Keuzes Keuzes Keuzes...

Gestart door Citizen Kane, dec 21, 2012, 14:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Citizen Kane

Zit in de pre-aanschaffase van 2 nieuwe crashbekkens. formaat 16 en 18 inch.

Kan alleen niet kiezen:

Sabian HH Dark Crash OF Zildjian K Dark Medium THin...



En om de keuze nog moeilijker te maken (of makkelijker): bij de Thomann zijn de K's nu schrikbarend goedkoop... Daarnaast is de rest van mijn setup wel Sabian AA, HHX en AAXtreme.

What should I buy?? Geef je mening, ongezouten en ongepeperd!

Kn@pestaart

Ik heb zelf 17" en 18" K Dark crashes die als dag en nacht verschillen van mijn 17" en 19" AAXplosions... Qua klank én karakter. Ik zou voor Sabian gaan als je in karakter niet wilt verschillen. Als je iets 'warms' erbij wilt, ga voor de K Dark ;)

Robert-Jan

Simpel..ga een winkel in en koop de bekkens die het beste klinken bij de bekkenset die je hebt meegenomen..zo koop je bekkens zoals het heurt..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rick

En kijk dan vooral ook even naar andere merken zoals Diril, Masterwork, Istanbul. Gewoon even blind naast je bekkenset houden en kijken wat het beste klinkt t.o.v. jouw huidige set. Wat voor een geluid zoek je precies? Donker? Helder? Iets vuil? Sustain/volume?

Fibesman

De sabian hh's verschillen niet heel veel van die K medium thins. Sabian maakt mooie bekkens maar zijn wat minder makkelijk te vinden in nederland en daarom vaak ook duurder dan Zildjians. Ik speel zelf al heel lang met zildjians en nog steeds maar ben nu bezig een set Sabians samen te stellen. Zildjian en sabian combineren op zich prima maar ik vind per drumset een merk bekkens om de een of andere reden toch prettiger.

Treklof

Heb je ook op youtube wat onderzoek gedaan? Memphis Drumshop??
Handgehamerde bekkens klinken nooit precies hetzelfde.. maar het karakter van het bekken blijft wel hetzelfde.

Polle

Kijk ook eens bij Amedia!!
Speel zelf op een set Vigor Rock tijdens onze optredens.Snijden er wel door hoor,door die gitaarversterkers.Thuis heb ik Vintage bekkens op mijn drumset,warmer van klank.
Kosten veel minder en klinken waanzinnig goed!
Vond ik een aanrader,Heb ondertussen mijn bekkens van meer gerenommeerde merken als Zildjan en Sabian verkocht  en/of te koop staan!   
JOE PILAR,let's rock your party!!

5150

Ik heb een 18" HHXplosion en een 16" AAXplosion crash...geweldige bekkens. Ik wil wel misschien terug naar de evolution crashes in dezelfde maten...die zijn welliswaar iets lichter maar ontzettend mooi en snijden ook prima door rockmuziek / gitaren heen.
***...in-between-drums...***

musiqman

Ik heb eens goed kunnen luisteren naar Sabian op de Messe maar alleen de Weckl serie kon me echt bekoren. Ik ben dan ook erg gehecht aan de oudere K medium Thin Crashes.  Zijn ook een stuk betaalbaarder en ik heb het gevoel dat er meer op de productie gelet werd destijds.

Citizen Kane

#9
jan 31, 2013, 00:42 Last Edit: jan 31, 2013, 00:44 by Citizen Kane

Simpel..ga een winkel in en koop de bekkens die het beste klinken bij de bekkenset die je hebt meegenomen..zo koop je bekkens zoals het heurt..


Lieve robert, op zich een goed advies, ware het niet dat A, ik misschien die ook wel zou willen vervangen op termijn en B; wat hoort... tsja. Dat is ook maar een "persoonlijke overtuiging". Misschien ben ik wel avontuurlijk ingesteld, iets wat voor mij "zo hoort".

Citaat
Heb je ook op youtube wat onderzoek gedaan? Memphis Drumshop?

Pfff,als julllie eens wisten hoelang ik dit gedaan heb. Uren en uren. Die tijd had ik ook kunnen besteden aan rudiments. Verrotte ADHD ook... ("Schat,  waar zijn mijn PILLEN?!  8)7 8)7 8)7 8)7) Toch bedankt voor het meedenken  ;)

Citaat
Sabian maakt mooie bekkens maar zijn wat minder makkelijk te vinden in nederland en daarom vaak ook duurder dan Zildjians.


Misschien is dat waarom ik uiteindelijk Sabian HH Dark crashes bij Thomann besteld heb?

Ik hoor al een paar puristen denken: "besteld??" Ja. Besteld. Zonder ze in real life gehoord te hebben. Ik geloof namelijk niet meer zo in enorme klankverschillen van exemplaar tot exemplaar. Een fabrikant kan zich dat ook niet meer veroorloven. Hoogstens een klein beetje verschil in toonhoogte vanwege het scheren wat met de hand gebeurt. Volgens mij doen zelfs bekkenfabrikanten aan kwaliteitscontrole en toleranties. Voldoen ze niet, gaan ze terug. Bestel ik wat anders. Maar de kans ik klein dat ik ze houd. ik laat me namelijk graag verrassen.

In ieder geval bedankt voor de input. Als er nog mensen zijn die nieuwsgierig zijn naar wat ik er uiteindelijk van vind dan hoor ik dat graag.  Dan post ik mijn ervaringen wel even zodra ik ze binnen heb.

Dries


Als er nog mensen zijn die nieuwsgierig zijn naar wat ik er uiteindelijk van vind dan hoor ik dat graag.  Dan post ik mijn ervaringen wel even zodra ik ze binnen heb.


Uiteraard!
Soms moet je het gewoon proberen en dan zie je wel hoe het uitpakt.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Fibesman

Zo doe ik het al jaren, als het niet bevalt gewoon doorverkopen.
Sabian lijkt trouwens iets consistenter per type bekken dan Zildjian.

Nijlpaard

Met HH Dark ga je ook niet snel fout. Mooie crashes  :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Citizen Kane

Citaat
Sabian lijkt trouwens iets consistenter per type bekken dan Zildjian

Weinig ervaring mee, behalve het feit dat ik dat vaker hoor. Als ik speur op gescheurde sabians vind ik daar inverhouding tot andere fabrikanten minder info over. Reden genoeg om het bij hetzelfde merk te houden. Schijnbaar hebben ze het begrip houdbaarheid goed in de gaten bij Sabian.

Citaat
Met HH Dark ga je ook niet snel fout. Mooie crashes  :Y

Let's hope so. Ik heb genoeg soundfiles geluisterd om te letten op het verschil tussen deze en andere bekkens. Op dat verschil heb ik mijn keuze gebaseerd. Hoe ze in de realiteit bevallen zal ik nog beoordelen, al heb ik zeer goede hoop. Sabian is mij nog nooit tegengevallen.

Gisteravond de betaling naar THomann overgemaakt, die vandaag afgeschreven is. Zodra alles binnen is zal ik een beoordeling geven, naar aanleiding van praktijkervaring (zit nu in drukke periode met band dus mooie gelegenheid om ze aan de tand te voelen).

harmen 18

Ik speel elke week een avond of 2/3 op een 16" HH maarja, ik vind het niets. Niet mijn ding. Beetje te vies en lomp. Het is al wel een flink oude bak en ze zijn vast enorm veranderd, maar ik blijf toch een zildjian/turkse merken fan.

Citizen Kane

Citaat
Ik speel elke week een avond of 2/3 op een 16" HH maarja, ik vind het niets. Niet mijn ding. Beetje te vies en lomp. Het is al wel een flink oude bak en ze zijn vast enorm veranderd, maar ik blijf toch een zildjian/turkse merken fan.


Oude bak, oke. maar zou je verder kunnen vertellen wat voor type HH? en wat voor muziek je maakt? en in wat voor accoustiek je hem gebruikt en wat de andere muzikanten spelen? Hoe je hem bespeelt? En wat je het verschil vind tussen turkse/zildjian bekkens van vergelijkbare dikte en omvang/functie? (overigens denk ik dat echte turken en zildjian net zoveel verschillen als sabian en turken)

My point: ,... beetje vies en lomp zegt niet zoveel. No offence ment overigens, maar toch: Als ik een HH rock crash gebruik bij een acoustisch trio dan zou ik ook het gevoel hebben dat ik wat anders nodig had. of andersom: een HH flatride bij een mathmetal band gebruiken als ride.

Snap je?  ;)

Robert-Jan




Ik hoor al een paar puristen denken: "besteld??" Ja. Besteld. Zonder ze in real life gehoord te hebben. Ik geloof namelijk niet meer zo in enorme klankverschillen van exemplaar tot exemplaar. Een fabrikant kan zich dat ook niet meer veroorloven. Hoogstens een klein beetje verschil in toonhoogte vanwege het scheren wat met de hand gebeurt.


Ja ik zou nu kunnen zeggen , loop een winkel in en overtuig jezelf..maar dat ga je niet doen denk ik zo.
Ik zeg dit niet omdat ik geloof dat het zo is.. Ik weet dat het zo is..hoe weet ik dat? Doordat ik 100-en bekkens het bespeeld..daardoor... ;)

Ik wens je mooie bekkens toe..dat is nu hopen...op 'mijn' manier is het zeker weten.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rick


Oude bak, oke. maar zou je verder kunnen vertellen wat voor type HH? en wat voor muziek je maakt? en in wat voor accoustiek je hem gebruikt en wat de andere muzikanten spelen? Hoe je hem bespeelt? En wat je het verschil vind tussen turkse/zildjian bekkens van vergelijkbare dikte en omvang/functie? (overigens denk ik dat echte turken en zildjian net zoveel verschillen als sabian en turken)

My point: ,... beetje vies en lomp zegt niet zoveel. No offence ment overigens, maar toch: Als ik een HH rock crash gebruik bij een acoustisch trio dan zou ik ook het gevoel hebben dat ik wat anders nodig had. of andersom: een HH flatride bij een mathmetal band gebruiken als ride.

Snap je?  ;)


Met handgehamerde bekkens heb je met een beetje pech kans dat een 17" crash de zelfde pitch heeft als een 16", als de 16 aan de dunne kant is en de 17 aan de dikke kant. Vandaar dat luisteren echt geen kwaad kan.

harmen 18

Nouja, gewoon oud. Geen idee hoe oud precies.

Ik gebruik hem om te drummen bij orkesten en slagwerkensembles (hij is van de vereniging). Hiervoor is hij niet echt geschikt. Die betreffende crash vind het fijner als je flink doorhakt (ben ik niet zo van) en klinkt redelijk donker.

Maarja, je hebt hem besteld (en hebt hem al denk ik zo) Dus, kijk zelf of je het wat vind.

Hoefnix

Mijn tactiek is kopen, spelen en als het niet goed genoeg is doorverkopen. Met een beetje geluk kan dat met vintage bekkens zonder kosten te maken.

Citizen Kane

Citaat
Met handgehamerde bekkens heb je met een beetje pech kans dat een 17" crash de zelfde pitch heeft als een 16", als de 16 aan de dunne kant is en de 17 aan de dikke kant. Vandaar dat luisteren echt geen kwaad kan


Kan het inderdaad niet. Maar nu heb ik een 16 en een 18 besteld, waarbij ook dat risico bestaat. Maar mijn ervaring is dat dat risico significant minder is.

Overigens heb ik ze binnen en een snelle beoordeling leert dat de relatieve pitch goed is. zitten niet in elkaars bereik, maar liggen ook niet een flink eind bij elkaar vandaan.

Citaat
Die betreffende crash vind het fijner als je flink doorhakt
.
Dan zal het een wat zwaardere crash zijn qua gewicht schat ik in. De HH Dark zijn medium thin met een laag profiel, waardoor ze wat sneller aanspreken en mooi snel opengaan merk ik. Ik hoop voor je dat je dan nog eens wat dunnere HH's mag bespeken. Ze kunnen zich zeker meten met Zildjians.

Citizen Kane

Korte review:

Heb ze nu al een tijdje, donker donker donker (lees: laag laag laag). Heerlijke bekkens die qua pitch mooi opgaan in het geluid van de band. Echter wel wat wennen, ik ben paiste Alpha's gewend en die zijn een stuk hoger wat pitch betreft. Zo erg veel hoger dat ik voor de toekomst zal overwegen om misschien een stel AA medium thins (o.i.d) erbij te halen.

Verder: meer vooruitgang had ik me niet kunnen wensen. Ze zijn enorm veelzijdig en muzikaal (of complex maar dat is een overgewaardeerde term imho...)

Omhoog