Afro-Cuban e.d.

Gestart door drumlarsos, feb 18, 2012, 20:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

drumlarsos

De laatste tijd gaat veel van mijn drumstudie-tijd uit naar Afro-Cuban en aanverwanten. Gezien er hier nog niks over te vinden was op dit forum, open ik dit topic.
Ik hoop dat er hier mensen zijn die een aantal gave ritmes/oefeningen en/of aanverwante stijlen willen delen.

Ik zal een start maken met de basis ritmes e.d.
Om te beginnen bij de clave:
Dit ritme is wat ''wij'' als ''boem tjak boem tjak'' hebben...

Son clave wordt vooral in de nieuwe,populaire muziek(salsa e.d.)gebruikt, de rumba clave is hier de orginele versie van.
3-2 wil zeggen waarmee men start, als wordt aangegeven dat er 2-3 wordt gespeeld wil dus zeggen dat je in de tweede maat(van de afbeelding) start(net zoals bij bv een samba/bossa)
[ Invalid YouTube link ]

Als je dit gaat samen voegen met het patroon ''cascara'', wat je kun spelen op de rand van je floor, cowbell of hi-hat krijg je een soort van samensmelting van verschillende percussie-instrumenten/ritmes op je drumstel:


Een ander ritme wat ik zelf ook lekker vind spelen is de Songo, die je in verschillende stijlen/set-ups kun toepassen:


Dit kun je er o.a. van maken:
[ Invalid YouTube link ]

And last but not least , the master himself:
[ Invalid YouTube link ]

Uiteraard zijn er nog tal van andere ritmes en patronen, maar ik wou het hier eerst maar even bij laten.
En vertel ik iets wat niet waar is o.i.d. verbeter me dan aub
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Hammar

Voor mij komt dit van een andere planeet!, Respect als je dit kunt!

paQ

dat komt omdat er ineens allemaal namen op "dez", "fez" en "vez" eindigen :+

Jochem

Deze dingetjes heb ik veel gedaan, zijn zeer goed om je coördinatie te verbeteren. Nog een paar:
-Campana
-Songo
-Conga
-Mozambique
-2/3 Rumba clave
-Cascara
-Clave Bomo
-Son clave
-Kizomba
-Calypso

Leuke dingetjes!

Jochem

Net een 'oude' aantekening gevonden. De Songo en Campana, zijn toch wel de leukste ;)

Omhoog