DIY Subkick mic bouwen ZONDER in je ketel te boren

Gestart door Rick, jun 10, 2014, 16:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Rick

Ik had in theorie een plan uitgedacht om een subkick te bouwen van een tom die ik niet gebruik, zonder permanente schade aan te richten. Vandaag heb ik het uitgeprobeerd, en het werkt prima!

Als eerste heb ik research gedaan. Daaruit bleek dat je voor een subkick het beste een 6 tot 8" speaker kunt gebruiken.

Vervolgens heb ik een 6.5" Fender speaker van marktplaats afgehaald voor een tientje, en de rest van de onderdelen over het internet besteld.


De speaker heb ik in een iet's groter geknipte bassdrum plak O-ring vastgezet. De schroefgaten heb ik nog wat extra verstevigd met het restant van de O-ring wat ik weg heb geknipt. De aansluiting is geoon een gestripte XLR plug die ik aan de speaker vast heb gesoldeerd en getaped.


In het Resovel heb ik de XLR aansluiting gemaakt. Aan de binnenkant van het vel gaat de XLR die aan het Fender speakertje zit er aan, aan de andere kant kan zit de XLR aansluiting voor de mengtafel. De patch had ik nog liggen, die zat bij mijn nieuwe resovel.


De binnenkant van de ketel




En eenmaal in elkaar gezet. Eventueel had ik de speaker iets hoger in het vel kunnen zetten, had de XLR aansluiting er onder gekunt, maar ik vond dit ook wel wat hebben. Het staat wel chique. Het statiefje heb ik ook al klaar staan, maar daar moet ik nog een stang voor inkorten, anders is hij net te hoog. Ik ben er wel blij mee!

drums97

Mooi gedaan man.
Ben ik zelf ook n keer mee aan het stoeien geweest, maar opgehouden idd. om dezelfde reden. Gat boren in de ketel voor de XLR!
Ik heb nog n oud London City verstekertje met 6" speakertje.

Thx for sharing!
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

stefan

Ik ga nu een hele rare en domme vraag stellen: wat is nou de zin en onzin van een subkick?

Sorry, ik schaam me.. Maar ik weet echt niet waarom je zo'n ding zou willen of wat er de voor- en nadelen van zijn..
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Rick

Het is een microfoon die vooral het wollige sublaag oppikt. Als je dit mixt met het reguliere kickgeluid uit je normale mic krijg je een hele dikke sound. Ik gebruik hem in combinatie met een EV RE-20. Werkt als een trein!

paQ

hahahaha mooi man...
komt toch niet door spoor 2 op de mixer he ? :P

Johan

en die snap ik dus weer niet @paq :w

paQ

Als Rick hem maar snapt :)

stefan

Waarom dan een speaker erin bouwen?
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

harmen 18

#8
jun 10, 2014, 22:47 Last Edit: jun 10, 2014, 22:49 by harmen 18
Kort uitgelegd:

Een normale speaker die geluid produceert werkt precies tegenovergesteld van een microfoon. Hij zet het signaal om bewegingen van de conus, die vervolgens de lucht laat trillen, wat jij weer waarneemt als geluid.

Een microfoon doet dus precies het tegenovergestelde, doordat het membraam de luchttrillingen opvangt gaat het trillen en worden er kleine signaaltjes geproduceerd.

Hierdoor kun je dus een speaker ook gebruiken als microfoon. Alleen vangt deze, aangezien hij een groter membraam heeft, vooral de lage tonen op. Dit kan dus gebruikt worden als (extra) microfoon bij een bassdrum.


Tenminste, dat is het idee. :)

stefan

Hmm... Dus op basis van resonantie?
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

paQ

Gewoon sub laag registratie

Rick


en die snap ik dus weer niet @paq :w


Ha, ik dan weer wel  *D

Het is inderdaad gewoon een microfoon met een idioot groot membraan. Werkt prima als extra laag registratie inderdaad, maar als stand alone mic is hij waardeloos :)

Animal baars

Heb je nu in feite gewoon een XLR plug aan een speaker gesoldeerd en deze in je tafel geprikt of zit er nog wat spul tussen om het signaal wat om te vormen? Ik lees op internet veel dat het signaal van een speaker als 'microfoon' te heet binnen komt om te kunnen gebruiken op veel tafels en er dus iets met het signaal gedaan moet worden...

Wat zijn de afmetingen van die tom? De oplossing is namelijk erg netjes! Misschien dat ik dit wel ga doen met mijn 10" snare. Een ombouw is nu toch weer snel gedaan :Y

ddrsonor


Het is een microfoon die vooral het wollige sublaag oppikt. Als je dit mixt met het reguliere kickgeluid uit je normale mic krijg je een hele dikke sound. Ik gebruik hem in combinatie met een EV RE-20. Werkt als een trein!



Nice.... nu nog soundsamples zonder en mèt deze subkick......

Paul

Mooi gedaan Rick! Tof dat het omkeerbaar is en zelfs redelijk eenvoudig. Zeker als je de XLR via de speakerzijde had gedaan, dan hoef je het resovel niet eens te vervangen. Maarja, hoe vaak ga je wisselen...

Ik vraag me wel af hoe lang die speaker zal blijven hangen in het vel. Zeker met twee dichte vellen zal de subkick zelf ook gaan resoneren. Dat zorgt misschien ook voor rare bijgeluiden. Ik ben benieuwd naar een onpame!

Mocht het vel niet sterk genoeg zijn en/of teveel last van resonanties, zou je het vel ook kunnen vervangen door een houten ring die je in de spanrand klemt zoals een vel. Stuk schuim of rubber tussen de houten ring en de ketel om de draagranden te beschermen en doorgeven van trillingen te beperken.

Rick

Ik heb er bewust voor gekozen om in beide vellen wat te hangen. Er zit een vent hole in de zijkant van de tom, en de vellen zijn door alle verstevigingsstickers en gewicht wat er in hangt zo dood als maar kan. Ik had de XLR inderdaad wel aan de speaker zijde kunnen doen, dan was het helemaal snel wisselen geweest, maar dan had ik het resovel vol met purschuim moeten spuiten of iets dergelijks. Nu is het makkelijk in te prikken en het dempt ook gelijk het vel.

Vandaag heb ik even het statiefje op maat gezaagd. Zeer tevreden met het resultaat!




Alleen zou ik voor de mooi even de voor en achterkant van het tommetje om moeten draaien dat de badge de zelfde kant op staat als de kick.

Ik zal binnenkort even proberen te regelen wat opnames te maken. Ik heb wel een Zed10 met USB aansluiting, alleen geen kabel die er op past of software voor mijn computer. ik kijk wel wat ik kan regelen  :Y

Rick


Heb je nu in feite gewoon een XLR plug aan een speaker gesoldeerd en deze in je tafel geprikt of zit er nog wat spul tussen om het signaal wat om te vormen? Ik lees op internet veel dat het signaal van een speaker als 'microfoon' te heet binnen komt om te kunnen gebruiken op veel tafels en er dus iets met het signaal gedaan moet worden...

Wat zijn de afmetingen van die tom? De oplossing is namelijk erg netjes! Misschien dat ik dit wel ga doen met mijn 10" snare. Een ombouw is nu toch weer snel gedaan :Y


Hij komt vrij luid binnen inderdaad, maar je kunt gewoon het volume minder hard open zetten en van de gain knop afblijven. Je hebt alleen maar de + en de - kabel nodig die in de XLR zit. De rest kun je allemaal weg knippen.

Geen idee eigenlijk wat voor maat het tommetje is! Ik dacht 10x8 of 10x9. Je kunt in princiepe wel wat ondieper werken, dat is geen probleem.

Paul

#17
jun 11, 2014, 19:13 Last Edit: jun 11, 2014, 19:14 by Paul

Hij komt vrij luid binnen inderdaad, maar je kunt gewoon het volume minder hard open zetten en van de gain knop afblijven. Je hebt alleen maar de + en de - kabel nodig die in de XLR zit. De rest kun je allemaal weg knippen.

Toen ik eens met een subkick heb gespeeld prikte ik die in op een line-ingang. Wat Animal Baars zegt heb ik destijds ook gelezen, het signaal is al snel te hoog voor de pre-amps. Zelfs op de line-ingang van mijn FirePod stond de gain redelijk laag om te voorkomen dat het signaal overstuurde.
De gain bijna dichtdraaien op de voorversterker kan maar het signaal wat binnenkomt op de voorversterker is alsnog te hoog als ik me niet vergis. Voorversterkers zijn gevoelig, liever de line-in wat boosten dan de voorversterkers dempen lijkt me.

animal

Erg mooi geworden Rick en slim gemaakt/bedacht. Ik ben ook benieuwd naar het klankmatige resultaat.

Animal baars

Ff wat googlen leverde me dit op: http://www.studiodrumtracks.com/subkick/

waar staat:
Citaat van: dat subkick project

Update1:  It sounds really great but the signal was REALLY hot, so I built an attenuator pad into the XLR jack.  I created a simple "L pad" by placing a 10K ohm resistor in series with pin2 and a 1K ohm resistor (shunt) across pin's 1 & 2 (I didn't get very scientific with the resistor sizing, so this probably is not the optimal impedance matching - but hey, it works!).  This drops the signal around ~20dB and helps so it doesn't overdrive my preamp.

I usually use it with an Audix D6 inside the kick.


Op zich een vrij leerzame pagina. Maar als je een pad op je tafel hebt (de Z10 heeft dat volgens mij niet) doet dat hetzelfde.

En ff dat kabeltje fixen, ik wil ook weten hoe het klinkt :P

Elze

Heel gaaf!

Omhoog