ontstemmen racktoms

Gestart door vandeflosch, jan 04, 2012, 14:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Wanneer ik mijn racktoms (Tama Hyperdrive 10" en 12") stem, zijn die vaak na enkele dagen al terug ontstemd. Ik heb graag een lange klank. Na een paar dagen is dit gewoon 'tok'.

Ik speel (momenteel) in mijn waskot. In de zomer in de garage. En in het waskot is het wel iets warmer (ik weet niet of dat terzake doet maar ik kan maar informatie geven  :P )

Op mijn racktoms (en floors trouwens ook en die ontstemmen minder snel) liggen evans EC2's.
Deze vellen liggen er 9 maand op intussen.

Wat zijn mogelijke oorzaken?  :D

harmen 18

Misschien veel vocht.

Paul

Te lage spanning? Dan draaien de tensionrods gemakkelijker terug.
Je zou vioolhars op de schroefdraad kunnen smeren zodat ze minder gemakkelijk terugdraaien. Wordt nogal eens gebruikt op snaredrums, dus waarom niet op toms?

vandeflosch

ik denk inderdaad dat ik doorgaans niet veel spanning op mijn vellen zet :-)

waar koop ik dat spul?  :)

zou het helpen om eens andere vellen te gebruiken of heeft dat geen zin?

Paul

Andere vellen heeft denk ik niet zoveel zin als je ze zo slap spant.
Wat ik me wel afvraag, hoe kan je je vellen zó slap spannen en dan toch veel sustain hebben? Als ze zo slap staan dat de tensionrods terugdraaien komt er meestal ook niet een erg fraaie klank uit.

Vioolhars is bij de doorsnee muziekzaak te koop en kost een paar euro.

vandeflosch

tgoh, slap is natuurlijk relatief...

mijn bouten zijn allemaal een halve slag tot driekwart slag 'vastgezet' (ongeveer toch he)

beschouw je dat dan als slap of niet?

Als ik gewoon alle bouten 1/8 slag terug bijdraai heb ik al weer heel wat meer sustain (bij mijn 10" tom)

Anserini


Misschien veel vocht.
Lijkt me inderdaad in een 'waskot' veel aanwezig, al een het vocht gemeten in de ruimte vandeflosch?

vandeflosch


Lijkt me inderdaad in een 'waskot' veel aanwezig, al een het vocht gemeten in de ruimte vandeflosch?

nog niet gemeten, misschien moet ik dat maar eens doen!

In alle geval lijkt het zo niet als ik daar binnen zit dat daar teveel vocht zou zijn... Het lijkt me erger in de garage, waar er een slechte isolatie is met 'buiten'. Ik speel in de zomer nl. in de garage.

Maar wat lijkt, is misschien niet zo... Meten dus :)

harmen 18

Wat dacht je van vochtige/natte was, of een wasmachine zelf?

vandeflosch


Wat dacht je van vochtige/natte was, of een wasmachine zelf?


Oh juist daar staat een wasmachine  8)7

Ik dacht dat dat nog zoveel niet kon doen omdat die eerst de droogkast ingaat, maar ik weet er eigenlijk niks van.

Hammar

Zet er een wasdroger naast....... 8)7

dunDaan

Het is een wasdroger, geen drumsteldroger.  :O
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Paul

Is het mogelijk om je drumkit een paar dagen in een andere ruimte te zetten waar de temperatuur en vochtigheid normaal en weinig veranderlijk zijn? Woonkamer of slaapkamer?
Dan kan je kijken of het aan de ruimte ligt.

vandeflosch


Is het mogelijk om je drumkit een paar dagen in een andere ruimte te zetten waar de temperatuur en vochtigheid normaal en weinig veranderlijk zijn? Woonkamer of slaapkamer?
Dan kan je kijken of het aan de ruimte ligt.


dat zou gaan maar dat is weer een hele verhuis, maar misschien kan ik mijn 10" racktom gewoon even in de living plaatsen? daar merk ik het het hardste

Paul

Alleen die 10" werkt natuurlijk ook, als die het ergste is ;)

Anserini


Oh juist daar staat een wasmachine  8)7

Ik dacht dat dat nog zoveel niet kon doen omdat die eerst de droogkast ingaat, maar ik weet er eigenlijk niks van.
Een wasdroger geeft juist vrij veel vocht af in de ruimte, de was is lekker droog en de ruimte een stuk vochtiger. De ruimte kan mits slecht geventileerd tot in de 90% luchtvochtigheid bevatten
De buitenlucht is stukken droger dan lucht in huis, vaak zelfs als het regent!

nog niet gemeten, misschien moet ik dat maar eens doen!

In alle geval lijkt het zo niet als ik daar binnen zit dat daar teveel vocht zou zijn... Het lijkt me erger in de garage, waar er een slechte isolatie is met 'buiten'. Ik speel in de zomer nl. in de garage.

Maar wat lijkt, is misschien niet zo... Meten dus :)
In een washok is het dus zeker stukken vochtiger. Door de slechte isolatie zal het in de garage qua temperatuur meer verschillen, maar buiten is het dus meestal droger dan binnenshuis en de winter is het sowieso minder vochtig door de koude buitenlucht, dat minder vocht kan vast houden.

vandeflosch

dank voor de duidelijke info !

Mijn vader zei dat het bij ons in huis over het algemeen vrij vochtig is.. Dat zal dan zeker nog het ergste zijn in het waskot. Ik ga het zeker nog meten da's nog niet gebeurd ...

Brengen hevige temperatuur-schommelingen nadelen mee voor mijn drumstel? Want nu is het te koud om daar te spelen (voor mezelf dus). Maar afhankelijk van of dat wel of niet ernstig is kan ik mijn drum al wel in bijvoorbeeld maart terug plaatsen. Wanneer het overdag heel aangenaam al is in de garage, maar de schommelingen juist heel groot zijn met de temperatuur 's nachts...

Paul

#17
jan 08, 2012, 21:53 Last Edit: jan 08, 2012, 22:00 by Paul
Schommelingen zijn niet goed voor je drums. Naast dat je set er snel van ontstemt is er nog een groter probleem: condens. Als het afkoelt slaat er condens neer (koude lucht kan minder water vasthouden), ook op je drums. En dat is funest voor de levensduur van je hardware. Volgens mij kan het ook schadelijk zijn voor je ketels, maar dat weet ik niet zeker (Jelle heeft daar ooit iets over geschreven op het oude forum, zal het eens opzoeken).

Ik vraag me ook af in hoeverre het washok het ontstemmen van je kit veroorzaakt. Het is daar wel warm en vochtig, maar dat is het altijd. Ontstemmen is juist iets wat gebeurt als je het klimaat verandert.

Gevonden:
Citaat van: Jelle
En toch is het niet goed voor je ketels.

Het vocht gaat er namelijk veel makkelijker in dan uit, zeker bij de bearing-edges. Afgedekt multiplex is weliswaar behoorlijk stabiel tov. vocht maar toch ontstaan er vaak problemen bij de randen. En laat dit (die bearing edges) nou toevallig het meest kwestbare deel van je trommel zijn...

In een normale verwarmde kamer hoef je je geen zorgen te maken maar extremere omstandigheden kun je maar beter vermijden.

vandeflosch


Schommelingen zijn niet goed voor je drums. Naast dat je set er snel van ontstemt is er nog een groter probleem: condens. Als het afkoelt slaat er condens neer (koude lucht kan minder water vasthouden), ook op je drums. En dat is funest voor de levensduur van je hardware. Volgens mij kan het ook schadelijk zijn voor je ketels, maar dat weet ik niet zeker (Jelle heeft daar ooit iets over geschreven op het oude forum, zal het eens opzoeken).

Ik vraag me ook af in hoeverre het washok het ontstemmen van je kit veroorzaakt. Het is daar wel warm en vochtig, maar dat is het altijd. Ontstemmen is juist iets wat gebeurt als je het klimaat verandert.


kan het niet aan de vellenkeuze liggen? Is bij een dubbellaags vel in combinatie met kleine en korte tom er niet een beperkt stembereik dat een lange sustain geeft?

ik veronderstel dit maar ik weet dus niet of het echt zo is... ?

Paul

Dubbellaags vel op een kleine tom beperkt je sustain sowieso.
Of een dubbellaags ervoor zorgt dat je de langste sustain bij een lagere stemming verkrijgt, weet ik niet.

vandeflosch


Dubbellaags vel op een kleine tom beperkt je sustain sowieso.
Of een dubbellaags ervoor zorgt dat je de langste sustain bij een lagere stemming verkrijgt, weet ik niet.


ik denk dat dat zowel bij een hoge als lage stemming kan. Ik heb om te testen nu mijn slagvel iets strakker gespannen

Omhoog