Verliezen oude bekkens aan klank?

Gestart door Fran Dewaide, okt 02, 2016, 21:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Fran Dewaide

Hallo allemaal.

Ik heb een vraag. Ik heb een oude Zildjian K Thin Dark Crash 16 inch die ik wil verkopen. De enige zichtbare gebruikerssporen is de keyhole die enigszins uitgesleten is. Verder zitter er wat vlekken op maar geen scheuren deuken of iets dergelijks. Kan het dan toch zijn dat er gedurende de jaren dat het bekken (dat op een normale manier is gebruikt) aan klank kan verliezen?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Groet, Fran.



Joris

Misschien een minimale verandering van geluid, maar verliezen zou ik het niet noemen.

Robert-Jan

Ik heb wel eens gehad dat een crash-bekken van de een op de andere dag klonk alsof er een handdoek op lag. Niets aan te zien verder, geen scheurtjes niks. Dat viel toen onder garantie en ik kreeg een nieuwe. Maar dat was dus echt van de een op andere dag en niet na verloop van tijd.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

djska

Ze kunnen doffer gaan klinken door oxidatie of vuil, maar er zijn genoeg mensen (ik :-)  die dat juist mooi vinden.
Jammer van die keyhole, zelf veroorzaakt?

djska

Ik heb wel eens gehad dat een crash-bekken van de een op de andere dag klonk alsof er een handdoek op lag. Niets aan te zien verder, geen scheurtjes niks. Dat viel toen onder garantie en ik kreeg een nieuwe. Maar dat was dus echt van de een op andere dag en niet na verloop van tijd.
Dat moet er toch ergens een miniscuul schuurtje in zijn ontstaan zou ik denken toch?

Robert-Jan

Ja of een paar..Was heel gek in ieder geval.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Of verandert je smaak/gehoor.

Ik vind het namelijk heel moeilijk om een geluid van jaren geleden te onthouden. Als het subtiel verandert denk ik dat het eerder gehoor/onthouden het probleem is. Alleen bij flinke verandering geloof ik dat je het kan horen.

Vergelijk het maar met kleding, wat je morgen koopt is hip, mooi en top over 2 jaar is het net niet hip, eigenlijk saai.... Smaken veranderen.

Paul

Wat R-J zegt ken ik ook van een oude crash. De ene repetitie nog goed, de keer erna was het geluid ineens dood, plat, futloos. Aan het einde van de repetitie na heel goed zoeken toch een minuscuul scheurtje gevonden, in een slijpgroef dichtbij de bel, bijna niet te zien. (Gelukkig onder garantie)

Maar dit zijn extreme gevallen, waarin letterlijk van de ene op de andere dag de klank weg is. De klank van een bekken zal wellicht veranderen over tijd door constante bewegingen in het metaal en patina-vorming, maar ik zou dit geen verlies noemen. Er zijn voldoende jaren '40-'50 (jazz)bekkens in omloop die nog steeds te gek klinken!
Het kan zijn dat de klank van het bekken anders ontwikkelt dan de smaak van de drummer, waardoor die na een tijdje toe is aan iets nieuws. Al denk ik dat de modegrillen van de drummer veel sneller en extremer veranderen dan de klank van een (oud) bekken.  ;)

Rascul

Ik kan het sterker zeggen: ik koop over het algemeen liever tweedehands cymbals die al een beetje 'ingespeeld' zijn, dan gloednieuwe cymbals die nog vrij schel klinken en zo glitteren dat ik er m'n baard in kan kammen. Om even in de toon van dit topic te blijven, ik zou dat ook geen verlies noemen - eerder verrijking. Cymbals, net als drums, gaan doorleefder en in sommige gevallen muzikaler klinken als ze ouder worden, een tikje oxideren en wat aanslag vergaren.

Omhoog