Vocht bij cymbale

Gestart door Danzel, jan 13, 2016, 21:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Danzel

Hallo,
Ik heb net een nieuwe Zildjian K Thin Dark 16" crash cymbaal.
Nu zijn we thuis nog aan het verwbouwen en de plek waar mijn kitje staat is volgensmij een beetje vochtig snachts. Als je er savonds uitblaast komt er zeg maar ook zo een wolke rook uit je mond (sorry voor de gekke uitleg :P )
Kan dit slecht zijn voor mijn cymbaal ? Aanslag, roest enz... Of kan dit geen kwaad
Grz Danzel

Danzel

Hallo,
Ik heb net een nieuwe Zildjian K Thin Dark 16" crash cymbaal.
Nu zijn we thuis nog aan het verwbouwen en de plek waar mijn kitje staat is volgensmij een beetje vochtig snachts. Als je er savonds uitblaast komt er zeg maar ook zo een wolke rook uit je mond (sorry voor de gekke uitleg :P )
Kan dit slecht zijn voor mijn cymbaal ? Aanslag, roest enz... Of kan dit geen kwaad
Grz Danzel
No Drums No Life, Know Drums Know Life

Technobeat


Vocht is nooit echt goed voor je kit en cymbals , is het misschien mogelijk om een groot stuk plastic over de totale set heen te draperen zodat er geen vocht kan neerslaan op het geheel ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Nijlpaard

Als je in een vochtige ruimte ergens plastic overheen legt zal daar het vocht onder gaan zitten en maak je het alleen maar erger.
Het wolkje uit de mond geeft aan dat het koud is maar niet noodzakelijk vochtig. 
Desalwelteplus zou ik toch even de kit ergens opslaan zolang je aan het verbouwen bent, better safe then sorry
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Danzel

#4
jan 14, 2016, 07:13 Last Edit: jan 14, 2016, 07:29 by Danzel Reason: Spel fout
Oke, dankjewel voor de tips.
Het kan inderdaad zijn dat het er gewoon erg koud is maar niet echt vochtig. Ik heb er doeken hangen en die voelen smorgens vroeg ook niet echt vochtig aan.
Ik denk niet dat ik mijn drumstel ergens anders kan zetten of opbergen want mijn repetitie ruimte wordt voorlopig nog niet verbouwd en ik drum iedere dag, dus als ik het opberg gaat dit niet meer.

Ik had de cymbalen vannacht in een hardcase gedaan maar ik denk dat als ik ze op de stands laat dat dat nog beter is omdat het hogerop iets warmer, wellicht ook droger is.

Hoefnix

Bekkens zijn gewoon van een brons legering gemaakt, dat kan best tegen wat vocht. Tenslotte maken ze er ook beelden van voor in het park enzo.
Je kit kan veel slechter tegen vocht.

Walter RS

ik zou me inderdaad ook een stuk meer zorgen maken om het hout van je kit en eventuele aanslag/corrosie op je hardware en spanners etc. Deze verdragen kou en vocht een stuk minder goed dan een bronzen plaat metaal :)

eventueel klein kacheltje neerzetten daar voor savonds en snachts?! Thermostaat erop en je ben van vocht en kou af.

Danzel

Oke Badankt!  :)  :Y

Paul

#8
jan 14, 2016, 23:18 Last Edit: jan 15, 2016, 12:46 by Paul
De lage temperatuur is op zichzelf niet zo erg voor de kit. Het wolkje uit je mond duidt er alleen maar op dat het koud is, heeft niets met vochtigheid van de buitenlucht te maken.
Temperatuurschommelingen daarentegen zijn wel een probleem omdat er dan condensvorming optreedt, denk maar aan dauw 's ochtends. Dat de dekens 's ochtends niet vochtig zijn zegt dan ook nog niets. Kijk vooral naar de metalen oppervlaktes zoals standaards of bekkens. Als daar condens op zichtbaar is 's ochtends zou ik de kit zo snel mogelijk verplaatsen.

Wat Nijlpaard zegt, "better safe than sorry" en de kit misschien toch tijdelijk even elders opbergen.

De bekkens zou ik me het minste zorgen over maken. In het ergste geval wordt de brilliant finish iets doffer of ontstaan er wat kleine patina puntjes. Het is voornamelijk het hout van de kit dat gaat werken onder vocht en de hardware die gaat "pitten" (kleine roestvlekjes door het chroom heen).


Ik had de cymbalen vannacht in een hardcase gedaan maar ik denk dat als ik ze op de stands laat dat dat nog beter is omdat het hogerop iets warmer, wellicht ook droger is.
Die meter hoogteverschil gaat geen verschil maken op een ruimte ;)

Nijlpaard

 :F
Wat Nijlpaard zegt, "better safe tha sorry" en de kit misschien toch tijdelijk even elders opbergen
Als ik zou kunnen had ik het nu meteen gecorrigeerd.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Mart098

Volgens mij is kou niet zo goed voor de vellen.
Ik heb mijn kit een poos in een opslagruimte gehad waar het wel redelijk koud was, en dat was wel te merken aan de vellen.
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Hoefnix

Toen je ze aanpakte kreeg je koude handen? ;) of bedoel je dat ze niet meer goed speelden?

Mart098

Hahaha
Ik kon de vellen een stuk minder goed weer op de toonhoogte krijgen die ik wilde.
Het waren goedkope vellen, misschien dat het daaraan ligt.
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Danzel

Thx voor de tips!

Omhoog