A naar E conversie project

Gestart door XXL1966, mei 20, 2017, 17:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

XXL1966

hoi,

Ik ben bezig met het ombouwen van een oude pearl masters custom kit naar e-kit. Deze kit heb ik 10 jaar geleden gekocht maar was in geen al te beste staat. Redelijk wat beschadigingen aan de ketels. De ketels ga ik nu verzagen, opschuren, lakken en de hardware onder handen nemen.
De set is in 20" 16" 14" 12" en 10" configuratie.

Momenteel heb ik wel nog geen drummodule, heb voorheen wel een ddrum4 en DTX III SP gehad. Mogelijk ga ik nu voor de Pearl Mimic of een TD30.

Ik ben begonnen met alle hardware te verwijderen. Deze heb ik ondertussen allemaal al opgepoetst en ziet er nu weer bijna als nieuw uit.

Ik heb alle ketels (uitgezonderd de bassdrum) verzaagd op 115mm hoogte.

Ik heb nu de beschikking over een dubbele 'tom' voor elke maat.

Eén van de 14" ga ik gebruiken als snare. Eén 10" 12" en 14" als toms. De andere 10" komt in de kick (zie verder). Heb ik een 12" reserve en 2 x 16" waar ik eventueel klokken van kan maken  ;)



De deukjes heb ik met plamuur weggewerkt. Alle ketels hebben ondertussen al een grondlaag en 2 lagen lak gehad. Er zullen nog paar lagen volgen. Ik heb voor wit gekozen aangezien zwart wel heel lastig is om zelf te doen.

In de bassdrum ga ik een 10" "tom" monteren. Die zal met zijn spanschroeven in rubber ophangen in een ring. Zo kan ik een klein mesh vel gebruiken en het trampoline effect vermijden, het 20" originele vel zal ik uitsnijden. Alles dempen met mousse uiteraard.
Het is een experiment, afwachten of het gaat werken.



De triggers wil ik tevens zelf maken dmv 3D printen.



Dual trigger met kleine trimmers om het signaal eventueel te regelen. Maar dat zal dus eerst nog wat experimenteren worden met dit eerste ontwerp en verschillende piezo's (van zodra we een module een module beschikken).










Niet lullen, maar drummen !

Technobeat

hoi,

Ik ben bezig met het ombouwen van een oude pearl masters custom kit naar ekit , Momenteel heb ik wel nog geen drummodule
Interessant , vooral dat : Nog wel geen drummodule hebben :+  .

Nu even serieus : Mooi project , je pakt het goed aan , ben benieuwd naar de triggers die je gaat gebruiken .
Qua module ga je ook niet bepaald voor het minste , de Pearl Mimic Pro staat ook op mijn verlanglijstje maar het kan nog even duren voor hij überhaupt ERGENS leverbaar wordt , laat staan hier in Nederland .
De Roland TD-30 is zeker second best , super veel instel / tweak mogelijkheden en goede kwaliteit sounds , komt bij dat Roland hardware altijd goed stabiel in prijs blijft op de tweedehands markt .

Blijf dit topic zeker volgen en we zien graag verdere vorderingen in woord en foto`s en natuurlijk het mooie eindresultaat .

XXL1966 : Veel succes !
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

XXL1966

thx Techno !

Twijfel nu zelfs een beetje of ik niet voor de TD50 zou gaan. Die heeft voldoende analoge ingangen zo te zien. Kan ik indien gewenst nog steeds overstappen op hun dig. snare en (toekomstige ?) HH. Maar de meningen over de TD50 zijn blijkbaar sterk uiteenlopend...

Lang wachten op de Mimic zie ik niet echt zitten.

Ondertussen hebben de ketels hun 4de (dunne) laag lak gekregen.

 
Niet lullen, maar drummen !

Technobeat

Heb zelf de TD-50 module nog niet ' in het echt ' onder handen gehad , maar van wat ik heb beluisterd in de diverse YouTube video's ( For what it's worth ) vind ik het TD-30 gamma beter klinken ( ongetweaked ) , maar het zijn basis sounds zo Straight out of the box , dus na goed tweaken worden ze nóg toffer , en zo zal het met de TD-50 sounds ook wel zijn .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

XXL1966



Heb de snare al eens gemonteerd.
Ik heb voorheen nooit op mesh heads gespeeld (enkel ddrum4 en dtx pads)

Enkele vraagjes:

Je moet blijkbaar dergelijke vellen redelijk strak spannen ? Merk dat het onderste mesh nog los ligt van het bovenste.

Is een centrale trigger niet de beste optie (zeker voor de snare) maar met gevaar voor een hotspot ?

Ik vraag me af hoe bij een trigger op de rand 'positional sensing' goed kan werken...




Niet lullen, maar drummen !

stefan

Heb de snare al eens gemonteerd.
Ik heb voorheen nooit op mesh heads gespeeld (enkel ddrum4 en dtx pads)

Enkele vraagjes:

Je moet blijkbaar dergelijke vellen redelijk strak spannen ? Merk dat het onderste mesh nog los ligt van het bovenste.

Is een centrale trigger niet de beste optie (zeker voor de snare) maar met gevaar voor een hotspot ?

Ik vraag me af hoe bij een trigger op de rand 'positional sensing' goed kan werken...
Klopt, je moet de vellen redelijk strak spannen. Een beetje als het bovenvel van de gemiddelde snare.
Of het onderste vel nog wat slap hangt ligt er ook vooral aan watvoor type meshhead je hebt.. Bij de 3-layer variant zal de onderste laag zoiezo niet strak gespannen zijn, dis vermindert tevens false triggering.

Een centrale trigger is enkel de beste en enige juiste optie voor positional sensing bij gebruik van Roland modules. Verder zijn er geen beste/slechtste opties. Een trigger werkt, of werkt niet. Side-triggering is niet per definitie slechter, of minder goed dan center-triggering. Het heeft zelfs heel veel voordelen tov center-triggering, maar als grootste (en enige?) nadeel dat het geen positional sensing mogelijk maakt icm een Roland-module.
Het nadeel van center triggers is idd de kans op een hotspot, exact in het midden van het vel.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

XXL1966

Bedankt voor de verduidelijking !


Nu eerst maar eens uitkijken naar een drummodule zodat de ik wat kan experimenten met de triggers.
Niet lullen, maar drummen !

XXL1966

@Technobeat

Hoe bevalt die 2BOX module ?

Na wat luisteren bevalt me die sound toch beter dan dat van de Roland modules.

Blijkbaar komt 2box ook met een nieuwe module, ik heb blijkbaar wel een erg slecht moment uitgekozen...
Niet lullen, maar drummen !

kaboemba

Ik heb de 2box ook gehad.
Kwa geluid, geweldig !!!
Kwa afstellen, KUDT (met dt he altijd netjes blijven).


Als het je voor thuis wil gebruiken ga dan gerust voor de 2box, als je tweaker en proberen en proberen leuk vind ga voor de 2box.
Als je gemak wil, ga niet voor de 2box.

Heb de 2box gebruikt met omgebouwde akoestisch kit, dus niet met originele pads en ik vond het erg lastig om de perfecte afstelling te vinden. Soms was het lekker voor elkaar en had ik de volgende dag iets, nope dit is het net niet.

XXL1966

thx, denk dat ik dan ga wachten op de 2box three.
Gezien de universele triggering maakt dit de afstelling mogelijk makkelijker.

Wat betreft de conversie:


Na 6 lagen lak heb ik toch besloten om te gaan wrappen. Ik ben niet tevreden van het eindresultaat van de lak. Blijft steeds last hebben van lichte cellulitis. Heb de laatste laag nu vlak afgeschuurd zodat ik een goede basis heb voor de bestelde autowrap film (mat zilver).

Niet lullen, maar drummen !

XXL1966

De printed trigger is geen succes, nieuwe robuustere ontworpen.
Onderaan zit een Neutrik stereo jack.
Kan ik gebruiken op alle toms telkens tussen 2 lugs. Positie van trigger tov rand is ook verplaatsbaar. Hoogte ook uiteraard.



imageupload
Niet lullen, maar drummen !

HHBBXX

De printed trigger is geen succes, nieuwe robuustere ontworpen.
Onderaan zit een Neutrik stereo jack.
Kan ik gebruiken op alle toms telkens tussen 2 lugs. Positie van trigger tov rand is ook verplaatsbaar. Hoogte ook uiteraard.



imageupload
Nice! Dat kan wel wat worden zo!
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

XXL1966

thx, laat ons hopen ;-)
Niet lullen, maar drummen !

Technobeat


Ziet er professioneel uit hoor :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

XXL1966

Ja, maar renderen is altijd makkelijker dan produceren. ;-)


Nog een vraagje: bij de meeste zie ik de side triggers op 12u staan. Zou het niet beter zijn dat ik ze op 6u zet ?
Je kan er zo niet op slaan (of dan moet je toch al onder een erg stompe hoek op de vellen slaan) en je zit het dichtst bij de kant waar je op de rim slaat.
Niet lullen, maar drummen !

kaboemba

Ik zou persoonlijk rim en vel trigger zo ver mogelijk van elkaar af willen, minder kans op crosstalk.

Dreamdrummer

Wat ga je eigenlijk met de bekkens doen ?
Ook A naar E ?
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

XXL1966

@kaboemka : Ik heb een oplossing gezien van pintech waarbij op de rimtrigger een koperen plaatje is gesoldeerd. Dit wordt bevestigd onder een rim schroef en drukt dan tegen de ketel. Zou ik op 6u kunnen plaatsen en dan de vel trigger op 12u.

Ik vrees echter dat als ik het ISS systeem gebruik dat ik ook crosstalk ga krijgen op de rims.
Misschien moet ik de tom ophanging maar op de ketel plaatsen maar met wat neopreen er tussen. Maakt het geheel ook veel lichter.

@Dreamdrummer : wellicht ga ik gewoon e-cymbals aanschaffen.

Niet lullen, maar drummen !

Technobeat

#18
mei 29, 2017, 18:18 Last Edit: mei 29, 2017, 18:22 by Technobeat
Had mijn site-triggers eerst ook op 6u staan om direct contact met de drumstok te vermijden , maar dat ging niet zo goed i.v.m. crosstalk head - rim .
Toen adviseerde forumlid Stefan om de triggers op 12u te zetten en dan max. 1 á 2 mm boven de bearing edge uit te laten steken , dat hielp enorm want nu heb ik met de Roland TD-9 module geen crosstalk meer , met de 2Box ben ik nog steeds aan het stoeien om de juiste instelling te verkrijgen .

Welk merk E-cymbals denk je aan : Roland - Zildjian Gen-16 - Jobeky ( Alesis Surge evenknie ) of iets anders ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

XXL1966

Die 2box module van u ging in de verkoop meen ik ergens gelezen te hebben ?

Ik heb een lichte voorkeur voor roland cymbals, gaan altijd een hogere 2dehands waarde hebben denk ik...
Niet lullen, maar drummen !

HHBBXX

Ik heb een lichte voorkeur voor roland cymbals, gaan altijd een hogere 2dehands waarde hebben denk ik...
Maar Techno heeft misschien wel een setje Alesis Surge in de aanbieding die er heel goed uitzien  :+  :6
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

XXL1966

Liefst wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk sticknoise zodat ik het geluidsniveau van mijn headphones zo laag mogelijk kan houden.
Niet lullen, maar drummen !

XXL1966

Folie is binnen, eerste 12" tom afgewerkt, eindelijk een bevredigend resultaat.



free image hosting
Niet lullen, maar drummen !

Technobeat

#23
mei 30, 2017, 19:09 Last Edit: mei 30, 2017, 22:46 by Technobeat
Mooi - strak en zonder tierlantijnen , zo zie ik het het liefst :)  .

Vandaar dat ik mijn set in deze kleur gekozen heb destijds :

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

XXL1966

Yep, mede dankzij het advies van mijn vrouwke want het was bijna electric blue geweest ;-)
Niet lullen, maar drummen !

Omhoog