Ik heb iemand heel dichtbij mijn familie verloren, dus ik heb dus de geld gebruikt. Ik heb de geld nu terug gespaard maar ik ben helaas zonder tijd tot herfst (het is ook te warm), de project gaat een dag of de andere wel afgemaakt worden. (Ik heb een drumstel nodig..!!!!!) ha ;)
Meer geduld helaas... ik houd jullie op de hoogte

Gecondoleerd en veel sterkte.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hammar

Aluminium kopen? Waarvoor als ik vragen mag?
Je hebt toch die Pearl Masters nog?

En gecondoleerd idd.

Hammar

MM, Waarom moet dit in het Engels?

Harre

Aluminium kopen? Waarvoor als ik vragen mag?
Je hebt toch die Pearl Masters nog?

En gecondoleerd idd.
Ik denk om de hardware ook zelf te laten maken.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

musiqman

MM, Waarom moet dit in het Engels?
Het was vroeg en hoorde haar engels praten op haar Youtube kanaal  8)7  :z

veecharlie

#33
jul 22, 2019, 12:49 Last Edit: jul 22, 2019, 12:59 by veecharlie
Dank jullie wel voor de support en de condoleances... waren 2 best moeilijke maanden.

Ben echt dankbaar aan deze forum. :)


Aluminium kopen? Waarvoor als ik vragen mag?
Je hebt toch die Pearl Masters nog?

En gecondoleerd idd.
idd the hardware is ook alles zelf ontworpen. Ik heb mijn parter gevraagd om CAD te maken, en die sturen naar de CNC + anodiseren. Ik ga straks ook een mooi patina der op geven, dus komen ook wat tutorialen nog. Ik kon de kit makkelijk afmaken met wat je kunt kopen aan hardware... maar toch heb ik gekozen om echt een 100% custom kit. Het is wel flink duur om eerlijk te zijn, dat wist ik vanaf dag 1. Als je echt een goede kit wilt, zoals een SQ2 bijvoorbeeld of een Star, nja... betaal je daar voor. Dezelfde verhaal hier. Ik vond sommige dingen echt leuk van de SQ2 en dus wat inspiratie gehad, dezelfde voor de Star en Starclassic. Een beetje een mix dus. Het is niet "stelen", neem de inspiratie en doe iets anders mee.


Ben nu met mijn partner bezig om sommige delen opniew te ontwerpen, ik vond de snare systeem niet echt leuk en floating systeem moet er af nog. Compleet pakket... Ik moet toch wachten, dus als het beter kan, doe maar. ;)


De Masters is niet van mij, ik gebruikt het wel omdat ik vaak bij de studio met mijn band zit (familie studio), en kan die drumstel makkelijk lenen.
Ik ga binnenkort (eind van het jaar) ook verhuisen dus ik hoop dat eindelijk kan een kleine drum ruimte ook krijgen.

oh en, PS: ik vind drums bouwen echt leuk.. nee, beter, echt houd van drums bouwen! Zal zeker niet mijn laatste drum project zijn, ben ik bang voor...lol!

Ik houd jullie op hoogte van de CAD hardware, misschien als ik tijd heb ga ik nog een video van maken.

veecharlie


Jazz


GREAT video
Keep on going !
There is no music without jazz

drfill

mooi .. aluminium lugs is wel 'low mass' maar ze zijn wel vrij groot, dit kan je merken in de sustain van
kleinere toms..  bijv : een 7" diepe tom yamaha stage custom heeft meer sustain dan een 7" canopus yaiba,
en dit komt puur door de lengte/ oppervlak van de lugs..
als je boven een bepaalde tom maat komt, maken lug maten weer minder uit in sound.
(dit staat los van 'ophanging' , de resonantie word beinvloed door de hardware op je ketel). 
hout : hardware..   ik weet niet wat voor sound eigenschappen je zoekt.
 
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Robert-Jan

Ik geloof niet dat dat stand houdt met de verschillen in ophanging ..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drfill

jullie denken dat ik altijd zomaar dingen roep ; )
ik heb stage custom in rims gehad, en ik heb 7" ketel met yaiba hardware gehad
(yaiba is normaal 8 ) en dit werkt dus niet eens, te weinig hout over tussen lugs en
sustain is veel te kort (in rims) ik zou nu (maar dat ben ik) lugs op kleinere toms
gewoon 'klein' houden..  zodat je maximale sustain (mogelijkheid) hebt..
(maar ik ben niet het topic hier.. dus ander onderwerp..  back on topic)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Robert-Jan

Nee hoor dat denk ik zeker niet..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drfill

grotere lugs worden tegenwoordig ook vaak 'bridged' gemaakt (dit scheelt 50% demping per lug)
ook kun je dunne (kleine) ketels zelfs 'star' maken a.h.v  de hardware die je gebruikt..
https://www.thomann.de/nl/pearl_cl100_spannboeckchen_tomsnare.htm

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Hammar

Ha, leuk om te zien dat jullie bezig zijn met designen in Cad/Cam. Mooie plaatjes renderen enz, precies wat ik ook doe voor Lignum Drums.  CNC draagranden frezen zoals in de simulatie van de CAM software te zien is vind ik riskant. Vergeet niet dat een houten ketel heel moeilijk stabiel op te spannen is zonder een speciale mal. Ik denk dat dit de beste manier is:


Harre

Maar als je het zo uit de hand kunt en de draagranden overal exact gelijk kunt krijgen, dan ben je toch (in positieve zin uiteraard) een enorme vakidioot?  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

kaboemba

Sterker nog je ziet en hoort dat het niet egaal gaat.
Is ook niet te doen uit de hand met altijd op elke plek precies dezelfde druk.

Paul

#44
sep 10, 2019, 09:24 Last Edit: sep 10, 2019, 09:34 by Paul
Maar als je het zo uit de hand kunt en de draagranden overal exact gelijk kunt krijgen, dan ben je toch (in positieve zin uiteraard) een enorme vakidioot?  :Y
Gewoon een heel bekwame vakman. ;-)
Op mijn werk hebben we een fijnmechanische dienst met medewerkers die - net als Hammar als ik me niet vergis - zijn opgeleid op de instrumentmakersschool. Wat zij op een handmatige draaibank voor elkaar krijgen is fenomenaal en voor een leek moeilijk tot niet voor te stellen.

Sterker nog je ziet en hoort dat het niet egaal gaat.
Is ook niet te doen uit de hand met altijd op elke plek precies dezelfde druk.
Commentaar hebben is zelf doen, zeg ik altijd.
Knap ook dat je alleen op basis van het geluid kan oordelen dat de draagrand niet egaal is. Bij het shot van het snarebed is de draagrand moeilijk te zien, maar dat ziet er eerder uit dat de draagrand retestrak is.

Wat Hammer terecht opmerkt is dat computergestuurd ook niet feilloos of gemakkelijk is. Ik vermoed dat hij de handmatige methode mede heeft gebaseerd op een kijkje in de keuken bij de kleinere drumbouwers à la Gert van Lignum. En ik denk dat we het er hier allemaal over eens zijn dat dit soort kleinschalige bouwers fantastische kwaliteit kunnen leveren.
Zoals ik zeg zal je verbaasd zijn over de precisie die een vakman met de hand kan halen.

Hammar

#45
sep 10, 2019, 18:21 Last Edit: sep 10, 2019, 18:30 by Hammar
Maar als je het zo uit de hand kunt en de draagranden overal exact gelijk kunt krijgen, dan ben je toch (in positieve zin uiteraard) een enorme vakidioot?  :Y
Wat je niet ziet is dat er een soort van gelagerde aanslag aan de frees zit, de draagrand duw je daar tegenaan en de frees staat zo afgesteld dat hij niets teveel wegneemt.
 Ziet er ingewikkeld uit, maar in feite best makkelijk. Twee rechter handen is natuurlijk nooit een straf om te hebben.

https://www.gereedschappro.nl/resize/3EDDA076-35ED-4107-B862-F092B5150386-titman-45-graden-freesje-met-lager-voor-op-de-hebor-kantenfrees.jpg/0/1100/True/hebor-titman-45-graden-freesje-met-lager-voor-op-de-hebor-kantenfrees.jpg

Hammar

Gewoon een heel bekwame vakman. ;-)
Op mijn werk hebben we een fijnmechanische dienst met medewerkers die - net als Hammar als ik me niet vergis - zijn opgeleid op de instrumentmakersschool. Wat zij op een handmatige draaibank voor elkaar krijgen is fenomenaal en voor een leek moeilijk tot niet voor te stellen.
Commentaar hebben is zelf doen, zeg ik altijd.
Knap ook dat je alleen op basis van het geluid kan oordelen dat de draagrand niet egaal is. Bij het shot van het snarebed is de draagrand moeilijk te zien, maar dat ziet er eerder uit dat de draagrand retestrak is.

Wat Hammer terecht opmerkt is dat computergestuurd ook niet feilloos of gemakkelijk is. Ik vermoed dat hij de handmatige methode mede heeft gebaseerd op een kijkje in de keuken bij de kleinere drumbouwers à la Gert van Lignum. En ik denk dat we het er hier allemaal over eens zijn dat dit soort kleinschalige bouwers fantastische kwaliteit kunnen leveren.
Zoals ik zeg zal je verbaasd zijn over de precisie die een vakman met de hand kan halen.
Ook ik ben (o.a.) instrumentmaker idd. De Lignum strainer is een ontwerp en product van mijn hand i.s.m. met Gert Breugelmans uiteraard. Maar ook de Castrims en de nieuwe tomlugs.

CNC kán feilloos zijn maar op een houten ketel zie ik er absoluut de meerwaarde niet van in.

kaboemba

Tja ik geloof jullie op je woord, vind het alleen verbazend (knap).

veecharlie

#48
sep 12, 2019, 10:33 Last Edit: sep 12, 2019, 10:41 by veecharlie
Ha, leuk om te zien dat jullie bezig zijn met designen in Cad/Cam. Mooie plaatjes renderen enz, precies wat ik ook doe voor Lignum Drums.  CNC draagranden frezen zoals in de simulatie van de CAM software te zien is vind ik riskant. Vergeet niet dat een houten ketel heel moeilijk stabiel op te spannen is zonder een speciale mal. Ik denk dat dit de beste manier is:


Ja dat klopt, daarom dat je moet je het op de correcte manier doen ;) snelheid, welk freesje, etc. Ik moet ook idd een speciale mal zo dat de ketel helemaal vast zit, en natuurlijk goed op letten. De CNC software moet ook de type hout herkennen, er zijn wat andere dingen die ik persoonlijk niet zo veel kennis heb (mijn partner die dat soort dingen doet wel) maar voor deze proces moet je ook wat extra tests doen, om zeker weten dat je ketels niet kapot gaan...
Oh en, het is op dezelfde manier dat DW ketels werkt

Omhoog