Controle rechtervoet

Gestart door Clubkop, mrt 27, 2018, 17:55

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Clubkop

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje over het gebruik van je rechtervoet op de basdrum.
Ik ben nu weer een maandje bezig met drummen sinds ik een jaar of 15 geleden er mee gestopt was.

Hoe gebruiken jullie je rechtervoet? Ik merk dat ik hier moeite mee heb.

In principe vind ik het fijn om mijn gehele voet op het pedaal te houden en dus met mijn enkel de beweging te maken, dit geeft mij veel controle.
Echter wordt dit een probleem zodra ik sneller wil spelen, vooral bij een dubbele bas.

Wanneer ik alleen mijn voorkant van de voet op het pedaal houd en dus met mijn hele been het pedaal bedien kan ik inderdaad de snelheid halen maar vaak stuitert hij dan een beetje lafjes weer terug op de basdrum. Weinig controle dus.

De stijl die ik speel is vooral rock.
Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!
Kleding bedrukken of borduren?  Kledingbedrukken.nu!

dunDaan

Tsja, sommigen zweren bij jouw stijl (heel down) zoals Ton Dijkman, anderen zweren bij "full leg motion". Het is waar je jezelf het beste bij voelt, er is geen "dit is het beste" of "dat is het beste".
Mijn persoonlijke mening is dat als je je hele been gebruikt het makkelijker is om bv dubbels te maken om dat je dan met je voet over het pedaal kunt glijden. Ook heb ik dan meer power.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

hjs

Is je veerspanning dan niet te laag als hij terug stuitert?

Clubkop

Ik had inderdaad al gelezen dat het vrij persoonlijk is.
Houden jullie in 'rust' stand de klopper tegen de bas aan of eraf? Wellicht is hier een "regel"  voor?


Veerspanning te laag, hmmm dat kan ik inderdaad is testen, bedankt!
Kleding bedrukken of borduren?  Kledingbedrukken.nu!

Henk0210

In rust de beater van het vel houden. Na een slag moet je hem terug laten veren zeg maar, dus niet er tegen aan gedrukt houden. Dat komt je klank niet ten goede.
Premier Elite series birch, Ludwig Classic Birch, Diril/Turkish cymbals

Technobeat

#5
mrt 27, 2018, 20:11 Last Edit: mrt 27, 2018, 20:24 by Technobeat
In rust de beater van het vel houden. Na een slag moet je hem terug laten veren zeg maar, dus niet er tegen aan gedrukt houden. Dat komt je klank niet ten goede.
Tenzij men electronisch speelt , dan heb je daar geen last van ;)  .
Maar idd , bij puur akoestisch is los laten komen het beste .

BTW Clubkop , er zijn op YouTube tal van video`s te vinden betreffende dit onderwerp bijvoorbeeld deze :

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

hjs

Veerspanning te laag, hmmm dat kan ik inderdaad is testen, bedankt!
Even de kuitjes weer kweken ;)
Nee hoor, is ook iets persoonlijks. Las laatst ergens dat bv Simon Philips de veren heel los heeft.

Jazz

Niet zo lang geleden begonnen met het flink verbeteren van mijn bastechniek.
Dat was wel nodig. Maak gebruik van t over de pedaal glijden. Het is er gigantisch op vooruit gegaan. Voor mij is deze manier t prettigst.
There is no music without jazz

Clubkop

Bedankt voor de reacties!
Ik speel nu elektronisch maar ik wil geen foute gewoontes ontwikkelen die wanneer ik akoestisch ga spelen hoorbaar zijn.

@ Jazz: Hoe bedoel je over het pedaal glijden?
Kleding bedrukken of borduren?  Kledingbedrukken.nu!

Jazz

Ik bedoel van tenen naar bal van de voet schuiven en terug. Hak blijft van de pedaal af.
Zo heb je in 1 beweging (van je bovenbeen) 2 slagen. Dit is ook terug te vinden op you tube
There is no music without jazz

kaboemba

Ga ik toch maar op oefenen, mag het ook met links ?????

Dreamdrummer

Tijdje terug dit gepost over dubbel bass techniek. Voor kracht en snelheid.
Ook toepasbaar bij 1 voet :-)

http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=4479.msg76037#msg76037

Ik bedoel niet dat dit DE techniek is, maar EEN techniek waar ik goed mee uit de voeten kan.
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Joris

Ik bedoel van tenen naar bal van de voet schuiven en terug. Hak blijft van de pedaal af.
Zo heb je in 1 beweging (van je bovenbeen) 2 slagen. Dit is ook terug te vinden op you tube
Dan kan je er net zo goed direct een youtube link bij posten, dit is vrij onduidelijk  ;)

In het begin zou ik me sowieso niet al te druk maken om techniek, gewoon veel spelen dan kom je er meestal vanzelf wel uit.

Of gewoon even een drumles nemen, dat is denk ik veel nuttiger dan allemaal willekeurige technieken van youtube/internet proberen. Dan kan iemand je meteen vertellen waar je op moet letten en wat je fout of goed doet.

Ik heb een tijdje geleden ook even een kort (waardeloos ;)  ) filmpje opgenomen. Ik kwam op facebook een vraag tegen wat voor techniek je tussen 140 - 190 bpm moet gebruiken. Meteen allemaal lui met van die onzin adviezen, Heel toe, swivel etc. Allemaal totaal niet nodig, gewoon full leg motion. Naar mijn mening kan je je vanaf 180 bpm druk gaan maken over ankle motion, daaronder vind ik dat totaal overbodig.

Maar oke dit hangt ook weer van meerdere factoren af, mijn veerspanning is redelijk hoog daardoor is het veel moeilijker om op lagere tempos vanuit m'n enkels te spelen, laat staan met volume. Er zijn lui die 160 bpm vanuit hun enkels kunnen spelen, dat lukt mij echt niet. Het blijft uiteindelijk allemaal persoonlijke voorkeur.



Werkt die link wel? Nou ja, hier is de rechtstreekse link https://www.youtube.com/watch?v=FZEbi_1wsHI


animal

Ik had je bijna niet herkend met je shirt aan :+

Dreamdrummer

Dan kan je er net zo goed direct een youtube link bij posten, dit is vrij onduidelijk  ;)

In het begin zou ik me sowieso niet al te druk maken om techniek, gewoon veel spelen dan kom je er meestal vanzelf wel uit.

Of gewoon even een drumles nemen, dat is denk ik veel nuttiger dan allemaal willekeurige technieken van youtube/internet proberen. Dan kan iemand je meteen vertellen waar je op moet letten en wat je fout of goed doet.

Ik heb een tijdje geleden ook even een kort (waardeloos ;)  ) filmpje opgenomen. Ik kwam op facebook een vraag tegen wat voor techniek je tussen 140 - 190 bpm moet gebruiken. Meteen allemaal lui met van die onzin adviezen, Heel toe, swivel etc. Allemaal totaal niet nodig, gewoon full leg motion. Naar mijn mening kan je je vanaf 180 bpm druk gaan maken over ankle motion, daaronder vind ik dat totaal overbodig.

Maar oke dit hangt ook weer van meerdere factoren af, mijn veerspanning is redelijk hoog daardoor is het veel moeilijker om op lagere tempos vanuit m'n enkels te spelen, laat staan met volume. Er zijn lui die 160 bpm vanuit hun enkels kunnen spelen, dat lukt mij echt niet. Het blijft uiteindelijk allemaal persoonlijke voorkeur.


Werkt die link wel? Nou ja, hier is de rechtstreekse link https://www.youtube.com/watch?v=FZEbi_1wsHI


Het blijft persoonlijk, maar ik kan mij hier een heel eind in vinden.
Full-leg tot ca. 180 bpm, daarna komt de enkel een beetje erbij, totdat je alleen vanuit je enkels speelt.

Tijdje terug geklooit met de veerspanning (strakker gezet) maar hiermee kreeg ik geen power uit de bassdrum en werd ik sloppy bij langzame tempo's.
Veren weer wat losser gezet en dat speelde gelijk een stuk beter.


Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Joris

Ik had je bijna niet herkend met je shirt aan :+
Dat ik vaak geen shirt aan heb met optredens is meer uit praktische overweging. Vooral op tour heb ik geen zin om stapels met shirt mee te nemen omdat ik elke dag na een optreden m'n shirt kan uitwringen.  :+

Het blijft persoonlijk, maar ik kan mij hier een heel eind in vinden.
Full-leg tot ca. 180 bpm, daarna komt de enkel een beetje erbij, totdat je alleen vanuit je enkels speelt.

Tijdje terug geklooit met de veerspanning (strakker gezet) maar hiermee kreeg ik geen power uit de bassdrum en werd ik sloppy bij langzame tempo's.
Veren weer wat losser gezet en dat speelde gelijk een stuk beter.
Als ik geen snelle double bass hoefde te spelen had ik m'n veren ook wel een stuk losser gehad. Als ik ze nu losser zou doen zou ik waarschijnlijk nog wel dezelfde snelheden kunnen spelen, maar absoluut zonder ook maar enig volume. En ik speel al jaren met vrij hoge veerspanning dus ben er ook wel echt aan gewend geraakt.

Omhoog