Liever linker dan rechter voet maar dan......

Gestart door 67Deadman, mei 05, 2016, 09:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

67Deadman

Goedemorgen,

Van nature voetbal ik links maar met drummen "moet" je je rechtervoet gebruiken maar
hoe ik die ook train, ik krijg die rechtervoet gewoon niet lekker. Het voelt niet lekker aan en met snellere gedeeltes heb ik slechte controle. (moet gaan forceren en krijg last van kuit/rug)

Speel ik het gevraagde stuk met mijn linkervoet voelt dat veel fijner aan en heb veel betere controle.
Dan zet je je Hi-hat toch rechts zou je zeggen maar dat speelt niet lekker. Heb ik al uitgeprobeerd. Het is alsof ik met rechts voetbal.

Wil eigenlijk wel met mijn linkervoet de basspedaal bedienen maar zou niet weten hoe ik dan die hi-hat moet bedienen.
Ik heb er lang over nagedacht maar zie niet zo een pasklare oplossing. Vind er ook weinig over terug.
Heeft iemand dit ook en er een oplossing voor gevonden ? (Of niet en gewoon maar met rechts verdergaan)

Otje

Deadman, een cable hi-hat al eens overwogen? Kan je deze links neerzetten en het pedaal rechts bedienen.

Joris

Inderdaad ja, dubbel pedaal en een cable hi hat.

67Deadman

Dat zou inderdaad een idee zijn. Wist niet dat het bestond. Pedalen heb ik.
Zal eens kijken of ze die hier in Roosendaal ook hebben bij van Gorp.
Bedankt voor de tip, hier kan ik wat mee.

drfill

idd..   cable hat of een permanent gesloten aux hat ..   en er is ook nog zoiets als cobra clutch
http://c1.zzounds.com/media/fit,2018by3200/quality,85/p28537m-3406f5916cb345e3a0303b4c5e736020.jpg
of gewoon een drop clutch..  (maar met cobra kun je hi-hat 'tighter' zetten)  het ligt er maar aan wat je wilt doen met je hi-hat..  
..cable is het meest uitgebreid natuurlijk..  (maar ik zou die rechtervoet toch gaan oefenen)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Black Page

Exact zelfde verhaal. Uiteindelijk volledig links gaan spelen... rechtervoet komt vanzelf......

Grt Rene

Black Page

Ik zal iets verder uitwijden over mijn overgang naar links op de bd. Ik ben dus rechtshandig en linksbenig. Ik heb 19 jaar met rechts op de bd gespeeld en veel uren een samba te hebben geoefend, ging ik dat voor de gein eens met links proberen. Drie jaar geleden heb ik de verandering ingezet. Bij mijn allereerste les heb ik dat gezegd. Die eerste leraar vroeg naar mijn voorkeur.

Ik heb eerst getracht de rechtshandige set aan te houden door een remote hihat rechts naast de bassdrum te plaatsen en met de linker pedaal van een twinpedaal de bd te bespelen. Deze opstelling is zeer vreemd en wende niet. Dus toen ben ik open handed op een linkshandige set gaan spelen.

Qua onafhankelijkheid had ik de basis best snel voor elkaar. Maar het is een kwestie van rustig aan begin beginnen; open deur maar toch. Intussen ben ik zover dat ik de meeste dingen met links op de hihat speel.

Ik ben blij dat ik de verandering heb ingezet. Ik ben linksbeniger dan ik rechtshandig ben.

Paul

Deadman, je zegt dat links je dominante been is (met voetbal) maar dat je met rechts de bassdrum bespeelt. Welke kant is de dominante kant in je handen?
Als dat links is, zou ik zeggen draai de hele kit om. "Logischerwijs" zouden de dominante hand en voet respectievelijk de hihat en bassdrum bespelen. (Dat is in ieder geval de manier die ons geleerd wordt.)

Als de dominante kanten zijn omgedraaid is het idee van Black Page misschien iets? (open handed op een linkshandige set)

67Deadman

Deadman, je zegt dat links je dominante been is (met voetbal) maar dat je met rechts de bassdrum bespeelt. Welke kant is de dominante kant in je handen?
Als dat links is, zou ik zeggen draai de hele kit om. "Logischerwijs" zouden de dominante hand en voet respectievelijk de hihat en bassdrum bespelen. (Dat is in ieder geval de manier die ons geleerd wordt.)

Als de dominante kanten zijn omgedraaid is het idee van Black Page misschien iets? (open handed op een linkshandige set)
Ik denk dat inderdaad het idee van Black Page ook iets is. Van de benen is links dominant en van de handen is dat rechts.
Het is niet dat de rechtervoet er zomaar bij bungelt want die kan wel een aardig stukje mee trappen maar met links heb ik meer controle. Ik zal mijn kit eens omzetten (had ik al een keer gedaan maar dan voelt die hi-hat weer zo raar aan met je rechtervoet) en het eens langer volhouden.


baszuidwijk

Joh, gewoon rechtshandig blijven spelen. Ik ben zelf van nature ook linkshandig en (in het zeer sporadische geval dat ik een bal schop) ook rechtsbenig. Toch drum ik al bijna 40 jaar rechtshandig - en met mij vele andere drummers, bijvoorbeeld Ringo Star (die al heel wat langer dan 40 jaar  8) )

Black Page

#10
mei 07, 2016, 09:43 Last Edit: mei 07, 2016, 12:31 by Black Page
Bas....Wij zijn linksbenig en rechtshandig  ;)

67Deadman

Gisterenochtend de kit omgezet en maandag maar weer eens kijken. Gistermiddag weer gaan werken tot zondag 23.00 uur dan zit mijn werkweek er weer op   8)7

Technobeat

Gistermiddag weer gaan werken tot zondag 23.00 uur dan zit mijn werkweek er weer op   8)7
Dan doe ik toch werkelijk iets verkeerd met 5 hele werkdagen per week :/  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

67Deadman

Dan doe ik toch werkelijk iets verkeerd met 5 hele werkdagen per week :/  .
Nou, ik knal er wel 36 uurtjes doorheen, dus de werkdagen zijn wel iets langer dan 9 uurtjes.

67Deadman

Zo, vandaag begonnen met oefenen. Het valt niet mee hoor. Open handed spelen, rechtervoet de hi-hat bedienen.
De hersenen moeten het nog even verwerken.



Black Page

Succes! Mijn traject

Eerst hihat gesloten houden, 8sten hh of ride, snare 2 en 4, varieren met bassdrum.
Daarna hihat toevoegen op de tel, daarna afterbeat, daarna 8sten.
Daarna jazz swing, hihat 2 en 4 en comping met bd
Daarna comping tussen bd en snare

Samba op de bd

Fills rechts leiden is wennen. Ik ben daarom fills met links gaan leiden. Ook 16-en op de hihat leid ik met links. Marcel Serierse die open handed speelt op een rechtshandige set, leid gewoon met links.

Grt Rene

67Deadman

Bedankt voor de tips René. Zal is kijken hoe het zich ontvouwd.

Moet zeggen, vanmorgen weer een uurtje bezig geweest, het voelt niet verkeerd aan.
Ik heb de crash nu boven de hi-hat hangen en de ride op de plek van de SPD-S, dat voelt nog iets beter aan.

Nog geen behoefte om links te leiden. Gewoon lekker rechts. Kijk wel hoe ver ik hiermee kom.
Merk wel dat mijn rechterarm beter aanvoelt in deze open houding dan de gekruiste versie.
Heb al heel wat jaren last van een soort RSI arm en er zit ergens een zenuw bekneld in mijn nek waardoor ik vaak uitstralings pijn heb naar mijn rechterarm maar kan het drummen nu makkelijker volhouden.




Jazz

Vraagje,
Maakt t praktisch gezien iets uit of je kruislings speelt of met n open manier
Of heeft t alleen te maken wat je t prettigst vind spelen?
There is no music without jazz

Hoefnix

In sommige nummers speel ik de fills open-handed omdat het makkelijker vind om heel snel met de rechterhand naar de floortom te gaan.

Jazz

Ik kan eens gaan proberen om af en toe openhanded te spelen.
Mijn li-hand op de hi-hat lijkt nergens op. Speel tot nu toe alleen kruislings , behalve als je op de tom3 speelt natuurlijk.
There is no music without jazz

67Deadman

Nou Jazz, open handed op links is bij mij ook niet om naar huis te schrijven maar met de Hi hat rechts gaat het vanzelf.

Technobeat

open handed op links is bij mij ook niet om naar huis te schrijven maar met de Hi hat rechts gaat het vanzelf.
Maar dan zit je als linkshandige speler weer met je rechter voet ........ ;)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Jazz

Deadman, precies. Je hoeft er niet bij na te denken.
Dacht dat t misschien wel leuk is om te coordinatie links wat op te krikken met t spelen op de hi hat.
Kan t eens proberen. Is t niets dan blijft t vertrouwde systeem gehandhaafd.
There is no music without jazz

67Deadman

Maar dan zit je als linkshandige speler weer met je rechter voet ........ ;)  .
Yep, concessies moet je doen. Alleen al voor dat linkervoetje moet je toch wel een aantal aanpassingen doen dat de vraag naar boven komt of het allemaal wel opbrengt.

- Je moet je kit omzetten en je bent wel even bezig om weer alles op de juiste positie te krijgen.
- Je dubbele bass pedaal moet omgebouwd worden. Dat gaat volgens mij niet bij alle pedalen.
- Bv positie van de handen met ritme 16e op de hi-hat en welke hand ga je gebruiken op de snare voor bv tel 2 en 4 ?
  Ik heb mijn snare zo weggezet dat die met rechts makkelijk bediend kan worden. Of te wel. Rechts blijft leiden bij mij. Ik wil niet      naar mijn zwakkere linkerhand gaan. Heb zo het idee dat je dan nog meer inlevert.
Ik wil niet mijn sterkere rechterhand inruilen tegen een zwakkere links waarmee ik weer veel langer bezig bent om terug op mijn huidige niveau te komen.

Dus uiteindelijk is de rechtervoet voor mij de enige die moet wennen om niet gelijk in de heel-up stand te staan als ik achter het drumstel kruip. Die moet de gewenning krijgen om gewoon normaal weggezet te worden en bediend te worden.
Als dat er eenmaal weer inzit ben ik al een end op weg.
Linkervoet zit al redelijk op niveau rechtervoet. We gaan de goede kant op.






Ed_bass

Reageer op een oud draadje,
 
maar ben pas begonnen met drummen.
Ben linkshandig in vrijwel alles wat ik doe. Maar basgitaar speel ik al sinds jongst af aan gewoon rechtshandig.
Bij het drummen heb ik in eerste instantie mijn Roland TD11-KV E-kit ook gewoon rechtshandig opgezet.

Handen zijn redelijk onafhankelijk en ik merk dat ik de snare en hi-hat zowel gekruist als open kan spelen (wissel dit regelmatig af). Maar de BD is een ander verhaal. Mijn rechtervoet wil niet echt onafhankelijk zijn.

Zou dit een kwestie kunnen zijn van gewoon doorgaan en veel oefenen, of misschien beter om eens mijn kit linkshandig op te stellen ?


Ed
TD-11KV + GoEdrum HH

Omhoog