reso en batter vel spanning voor toms/kick?

Gestart door stitch, jan 04, 2012, 12:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

stitch

hey,

ben nog niet zo lang bezig met stemmen van drums en zo en kan wel wat hulp gebruiken. Op internet had ik gevonden dat men voor toms de spanning van het reso en het batter vel best gelijk houdt?  Is dit correct, doen jullie ook?  Of is het ondervel hoger of lager gestemd?

En hoe zit dit met de kick, moet dit dan ook dezelfde spanning zijn? 

Uiteraard is het meest correcte antwoord: probeer het uit en luister maar ik weet graag wat mijn beginpositie zou moeten zijn en dan kijk ik wel vanaf daar...

alvast bedankt!

s.

Nijlpaard

Je geeft zelf al antwoord. Span het onder en bovenvel gelijk, dat is dan je beginpositie. Daarna kan je naar hartelust experimenteren.

Zelf draai ik de vellen handvast en geef dan 2 halve slagen per spanbout, daarna beide vellen op de zelfde toonhoogte spannen.

Vanaf daar span ik ze verder op totdat ik tevreden ben met het geluid. Kan de eerste keer ff duren
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Fibesman

Als je beide vellen gelijk spant krijg je de meest open sound. Als je het ondervel strakker of losser hebt krijg je een kortere klank. Kwestie van wat je wilt. Lees ook eens: http://www.tancobaart.nl/DrumsStemmen.htm

stitch

die uitleg is zeer handig, thx!

was wel verrast te lezen dat hij zijn ondervel van zijn snare hoger stemt dan het slagvel.  Ik dacht dat voor een snare het slagvel het best het hoogste klonk...

Dribbel

#4
jan 04, 2012, 19:52 Last Edit: jan 04, 2012, 20:03 by Dribbel
Het beginpunt is een combinatie van smaak en luisteren naar de ketel.
Ik begin het vaakst met de grootste tom en werk mezelf naar de kleinere. Door de reso te dempen hoor ik alleen de slagvellen.
Ik heb voor mezelf een ezelsbruggetje, het Wilhelmus (zing "Wilhelmus") dat is mijn intonatie tussen de toms naar boven...
Ik heb de reso van de toms een beetje hoger als het slagvel, en ook op gelet dat die ook gelijk oplopen als de slagvellen, zodat overal dezelfde intonatie ontstaat.
Dit vind ik het mooist! Wat voor jou en jou ketels werkt moet je door veel doen zelf uitvinden.

Voor de Bass heb ik het slagvel net uit de kreuk, en de reso ook wat meer op stemming, maar ik weet niet hoeveel exact. Ik heb dit door luisteren naar mijn ketel tijdens het stemmen proefondervindelijk vastgesteld.
Dit ligt ook aan of je wel of geen gat in je reso zit, en hoe groot die is.

Ook mijn op mijn snare is de reso hoger.
Yamaha recording & sabian

Paul

Ik heb voor mezelf een ezelsbruggetje, het Wilhelmus (zing "Wilhelmus") dat is mijn intonatie tussen de toms naar boven...

Nooit aan gedacht! Ga ik eens proberen de volgende keer, als ik het zo opzeg/"zing" lijkt het prima :)

Jochem

Een reine kwart tussen je toms dus, sjongejonge is dat muziek theorie toch nog ergens goed voor..

Anserini

Is 'hel' en 'mus' niet dezelfde toon en bij 'ván' pas weer omhoog?

Harre

Het gaat om de opvolgende noten, niet persé om de woorden voor zover ik weet.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Jochem


Is 'hel' en 'mus' niet dezelfde toon en bij 'ván' pas weer omhoog?

En het begint met 'Wil-Hel' dus niet mus. Het gaat alleen om de eerste noot afstand.

Dribbel

Nee het is idd het ezelbruggetje, het gaat idd over de kwart toon ertussen.... *O* :Y
Yamaha recording & sabian

Anserini


En het begint met 'Wil-Hel' dus niet mus. Het gaat alleen om de eerste noot afstand.
Ik had het over de lettergrepen, dat je bij 'wil' begint lijkt me duidelijk. :D
Maar ik dacht 3 lettergrepen, 3 toms, maar elke keer het toonverschil van de eerste 2 lettergrepen kan natuurlijk ook... :+

Omhoog