Lakproject 10-delige Pearl Export

Gestart door pelletank, jan 01, 2013, 14:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

pelletank

Paul, Harre en Koko, erg bedankt voor jullie tips! Daar had ik echt heel veel aan.

Dat je natuurlijk minieme onregelmatigheden heel erg duidelijk gaat waarnemen bij hoogglans, had ik niet bij stilgestaan. Ik had zelf al zitten denken aan mallen maken, om draaiend te kunnen spuiten en schuren maar dan gaat het inderdaad écht een dure klus worden. En tijdrovend. 3 weken I can deal with, maar dat is met een ingerichte werkplaats neem ik aan.

Dus daar komt nog bij: Mallen creëren, testen, verbeteren, etc. Dit is wel waar ik inderdaad de grens trek...

Toch maar eens zien wat er aan sheets voorradig zijn...

:/

Hammar


Paul, Harre en Koko, erg bedankt voor jullie tips! Daar had ik echt heel veel aan.

Dat je natuurlijk minieme onregelmatigheden heel erg duidelijk gaat waarnemen bij hoogglans, had ik niet bij stilgestaan. Ik had zelf al zitten denken aan mallen maken, om draaiend te kunnen spuiten en schuren maar dan gaat het inderdaad écht een dure klus worden. En tijdrovend. 3 weken I can deal with, maar dat is met een ingerichte werkplaats neem ik aan.

Dus daar komt nog bij: Mallen creëren, testen, verbeteren, etc. Dit is wel waar ik inderdaad de grens trek...

Toch maar eens zien wat er aan sheets voorradig zijn...

:/
Jij ook bedankt hè... :-$
Ook belangrijk, wij kunnen niet inschatten hoe jou vaardigheden en gevoel voor techniek is. Een nieuwe wrap kreukelloos aanbrengen, zeker op grote diameters, is ook geen kinnesinne.

koko

Pelletank,

om je ketels een beter geluid te geven kan je altijd nog eens googlen op bearing edges. Het goed vlak maken en strak profileren van je bearing edges kan een wereld van verschil maken. Overigens:nieuwe vellen doen vaak ook wonderen.

Ik denk dat je er slim aan doet om niet meteen je hele set te willen doen. Het is een groot project, 10 ketels. Het zou echter zonde zijn om het niet te proberen. Koop een goedkoop snare-tje en probeer het gewoon. Daar leer je onwijs veel van, dan is het niet zo duur en dan weet je wat je kan. De kosten daarvan schrijf je af onder het kopje Leergeld. Een duurzame investering waar je de rest van je leven plezier van hebt.

Hoewel ik nog nooit een wrap om een ketel heb gelegd (is gewoon mijn ding niet) ben ik het helemaal met Hammar eens. Ook goed en netjes wrappen van een ketel is geen easy does it klus.
Het begint met de keuze of je de wrap overnaads wil verlijmen (en alleen de overlap wil verlijmen) of de wrap stuikend en overal wil vastlijmen. Beide keuzes doen iets met het geluid. Daarna komen er nog een aantal andere dingen die op grote ronde cylinders van invloed zijn of het lukt. Denk aan wat er gebeurt als je niet haaks aanlegt. Hoe hou je wrap nice and tight om je ketel terwijl de lijm droogt? Als je kiest voor stuikend: hou lang moet die wrap eigenlijk zijn dan? (Jajaja, iets met pi............forget it).

Ook hier dus: oefen eens op een,(diezelfde), snare. En dan de kosten maal 20 ongeveer.

Paul

#28
jan 04, 2013, 11:11 Last Edit: jan 04, 2013, 11:12 by Paul
Als je wilt wrappen is er plakplastic verkrijgbaar in een breed assortiment aan kleuren. Met een beetje zoeken kan je volgens mij zelfs je eigen wrap ontwerpen.
Plakplastic kan je zonder problemen over de bestaande wrap heen plakken, het is maar een heel dun laagje. En het is, getuige de foto's van meerdere forumleden die het al hebben gedaan, ook niet zo moeilijk om goed te doen.

Dit wijkt wel ver af van je oorspronkelijke plan maar zoals je zelf zegt moet je ergens een grens trekken.

paQ

plakplastic is dun ja, maar een wrap is dik.
En als je bang bent voor luchtbellen in geval 1 en liever niet met water en zeep aan de gang wilt, dan zou ik je trommels gestript afleveren bij een beletteraar en zeggen: veel plezier!

koko

tsja, daar denk ik dan weer niet aan natuurlijk. Plakplastic, moet lukken tegen een beperkt tarief.

Dan gaat het uitgangspunt van TS, een beter geluid, er niet op vooruit natuurlijk. Wel de looks, das duidelijk. Maar eerlijk is eerlijk, ik verwacht ook niet dat er heel veel van het geluid verloren gaat van plakplastic.

Technobeat


Plaklplastic kost relatief weinig en is weer makelijk te verwijderen als je het op de oude wrap plakt .
Je hebt dan een nieuwe set ( voor je gevoel ) voor niet al te veel euro`s ,
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dries

#32
jan 06, 2013, 18:22 Last Edit: jan 06, 2013, 18:26 by Dries

Het verschil tussen lak en wrap zit 'm in het volgende: lak is hard en resoneert mee, voorzover van toepassing omdat het superdun is. Wrap is zacht, net als de lijm die wordt gebruikt, en absorbeert geluid. Daarbovenop dempt het de resonantie van het hout.


Heb je er weleens bij stilgestaan hoeveel lijm er in een plyketel zit?

Citaat

Het is degelijk spul, en het waard om op te knappen. Met name omdat het zo'n uitgebreid drumstel is.
Eerst wil ik het hout zien voordat ik overstag ga en het alsnog wrap. Want dat is nog steeds een optie.
Uiteraard dioe ik t niet voor de dagwaarde. Maar all things aside is het een gave kit die het het wel waard is vind ik.


Een export is een leuke kit. Ik heb op een boel drumstellen gespeeld (voornamelijk Pearl) van nieuwprijzen van zo'n €250 tot mijn huidige Masterworks. Ik heb veel op oude exports gespeeld en heb zelf 5 jaar een flinke ELX gehad.
Ja, het is degelijk spul. Erg degelijk zelfs, het is niet zomaar dat er nog zo ontzettend veel Exports dagelijks gebruikt en versjouwd worden. Het verschil tussen brackets op de ketels en tussen een geïsoleerde ophanging zoals de Optimount is prima hoorbaar. Ga echter alsjeblieft niet denken dat je set beter gaat klinken door een laklaag i.p.v. een wrap. Hoe degelijk en leuk een export ook is: het is en blijft - optimistisch gezien - een (zeer lage) middenklasse set. Nu is de classificatie niet zo interessant, ik haal het alleen aan om aan te geven dat er op deze sets behoorlijk concessies zijn gedaan om de prijs laag te houden. De geschiedenis heeft uitgewezen dat dit erg goede concessies zijn geweest overigens. De ketels zijn aardig, de hardware is prima.

Je keuze voor geïsoleerde ophanging is erg goed geweest, hier is een grote winst te behalen. Verder is er een grote winst te behalen door goede vellen te kopen (zowel aan slag- als aan resonantiezijde).
Zoals al eerder is aangehaald, zou je verse bearing edges kunnen overwegen. Dit kan behoorlijk wat invloed hebben op het karakter van de set. Een complete set nieuwe vellen voor je kit kost al evenveel als dat de shellset nog gaat opleveren. Toch is dit een uitgave die je veel plezier kan opleveren.

Ik was met mijn ELX ook regelmatig bezig met het proberen van nieuwe dingen om hem beter te laten klinken. Leuke bezigheid die ik iedereen kan aanraden. Wel houdt het een keer op en het is zonde om daar achter te komen nadat je honderden euro's hebt geïnvesteerd zonder echt resultaat. Mijn motto is dan ook: investeer niet significant meer geld in een set dan dat het nog zal opleveren. Vellen uitgezonderd uiteraard.

Er is in dit topic al veel relevante info gegeven dus ik ga dit niet allemaal herhalen.
Er is niks helemaal mis met een Pearl Export, maar maak jezelf geen illusies ten koste van een boel geld. Helemaal niet als je zelf aan aangeeft het verschil live niet te horen tussen een Export en een kit uit het topsegment. Die paar gram lak of wrap ga je dan al helemaal niet horen. Sowieso niet trouwens.

Ten slotte: hoeveel geld je ook investeert in veranderingen, verbeteringen of nieuwe spullen: alles valt of staat uiteindelijk met hoe goed jij in staat bent om je kit te stemmen.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

pelletank

Van jullie bijdragen heb ik veel opgestoken! Plan gaat nu (denk ik) zijn: Oude wrap eraf, nieuwe erop. Want ik wil toch een beetje het gevoel hebben dat er bloed, zweet en tranen in zitten ;)

Bearing edges heb ik vroeger ook wel eens aan gedacht idd. Gewerkt voor een drummer met Sonor-endorsement, die had een puntgave Sonor Designer waarvan die edges 45 graden waren gemaakt. Het geluidsverschil van daarvoor en daarna is inderdaad fantastisch. Had ik in dit project nog niet over nagedacht...

Zodra ik eraan begin, maak ik foto's en post ik ze!

Echt, superbedankt nogmaals.

Dries

Dat is denk ik een erg verstandige keuze, Pelletank!
Ik ben benieuwd naar het proces en het resultaat.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Paintpro

Ik heb laatst mijn Gretsch gespoten, zal er binnenkort ook even wat foto's van posten.
Maar, kosten voor 18/12/14 zijn al €60,-.
Iets om over na te denken ;-)

Dries


Ik heb laatst mijn Gretsch gespoten, zal er binnenkort ook even wat foto's van posten.
Maar, kosten voor 18/12/14 zijn al €60,-.
Iets om over na te denken ;-)

Je doet je naam wel eer aan...
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Def-11

En als je het laat doen komt er arbeidsloon bij; wordt een dure grap dan.

Paintpro


Je doet je naam wel eer aan...


De grap is dat die bijnaam van Photoshop afkomt. Lang verhaal.

On topic:
Het is wel gelukt:
http://christianoskam.wordpress.com/2013/02/10/gear-diy-gear-pt2/

Dries

Wow, dat ziet er - ondanks de telefoonfoto's - erg strak uit!
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Technobeat

#40
feb 20, 2013, 19:14 Last Edit: feb 20, 2013, 19:32 by Technobeat
ik sluit mij bij Dries aan , ziet er goed en netjes uit Paintpro ! 8)

Ook de eerder aangebrachte houtfolie zag er BTW chique uit .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Def-11

Heb je er ook blanke lak overheen gezet? Is qua beschadigen nl. wel handig een trapbeits o.i.d. in ieder geval een stevige krasbestendige lak zoals een polyurethan, eroverheen te zetten. Daarnaast had ik als ik jou was de moeite genomen de badge ook even er af te halen ... ik snap 't is wel een gedoe maar ja ...  :+ des-al-wel-te-plus.... ziet er mooi uit hoor !!! *O* *O* *O*

koko

Als je met lak aan de gang wil, kijk dan ook eens naar 2 componenten lak. (Bijvoorbeeld van de IJssel Coatings).


Moet je wel even op studeren en is wat duurder, maar de lak is echt veel en veel harder na een week of 6. Heb mijn bootje er mee gedaan en daar lopen we met schoenen overheen. Blijft heel goed.

Kan niet over 1componenten verf heen, dus de boel met helemaal kaal!

Paintpro


Heb je er ook blanke lak overheen gezet? Is qua beschadigen nl. wel handig een trapbeits o.i.d. in ieder geval een stevige krasbestendige lak zoals een polyurethan, eroverheen te zetten. Daarnaast had ik als ik jou was de moeite genomen de badge ook even er af te halen ... ik snap 't is wel een gedoe maar ja ...  :+ des-al-wel-te-plus.... ziet er mooi uit hoor !!! *O* *O* *O*


Ja, 3 lagen ;-)
Ik heb wel eens een catalina badge verwijderd, maar die zit geplakt. Dus gaat er niet netjes vanaf :S
Maar afplakken kwam een goed eind.

pelletank

Erg gaaf idd PaintPro!

Inmiddels toch maar overstag. Ketels besteld bij ST-Drums (7 tom shells in square sizes, 2 kicks 22x18). Dus dat wordt alsnog boren, prepareren, beitsen, lakken, assembleren lol

Omhoog