Zelfbouw Stave snare (Wenge, Padouk)

Gestart door Jenslathouwers, nov 15, 2012, 14:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

koko

Wat ik je verder nog wil meegeven is om vooral geen haast te hebben. Hout moet de tijd krijgen om zijn interne spanning te laten zetten. Zaag voor de gein eens een balk in de lengte in tweeen en probeer of de twee helften nog op elkaar passen zonder druk. En probeer dat een dag later nog eens.
Je zult zien dat ze niet meer naadloos op elkaar passen. Die spanning wil je niet in je ketel. Direct na het draaien is hij perfect rond. Een dag later niet meer. Daarom moet je er voor zorgen dat je liefst drie a vier gangen de ketel op maat krijgt, met tussen de gangen een week of twee rust.
Hoe dunner het hout hoe minder interne spanning er nog over blijft en des te ronder blijft je ketel.
Succes.
Oh en dat verzenden: als je buiten de eu hebt besteld kan het gerust ren week of zes duren. Met een beetje pech gaat per boot ( iets met terreurdreiging) en ligt het daarna nog bij de douane.

paQ

Mooie info :)

Paintpro

Het verzenden komt uit NL heb ik uit betrouwbare bron....

Jenslathouwers


Wat ik je verder nog wil meegeven is om vooral geen haast te hebben. Hout moet de tijd krijgen om zijn interne spanning te laten zetten. Zaag voor de gein eens een balk in de lengte in tweeen en probeer of de twee helften nog op elkaar passen zonder druk. En probeer dat een dag later nog eens.
Je zult zien dat ze niet meer naadloos op elkaar passen. Die spanning wil je niet in je ketel. Direct na het draaien is hij perfect rond. Een dag later niet meer. Daarom moet je er voor zorgen dat je liefst drie a vier gangen de ketel op maat krijgt, met tussen de gangen een week of twee rust.
Hoe dunner het hout hoe minder interne spanning er nog over blijft en des te ronder blijft je ketel.
Succes.
Oh en dat verzenden: als je buiten de eu hebt besteld kan het gerust ren week of zes duren. Met een beetje pech gaat per boot ( iets met terreurdreiging) en ligt het daarna nog bij de douane.


bedankt !! ik had er zelf waarschijnlijk nooit aan gedacht om de ketel meerdere keren af te draaien, zeker niet met enkele weken ertussen ;)

Citaat
Het verzenden komt uit NL heb ik uit betrouwbare bron....


veel betrouwbaarder dan dat wordt het niet  :+
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Fred


bedankt fred !! Een vriend van mij is schrijnwerker en heeft mij tot hiertoe altijd  gezegd met PU lijm te werken voor tropische houtsoorten maar aangezien het schuimt (en dus alles kan ondersmossen) leek het mij niet zo'n fantastisch idee voor deze gelegenheid.

Wat de dubbelwandige ketel betreft, ik denk dat uitzetting niet zo'n probleem zal zijn op zo'n kleine schaal. Wenge zet 0.65% uit op 1000 graden en uit wat ik gevonden heb ligt de uitzettingscoëficiënt van padoek daar niet zo ver vandaan. Dubbelwandige stave snare worden (naar wat ik vind op youtube) wel vaker gebruikt om het estetische en het akoestische te combineren. (best from both worlds)

voorbeeldje ervan: (deze is maple met mahogany)




Vergeet niet dat een duigen trommel een behoorlijke breedte heeft als je hem recht uit legt..
Ik heb vaak genoeg gezien bij tafels dat bladen wel 1cm uitzetten en krimpen, een 14 inch trommel is nog breder.. maar je moet het natuurlijk gewoon proberen, persoonlijk zou ik het niet doen. Voor mijn gevoel gaat het idee van een 'massieve ketel' ook een beetje verloren.


Hammar

De finish is zeer fraai, de kleur te donken i.m.o.
En die ketel is véél te dik!

Jenslathouwers


Vergeet niet dat een duigen trommel een behoorlijke breedte heeft als je hem recht uit legt..
Ik heb vaak genoeg gezien bij tafels dat bladen wel 1cm uitzetten en krimpen


Ik ben me er van bewust dat de totale lengte van alle staven naast elkaar groot is, maar tafels die 1 cm uitzetten zijn vermoed ik niet gemaakt uit tropisch hardhout(?).
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hammar

Hout blijft, onder verschillende luchtdruk en luchtvochtigheid, altijd werken.

Jenslathouwers


Hout blijft, onder verschillende luchtdruk en luchtvochtigheid, altijd werken.


Ja uiteraard daar twijfel ik niet aan, maar is het niet zo dat hardere houtsoorten ( in het algemeen, ik weet dat er wel uitzonderingen zijn) minder uitzetten?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Hammar

Ik denk niet dat dat met de hardheid van het hout te maken heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardhout

Jenslathouwers


Ik denk niet dat dat met de hardheid van het hout te maken heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardhout


haha nee idd  8)7 het staat daar zelf letterlijk in ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

koko


Ja uiteraard daar twijfel ik niet aan, maar is het niet zo dat hardere houtsoorten ( in het algemeen, ik weet dat er wel uitzonderingen zijn) minder uitzetten?


Jawel hoor, gerust. Heb hier een tafel van Bubinga/Purperhart en die is haast een centimer gekrompen.

Jenslathouwers

even een kleine update,

Ik ga een van de komende weken bij iemand enkele planken mahonie kopen, dus mijn eerste stave snare wordt er mogelijk eentje uit mahonie ipv wenge/padouk. (mede omdat ik van de wenge en de padouk maar net genoeg heb om één ketel te maken, als ik bij de mahonie dan foutjes maak heb ik nog hout over om stukken opnieuw te maken indien nodig.)

nog een vraagje dat ik had:

ik heb op internet een filmpje gezien waarin men zei dat je om te ketels vlak te maken (net voor je aan de bearing edges begint) een glasplaat op een mdf plaat kan lijmen en daarover dan schuurpapier omdat glas volgens dat filmpje altijd vlak is , maar ik meen hier op het forum iets gelezen te hebben over het feit dat dit geen goed plan is ?

aan iedereen die al eens eens stave snare heeft gemaakt: hoe hebben jullie dit aangepakt ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Nlz

Glas is niet per definitie vlak, en aan die methode kleeft het mogelijke risico dat je de toekomstige draagrand als vlak op zich wel netjes strak krijgt, maar dat het vlak als geheel niet netjes in een rechte hoek staat met de rest van de ketel omdat je aan één kant harder drukt dan aan de andere.

Ik meen me een filmpje van DW te herinneren waar ze een vlak stuk marmer gebruiken, dan de ketel er op, lampje er in, en waar er licht onder de rand door schijnt zit een 'kuil' in je toekomstige draagrand.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Jenslathouwers


Ik meen me een filmpje van DW te herinneren waar ze een vlak stuk marmer gebruiken, dan de ketel er op, lampje er in, en waar er licht onder de rand door schijnt zit een 'kuil' in je toekomstige draagrand.


ja dat filmpje heb ik onlangs nog bekeken  :)

wat het schuren betreft, als de staves appart allemaal op dezelfde lengte gezaagd zijn is het enkel een kwestie van een beetje bijschuren tot de ketel compleet vlak is (met de licht-test), ik denk dat er dan toch niet echt zo'n grote kans is op het 'scheefschuren' van de ketel ? ofwel ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Paul

Waar Niels volgens mij voor waarschuwt is dat je de draagrand-in-wording niet "haaks" schuurt. De rand is dan wel mooi vlak maar de ketel staat scheef.
Volgens mij is de kans hierop, of in ieder geval de afwijking niet zo groot met jouw bouwwijze. Houd voor de zekerheid een winkelhaak bij de hand en dan komt het vast goed!

Jenslathouwers

dat was idd wat ik bedoelde paul !! bedankt!
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

koko

Het klopt dat glas niet altijd vlak is, goed opletten dus.

En inderdaad, bij de verlijming netjes werken en winkelhaak er bij scheelt een hoop. Het blijft een kunst op zich, maar als je de ketel goed rond draait kom je al een heel eind.

Je kan ook eerst de bearing edge er in zetten (=minder hout te vlakken) en dan de edge nogmaals zetten. Scheelt enorm in de 'elbow grease'

Jenslathouwers


Het klopt dat glas niet altijd vlak is, goed opletten dus.

En inderdaad, bij de verlijming netjes werken en winkelhaak er bij scheelt een hoop. Het blijft een kunst op zich, maar als je de ketel goed rond draait kom je al een heel eind.

Je kan ook eerst de bearing edge er in zetten (=minder hout te vlakken) en dan de edge nogmaals zetten. Scheelt enorm in de 'elbow grease'


handig toch, zo'n kenner op het forum  *O* tnx again koko!!  *D
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

koko

graag gedaan

Jenslathouwers

Even een vraagje dat iets minder bij dit topic hoort, hoewel....

Ik ben van plan te investeren in een tafelzaag of een lintzaag, nu vraag ik mij af wat het nuttigste is bij het bouwen van drums!

Graag jullie ervaringen  *D
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

koko

Tafelzaag, Festool. Kijk heel goed naar de stabiliteit van de inrichting waarmee je de zaag schuin kunt stellen en de kwaliteit zaagbladen die je er bij kunt krijgen.

Jenslathouwers


Tafelzaag, Festool. Kijk heel goed naar de stabiliteit van de inrichting waarmee je de zaag schuin kunt stellen en de kwaliteit zaagbladen die je er bij kunt krijgen.


Ik had al dat gevoel, want het lijkt mij dat een lintzaag net iets minder strakke kanten zaagt. Dan ga ik op zoek naar een tafelzaag ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

niet een, Festo ;)

Hammar


Ik had al dat gevoel, want het lijkt mij dat een lintzaag net iets minder strakke kanten zaagt. Dan ga ik op zoek naar een tafelzaag ;)

Ik zou de eerste duigen laten zagen, dan meteen investeren in machine's.
Ga het nou eerst eens proberen jongen, jij springt écht zo het diepe in! Just my 2 cents.

Omhoog