Nieuwe resonantie drumvellen?

Gestart door Jochem, sep 21, 2011, 21:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jochem

sep 21, 2011, 21:21 Last Edit: nov 12, 2011, 15:38 by paQ
Als ik nieuwe drumvellen ga kopen, is het dan 'normaal' om ook de reso's te vervangen? Nu zitten er de fabrieksvellen nog op.

Erik

Als je geld teveel hebt is dat leuk, maar qua klank zul je niet heel veel profijt eruit halen. Dat zijn mijn bevindingen.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Sander?

amen to that!

Harre

Toch maken de reso's een groot deel uit van de toon en het karakter van je set en als de fabrieksvellen er nog op zitten zou ik die zeker een keer mee vervangen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Jochem

oke, dan ga ik eerst eens kijken hoe het klinkt met de fabrieks reso's er nog op =]

Erik


Toch maken de reso's een groot deel uit van de toon en het karakter van je set en als de fabrieksvellen er nog op zitten zou ik die zeker een keer mee vervangen.


Toch zijn dat vaak tonen die je pas echt hoort als je in de studio staat (of thuisopnames maakt). Uiteraard is muziekstijl ook nog een factor. Als je deathmetal speelt op 300bpm komen die toms minder lekker uit de verf, dan wanneer je hele subtiele jazz speelt.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Dries


Toch zijn dat vaak tonen die je pas echt hoort als je in de studio staat (of thuisopnames maakt). Uiteraard is muziekstijl ook nog een factor. Als je deathmetal speelt op 300bpm komen die toms minder lekker uit de verf, dan wanneer je hele subtiele jazz speelt.


Dat wel, maar je hoort het verschil tussen vlutvellen en goede vellen erg goed, zelfs als het de resovellen zijn.
Slagvellen hebben de prioriteit, maar als je de mogelijkheid hebt en je wilt je kit nog lang niet wegdoen dan zou ik ook de resovellen een keer doen. Kun je erg lang mee doen t.o.v. slagvellen.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

mangoie


Toch zijn dat vaak tonen die je pas echt hoort als je in de studio staat (of thuisopnames maakt). Uiteraard is muziekstijl ook nog een factor. Als je deathmetal speelt op 300bpm komen die toms minder lekker uit de verf, dan wanneer je hele subtiele jazz speelt.


Ik neem aan dat Jochem geen deathmetal speelt, en zelf dan zou ik ook gewoon aanraden om de reso vellen (een keer) te vervangen. Ik merkte toch een subtiel verschil toen ik mijn Pearl fabrieksvellen omwisselde voor Evans G1's (zaten er ook al 2 jaar op). Voornamelijk het stembereik ging een stuk omhoog.

Het advies wat ik meestal op het internet lees is dat je je reso vellen moet vervangen als je voor de derde keer je slagvellen vervangt. beetje basaal, maar het is een indicatie. Ze zijn op een gegeven moment ook gewoon op. 

Drummen is meestal ook experimenteren, en daar hoort het uitproberen van vellen ook bij. *O*   

En als je meer wilt weten, Bob Gatzen staat altijd voor je klaar: ;)

Dries

#8
sep 21, 2011, 23:12 Last Edit: sep 21, 2011, 23:20 by Freggle
Mooi voorbeeld, dat filmpje.
Geeft duidelijk aan dat het verschil tussen verschillende vellen al vrij groot is.
Jammer dat hij geen coated reso laat horen, daar was ik zelf het meest benieuwd naar.
Doe mij maar een wat dikker vel, zoals de G1.

Edit: ik kan me wel voorstellen dat een beetje demping bij een beginners/middenklasse set gewenst kan zijn om ongewenste boventonen weg te halen.

Mijn eigen voorbeeld: Pearl ELX snaredrum.
Ik ben nooit lyrisch geweest over de snaredrum van mijn vorige ELX set. Hij klonk aardig, maar de boventonen bevielen mij niet erg.
Na een aantal ambassadors en een Remo CS (niet mijn ding) heb ik eens een Evans HD dry geprobeerd. Dat gaf (naar mijn mening uiteraard) verreweg het beste resultaat op deze trommel. Echt een aanrader, was blij dat ik met een verse HD dry een musicaluitvoering van 3 avonden heb gespeeld.

Toen kocht ik een Pearl Masterworks en heb ik op die snaredrum hetzelfde vel geprobeerd.
Het is makkelijk samen te vatten als erg zonde.
Een trommel, die met zelfs een versleten G1 een compacte, warme klap geeft met subtiele boventonen klinkt ineens als een kartonnen doos.

Hetzelfde zal (welliswaar in wat mindere mate) meespelen bij resovellen.
Sommige trommels klinken nou eenmaal snel beter met wat demping, terwijl andere (vaak duurdere) trommels ongedempt veel meer karakter hebben, zonder storende boventonen te geven.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

mangoie

Ik had een Evans Genera Dry geprobeerd op mijn snare tijdens bandrepetitie. Ik heb de hele tijd alleen maar *plok* gehoord, wat ik ook probeerde. :/ Thuis heb ik de snare opgenomen met een SM57, en dat klonk dan weer wel goed.   8)7

Dries


Ik had een Evans Genera Dry geprobeerd op mijn snare tijdens bandrepetitie. Ik heb de hele tijd alleen maar *plok* gehoord, wat ik ook probeerde. :/ Thuis heb ik de snare opgenomen met een SM57, en dat klonk dan weer wel goed.   8)7


Wat voor een snaredrum?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

mangoie

Zo'n Thomann Black Panther geval. 14*5,5.

Sander?

gewoon een emperor coated op doen en met een beetje goed stemmen valt er wel een acceptabel geluid uit te krijgen hoor. Ikzelf heb ook een special edition (7.1 mm dik) en daar ligt een emperor x op. Vind het niets tegenvallen, maar ik hou dan ook wel van een ' plok'-droog geluid.

NathanR

Ik heb 3 maand geleden toen ik al mijn vellen ging vervangen, ook overal nieuwe reso's opgezet.
Ik merk wel degelijk verschil, mijn toms klinken nu veel voller.

Ligt nu pinstripe's op en ambassador als reso. Eerst had ik gewone Pearl SS fabrieksvellen erop liggen. (als reso)

Als je fabrieksvellen erop hebt liggen (als reso) lijkt het mij sowieso niet verkeerd een keer te vervangen.

(ik heb destijds de vellen gekocht op stokkenenvellendiscounter.nl , fijne service, en ik had toen ook korting wanneer ik setjes haaldde! )

mangoie


gewoon een emperor coated op doen en met een beetje goed stemmen valt er wel een acceptabel geluid uit te krijgen hoor. Ikzelf heb ook een special edition (7.1 mm dik) en daar ligt een emperor x op. Vind het niets tegenvallen, maar ik hou dan ook wel van een ' plok'-droog geluid.


Ik houd ervan als een snaredrum een beetje persoonlijkheid heeft, en de overtonen maken daar een groot deel uit. Ik stop er altijd een coated Ambassador op. Vond een emperor net als een Genera Dry zo dood klinken.  8)7

Sander?

ik doelde inderdaad op een ambassador.... my bad....

Dries


Ik houd ervan als een snaredrum een beetje persoonlijkheid heeft, en de overtonen maken daar een groot deel uit. Ik stop er altijd een coated Ambassador op. Vond een emperor net als een Genera Dry zo dood klinken.  8)7


Ik deel je mening over de persoonlijkheid, echter, sommige (meestal wat mindere) trommels leveren boventonen die niet gewenst zijn. In dat geval kan een dempend vel (zeker i.c.m. wat uitversterk-truukjes) echt een uitkomst zijn.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

mangoie


Ik deel je mening over de persoonlijkheid, echter, sommige (meestal wat mindere) trommels leveren boventonen die niet gewenst zijn. In dat geval kan een dempend vel (zeker i.c.m. wat uitversterk-truukjes) echt een uitkomst zijn.


Haha, dat klopt. Ik heb een stagg trommel van lang geleden. Als je die niet dempt klinkt ie zo immens vervelend.

Sander?

Zal ook wel een kwestie van smaak zijn, ik ben niet zo'n fan van overtonen. Ik probeer de boel meestal zo te stemmen dat de meeste overtonen verdwenen zijn, maar dat die niet te dood klinkt.

rtniels


Ik houd ervan als een snaredrum een beetje persoonlijkheid heeft, en de overtonen maken daar een groot deel uit.


+1, en niet alleen bij snaredrums

Erik


Zal ook wel een kwestie van smaak zijn, ik ben niet zo'n fan van overtonen. Ik probeer de boel meestal zo te stemmen dat de meeste overtonen verdwenen zijn, maar dat die niet te dood klinkt.


Bovendien kunnen overtonen ook in de weg van andere instrumenten zitten. Mee oppassen dus.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Jochem

Ik wil graag dubbellaags vellen kopen, want ik houd totaal niet van overtonen! Kunnen jullie mij wat aanbevelen?

Nijlpaard

Emperor X, Evans Hydraulic, AP Chitarra
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

mangoie

De wat dikkere vellen inderdaad (met eventueel een "dempring") zoals de Remo Pinstripe of Evens EC2 (SST).

Als je de oorlog wilt verklaren aan de overtonen kan je ook ringen, moongel, ductape etc. op de vel stoppen. Soms is het nodig, maar ik merk dat de wat "minder ervaren drummers" (te) vaak (te) teveel dempen wat de sound niet echt bevorderd. Ik adviseer je veel te oefenen met het stemmen van velen. Ik heb er zelf een hekel aan maar het is echt een essentiƫle vaardigheid voor een drummer

Maakt een coating eigenlijk veel uit kwa dempen van overtonen? De meeste merken roepen alleen dat een gecoated vel warmer klinkt. 

Jochem

Ik heb nu mijn vellen gedempt met moongel en ductape. Maar ik hou wel van zo'n wat meer gedempte toon.

Omhoog