Cymbalen bespelen

Gestart door Danzel, feb 03, 2016, 15:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Danzel

Hallo,
Op een of andere manier blijft mijn crash cymbaal altijd op de zelfde plek staan. Als ik er op speel, staat het het logo nog naar presies de zelde richting, de cymbaal draait dus niet rond zo als bij de meeste.
Het resultaat is dus dat ik altijd op de zelfde plek op de cymbaal speel. Nu was mijn vraag of een cymbaal niet juist op alle plekken (helamaal rond) bespeeld moet worden.

M.V.G Danzel

djska

Hallo,
Op een of andere manier blijft mijn crash cymbaal altijd op de zelfde plek staan. Als ik er op speel, staat het het logo nog naar presies de zelde richting, de cymbaal draait dus niet rond zo als bij de meeste.
Het resultaat is dus dat ik altijd op de zelfde plek op de cymbaal speel. Nu was mijn vraag of een cymbaal niet juist op alle plekken (helamaal rond) bespeeld moet worden.

M.V.G Danzel
Ik denk dat dat op zich niet nodig is, maar je loopt wel een groter risico op een keyhole waardoor het bekken nog vaster op dezelfde plek blijft hangen en die keyhole nog erger wordt.

dutchdrummer

Je bekken zal volgens mij eerder gaan scheuren op de buitenrand door het herhaaldelijk slaan op dezelfde plek.
Keyholes kun je natuurlijk voorkomen door het gebruik van cymbal sleeves.

http://www.thomann.de/nl/gibraltar_sc_19a_long_sleeve_8mm.htm?ref=search_rslt_cymbal+cup+holder_290291

Boudewijnow

Cymbal stand iets horizontaler zetten en/of iets losser draaien kan misschien een optie zijn.

baszuidwijk

#4
feb 05, 2016, 09:07 Last Edit: feb 05, 2016, 10:09 by baszuidwijk
Het kan ook in je slag zitten. Sla je er recht op of maak je meer een vegende beweging die op je crash afketst naar de zijkant?

Paul

Tenzij je bekken qua gewicht heel erg uit balans is, waardoor die altijd met het zwaarste punt naar beneden draait, zou een bekken redelijkerwijs rond moeten draaien bij het crashen. Gebeurt dat niet, dan zijn de eerste dingen waar ik naar zou kijken of 1) het bekken te strak hangt of 2) je techniek niet "veegt" maar er recht op inhakt. Of een combinatie van beide. In ieder geval verkorten beide gevallen de levensduur van je bekkens aanzienlijk; niet omdat het bekken steeds op dezelfde plek wordt belast, maar omdat het bekken geen bewegingsruimte krijgt om de energie te dissiperen. De moeite waard om te checken!

Danzel

Hallo,
Mijn bekkenstand zelf staat in een normale hoek. Ik draai mijn cymbalen nooit strak aan. (Zo los mogenljjk zelfs). Bij het slaan slaa ik SOMS inderdaad met een zwiepende beweging. Naar links of naar rechts, maar hoe ik ook sla of hoe ik mijn cymbaal ook draai, de cymbaal draait altijd met het zelfde punt terug naar mij toe.

Nijlpaard

Wat voor bekken hebben we het precies over ? Merk, type ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Nijlpaard

Ik heb een Manhattan jazz ride die hetzelfde doet. Zolang je ze goed ophangt en normaal bespeelt zie ik geen problemen.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Danzel

als de cymbaal in de positie staat waarop hij altijd vanzelf terug gaat staan, staat hij ook in een goed bespeelbaare hoek, zodra ik hem een halve slag draai komt de cymbaal omhoog. Het lijkt net alsof se sleves schuin staan. Dit kan echter niet want ik heb net nieuwe sleves.

Danzel

Het is een Zildjian K Dark Thin Crash 16"

Danzel

Tenzij je bekken qua gewicht heel erg uit balans is, waardoor die altijd met het zwaarste punt naar beneden draait, zou een bekken redelijkerwijs rond moeten draaien bij het crashen. Gebeurt dat niet, dan zijn de eerste dingen waar ik naar zou kijken of 1) het bekken te strak hangt of 2) je techniek niet "veegt" maar er recht op inhakt. Of een combinatie van beide. In ieder geval verkorten beide gevallen de levensduur van je bekkens aanzienlijk; niet omdat het bekken steeds op dezelfde plek wordt belast, maar omdat het bekken geen bewegingsruimte krijgt om de energie te dissiperen. De moeite waard om te checken!
Techniek is oke hahah. En sleves helemaal niet strak. Kan prima bewegen maar het lijkt idd alsof de cymbaal op dat punt zwaarder is waardoor hij steeds naar dat punt terug draait. Aan de binnekant van de bel (onderkant cymbaal) zie je ook dat de afwerking niet helamaal egaal is. De ring om het gat is een beetje spiraal vormig afgeslepen.

dutchdrummer

Ik heb sinds een paar maanden ook een Zildjian K Dark Thin Crash 16" en die blijft ook altijd in dezelfe positie hangen. Vooralsnog geen problemen mee.

Joris

Ik heb dit ook wel vaker gehad, en meestal scheurt hij wel op de plaatst waar hij elke keer naar terug draait.

En je kan er ook weinig aan doen volgens mij. Misschien even contact opnemen met de winkel of importeur, kijken wat die er van zeggen.

Danzel

#14
jun 08, 2016, 20:23 Last Edit: jun 08, 2016, 20:35 by Danzel
.

Danzel

Ik heb sinds een paar maanden ook een Zildjian K Dark Thin Crash 16" en die blijft ook altijd in dezelfe positie hangen. Vooralsnog geen problemen mee.
Oke, blijft hij bij jou toevallig ook hangen op de plek waar niets staat? Als je hem in 4e deelt, heb je een stuk met het K logo, een stuk met het ge lazerde kenmerk en serie nummer, een deel met de type naam (dark 16"...) en een deel waar niets op staat. Bij mij blijft hij daar hangen. Bij jou ook toevallig?

Danzel

#16
jun 08, 2016, 20:30 Last Edit: jun 08, 2016, 20:35 by Danzel
.

Danzel


Danzel

Ik heb dit ook wel vaker gehad, en meestal scheurt hij wel op de plaatst waar hij elke keer naar terug draait.

En je kan er ook weinig aan doen volgens mij. Misschien even contact opnemen met de winkel of importeur, kijken wat die er van zeggen.

Oke ja als hij ooit zou scheuren of als ik nog eens in de muziek winkel ben zal ik t zeggen. Maar het is niet echt een probleem inderdaad :)

Ps, speel jij zo hard dat je cymbalen scheuren? Normaal gebeurd dat niet zo snel toch?

dutchdrummer

Oke, blijft hij bij jou toevallig ook hangen op de plek waar niets staat? Als je hem in 4e deelt, heb je een stuk met het K logo, een stuk met het ge lazerde kenmerk en serie nummer, een deel met de type naam (dark 16"...) en een deel waar niets op staat. Bij mij blijft hij daar hangen. Bij jou ook toevallig?

Nope. K-logo staat altijd naar mij gericht. Aan die kant is ie dus iets zwaarder.

Joris

Oke ja als hij ooit zou scheuren of als ik nog eens in de muziek winkel ben zal ik t zeggen. Maar het is niet echt een probleem inderdaad :)

Ps, speel jij zo hard dat je cymbalen scheuren? Normaal gebeurd dat niet zo snel toch?
Als ik geen metal zou spelen zou ik waarschijnlijk iets minder vaak bekkens kapot slaan, maar gebeurt nog wel wel eens ja.

Ik weet niet of dit werkt, maar zo speel ik dus.

https://www.facebook.com/jb.wal/videos/vb.790380648/10154362385400649/?type=2&theater&notif_t=video_reply&notif_id=1465418764136522

Danzel

Oke, bedankt voor de reacties! :) Sorry voor de berichten met een .  trouwens. Er ging iets mis met reageren hahah.

Grz..

Technobeat

#22
jun 09, 2016, 18:52 Last Edit: jun 09, 2016, 23:16 by Technobeat
Oke, bedankt voor de reacties! :) Sorry voor de berichten met een .  trouwens. Er ging iets mis met reageren hahah.
Is goed hoor , wij maken er geen . van :+  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drfill

ik sla er ook gewoon op 'baf'  .. had ie maar geen cymbal moeten worden ..
toch speel ik nu minder hard als vroeger ..  m'n splashes blijven nu heel ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog