Solo

Gestart door ibbe, jan 12, 2016, 19:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

ibbe

Hallo,

Voor de honderddagenshow in maart is er natuurlijk ook een bandje samengesteld. We hebben zelf een stuk in elkaar geknutseld maar ik ben nog op zoek naar een korte, niet al te moeilijke drumsolo, waar je toch van zegt "waaw".
Ik ben hier zelf helemaal niet goed in dus ik vraag jullie om hulp :) De solo moet niet te lange zijn, iets van een minuut is genoeg.
De solo moet passen bij dit basic ritme, wat gespeeld wordt doorheen het nummer met hier en daar wat variaties.

* x x x x x x x HH
     x   x x  x    Snr.
o  o   o   o       BD

Alvast bedankt !

Hoefnix

Ik ben niet goed in solo's, dus ik vind solo's van een minuut heeeeeeeeeeeeel lang.
Hoeveel maten (afhankelijk van je bpm) gaan er in een minuut?

ibbe

Ik schat dat het nummer ronde de 100 - 104 bpm is

ddrsonor

Begin eens met een "vraag-antwoord" spel...... 1 maat je origineel, volgende maat een "antwoord" hierop (laat de BD maar doorlopen). Probeer dat wat uit te bouwen, door ook je originele maat te "verbouwen", maar wel de hoofdmelodie te behouden...... succes

Nijlpaard

Ik praat even net alsof ik overal verstand van heb, so humor me ;-)

Bij een solo is het toch juist de bedoeling dat je het publiek verrast door een geheel andere kant uit te gaan, buiten het pad dat het nummer volgt om dan weer terug te komen op dat pad.

Dus een nummer in 4/4 kan je 6 maten in spelen of hoeveel er maar in die minuut passen, dat geeft 24 halve noten. Deze verdeel je vervolgens in een andere maatsoort, zoals 4 maten 6 halve noten. Of 3 maten 8 halve noten. Dit thema kan je dan weer verdelen in 8en en 16en of als je heel goed bent triolen en sextolen. Als je dan een standaard verdeling over toms, bass en snare kiest met hier en daar wat accenten over de cymbals en hihat klinkt het al snel heel vet en ingewikkeld terwijl je eigenlijk een simpel patroon volgt.

Zoals gezegd, geen idee of dit werkt maar als ik ooit zou worden gevraagd om een solo te spelen zou ik denk ik starten met bovenstaande "recept", dus laat even weten of het werkt, dat bespaart mij mogelijk in de toekomst wat tijd :+
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Walter RS

#5
jan 13, 2016, 11:52 Last Edit: jan 13, 2016, 11:54 by Walter RS
ritme doorspelen en dan ipv hihat overgaan om toms met dat ritme en dan wat uit bouwen over de toms en snare met wat paradiddles en langzamerhand wat vette afwisselingen met de cymbalen (splash / cups) erdoorheen verwerken? Lekker je ritme "op funken" en niet te ingewikkeld.

ik zou ernaar luisteren  :)

*edit: en tussendoor wat korte snelle fill loopjes over je toms met effect*

Omhoog