Zultan of Istanbul Mehmet...

Gestart door leeqnl, sep 07, 2016, 17:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

leeqnl

Na ondertussen bijna 2 jaar op bekkens van Orion en Stagg te hebben gespeeld heb ik besloten dat ik een nieuwe set ga aanschaffen. Nu weet ik dat veel mensen adviseren om losse bekkens bij elkaar te zoeken, echter heb ik daar niet de tijd voor. Nu ben ik al een tijdje wat aan het rondkijken op internet en hier komen de Zultan Rock Beat en de Istanbul Mehmet Samatya sets toch erg vaak als hele goede cymbals naar voren.

Toevallig was ik vorige week in Duitsland in de buurt van Thomann, waardoor ik beide sets eens ben gaan beluisteren en proberen. Alleen gaven beide sets mij een goed gevoel. Vandaar dat ik dus hier maar de vraag neerzet wat jullie van beide sets vinden. Het gaat in beide gevallen om een set met:
- 14" Hi-hat
- 16" en 18" crash
- 20" ride

https://www.thomann.de/nl/istanbul_mehmet_samatya_cymbal_set_1_18.htm
https://www.thomann.de/nl/zultan_rock_beat_profi_cymbalset.htm

Met mijn 2 bands speel ik alleen maar covers en dan in een erg breed genre. Alles van blues, jazz, pop, rock...

Graag jullie advies en ervaringen betreffende geluid, kwaliteit enz...

Alvast bedankt!

Henk0210

Beide sets zijn beide goed eigenlijk.
Waar heb je het beste gevoel bij?
Daar zou ik voor gaan.
Als ik je een tip mag geven, zou ik voor de zultan caz series gaan. Net zo duur. Maar meer allround en iets lichter. Ik vind vooral de ride's de rock beat en de samatya niet super in balans met de set, en een beetje te hard.
Premier Elite series birch, Ludwig Classic Birch, Diril/Turkish cymbals

drfill

en geen 2 sets zullen identiek klinken..  dus als je er 1 geprobeerd hebt, en een ander
besteld..  kan het best zijn dat je over die niet tevreden bent..  andere pitches, intervals..
dus eigenlijk moet je 'uitproberen'   en bij tevreden meteen meenemen onder je arm ..
ook in een andere ruimte klinken cymbals weer anders .. maar een goed bij elkaar passende
set..  blijft dan wel 'passend'  ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

leeqnl

#3
sep 09, 2016, 13:27 Last Edit: sep 09, 2016, 13:29 by leeqnl
Bedankt voor de reacties. Ik was sowieso van plan om de bekkens te gaan "testen en halen", de volgende keer dat ik voor het werk weer in de buurt van de Thomann moet zijn. Aangezien dit waarschijnlijk eind september is moet dat goed komen. Zit ik alleen nog met het punt wat mensen van de twee merken vinden.

Fijn om te horen dat beide sets eigenlijk gewoon goed zijn.

Wat betreft de Caz serie, ik begreep dat deze meer op Jaz gericht is. Wat dat betreft vraag ik me af of dat voor mij dan de optimale set is. Wel een idee om deze ook te gaan luisteren.

Over de Caz kom ik wel minder positieve verhalen tegen. Onder andere op de Duitse site (Bonedo) een vermelding dat sommige bekkens die zij hadden getest een onregelmatige gewichtsverdeling hadden. Complete verhaal is hier te vinden: https://www.bonedo.de/artikel/einzelansicht/zultan-caz-test/3.html

Blijft een moeilijke keuze! Als er dus nog meer mensen zijn die tips hebben, dan hoor ik het graag!

Omhoog