Hoe speel ik...

Gestart door GCN, okt 06, 2011, 11:03

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

JayDie


Klopt, je verlengt de duur van de eerst noot met de duur van de noot waar het boogje naartoe gaat.
Twee achtsten met een boogje ertussen speel je dus als een kwartnoot.

Behalve bij een roffel...? Of is dat notatie, want eigenlijk is een roffel-teken een verkorte notatie...

Robert-Jan

Bij de roffel die je post zit het zo..je slaat de roffel 'af' op de volgende tel..in dit geval dus een standaard roffel van 9
Stel,die boog staat er niet dan zou je de roffel moeten stoppen voordat je de volgende tel speelt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

JayDie


Bij de roffel die je post zit het zo..je slaat de roffel 'af' op de volgende tel..in dit geval dus een standaard roffel van 9
Stel,die boog staat er niet dan zou je de roffel moeten stoppen voordat je de volgende tel speelt.

Ja, precies. Maar dán speel je de noot waar het boogje eindigt dus wél (afslag). Bij het 'achtsten' voorbeeld waar deze discussie over begint niet.

Hoefnix

De theorie (zoals RJ aangeeft) en de meningen verschillen nogal.
Mijn zoontje leert het als ta-a te spelen dus beide achtsten spelen waarvan de tweede heel zacht. Het ta-a staat ook bij het muziekstuk.

De eerste achtste dus mf en de tweede piano.

I'm getting confused. :)

Hoefnix

Citaat
Bij de roffel die je post zit het zo..je slaat de roffel 'af' op de volgende tel..in dit geval dus een standaard roffel van 9
Stel,die boog staat er niet dan zou je de roffel moeten stoppen voordat je de volgende tel speelt.


Ik begrijp wat je zegt alleen niet hoe je het verschil in de praktijk speelt.

Met of zonder boog zijn de intervallen tussen de roffels toch gelijk? Hoe kan je dan de roffel stoppen voor de volgende tel begint?

JayDie


Ik begrijp wat je zegt alleen niet hoe je het verschil in de praktijk speelt.

Met of zonder boog zijn de intervallen tussen de roffels toch gelijk? Hoe kan je dan de roffel stoppen voor de volgende tel begint?

Zal iets met vloeiend of met een 'haper' zijn:

Met boog: trrrrrrrak.
Zonder boog: trrrrrrr-ak (met een kleine stop erin)

drummermaarheeze


De theorie (zoals RJ aangeeft) en de meningen verschillen nogal.
Mijn zoontje leert het als ta-a te spelen dus beide achtsten spelen waarvan de tweede heel zacht. Het ta-a staat ook bij het muziekstuk.

De eerste achtste dus mf en de tweede piano.

I'm getting confused. :)


Ik vind het opmerkelijk dat jouw zoon twee achtsen met een verbindingsboog ertussen als twee aparte noten leert spelen. Als er in het stuk ta-a bijstaat, zou dat dan eigenlijk niet betekenen dat je de noten samen zo telt? Dus als je één achtste noot telt als ta, tel je twee noten met een boog ertussen als táá, je houdt 'm dus langer aan. Twee aparte slagen, zoals jij omschrijft zou dan ta-ta zijn.

Notenschrift is een manier om iets op te schrijven, en daar zijn afspraken over gemaakt zodat iedereen weet wat de componist bedoeld. Als je het mooier vindt om iets anders te spelen mag dat natuurlijk, maar je speelt dan niet meer wat er geschreven staat.
Als je muziek vergelijkt met de Nederlandse taal komt het op hetzelfde principe neer. De taal kent net als de muziek een schrift.
Stel, ik schrijf het woord 'keuken' op en ik vraag je om dit hardop voor te lezen. Dan kun jij vinden dat het een mooier woord wordt als je de eerste letter 'k' uitspreekt als een letter 'n'. Krijg je inderdaad ook een mooi woord, maar heel iets anders als wat ik bedoelde toen ik het opschreef.

Robert-Jan


Ik begrijp wat je zegt alleen niet hoe je het verschil in de praktijk speelt.

Met of zonder boog zijn de intervallen tussen de roffels toch gelijk? Hoe kan je dan de roffel stoppen voor de volgende tel begint?


In de praktijk is het ook lastig..zeker met een roffel van 9 want het is een roffel van 9 omdat die afslag erin zit.. Zou je een roffel nemen die niet onder de rudiments valt dan is het wat eenvoudiger..stel je neemt een roffel van 4 tellen dan kan je die helemaal doorspelen tot de eertse tel,van de volgende maa( in het geval van een 4/4 maat en een roffel die doorgebonden is naar de eerste tel).Staat die boog er niet dan zou je officieelmdie roffel vlak voor de 1 moeten afkappen enndan de eerste tel los moeten spelen..
Het is ook ontzettend mierenneuken..dit soort dingen vind je echt meer in de klassieke slagwerkwereld waar dit soort regels ' strenger gelden'
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

JayDie


neemt een roffel van 4 tellen dan kan je die helemaal doorspelen tot de eertse tel,van de volgende maa( in het geval van een 4/4 maat en een roffel die doorgebonden is naar de eerste tel).Staat die boog er niet dan zou je officieelmdie roffel vlak voor de 1 moeten afkappen enndan de eerste tel los moeten spelen..

Dat zeg ik :-)

groovemaker

#159
jan 23, 2013, 12:47 Last Edit: jan 23, 2013, 12:48 by groovemaker
Sorry verkeerd gekeken
If it's too Loud you're too old!

Dries

#160
jan 24, 2013, 01:55 Last Edit: jan 24, 2013, 02:06 by Dries

Stel, ik schrijf het woord 'keuken' op en ik vraag je om dit hardop voor te lezen. Dan kun jij vinden dat het een mooier woord wordt als je de eerste letter 'k' uitspreekt als een letter 'n'. Krijg je inderdaad ook een mooi woord, maar heel iets anders als wat ik bedoelde toen ik het opschreef.


Hoe speel ik... in de keuken?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Rick


Dries

Hahaha, herkenbaar.
Je zou maar bij zo iemand in huis wonen  :F
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

drumlarsos

Hoe speel ik... Kwarten triolen in ''muzikaal verband''?

Ik liep hier tegenaan in een repetitie met een combo laatst, iemand had het idee om tijdens de sax solo 8 maten gewoon 4/4 te spelen en 8 maten kwarten triolen(oftewel 6/8feel(?))etc.etc. , de contrabas loopt dus gewoon over de 4/4 in kwarten en in het andere deel loopt ie kwarten-triolen...

Nu lukt het mij wel om de ride (dus alleen kwarten-triolen) met de bass mee te spelen en de hihat gewoon op 2 & 4 te laten , en het lukt mij ook om een swingpatroon te spelen (in 4/4) en met de snare de kwarten-triolen in te vullen. Maar in het laatste geval krijg je(ik) niet de juiste feel, en in het eerste geval klinkt het super saai :O...
Ik heb al een aantal dingen uitgeprobeerd, maar het lukt mij niet om het iets interessanter te krijgen, mét de juiste feel.

Ook kan ik hier niks over vinden op internet of in de jazz/funk boeken die ik bezit. Terwijl het me toch wel een erg goeie oefening lijkt, ook om bv zo je open solo's meer vorm te geven.

Heeft iemand hier misschien goeie oefeningen voor of leuke ideeën?? :)
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

groovemaker


gewoon 4/4 te spelen en 8 maten kwarten triolen(oftewel 6/8feel(?))


Ik denk dat je bedoeld dat je van "Straight" naar 'Swing" gaat. Dat verschil zit in de timing van de achtsten. Luister eens naar andere drummers die dit soort ingen spelen.
Is idd moeilijk om dingen te verzinnen waar je niet zo in thuis bent. Heb ik ook wel es.
If it's too Loud you're too old!

drumlarsos

Nee dit bedoel ik niet...  Overigens snap ik niet helemaal bedoel met je eerste twee zinnen ? daar zit het probleem namelijk niet, en in mijn opinie speel je triolen wanneer je een swingpatroon speelt en geen achtsten!

Het gaat erom dat je de kwarten-triolen neemt als ''nieuwe''basis ipv kwarten(over een 4/4)..

Dus 8 maten:


Daarna 8 maten:


etc.

En nu vroeg ik dus of iemand suggesties of oefeningen heeft die hier betrekking op hebben(op die 2de 8 maten). Om dit interessanter te maken en dus niet alleen die kwartentriolen op je ride en of snare te spelen... dit doe je immers ook niet met kwarten, toch?!  :?  8)7
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Stokmans

Ik denk dat je heel simpel moet beginnen. Met 1 hand of voet het reguliere tempo te spelen, en met een andere hand/voet de kwartentriool. En dan oefenen tot je alle combinaties kan met handen en voeten.

Ik speel dit zelf vrij veel en heb het door op deze manier te oefenen mezelf eigen gemaakt. Het is mijn ogen gewoon een truukje wat je moet kennen (of eigenlijk: voelen, zeker als je in een combo de swing er in wil brengen). Ik twijfel overigens wel of een kwartentriool swing brengt...

Oh, disclaimer: theorie is niet mijn sterkste kant ;)

Rick

Probeer het anders eens vanuit een polyritme te spelen, 3 over 4.

drumlarsos

@ Rick, zo had ik er nog niet eens tegen aangekeken, zal eens kijken of ik daar wat mee kan, thanks!

@ Stokmans, dat lukt wel, maar dan krijg je meer een ''normale'' comping oefening (en dan ga je dus ook eigenlijk uit van achtsten triolen ipv kwarten)

Ik wil dus wel echt met mn ride die kwartentriolen spelen, omdat de bassist dit ook speelt, doe ik dit niet krijg je gewoon niet de juiste feel. Als een bassist kwarten speelt (walking bass), speel je bovendien ook kwarten (dat zijn tenminste de belangrijkste noten in dit geval van een swingfeel...)

bedankt voor de reacties in ieder geval!  :Y Maandag weer repetitie met desbetreffende combo, en dan zal ik eens kijken wat het best werkt voor mij (en de rest van de band)
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

grohllebol

We coveren met de band sinds kort Living color - Love rears it's ugly head.

Nu kwam de gitarist (uhuh) met de mededeling: joh is het geen shuffle feel wat de drummer speelt.



Ik had zoiets van, nou als ik luister hoor duidelijk straight 4/4 op high hat en snare, maar ik ben gaan twijfelen over de bass partij, als ik de bass kloppen time in shuffle timing, dan lijkt 't wel alsof ie daar precies goed in valt.

Ik heb maar liefst een tab op inet gevonden en hoewel die mij wat houvast geeft, heb ik het idee dat deze niet klopt. De derde maat bass in die tab wordt als triool genoteerd, maar als ik luister hoor ik toch echt geen triool, eerder... shuffle (achtig).

Wie o wie heeft het nummer wel eens eerder gespeeld, en kan mij hier verder mee helpen?

Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

Black Page

#170
feb 07, 2013, 08:16 Last Edit: feb 07, 2013, 08:30 by Black Page
Het nummer verandert van feel, in het begin zijn de 16e noten met opvatting gespeeld. Betekende geen rechte 16e, geen shuffle, maar daar tussen in. Veel new orleans muziek wordt met opvattinggepeeld. Halverwege het nummer verandert het ritme wel voor 8 maten of zo in shuffe feel en daarna in rechte 8e 16e (resp voor 2' 28" en daarna)  waarna het weer vergaat naar opvatting.....

Hoop dat je er iets mee kan.... Anders zoek ik wat nummers op en wijs de veranderingen in het liedje qua feel aan

grohllebol


Het nummer verandert van feel, in het begin zijn de 16e noten met opvatting gespeeld. Betekende geen rechte 16e, geen shuffle, maar daar tussen in. Veel new orleans muziek wordt met opvattinggepeeld. Halverwege het nummer verandert het ritme wel voor 8 maten of zo in shuffe feel en daarna in rechte 8e 16e (resp voor 2' 28" en daarna)  waarna het weer vergaat naar opvatting.....

Hoop dat je er iets mee kan.... Anders zoek ik wat nummers op en wijs de veranderingen in het liedje qua feel aan


Heel erg bedankt voor de uitleg, ik ga eens goed naar Love rears luisteren en proberen de feel te ontdekken. Ik vermoed dat het herkennen nog wel gaat en maar uberhaupt als 'opvatting' spelen momenteel ver boven mijn niveau ligt. Daar speel ik toch echt tekort voor.

Je zei dat er nog meer nummers zijn, zou je een paar kunnen linken? Heb je misschien een voorbeeld waar die opvatting nog veel duidelijker in te herkennen is?
Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

Black Page

#172
feb 08, 2013, 08:51 Last Edit: feb 08, 2013, 09:40 by Black Page
Luister alles van de neville brothers, willie green net als de korean drummer zwaar ondergewaardeerd






Ook hier zijn de 16e noten niet recht gespeeld. Ik breid dit mailtje nog verder uit....

Nijlpaard

Wat is spelen met opvatting ? Opmaat ken ik nog maar opvatting........
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Black Page

#174
feb 08, 2013, 09:37 Last Edit: feb 08, 2013, 09:39 by Black Page
De uitdrukking luidt de 16e noten met opvatting spelen. Tel de vier 16e noten per tel als 1 te ne te, 2 te ne te, enz. De 16e noten, de "te" worden niet precies tussen de tel en de "ne" gespeeld maar een beetje opgeschoven, maar nog niet zo dat het gaat shuffelen c.q. dat het triolen worden.

Om het goed te kunnen spelen moeten de drummer en de bassist elkaar blindelings aanvoelen, figuurlijk qua timing bedoeld.

Deze manier van spelen is Typisch voor new orleans, maar ook latin. De term second line drumming, is de amerikaanse term.

Omhoog