Harde cymbalen

Gestart door vandeflosch, jan 18, 2012, 01:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

vandeflosch

Ik kreeg onlangs de 'kritiek' dat ik te hard op mijn crash sla. Zonder meer. Dat was alles.

De kritiek is van een man die aardig wat van muziek kent, duikt regelmatig met nieuwe muziek de studio in, maar is een gitarist/zanger en is dus niet met drum bezig.

Nu vraag ik mij natuurlijk af wat ik met zo'n soort van kritiek moet.

Hij kan die kritiek gegeven hebben op basis van een youtube-filmpje of van de myspace van mijn band.
Misschien kunnen jullie even vergelijken:

bekijk Girl in Paradise op: http://www.myspace.com/noforeplaymusic
youtube 1: http://www.youtube.com/watch?v=McJ5MutYzjo&feature=related
youtube 2:http://www.youtube.com/watch?v=3QhMr5pn8Xc&list=UU2amtTg36O0uZNElbV4ga2w&index=1&feature=plcp
youtube 3:http://www.youtube.com/watch?v=PjT1TQ2KU3o&list=UU2amtTg36O0uZNElbV4ga2w&index=4&feature=plcp

Dit zijn opnames en filmpjes van meer dan een jaar geleden maar recentere versies zijn er niet op het internet te vinden dus hij moet hierop zijn kritiek geuit hebben.

Ik heb zelf niet het gevoel dat ik hard op mijn crashen sla (ik heb overigens nog nooit schade aan bekkens gehad - heb wel al eens door een slagvel snare gezeten).

In de repetitieruimte van mijn band die niet zo'n goede akoestiek heeft overheersen bekkens dan wel vaker (vooral als ik crash 18" voor ritmebekken ga gebruiken in bijvoorbeeld 'Savior - Rise Against')

nu vraag ik mij dus af wat de oorzaak van zo'n kritiek kan zijn?

-sla ik gewoon te hard? (dan toch)
-heeft die man misschien niet graag muziek met veel crashes (ik denk dat hij het voor pop-rock heeft overigens)
-ligt het aan de mix? (de myspace-opnames --> 1 micro boven drumstel (dus dichtst bij de bekkens) )
(in de youtube versies weet ik niet teveel van de mix)
-ligt het aan nog een andere reden dat jullie me kunnen vertellen?

een hele boterham. Maar vooral: moet ik me dit aantrekken? Is het terechte kritiek waar ik iets mee moet doen? ...

Erik

Ik hoor/zie geen overmatig crash-gebruik in de youtube-filmpjes in ieder geval. Hard slaan (tot een bepaalde grens) kan juist erg goed in de muziek passen. Vaak gewoon een kwestie van smaak.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

NathanR


Ik hoor/zie geen overmatig crash-gebruik in de youtube-filmpjes in ieder geval. Hard slaan (tot een bepaalde grens) kan juist erg goed in de muziek passen. Vaak gewoon een kwestie van smaak.


Plus 1!

Nijlpaard

Denk idd dat de man vanuit zijn eigen voorkeur redeneerde.
Kom je in wel meer  tegen "everybody is a drummer", oftewel iedereen weet hoe er gedrumt moet worden.

Gek genoeg zie ik nooit mensen de gitarist vertellen hoe hij zijn werk moet doen.

Gezien de filmpjes is er met je techniek iig niets mis.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

vandeflosch


vandeflosch


Denk idd dat de man vanuit zijn eigen voorkeur redeneerde.
Kom je in wel meer  tegen "everybody is a drummer", oftewel iedereen weet hoe er gedrumt moet worden.

Gek genoeg zie ik nooit mensen de gitarist vertellen hoe hij zijn werk moet doen.

Gezien de filmpjes is er met je techniek iig niets mis.


dat stelt me gerust :) maar ik dacht dat al wel dat die goed zat omdat ik een drumleraar heb die daar heel fel op hamert. Toch zei iemand me dat ik meer vanuit mijn polsen moet werken. Dat was naar aanleiding van een afgelopen optreden waarbij ik iets dynamieker drumde omdat de mensen onze band te statisch vonden. Daar heb ik niet op gereageerd want dat vond ik de moeite niet waard.

vandeflosch

Stel dat ik een nummer speel dat mijn 2e crash als ritmebekken dient en dus er veel meer 'lawaai' is dan met een hihat of ride.

Moet ik dan expliciet vragen om de overheads wat weg te trekken? (Zodat de snare er terug uit komt...)

Ik speelde tot nu toe ook altijd lokale optredens en dan weet ik niet hoe goed de geluidstechniekers zijn...

Rascul

Dat lijkt me niet. Een crash is meestal dunner dan een ride (en ja, ik heb Z-custom crashes gezien die twee keer zo dik waren als de gemiddelde jazzride, maar da's het punt natuurlijk niet), dus je hebt een minder penetrant geluid als je op je crash ridepatronen gaat spelen. In dat geval zou je die overhead dus eerder moeten opdraaien dan wegdraaien, hoewel dat dan weer gaat bijten als je ook veel crashes op dat bekken speelt. Ergo, lekker laten, uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de technicus.

En om nog even bij het kernpunt te komen: van wat ik uit die YouTube dingen kan aflezen, komt het niet over alsof je te hard slaat. Je raakt die crashes technisch gewoon netjes, ze hangen niet te recht of te hoog, en zelfs met uitversterking en een vrij 'open' geluid vind ik ze niet lelijk of te penetrant. Ergo, ik snap het probleem niet zo. Het kan natuurlijk zijn dat die kerel vindt dat je die crashes in zachte stukken te vol raakt, maar dat zou dan bij andere muziek zijn dan die je hier hebt gepost.

Tussen twee haakjes, als ik de keren moet optellen dat een niet-drummer begon te mekkeren dat die cymbals toch zo hard waren, dan heb ik aan een zaal vol handen niet genoeg - en mind you, ik speel met flinterdunne fast crashes. Soms moet je gewoon vriendelijk knikken, een klein tikje terugschroeven en het verder gewoon over je heen laten komen.

Rascul

En om daar nog wat aan toe te voegen: die filmpjes zij met een handycam of mobiel opgenomen, en die dingen pikken altijd veel hoog op en weinig mid. Daardoor gaan crashes en snareklappen niet lekker mengen met de rest van de muziek, en komen ze dus harder, scheller en botter over dan ze feitelijk waren. Daarop kritiek op de balans baseren vind ik niet zo netjes eigenlijk, dat had die kerel ook moeten weten  :F

vandeflosch

Citaat
Tussen twee haakjes, als ik de keren moet optellen dat een niet-drummer begon te mekkeren dat die cymbals toch zo hard waren, dan heb ik aan een zaal vol handen niet genoeg - en mind you, ik speel met flinterdunne fast crashes. Soms moet je gewoon vriendelijk knikken, een klein tikje terugschroeven en het verder gewoon over je heen laten komen.

ok niks van aantrekken dus :-)


En om daar nog wat aan toe te voegen: die filmpjes zij met een handycam of mobiel opgenomen, en die dingen pikken altijd veel hoog op en weinig mid. Daardoor gaan crashes en snareklappen niet lekker mengen met de rest van de muziek, en komen ze dus harder, scheller en botter over dan ze feitelijk waren. Daarop kritiek op de balans baseren vind ik niet zo netjes eigenlijk, dat had die kerel ook moeten weten  :F

Had ik niet aan gedacht, bedankt ! +1

NathanR

Ik moest een keer spelen op een festival, en toen was met de soundcheck het geluid helemaal top, de geluidsman was tevreden, de band was tevreden.. toen was er na de show 1 geluidsman in opleiding die flink had duidelijk gemaakt tegen de andere bandleden dat ik echt veeeelste hard sloeg. (Het was mijn eerste echte show, ik was 14 jaar, en sloeg verre van keihard ;) )

Het dus eigenlijk gewoon een kwestie van smaak, de 1 vind de crashes hard wel mooi, de ander weer niet.. :)
Niet te veel aantrekken van mensen die vinden dat je te hard slaat, en het vervolgens niet onderbouwen met argumenten :)

vandeflosch


Het dus eigenlijk gewoon een kwestie van smaak, de 1 vind de crashes hard wel mooi, de ander weer niet.. :)
Niet te veel aantrekken van mensen die vinden dat je te hard slaat, en het vervolgens niet onderbouwen met argumenten :)


Dat stoorde mij inderdaad, het was zo'n vage kritiek... Wat doe je dan :D

Ik mag mijn spel er dus niet door laten beïnvloeden?

NathanR

Uiteindelijk moet je zelf weten hoe je speelt, je creëert zo ook je eigen stijl nietwaar? :) De 1 drumt gewoon anders dan de ander...
Zolang iemand alleen maar zegt, dit en dat doe je verkeerd, zou ik het gewoon lekker naast je laten... :)

vandeflosch


Uiteindelijk moet je zelf weten hoe je speelt, je creëert zo ook je eigen stijl nietwaar? :) De 1 drumt gewoon anders dan de ander...
Zolang iemand alleen maar zegt, dit en dat doe je verkeerd, zou ik het gewoon lekker naast je laten... :)

okee :) bedankt

Rascul

Kritiek moet je altijd serieus nemen, zeker van medemuzikanten, maar het lijkt me in dit geval onterecht en op de verkeerde dingen gebaseerd. Bovendien, volgens mij zie ik hier een vrij unaniem oordeel over je spel en hoe je je crashes raakt in het topic: niks mis mee.

vandeflosch


Kritiek moet je altijd serieus nemen, zeker van medemuzikanten, maar het lijkt me in dit geval onterecht en op de verkeerde dingen gebaseerd. Bovendien, volgens mij zie ik hier een vrij unaniem oordeel over je spel en hoe je je crashes raakt in het topic: niks mis mee.


Omdat het inderdaad een goede muzikant is dacht ik het toch maar eens aan mede-drummers te komen vragen...

timmie


Omdat het inderdaad een goede muzikant is dacht ik het toch maar eens aan mede-drummers te komen vragen...


Ik zou medemusici wel gewoon serieus nemen, zeker als je samen met ze speelt. Muziek maken is samenwerken en je bent wel gewoon van ze afhankelijk...

Nlz


Omdat het inderdaad een goede muzikant is dacht ik het toch maar eens aan mede-drummers te komen vragen...

Een second (en third t/m fifteenth in dit geval ;)) opinion vragen kan natuurlijk nooit kwaad, maakt een hoop duidelijk zoals je hebt kunnen merken.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

vandeflosch


Een second (en third t/m fifteenth in dit geval ;)) opinion vragen kan natuurlijk nooit kwaad, maakt een hoop duidelijk zoals je hebt kunnen merken.


inderdaad !

Dribbel

Wat goed van je om het hier ook te bespreken.  :Y
Wat ik nu gezien heb is de muziek idd iets vlak qua dynamiek, daar zou je als band aan kunnen werken.
Maar je slaat zeker niet heel hard.
Goed je eigen oren gebruiken, en blijven communiceren met je bandleden over wat zij verwachten en horen.
Je maak samen muziek :Y

Meningen blijf je houden, opbouwende kritiek moet je altijd naar luisteren.
En zo te horen ben je daar zeker gevoelig voor.
Je doet er je voordeel mee, en je blijft leren. Meer kun je niet van jezelf verwachten. *O*
Yamaha recording & sabian

NathanR

Ik bedoelde met mijn post ook zeker niet dat je alle kritiek de deur moet wijzen, maar aan alleen kritiek van je slaat te hard en vervolgens niet onderbouwt met redenen waarom en hoe je het beter kan aanpakken, daar kan je gewoon niet veel mee in mijn ogen.

vandeflosch


Wat goed van je om het hier ook te bespreken.  :Y
Wat ik nu gezien heb is de muziek idd iets vlak qua dynamiek, daar zou je als band aan kunnen werken.
Maar je slaat zeker niet heel hard.
Goed je eigen oren gebruiken, en blijven communiceren met je bandleden over wat zij verwachten en horen.
Je maak samen muziek :Y

Meningen blijf je houden, opbouwende kritiek moet je altijd naar luisteren.
En zo te horen ben je daar zeker gevoelig voor.
Je doet er je voordeel mee, en je blijft leren. Meer kun je niet van jezelf verwachten. *O*


Als een bandlid het ook gaat vinden is het iets anders natuurlijk ! Dan moeten we een middenweg vinden.

ArcticLight

Misschien nog even puntje waar je op kunt letten: volgens mij heb je de vleugelmoertjes van de standaarden best strak aangedraaid. Buiten dat sluit ik me aan bij wat er al gezegd is. :)

Rick


Misschien nog even puntje waar je op kunt letten: volgens mij heb je de vleugelmoertjes van de standaarden best strak aangedraaid. Buiten dat sluit ik me aan bij wat er al gezegd is. :)


Dat wilde ik ook zeggen. Je bekkens iets meer laten "ademen". Als ze meer kunnen bewegen gaat er minder energie in het bekken zelf zitten, waardoor hij dan veel minder snel zal scheuren

vandeflosch


Dat wilde ik ook zeggen. Je bekkens iets meer laten "ademen". Als ze meer kunnen bewegen gaat er minder energie in het bekken zelf zitten, waardoor hij dan veel minder snel zal scheuren


Ik zie het, vooral de linkse (vanuit publiek-standpunt).

En heeft buiten een positief effect op het scheuren die 'ademruimte' invloed op de geluid(sterkte) ?

Omhoog