X-hats

Gestart door baszuidwijk, mei 15, 2016, 12:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

baszuidwijk

Ik wil een setje X-hats toevoegen aan mijn al enorm uitgebreide akoestische kit en ik zit nogal te dubben over de maat en de oorsprong van de bekkens. Bijvoorbeeld: Ga ik echte hihat-bekkens hiervoor gebruiken of bijvoorbeeld een paar splash-bekkens? Welke maat zal ik gebruiken; 10"-14"?

Het antwoord op deze vragen is vanzelfsprekend: "Probeer het een en ander en kies wat je zelf het beste vindt." Dat ga ik ook zeker doen en toch gooi ik 'm eens in de groep met de vraag:

Welke bekkens gebruik jij voor je X-hats?


dunDaan

Ik gebruik ze voornamelijk als ik dubbel bass speel (maar dat zal bij jou niet zo snel van toepassing zijn ;) ) of als ik een dusdanig snel ritme moet spelen dat ik dat niet volhoudt (ik speel open-handed en kan dus afwisselen tussen links en rechts :D).
Daarom heb ik twee hi-hats die redelijk hetzelfde zijn: Zildjian Mastersound en Zildjian Quick Beat. Maar goed uiteindelijk klinken ze wel nog verschillend genoeg om toch mooi te kunnen afwisselen.

Vraag die je je eigenlijk moet afvragen is: wat wil je er mee bereiken; wil je echt een heel ander(e) sound(effect) dan met je gewone hi-hat, of moet het juist een "verlengstuk" van je gewone hi-hat worden ??
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

djska

Ik wil een setje X-hats toevoegen aan mijn al enorm uitgebreide akoestische kit en ik zit nogal te dubben over de maat en de oorsprong van de bekkens. Bijvoorbeeld: Ga ik echte hihat-bekkens hiervoor gebruiken of bijvoorbeeld een paar splash-bekkens? Welke maat zal ik gebruiken; 10"-14"?

Het antwoord op deze vragen is vanzelfsprekend: "Probeer het een en ander en kies wat je zelf het beste vindt." Dat ga ik ook zeker doen en toch gooi ik 'm eens in de groep met de vraag:

Welke bekkens gebruik jij voor je X-hats?


Ik zit ook te denken over het plaatsen van een vaste hihat of meer een stack rechts op het bovenste deel van een oude hihat.

drfill

ook heel leuk met een 12" of 14" china en als hh-top een splash (is wel zoeken wat klinkt)
maar wellicht gebruik je een gewone 'crash' vaker ..  m'n aux hat klinkt een fractie hoger
als normale hh ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat

Welke bekkens gebruik jij voor je X-hats?
Roland CY-8 ;)   .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

baszuidwijk

#5
mei 16, 2016, 11:23 Last Edit: mei 16, 2016, 11:27 by baszuidwijk
Vraag die je je eigenlijk moet afvragen is: wat wil je er mee bereiken; wil je echt een heel ander(e) sound(effect) dan met je gewone hi-hat, of moet het juist een "verlengstuk" van je gewone hi-hat worden ??
Dat levert een mooi dilemma op. Op mijn e-kit heb ik de x-hat zo ingesteld dat deze een iets hogere pitch heeft dan mijn normale hihat. Zo kan ik 'm enerzijds gebruiken om (soort van) open handed (dat wil zeggen: op rechts, vlak bij 'm ride) snelle jungle beats te spelen. Anderzijds is 'tie net anders genoeg om 'm ook als effect te kunnen gebruiken.

Omhoog