Zelfbouw Stave snare (Wenge, Padouk)

Gestart door Jenslathouwers, nov 15, 2012, 14:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jenslathouwers


Ik zou de eerste duigen laten zagen, dan meteen investeren in machine's.
Ga het nou eerst eens proberen jongen, jij springt écht zo het diepe in! Just my 2 cents.


ben al veel langer van plan houtbewerkingsmachines aan te schaffen hoor ;) een vriend van mij en tevens buurman heeft een hele schrijnwerkerij en ik ga meestal daar alles zagen dat ik nodig heb, maar hij heeft het momenteel zo druk met werken dat ik daar niet altijd meer terrecht kan dus ga ik zelf maar wat investeren ;) Het is dus niet enkele voor dit project! anders zou ik idd eerst wel eens heel goed nadenken over zoiets :)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Doe het goed of niet is het eigenlijk een beetje.

Maarja, wil je wat, dan zul je ervoor moeten betalen.


Heb je een krachtstroom aansluiting in je schuur?

koko


Ik zou de eerste duigen laten zagen, dan meteen investeren in machine's.
Ga het nou eerst eens proberen jongen, jij springt écht zo het diepe in! Just my 2 cents.


Laten zagen kan ook, maar de zagerij moet wel goed begrijpen dat het 100% goed moet zijn.
Als je 20 staves wil lijmen, heb je 40 schuin gezaagde kanten, als die 0.05 graad er naast zitten zit je er twee graden naast. En geloof me, dat zie je terug.
De enige manier om het echt goed te krijgen is trial and error, daar moet een zagerij maar zin in hebben.

Jenslathouwers

ja ik klooi dan liever zelf wat verder tot het helemaal goed is, dan dat ik op anderen moet rekenen (die minder geduld zouden kunnen hebben doordat zij uiteindelijk niet echt iets met dit project te maken hebben)

met geduld kom je al een heel eind naar mijn mening en daar heb ik aardig wat van  *)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Jenslathouwers

Ingeving gehad gistere, maar ik zou graag het gedacht hebben van enkele andere mensen die eventueel denken aan problemen ed waar ik overheen heb gekeken.

ik dacht er dus aan om ipv de staves met een paneelzaag af te schuinen (naar 7.5° volgens mijn huidige planning) dat ik misschien op maat gemaakte messen voor een toppie/toupie/topi/... (hoe schrijf je dat nou eigenlijk ???  8)7 ) zou kunnen laten maken en daarmee dan de schuine kanten aan lange planken trekken voordat ik deze tot kortere staves verzaag .


lijkt dit jullie een mogelijkheid of absoluut niet ? bedenkingen ?  *)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hoefnix

Als je een bovenfrees hebt kan je het ook met een 7.5 graden 'dovetail' frees doen. Dan ben je zeker van je hoek. Met een paneelzaag heb je zeker weten een digitale hoekmeter nodig om je instelling te controlen.

harmen 18

mijn voorkeur zou toch nog uitgaan voor de zaagtafel/paneelzaag/formaatzaag/cirkelzaag, net hoe je het noemen wil.

Als je zorgt dat je een echt stevig (meestal dan ook groot) model hebt, waarbij de graden goed in te stellen zijn en de geleider goed gepositioneerd kan worden, moet dit gewoon goed kunnen.

Maak desnoods een proefketeltje van vuren ofiets.

Paul

Het idee om één lange plank aan beide kanten in verstek te zagen vind ik wel slim. Een bevriend gitarist stelde dit ook voor aan mij toen we het ooit hadden over zelf een snare bouwen (hij bouwt zelf gitaren met beperkt gereedschap, echt tof).
Ik ben benieuwd hoe de profs (Koko, Gert) er over denken.

Fred

Eén lange plank maken en deze afkorten in duigen kan, maar dan moet je wel een hele rechte plank hebben die goed geschaafd is.

Je zou ook bijvoorbeeld 4 duigen uit één plank kunnen halen... is iets makkelijker denk ik..

Op een cirkelzaag moet prima kunnen, ik heb op mijn werk digitale uitlezing, dat werkt mooi. Er zijn ook digitale klokjes, zoals hieronder in de link.

http://www.cmtonline.eu/cmt-digitale-hoekmeter-max-180-graden.html

Ook een vlakke cirkelzaagtafel is echt nodig, bij voorkeur gietijzer of gietalu..

Je zou ook eerst 2 halve cirkels kunnen maken, dan kun je deze nog vlakken op een schuurplank oid, en dan de twee delen lijmen tot een cirkel. Als je de duigen dan iets dikker maakt heb je enige tolerantie, dan zou het moeten lukken.

Succes!

Jenslathouwers

#59
jan 11, 2013, 15:53 Last Edit: jan 11, 2013, 15:59 by Jenslathouwers

Het idee om één lange plank aan beide kanten in verstek te zagen vind ik wel slim.



*O* haha :D dat leek mij handiger dan allemaal kortere stukjes, ik heb planken mahonie van 2.5m dat is misschien net te lang om goed hanteerbaar te zijn, dus mss eerst in tweeen zagen en dan de kanten eraan.
EDIT: wat hier ook 'beter' aan is lijkt is dat de staves dan allemaal of toch per x aantal exact even breed zouden moeten zijn.

Ik ben nu aan het navragen bij iemand om het te zagen, via via ben ik met iemand in contact gekomen die het materiaal heeft, maar dan moet het natuurlijk nog altijd goed genoeg gebeuren. Ik heb nu wel al wat met de dikte van de plank gespeeld in de stave drum calculator en ik heb ervoor gezorgd dat de hoek 10 graden is, (wat volgens mij alles al iets handiger maakt) en dat de plank eerst naar 18mm wordt geschaafd, dan kwam de binnenzijde van de staves uit op 57mm...

maar idd zoals hoefnix zegt had ik ook al aan het rondkijken geweest voor frezen met de juiste hoek, daarstraks zat ik nog naar 7.5° te zoeken, wat je niet zomaar vindt trouwens ;) maar 10° lijkt mij wel een maat die te vinden moet zijn  *O* .

harmen heeft dan ook weer een punt, met een echt goede paneelzaag zou het mogelijk moeten zijn. (koko zei ook dat ik beter voor een paneelzaag dan voor een lintzaag kon gaan, ik vermoed dat hij dus zelf ook met een paneelzaag werkt)
Dat keteltje maken in vuren lijkt mij idd een goed idee!! ik was al aan het overwegen om dit te doen, of ik uiteindelijk ook het geduld ga hebben om daadwerkelijk een proef te maken zal de tijd wel uitwijzen ;)


(En nu maar hopen dat de profs mij gelijk geven  8)7)

Dat is een HELE bruikbare tip fred, bedankt !! jongens jongens... eerst had ik bij elke manier om het te doen bepaalde dingen die een probleem leken, en nu zijn al die problemen zich aan het oplossen... straks wordt het grootste probleem nog , kiezen op welke manier ik de staves nu ga zagen/frezen   8)7
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Ik heb met mijn stave snare alle blokjes -1 gemaakt en daarna de laatste aangepast op het gat wat nog overbleef. Eventjes met een schuurpapiertje er langs en hij was perfect.

Jenslathouwers


Ik heb met mijn stave snare alle blokjes -1 gemaakt en daarna de laatste aangepast op het gat wat nog overbleef. Eventjes met een schuurpapiertje er langs en hij was perfect.


Zij er hier op het forum al foto's te vinden van het resultaat?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

#62
jan 11, 2013, 17:25 Last Edit: jan 11, 2013, 17:29 by harmen 18
Ja, wel ergens..... Maargoed:




En foto's van plankjes tot trommeltje:

http://www.mijnalbum.nl/Album=A7ZOVTVO

Jenslathouwers

Prachtig!! Hoe heb je die ronde mdf platen gemaakt?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Dank je!
Gewoon rock and roll met een passer en decopeerzaag  :) Geen rare mallen ofzo en werkt prima.

koko

Zal ik je dan nog even gek maken? bonk

Wel eens gedacht aan een holle en een bolle kant aan je stave? Rondingen moeten natuurlijk bij elkaar passen.


18mm is te dun, 57mm krap an.

Jenslathouwers


Zal ik je dan nog even gek maken? bonk

Wel eens gedacht aan een holle en een bolle kant aan je stave? Rondingen moeten natuurlijk bij elkaar passen.


18mm is te dun, 57mm krap an.


Hoe dik moet ik de staves dan best minimum houden?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Fred

Duigen zou ik rond de 22 mm dik maken...
Lintzaag uit je hoofd zetten, krijg je niet strak..


Harmen, leuke snare! heb je hem met een handschaafje rond gemaakt??
De bearing edges en snarebed zien er nog niet zo strak uit.
Als je hier nog eens wat energie in stopt, dan zou die snare een stuk beter gaan klinken!

Fred


Zal ik je dan nog even gek maken? bonk

Wel eens gedacht aan een holle en een bolle kant aan je stave? Rondingen moeten natuurlijk bij elkaar passen.


18mm is te dun, 57mm krap an.


Of nog gekker, hier nog één....  :)

Je kunt ook een mal maken die je vast maakt aan het "in hoogte te verstellen" blad van een vandiktebank, waar je de planken doordrukt.. De mal moet je dan in de desgewenste hoek maken...

Ik maak op deze manier wel lijstwerk voor kunstenaars etc..
vond nog een fotootje, ter verduidelijking...


Ook heeft Arjandrums zijn duigen trommels op deze manier gemaakt... Was actief bij de buren... weet niet of hij hier ook ronddwarrelt??

Voordeel van deze methode is dat je nooit meer hoeft te klooien met graden instellingen. Eenmaal de mal goed.. en je bent klaar!

harmen 18

Dank u  :)

De bearing edge en het snarenbed zijn idd niet zo super. frees kon niet ver genoeg, dus moest het verder uitgevijlt worden. En daar heb je na een tijdje al wel genoeg van zeg maar. En dan word hij wat ronder.

Ik wil dat binnenkort nog gaan aanpakken, maar hij klinkt gewoon goed zo en het is dan toch wel weer een stap op de een of andere manier.

Die mal is in de vandikte is goed bedacht trouwens, maar wel een precies werkje.

Hoefnix

Je gaat ervan uit dat de cirkelzaag 100% haaks zaagt, zeker bij de goedkopere exemplaren hoeft dat niet zo te zijn. Een halve of hele graad verschil maakt voor een kozijn weinig uit. Duigen die ieder een halve graad afwijken leveren geen mooi ronde trommel op. Bij 20 staves is dat (40 * 0.5) 20 graden verschil.

harmen 18

Daarom: instellen, nameten, proefstukje, nameten, etc.

Maar een grote formaatzaag is meestal goed in te stellen, gewoon een precies werk, maar het is goed te doen.

koko

Ik heb ook zo'n digitale hoekmeter. Leuk voor de eerste aanzet maar vanaf daar gewoon weer trial and error. Een tiende van een graad is al way off.

Mocht je het willen proberen, bij Baptist in Arnhem verkopen ze die. Wel aan denken dat je 'm eerst op 0 calibreert op de tafel en de hoekmeting op je zaagblad.

koko

Hoe staat het er mee?

Omhoog