wat heb ik allemaal nodig ??

Gestart door rammerdebam, feb 03, 2012, 13:10

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Robert-Jan

Als in.. naar 8 verschillende tracks/sporen naar je protools/cubase/logic software via usb bedoel je?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Yep, dat bedoel ik.

Robert-Jan

Ja dat is de opzet zo'n audio interface.
Meestal zie je bij de goedkope mixers met een interface dat die alleen zeg maar de mix naar je software stuurt, bij de audio interfaces zoals die m audio gaat het echt om multitracking.
In je daw software bepaal je dan welke input van de interface naar welke track gaat in je software.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

stefan

Hier wil ik van op de hoogte gehouden worden... Reuze interessant dit! :-)
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Hoefnix

Ik dacht altijd dat USB niet snel genoeg was om multi-track opnames real-time te versturen naar een computer. Is USB 2.0 of 3.0 dan wel snel genoeg?

Bij de M-audio kan ik bijvoorbeeld de bitrate niet terugvinden.

Animal baars

#230
aug 11, 2014, 04:41 Last Edit: aug 11, 2014, 04:43 by Animal baars
Usb is zeker wel snel genoeg. Ik heb 32 sporen opgenomen van een Behringer X32 in 48khz wav formaat (2uur achter elkaar). Het gaat bij USB/FW niet zozeer over de snelheid maar meer dat FW een continue stoom aan informatie kan leveren en USB dit opdeelt in pakketten. Aan het eind van de rit zit alles weer netjes bij elkaar en is er totaal geen verschil te zien in een waveform die opgenomen is met USB en eentje die via Firewire is opgenomen (usb 2.0 en FW400)

Ik zou als ik jou was kijken naar een Focusrite 18i20, dan heb je 8 mic preamps en deze kun je later nog uitbreiden met een octopre voor in totaal 16 sporen simultaan opnemen. Of, als je echt FW wilt, een PRO40. Daarmee kune je later wel uitbreiden tot 3 units via ADAT, dus 24 mic's opnemen.

Ik heb zelf twee PRO26's en ben erg tevreden over de klank van het ding, ook al zijn deze 6jaar oud :)

Een studiolive 16 is ook en prima tafel, die kun je ook geluid als DAW voor je cubase/protools gebruiken, maar is wel wat gelimiteerder qua mic preamps enzo

JB

USB 2.0 is inderdaad zeker wel snel genoeg en heeft genoeg bandbreedte. Het gaat om de juiste drivers voor o.a. een lage latency en een goede stabiele verbinding met je pc.

Met de band gebruiken we een Focusrite Scarlett 18i20.
Deze interface gebruiken we voor het live spelen van VST softsynths en het triggeren van drum samples d.m.v. een Akai MPK49. We hebben de Focusrite alleen nog gebruikt bij het repeteren maar tot nu toe zijn we zeer tevreden met de Focusrite. De routing werkt prima en we hebben nog geen drop-outs gehad.
Deze interface beschikt ook over zeer goede heldere preamps voor het maken van goede kwaliteit opnames.

Ik raad de Focusrite dus zeker aan! Dit is qua routing, opties,betrouwbaarheid en prijs/kwaliteit-verhouding de beste interface in de price range t/m ongeveer 600 euro.

Zelf heb ik ook gebruik gemaakt van de Zoom R16. Die is erg handig om opnames te maken zonder laptop/pc. De preamps van een audio interface (400+ euro) zijn echter wel een heel stuk beter.
Het maken van opnames met een laptop/pc erbij vind ik zelf veel fijner en sneller werken doordat je direct een overzicht hebt en eventueel direct de sporen kan bewerken in plaats van dat je later alles weer moet importeren in je DAW software.

Het allerbelangrijkste van een audio interface zijn de drivers en de support van de fabrikant. Het is namelijk waardeloos als de fabrikant stopt met het updaten van drivers na een korte tijd dat je je interface gekocht hebt. Doe daar goede research na want bij sommige fabrikanten is de support waardeloos.
Zoek ook naar veel voorkomende problemen met de betreffende interface. Op internet staat o.a. ook een latency index voor recente interfaces.
Challenge your drums!

Hoefnix

#232
aug 12, 2014, 21:52 Last Edit: aug 12, 2014, 21:56 by Hoefnix
Dank jullie voor de informatie. De focusrite 18i20 gaat het worden :)
Ook nog software (windows) advies of zit er al goede SW bij de focusrite?

Voornamelijk om drums onder tracks in te spelen. Dus een track afspelen en nieuwe drumtracks eronder zetten.
(Abletone live lite & Scarlett mix control worden meegeleverd)

Animal baars

Goede keus :)

Ik gebruik zelf Cubase 7, maar met Ableton Lite kun je tot 8 tracks opnemen, en dat is (met 1 unit) de max van je Scarlett. Dus in principe heb je niets nodig verder om op te kunnen nemen.

JB

Goede keus! Zorg dat je voordat je begint met het prutsen in Micontrol eerst de handleiding goed leest.
Dat gaat een stuk sneller (ervaring)!

Ik werk zelf met ableton en dat werkt super handig en snel. Ableton lite is prima om mee te beginnen.
Challenge your drums!

Leon

Hoi allemaal,

Eerder plaatste ik in het 'wat is dit waard' topic een vraag over KRK monitoren die ik voor een zacht prijsje kan overnemen van een vriend. Nu heb ik helaas weinig verstand van techniek en aansluiten van de speakers.

Ik ga de speakers gebruiken bij m'n laptop en Playstation 4 maar ik wil ook gebruik kunnen maken van een headphone als het bijvoorbeeld 's avonds laat is en ik zit nog muziek te luisteren of te gamen.

Nu heb ik al een Behringer Xenyx 802 mixer maar die is helaas kapot. Ik dacht eraan om een kleine mixer te kopen waardoor ik de laptop op 1 kanaal en de playstation op een tweede kanaal aan te kunnen sluiten. Op de outputs sluit ik dan de speakers links en rechts aan.



Zou ik aan deze mixer genoeg hebben? Ik kan de speakers via jack of xlr naar jack op de main out aansluiten. De laptop komt dan op line in 2/3 en de ps4 op line in 4/5. Ik kan 's avonds de main mix uitdraaien en de uitput voor phones gebruiken.

(ter info; de audio van de ps4 komt via mini jack uit een output van m'n montor. Momenteel gebruik ik voor de volumeregeling een verlengkabel met volumeregelaartje.)

Mijn vraag: gaat dit werken en kan ik eventueel ook op de kleinere usb 302 variant overstappen?

Graag jullie suggesties en ideen :)

Paul

Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken. PS4 heeft zo te zien alleen digitale audio uitgangen - via HDMI of optisch. Meeste TV's hebben een audio uitgang, tulp danwel koptelefoon, die op de mixer kan worden aangesloten.

Zo'n Behringer mixertje is handing, anders een hifi voorversterker kopen (zoiets bijvoorbeeld). Naast een koptelefoonuitgang, meerdere ingangen, en volumeregeling heeft zo'n voorversterker ook toonregeling. En, mocht het je interesseren, een wat oudere heeft ook een goede pre-amp voor een platenspeler.

Leon

Thanks Paul! Wat is "toonregeling" precies en wat win ik daarmee t.o.v. die mixer?

een ander vraagje die misschien voor een drumforum wel ver geschoten is; op de behringer mixer zitten output kanalen die "unbalanced" zijn. Nu was mijn plan de monitoren aan te sluiten via Jack-jack kabels, alleen is de output van de monitoren wel "balanced". Er zit ook een unbalanced port op maar die is voor tulp kabels.

Iemand enig idee of moet ik hiervoor gaan graven op een hi-fi forum? 8)7

Paul

Toonregeling wil zeggen bas en treble aanpassen. Maar die toonregeling is summier, als in bij een beetje mengpaneeltje kan je al nauwkeuriger te werk gaan.

Balanced en unbalanced is zeker van toepassing hier op het forum ;) Gebalanceerde kabels zijn gemaakt om een zwak signaal over grote lengtes te kunnen sturen zonder verstoring. Denk aan microfoonkabels die vaak 10+ m lang moeten zijn, terwijl het signaal zwak is. Ongebalanceerd is wat je op korte afstanden tussen componenten gebruikt, zoals een gitaarkabel of de verbindingen tussen diverse mixers etc.
Tenzij je de mixer meer dan 10 meter van de speakers af wilt plaatsen, voldoet ongebalanceerd ook. Het is niet dat de speakers daarvan kapot gaan.

Animal baars

Die Behringermixertjes zijn op zich prima voor wat ze doen, maar ze produceren wel veel ruis. Dat kun je op een gegeven moment irritant gaan vinden. Dan is zo'n voorversterker zoals Paul aan geeft een stuk beter. Een beetje voorversterker is al voor een paar tientjes op marktplaats te vinden:
http://link.marktplaats.nl/m874818118
http://link.marktplaats.nl/m872198595

musiqman

Verschilt wel per mixertje van Behringer denk.  Ik heb het pas een keer geha.

ArcticLight

Ik sluit me aan bij musiqman, dat heb ik nog niet meegemaakt met een Behringer mixer

Animal baars

#242
nov 30, 2014, 23:16 Last Edit: nov 30, 2014, 23:17 by Animal baars
Ik heb mijn vorige erdoor terug gebracht voor garantie, bij mijn huidige begint het nu weer erger te worden.. Misschien een leeftijds-dingetje?? Ik gebruik het voor in-ears op het podium en druk de ruis nu gewoon weg met een lichte gate via m'n limiter.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij Behringer elk mengpaneeltje checken, dus ik kan prima een maandagochtend model hebben gehad.

Leon

Thanks paul! Lifesaver! :D

Ik ga gewoon voor een mixertje, heb ook maar korte afstanden te overbruggen, denk dat ik kabels van maximaal een meter kan gebruiken. Daarnaast zal de mixer ook niet veel te verduren krijgen omdat hij niet versleept wordt.

Ik heb over m'n vorige een glas bier gekegeld 2 jaar terug. Zo zonde want ookal gebruik ik hem niet meer (ivm geen optredens) zou hij hier goed van pas komen. De 502 is trouwens nog geen 40 euro dus is dit de cheapste manier om te bereiken wat ik wil:)

Leon

Ah zojuist een Xenyx 805 voor 15€ op de kop getikt omdat er geen voeding bij zat. Die van mij is gelukkig nog intact dus kan ik die deal mooi meepakken *O*

Paul


BorisKik

Dag allemaal,

Ik wil gaan beginnen met het opnemen van mijn drum kit.
Ik heb een 7-delige microfoon set.
Nu vraag ik mij af: Bij deze PA/mixer (zie link onder) staat er dat het
5-8 microfoon ingangen heeft en 4 mono en 4 stereo kanalen.
Echter zie ik 6 XLR mic ingangen zitten en er zitten alleen compressors op de monokanalen (4).
Is deze PA/mixer nu wel of niet geschikt voor 7 microfoons?

Of kan ik beter deze gebruiken (zie tweede link onder)? Die heeft namelijk wel 8 monokanalen, en ik zie ook 10 XLR ingangen.

Ik ben echt helemaal nieuw op dit gebied en ik heb me al wel een beetje laten informeren, maar dit is iets dat ik nog niet snap. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Bij voorbaat heel veel dank.
Boris

http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-x1222usb-pa-en-studio-mixer
http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-x2442usb-pa-en-studio-mixer

djska

Dag allemaal,

Ik wil gaan beginnen met het opnemen van mijn drum kit.
Ik heb een 7-delige microfoon set.
Nu vraag ik mij af: Bij deze PA/mixer (zie link onder) staat er dat het
5-8 microfoon ingangen heeft en 4 mono en 4 stereo kanalen.
Echter zie ik 6 XLR mic ingangen zitten en er zitten alleen compressors op de monokanalen (4).
Is deze PA/mixer nu wel of niet geschikt voor 7 microfoons?

Of kan ik beter deze gebruiken (zie tweede link onder)? Die heeft namelijk wel 8 monokanalen, en ik zie ook 10 XLR ingangen.

Ik ben echt helemaal nieuw op dit gebied en ik heb me al wel een beetje laten informeren, maar dit is iets dat ik nog niet snap. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Bij voorbaat heel veel dank.
Boris

http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-x1222usb-pa-en-studio-mixer
http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-x2442usb-pa-en-studio-mixer
Volgens mij heb je hiermee (maar) 4 echte mic-inputs. Andere mics zou je alleen via externe mic-preamps op kanaal 5-8 kunnen aansluiten.
Maar als je hier nog niet zo veel ervaring mee hebt, begin met 3-4 mics zou ik zeggen, bv. 2x overhead en bass, lijkt me al uitdaging genoeg. Meer is niet perse beter.

animal

Wat djska zegt.  :Y

Wil je toch al je microfoons gebruiken, kom je (dus) op de Xenyx x2442 uit.
Nadeel vind ik wel dat je, volgens mij, alléén maar een stereo-mix ( 2 kanaals) kunt opnemen en dus niet 7 aparte sporen (multitrack).

BorisKik

Bedankt allebei !!
Hiermee ben ik helemaal geholpen, erg fijn.
Dat je niet multitrack kan opnemen wist ik inderdaad, maar dat hoeft voor mij niet heel nodig.
Ik wil gewoon eens uitproberen wat ik er allemaal mee kan, en of ik het leuk vind om te doen, en dan hoef ik niet meteen de duurste spullen.
Nogmaals bedankt!

Omhoog