Yamaha DTX 520K; goede keuze?

Gestart door newfy, okt 31, 2011, 16:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

newfy

Hallo iedereen,

Zoals sommigen van jullie misschien al in het voorsteltopic hebben gelezen, ben ik - na jaren stilletjes dromen - eindelijk in de positie om een drumstel aan te schaffen! Omdat ik nog op kamers woon is een akoestisch drumstel hier geen optie en dus ben ik op zoek gegaan naar een realistisch spelend, elektronisch drumstel (welke nog enigszins betaalbaar is). Ik heb me hierbij laten informeren in diverse muziekwinkels en mij is duidelijk geworden dat, wil ik in de toekomst nog akoestisch gaan drummen, ik de 'overstap' het beste zo klein mogelijk kan houden en bij voorkeur een drumstel met 'silicone pads' kan aanschaffen. Direct werd me Yamaha aangeraden boven Roland, omdat deze pads wat realistischer zouden 'terugstuiteren'.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Yamaha DTX 520K en ben op het eerste oog echt verliefd geworden op deze kit, maar ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met dit drumstel, of drumstellen uit dezelfde serie? En of jullie eventueel nog andere tips hebben voor me, gekeken in (ongeveer) dezelfde prijsklasse?



Alvast bedankt!

paQ

ja nice!

ik zou persoonlijk alleen kijken of je deze hi-hat controller kunt nemen ipv die op de foto staat

HH130

drum1964

Yamaha en Roland maken beide goede electronische kits.
Ik vind de pads met mesh heads van roland niet slecht kwa speelgevoel.

Ik denk wel dat een Roland v-drum wat waardevaster is.( misschien beide merken eens bespelen )

En vergeet niet dat elke kickpad toch nog behoorlijk wat herrie maakt.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Nijlpaard

Als je zegt dat je je hebt laten informeren. Betekend dit dan dat je alleen hebt geluisterd of heb je ook zelf gespeeld ?

"The proof of the pudding is in the eating"

Zelf spelen dus en dan zelf bepalen of je een mesh-head,silicone-head of rubber-head wil.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

newfy

Bedankt voor de reacties!

Uiteraard heb ik zelf ook beide merken (en tevens de Alesis DM10 Pro) 'bespeeld', voor zoverre als ik op dit moment kan drummen. Ik moet zeggen dat de Yamaha me qua speelgevoel inderdaad iets meer aantrok; zelf ben ik altijd een groot Roland-fan geweest als het gaat om elektronische drumstellen, maar ik kan me goed vinden in het verhaal van de verkoper bij de muziekwinkel waar ik ben geweest. Omdat ik nooit echt akoestisch gedrumd heb (enkel bij mijn ex, wie tevens op hoog niveau drumt en van wie ik de grootste liefde voor het drummen als het ware 'overgenomen' heb, een paar kleine basisdingetjes), kan ik beter kiezen voor een pad die wat minder 'terugveert', zodat de overstap uiteindelijk minder groot is.

@ paQ: Goed idee! Ik zal zeker eens kijken of het mogelijk is die hi-hat erbij aan te schaffen. Weet je toevallig of deze uit twee verschillende bekkens bestaat of dat het één geheel is?

@ drum1964: Ik ben me ervan bewust dat het toch zeker nog wel wat geluid geeft; echter is dit niet het grootste probleem, zolang het maar niet door het hele huizenblok klinkt. ;) Dit is overigens wel de reden dat de Alesis, waarover ik hierboven schreef, direct afviel...

paQ

de Yamaha siliconen pads spelen zeer natuurgetrouw. Echt veel dichter bij een echt vel komt het niet

newfy


de Yamaha siliconen pads spelen zeer natuurgetrouw. Echt veel dichter bij een echt vel komt het niet

Dat is ook wat mij verteld werd en wat ik zelf ervaren heb. *D

drum1964

Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

newfy


De HH 130 is één enkel bekken.

http://www.youtube.com/watch?v=f-RqV1qdbfs

Ik denk dat ik die hi-hat uiteindelijk sowieso wel wil aanschaffen op den duur, maar vooralsnog heb ik zelf zo weinig ervaring, dat ik waarschijnlijk wel even vooruit kan met de 'standaard' kit. :+

paQ


De HH 130 is één enkel bekken.

http://www.youtube.com/watch?v=f-RqV1qdbfs

Dat maakt toch niet uit?
Het gaat om de bewegende clutch op een hi hat stand.

drum1964

@ paQ: Goed idee! Ik zal zeker eens kijken of het mogelijk is die hi-hat erbij aan te schaffen. Weet je toevallig of deze uit twee verschillende bekkens bestaat of dat het één geheel is?

Ik denk dat Inge bedoelde als de HH 130 uit een top en bottom bestaat.

Maar je hebt idd gelijk dat alleen de clutch op en neer  beweegt. ;)
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

paQ

dat Roland een variant heeft dat de bekkens echt los van elkaar bewegen is een gebbetje.
de controller zit min of meer aan je clutch vast.
Je hebt dan wat voordelen, zoals bijvoorbeeld variabele veerspanning dankzij je hardware.

de 135 is trouwens de opvolger, maar ik ben niet zeker of die compatible is.

newfy


Ik denk dat Inge bedoelde als de HH 130 uit een top en bottom bestaat.

Maar je hebt idd gelijk dat alleen de clutch op en neer  beweegt. ;)

Klopt, dat bedoelde ik inderdaad. :)

Bedankt voor jullie reacties, ik ga me nog even verder oriënteren, maar ik ben alweer wat wijzer. Tips en opmerkingen blijven natuurlijk altijd welkom!

musiqman

#13
nov 01, 2011, 08:17 Last Edit: nov 01, 2011, 20:32 by musiqman
het werkt, alleen op de rand en het blad en niet de cup:
http://dtxdrums.yamaha.com/support/pad_compatibilityhttp://dtxdrums.yamaha.com/support/pad_compatibility/dtx500.html/

Heb ook even een apart topic aangemaakt zodat iedereen zijn of haar mogelijkheden kan vinden.

Nolan

Ik kan de RHH130 afraden omdat hij ONTZETTEND luidruchtig is.
Echt keihard, harder dan de bassdrum (hij dreunt alleen niet door omdat hij niet op de grond staat) maar zeer onprettig dus.
Ik had zelf de DTXtreme II waar die standaard bij zit, en ikzelf wilde heel graag upgraden naar de RHH135 omdat die minder luidruchtig is en veel lekkerder speelt. Ook zag meerdere mensen met een DTXtreme II met de RHH135 om diezelfde reden: hij is zeer luidruchtig.
Om je op de huidige hihat van de DTX520K vooruit/achteruit gaat weet ik niet, maar ik kan hem niet aanraden.

Omhoog