Snaredrum stemmen

Gestart door vandeflosch, jun 17, 2012, 18:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

stefan

@Dezain: er is maar 1 enkele goede manier om goed te leren stemmen en dat is oefenen, oefenen, oefenen...
Hoe vaker hoe beter, hoe meer hoe makkelijker!
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Dezain

Ja, ik wist dat ik zulke antwoorden ging krijgen, maar dat is geen antwoord op mijn vraag..  :P
Experience is the name people give to their mistakes.

harmen 18

Dat is wat ik ook wilde typen............. maar toch:


Je kan het redelijk leren. Doe het gewoon vaak en dan komt het vanzelf. Die dingetjes zijn leuk, maar uiteindelijk komt het nog op je eigen stemvaardigheden, goede drums en goede vellen aan.

Gewoon veel doen dus en niet bang zijn om het een keer wat minder te hebben klinken. Dat kan ook gebeuren.

harmen 18

Dan weet je in elk geval dat het zo is...........


Nou, een oplossing:


Huur een drumroadie die goed kan stemmen  :?

Joris

En niet bang zijn om een vel strak op te spannen. Dat is heel vaak wat ik merk bij lui die niet goed kunnen stemmen, dat het vel veel te slap staat waardoor het nergens naar klinkt. Uit een redelijk hoog gestemde snare kan je ook genoeg laag halen, gewoon het ondervel wat slapper houden.

Robert-Jan

Als je niet weet wat je moet oefenen heeft oefenen ook geen zin..en alleen zeggen dat je moet oefenen dus ook niet, het zou echt helpen als je de vraagsteller dan ook op de een of andere manier op weg ..

Ga er eens voor zitten en lees dit eens door.
http://www.peabody.jhu.edu/data/46/link/3402/DTBv3.pdf

Bekijk deze video's






En andere gatzen fimpjes.

Als je dat gedaan hebt dan ga je met die tips en trucs aan de slag..en een beetje geduld dan kom je er vast wel uit zonder stemhulp gizmo's
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dezain

Heb al wel 's zulke filmpjes bekeken maar zal het mog een keer doen dan. Het is geen helpende tool maar wel iets waar ik echt wat aan heb. Bedankt!
Experience is the name people give to their mistakes.

Joris

Tip, voeg Bob gatzen toe op facebook.

Hij beantwoord vragen, en nog snel ook.

harmen 18

Helaas, zijn persoonlijke fb heeft het maximaal aantal vrienden bereikt......... 8)7

Headshrinker

[...] tune-bot [...]


Daar ben ik mee bezig (geweest) (zie dit topic). En met tips à la


En niet bang zijn om een vel strak op te spannen. Dat is heel vaak wat ik merk bij lui die niet goed kunnen stemmen, dat het vel veel te slap staat waardoor het nergens naar klinkt.


Wat bleek: 'strak opspannen' betekent: 'héél strak opspannen', zeker als 't gaat over je snare reso. Ik durfde dat nooit, omdat ik dacht dat zo'n vel te breekbaar was en dat 't ten koste zou gaan van 't laag (zoals dat bij toms 't geval is). En 'strak' is natuurlijk een relatief begrip.

Via Gatzen en anderen kwam ik op ongeveer een 'A' als 'target note' (440 Hz) voor het ondervel. Da's fors 'strakker' dan ik gewend ben. Maar het werkt: mijn snare klinkt daardoor... ehhh... 'strakker' (minder 'boing') en 't snarenmatje spreekt lekkerder aan.

Met een dergelijke spanning op het ondervel, wordt je slagvel meer bepalend voor de 'toonhoogte' van je snare (denk ik). Ik kwam uit op +/- een 'E' (330 Hz). Als beide vellen met zichzelf 'in stemming' zijn, heb je in ieder geval minder storende boventonen.

Dat is een (van de) stemming(en) die voor mij werkt (een andere snaredrum/vellencombinatie vraagt wellicht om 'n andere aanpak). Let wel: 'in de context' (met andere herrieschoppers eromheen). Thuis klinkt dit alles een beetje 'timbale-achtig' en lijkt 't niet op het klankbeeld dat ik in m'n hoofd had. Kwestie van gewenning en ervaringen opdoen.

JP

Drum-Tuner doet hetzelfde al TuneBot, maar kost nog geen 10 euro.
Is een app voor iPhone, iPad of iPod, die je dan natuurlijk wel moet hebben.

drum-tuner-app.com

drum1964





Me thinks this was designed by an engineer, and not a drummer. The few comments on here already show that. Representing the drum's sound as a number doesn't tell the user if the drum is in tune with itself, or if it sounds good at all. Just that it is at 101hz. Well, that's fantastic.

Dat denk ik er ook van.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Robert-Jan

Dit is wel een andere app als waar jp het over heeft.
Als je hem zo gebruikt als in het filpmje sja dan kan je er niks mee, ook niet met de tunebot.
Het gaat erom dat je freq's bij de lugs meet en aan de hand daarvan dus gelijke stemming krijgt.
Maar ik kan je al melden dat dat verdomd lastig is met een app op de iphone of ipad.
Wat dat betredt wint de tunebot het al dik..die klik je aan je rim en je hebt twee handen vrij..eentje om te tikken..eentje om te sleutelen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Fibesman



Me thinks this was designed by an engineer, and not a drummer. The few comments on here already show that. Representing the drum's sound as a number doesn't tell the user if the drum is in tune with itself, or if it sounds good at all. Just that it is at 101hz. Well, that's fantastic.

Dat denk ik er ook van.


SOW! Ik ook.

Headshrinker

Hier 'n filmpje van iemand die verschillende stemmingen test op een Black Magic (helaas alleen het slagvel). Best geinig.


stick tight


Hier 'n filmpje van iemand die verschillende stemmingen test op een Black Magic (helaas alleen het slagvel). Best geinig.




Ik heb de 13x7 van deze snare, heerlijk voor live. Je hoort op dit filmpje wel heel duidelijk hoe ''afgeknepen'' somige vellen gaan klinken bij een wat hogere spanning. Een Evans genera dry of variant daarvan zou het beter doen.

Headshrinker

Je hoort op dit filmpje wel heel duidelijk hoe ''afgeknepen'' somige vellen gaan klinken bij een wat hogere spanning.


Vind ik ook.

Ik heb de 3G-stemming 'ns uitgeprobeerd op mijn 14x6,5" COB snare. Werkt! In de oefenruimte, althans. Thuis klinkt 't voor geen meter (zoals alle snare stemmingen, trouwens--kwestie van 'akoestiek').

Ik kan me voorstellen dat meer (beginnende) drummers daartegenaan lopen: je stemt tot je een ons weegt, maar wat je ook probeert, 't is 'boinggg' en 'riiiiing' dat de klok slaat. Dat doet held X op CD Y toch anders... Maar hoe??? Je raakt gefrustreerd en overweegt je snare bij het groot vuil te zetten en begint alvast te sparen voor een Z-übersnare en een container moongel.

Totdat... je jouw 'afvalbak' per ongeluk 'ns in een andere ruimte neerzet, er wat harder op slaat en er wat gitaren en andere herrie omheenplamuurt...

Weg zijn de 'boinggg' en 'riiiing'! Jouw trommeltje klinkt ineens heel acceptabel. Bijna... nou ja... zoals die van held X op CD Y.

Je bent weer een blije drummer. Stop je met dromen over die Z-übersnare?

Waarschijnlijk niet...

Hans

#42
nov 24, 2012, 17:11 Last Edit: nov 24, 2012, 17:13 by Hans


....
Je bent weer een blije drummer. Stop je met dromen over die Z-übersnare?

Waarschijnlijk niet...


Kostelijk geformuleerd. Jij moet columns gaan schrijven !

edit : ik besef dat dit wellicht cynisch klinkt, maar zo bedoel ik het niet, echt lollig geschreven.

Stokmans

En nog herkenbaar ook :Y

Omhoog