Cobus method by ear .

Gestart door Technobeat, aug 27, 2017, 19:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Technobeat

aug 27, 2017, 19:21 Last Edit: aug 27, 2017, 19:27 by Technobeat
Vandaag was ik weer eens aan het grasduinen op YouTube bij de afdeling drums en kwam drummer Cobus Potgieter tegen en naar ik aanneem kennen jullie allemaal deze topper :)  .
Maar wat ik NIET wist was dat hij geen noot kan lezen en alles doet op gehoor .
En dat hij zelf een eigen lesmethode heeft ontwikkeld om te leren drummen zonder blad muziek en dit pakket heeft ondergebracht bij Drumeo :

https://www.drumeo.com/drumshop/cobus-method/

Nu vroeg ik mij af of er hier op het forum leden zijn die ( net als ondergetekende ) geen noten kunnen lezen en alleen drummen op het gehoor en of je hierdoor enige beperkingen bemerkt in het uitoefenen van je hobby ?


DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

kaboemba

Nope nog nooit gehoord van Cobus, maar nu wel.
Nope nog nooit een noot kunnen lezen, nah wel ooit een poging gedaan maar snel gestopt.

Ooit in een ver verleden 1 of 2 lessen gehad ook mee gestopt, moest meteen openhanded afleren, neuh laat maar.

Ik ben dan ook geen geweldige drummer, techniek is niet mijn sterkste punt maar ik vermaak me prima en mijn band ook dus zo erg zal het dan ook weer niet zijn.

Wat ik tegenwoordig wel doe is af en toe wat internet lessen, filmpjes met instructies, andere ritmes enz enz te volgen en uit te proberen.

Robert-Jan

Cobus is een briljante marketeer, maar geen uitzonderlijk goede drummer..
There I said it.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drfill

#3
aug 27, 2017, 21:21 Last Edit: aug 27, 2017, 22:46 by drfill
wat is er moeilijk aan noten leren lezen ?  ik heb hier bv. ooit een programmaatje voor gepost ..
als je hier een paar maanden mee werkt..   gaat het haast vanzelf ..   (Aered)
en heb je de sleutel tot vele boeken en lessen..   waarvan je meer leert dan van cobus ..
al was het alleen maar,  omdat hij maar  1  drummer is  ..
je kunt tevens je eigen ideeen en oefeningen opschrijven .. en je 'logische' hersenen ont-
wikkelen naast de 'emotionele' kant..   kortom het word er alleen maar completer van ..
tabs of een eigen systeem is alleen maar een 'waste of time'  ..als je toch iets moet 'leren'
waarom dan niet gelijk het universele ..

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Robert-Jan

Wat hij uiteindelijk voor systeem heeft weet ik ook niet, maar het is dus ook een systeem, net als noten lezen is.
Hij verkoopt het goed, hij speelt in op 'oe oe' moeilijk, maar dat is het zeker ook niet. Echt goed noten lezen heb je nodig als je studiodrummer bent en in drie uur 8 liedjes moet inspelen. Een beetje is verdomd handig om inzicht te krijgen in wat je doet, je kan hetgeen dat je doet beeldend maken en ik vermoed dat hij precies hetzelfde doet, alleen er andere termen voor gebruikt.
Maar goed dit blijft een hele sterke, met een beetje theoretische kennis kom je gewoon veel verder en communiceer je veel makkelijker.
https://m.youtube.com/watch?v=6J4pzHPHeHw
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Black Page

Laat staan muzikant ...

dunDaan

Ondanks dat ik al jaren bij de lokale drumband speel en dus best aardig noten kan lezen, heb ik voor drumpartijen nog nooit ook maar 1 noot opgeschreven en doe ik alles op gehoor. Ook bij de drumband moet ik wel eens drummen en krijg ik dus een drumpartituur voor mijn kiezen, maar aangezien dat meestal om "bekende" nummers gaat (Toto, Kensington) leer ik het veel makkelijker door gewoon 1 of 2 keer naar het origineel te luisteren.
Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen dat sommige drummers veel meer gebaad zijn bij een methode die auditief georiënteerd is. Ik leer op die manier ook veel makkelijker dan dat ik alles noot voor noot van papier moet lezen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

drfill

voor gewoon pop rock hoef je ook niet te kunnen lezen ?  maar jij zit wel op het punt wat ik bedoel :
alles logisch kunnen begrijpen en visualiseren, en het gevoel hebben dat je niks 'mist' ..
als je niet kunt lezen, zal er altijd twijfel zijn, in je hoofd..  omdat je iets 'mist' en het niet concreet kan maken..
daarnaast, als je kunt lezen, elk boek wat je pakt begrijp je meteen wat er bedoeld word,  voor leren
van nieuwe dingen vind ik het ook belangrijk ..  ..kunnen lezen zegt niets over hoe je drumt, maar
wel over je potentiele bronnen waar je zelf dingen mee kunt doen, ahv.  hoe fanatiek je bent ..
als je zelf een heel systeem uit gaat denken om dingen te visualiseren, terwijl dit er al is, vind ik
hetzelfde als wanneer je 8-kantige wielen uit gaat vinden, terwijl er al ronde zijn ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jazz

Zo nu en dan vind ik t wel prettig om de notenpartij te hebben. Heb je wel iets om aan vast te houden of net die finesse te vinden.
De meeste nummers speel ik op gehoor. Schrijf van alles bij de tekst.
Als t nummer lastig in elkaar zit is t voor mij wat handiger om te kunnen lezen wat er staat en dan grotendeels te gebruiken. De
rest kan ik dan zelf wel invullen.
There is no music without jazz

Robert-Jan

Ondanks dat ik al jaren bij de lokale drumband speel en dus best aardig noten kan lezen, heb ik voor drumpartijen nog nooit ook maar 1 noot opgeschreven en doe ik alles op gehoor. Ook bij de drumband moet ik wel eens drummen en krijg ik dus een drumpartituur voor mijn kiezen, maar aangezien dat meestal om "bekende" nummers gaat (Toto, Kensington) leer ik het veel makkelijker door gewoon 1 of 2 keer naar het origineel te luisteren.
Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen dat sommige drummers veel meer gebaad zijn bij een methode die auditief georiënteerd is. Ik leer op die manier ook veel makkelijker dan dat ik alles noot voor noot van papier moet lezen.
Mijn ervaring is dan ook dat mensen die ooit hebben leren lezen (op welk niveau dan ook) auditief veel sneller zijn of worden. Dat jij het in 1 of 2 keer hoort heeft ook te maken dat je 'het systeem' snapt. Cobus zal dus een ander systeem hebben en wat dat is weet ik dan niet, maar dat is dan dus linksom of rechtsom. 'Noten lezen' is niet alleen maat voor maat kunnen spelen wat er staat, maar ook het grotere plaatje zien qua vorm van een liedje enzo.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans

... leer ik het veel makkelijker door gewoon 1 of 2 keer naar het origineel te luisteren.
...
Dat werkt redelijk als je maar weinig nummers hoeft te leren. Maar als je, zoals RJ beschrijft, een studio in moet met beperkte tijd en hoge eisen, dan wordt het moeilijk het origineel te beluisteren, want die ga jij namelijk inspelen ;)

Daarnaast, als je veel nummers moet instuderen is het erg handig om partijen te hebben van die nummers, al is het maar voor de structuur en de details bij fills, eindes, het ritme, etc. Ik gebruik hiervoor een eigen maniertje om dit vast te leggen, maar details van het nummer gaan in notenschrift.  Dat heb ik 25 jaar geleden leren lezen, vervolgens 20 jaar niet gebruikt, en nu snapte ik het zo weer  :Y

Joris

Meestal als ik iets in noten uitschrijf onthoud ik het ook veel beter. Als ik een nummer een paar keer luister weet ik misschien in grote lijnen nog hoe het gaat, de echte details onthouden de meeste mensen niet in 2 keer luisteren denk ik, ik tenminste niet.

Dreamdrummer

Cobus is een baas idd! Een heerlijke drummer.

Ik kan zelf ook (bijna) geen noten lezen.
Heb een tijdje les gegeven met bladmuziek, maar het boek (beginners) was nog niet bij het 3e hoofdstuk en ik begreep er niets meer van. :+

Ik heb mijzelf drummen aangeleerd. Toen ik een jaar of 4-5 was mee-tikken met de muziek die mijn ouders veel draaiden: CCR (lekker simpel), later Dire Straits en Queen.
Weer later heel veel geleerd van luisteren naar verschillende stijlen en instructie filmpjes op Youtube. Hoera voor Internet op mij PC begin 00's! *O*

Gelukkig nog nooit moeite ondervonden bij het leren van een nummer.
Tuurlijk is niet elk nummer even makkelijk om na te spelen, maar gewoon in stukjes knippen en na-spelen werkt vooralsnog voor mij.:-)
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

drfill

#13
aug 28, 2017, 16:58 Last Edit: aug 28, 2017, 17:03 by drfill
Buddy Rich kon ook geen noot lezen..  en alle muzikanten in zijn big band wel..  dus het kan heus wel zonder..   
(sommige dingen op een drumstel zijn ook niet meer op te schrijven..  voor mij dan..)
maar toch is het uitgevonden om te helpen..   niet om er slechter van te worden ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Otje

Wel de (drum)noten kunnen lezen, maar  het dan niet na kunnen spelen. Das vaak mijn probleem  :(

drum1964

@Otje

The black page #2 bedoel je dan ?
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Technobeat

#16
aug 28, 2017, 19:23 Last Edit: aug 28, 2017, 19:28 by Technobeat
Maar als puur hobby / thuis-drummer kun je toch wel volstaan met het system van Cobus of uberhaupt met het goed luisteren naar het origineel ( ook al is dat 10x achter elkaar ) ?
Ook is idd het bekijken van YouTube drum covers een goed hulp middel om te zien wat - waar - wanneer geslagen wordt .......
Tijdens de drumlessen heb ik ook een beetje noten leren lezen , maar speelde gewoon op gehoor na wat de drumleraar voorspeelde van de bladmuziek .

Ben het met RJ eens dat als je echt professioneel ( studio ) drummer wilt worden er hele andere eisen gesteld worden aan je notenschrift kennis .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jazz

Ik vind t wel handig om noten te kunnen lezen. Je kunt wel 10x n nummer beluisteren en t nog steeds niet helemaal hebben.
Je kunt ook t belangrijke stuk wat je niet goed beluisterd krijgt of t op papier zetten met t hebben van de noten wel voor elkaar krijgen.
Al pak je maar dat stukje met noten en de rest zelf invullen met wat je wel goed hoort.
There is no music without jazz

Technobeat

Je kunt ook t belangrijke stuk wat je niet goed beluisterd krijgt of t op papier zetten met t hebben van de noten wel voor elkaar krijgen.
Vandaar mijn hulpmiddel wat ik vaak gebruik : Het goed bekijken en tegelijk beluisteren van YouTube drum covers , soms van 3 á 4 drummers .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Robert-Jan

Ja en wat als (zoals vaak) de een het toch anders doet dan de ander?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat


Dan gebruik ik de video die in mijn opinie het origineel het dichts benadert .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

HHBBXX

Ik lees wel noten en het grootste voordel vind ik dat je dan makkelijker de juiste noten kunt spelen in een laag tempo om te oefenen. Iets nadoen van muziek of filmpjes is toch lastig te vertragen vind ik. Als ik dan het gevoel krijgt hoe de groove of fill werkt, dan kan ik sneller gaan en heb ik op enig moment de noten niet echt nodig. Toch als steun laat ik ze wel vaak op de lessenaar staan, soms helpt het me om te concentreren en gaat het ook beter.

Ik ben wel blij dat ik ze heb leren lezen en idd zo moeilijk is het ook weer niet  :6
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Jazz

Helemaal mee eens. Soms gaat n stuk zo snel dat de frustratie oploopt om erachter te komen hoe dat ritme gaat.
20x luisteren en dan nog niet hebben.
There is no music without jazz

67Deadman

Ik lees al 40 jaar het notenschrift voor de piano en toen ik een paar jaar geleden het notenschrift voor het drummen ging lezen vroeg ik mij af hoe ik een hoge c moest slaan op een snare of hoe ik een snare 3 tellen moest laten klinken.  8)7
Maar achteraf bleek dat ik de vergelijking van de notenbalk niet moet maken. De snare staat op de positie van een c maar dat is meer om duidelijk te maken dat het om een snare ging en zo ook de rest.  :Y

Maar voor mij is het 10 x makkelijker drummen met het notenschrift. In 1x snel te lezen wat je moet hebben. Vaak hoor ik niet wat ze spelen en zo zie ik het in 1x wat ik moet doen. Spaart een hoop tijd uit.
Maar ik besef wel dat er ook niet altijd een drumsheet voorhande is en dan moet je maar weer 10x naar een bepaalde passage luisteren maar daar heb ik zo'n hekel aan :X

kaboemba

Och er zullen best momenten zijn dat ik het prima zou kunnen gebruiken, maar te weinig om mij er echt druk over te maken.
En tja dan speel ik een drumpartij toch lekker niet zoals het hoort, het zal mij echt een worst wezen.
Ik heb daar helemaal niks mee, dingen doen zoals een ander het doet.
Natuurlijk wil je wel in een nummer zitten maar niks mis met dat op je eigen manier doen.
Als een drum partij echt heel bepalend is voor een nummer moet ik het gewoon wat extra aandacht geven en op die momenten zou noten best handig zijn.

Hoe veel van jullie gebruiken die noten eigenlijk ook op het podium ?

Wat ik op het podium heb is mijn telefoon met alle nummers op volg orde en een setlist.
Het komt wel eens voor dat ik niet weet hoe een nummer in te zetten, dan speel ik heel snel de eerste maat van dat nummer af op mijn telefoon (hoor ik via de in ears) en dan weet ik het wel.
Moet nog druk bezig met uitzoeken hoe goed clicktracks op mijn dtx12 te zetten, dan zouden de noten wel weer van pas kunnen komen.

Omhoog